Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 19:58

Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
996 met de 3.6 motor... ook niet geheel vlekkeloos 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 996 met de 3.6 motor... ook niet geheel vlekkeloos
Om de draad van Rob niet onnodig te "vervuilen", post ik hier toch wat frustatie omtrent de 3.6 motor.

Laat mij vooraf één ding duidelijk stellen : de 996 4S is een zalige wagen, de motor is op zich een juweeltje en het is een plezier om ermee te rijden.

Maar hoe zit het met de duurzaamheid en de kwaliteit van de motoronderdelen ?

Een overzicht van (kleine) gebreken die ik zelf heb ervaren :

januari 2005 : de motor raakt niet op temperatuur. Reden : thermostaat kapot. Kost : zeer beperkt, zo'n 200 euro. Kmstand op dat moment zo'n 45000.

januari 2006 : batterij kapot

maart 2006 : de achterzijde hangt plots vol met olie. Reden : olievulbuis gescheurd én de metalen afsluitring was gecorrodeerd. Kost : zeer beperkt, weet de kost niet exact meer.

en dan gisterenavond : op weg naar huis, lekker cruisend, begint de wagen plots te schudden, dashboard meldt "check engine, drive to your dealer" :shock:

Blijkt de motor probleemloos te draaien bij gelijke snelheid, maar van zodra ik gas (bij)geef, is er een dof trillend geluid. Thuis hoor ik dat er meer lawaai uit de linkeruitlaat komt. Vooral vanaf 3e versnelling mag je gerust zeggen dat de auto wat schudt tijdens het optrekken. Klinkt behoorlijk ongezond.

Zonet naar de garage gebeld : op basis van mijn relaas denken ze aan kapotte bougie/bobijn/lambdasonde waardoor de motor onstabiel draait. Ze verwachten geen grote kosten...

De wagen heeft nu (amper) 78000 km en zou op 80.000km toch een groot onderhoud ondergaan waarbij o.a. bougies vervangen zouden worden.

Morgen gaat 'm binnen + meteen groot onderhoud.

Bottom line voor mij is toch dat al die problemen toch ongehoord zijn voor een merk dat Deutsche Gründlichkeit wil uitstralen. Het geeft ook te denken om deze wagen nog 2 jaar te rijden aan 35000 km/jaar.

Op zo'n momenten denk je wel aan vervanging :? , hoe groot het rijplezier ook is en hoezeer ik nog steeds "verliefd" ben op de wagen :roll:

28 feb 2007 11:08
Profiel
Bericht 
Als ik dit zo allemaal lees, en dat verhaal van Rob en andere mensen, zou je bijna angst gaan krijgen om een moderne Porsche te gaan kopen. Want normaal gesproken zou je toch met elke motor, en vooral in deze tijd toch makkelijk 100000 km kunnen draaien met normaal onderhoud. kleine en grote beurt :roll:
Neem nu mijn zoon, heeft VW type 1 cabrio b.j. '83 met 300000 km op de teller, volledige onderhouds historie bekend, en het enige wat er tot nu vervangen is, zijn de hydrolische klepstoters en voor de rest nomale slijtage en vervangingen.

28 feb 2007 11:37
PorscheForum Rakker
993 C2
Bericht 
Mwa, ik ben nou niet gelijk onder de indruk van deze problemen aan uw 996! Een thermostaatje, een accu...dit zijn zaken die niet echt ernstig te noemen zijn en ten alletijden kunnen voor komen (ongeacht de leeftijd). Gescheurde olievulbuis vind ik kwalijker omdat de gevolgen enorm haddden kunnen zijn.

Gewoon lekker rijden en niet teveel aan denken is de beste remedie denk ik. De 4S is een schtterende wagen!

28 feb 2007 12:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Edit EriC4C: Volledige quote direct bovenstaande post verwijderd.

Zo dacht ik er in eerste instantie ook over, maar als je binnen 80.000 km drie keer met motorproblemen naar de garage moet, is dat niet weinig. En dan ook nog een aantal keer met andere problemen een tussentijds garagebezoek?

28 feb 2007 12:21
Profiel
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
thermostaat en accu vind ik niet echt schokkend idd.; geen garantie?
die oliebuis is kwalijker, maar het zou mij nog niet afschrikken een 996 te kopen
hoop wel dat wat er nu aan de hand is meevalt voor je

28 feb 2007 12:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht 
Probleem zal idd waarschijnlijk een bobijn zijn.
Ik had dit meermaaals bij bij mijn renault avantime V6 (chronisch probleem)
BTW deze morgen hebben ze die mogen afslepen omdat ie al zijn olie in mijn oprit had laten lopen :x :x

28 feb 2007 12:34
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Jullie hebben wel gelijk, het zijn geen ernstige of kostelijke problemen, en ze kunnen zich voordoen op gelijk welke wagen, maar vinden jullie niet dat dit niettemin teleurstellend is voor een Porsche ?

Tenslotte is dit een sportwagen, en als je dan bedenkt dat met de wagen gedurende 95 % van zijn kilometers relatief rustig wordt gereden (want heel veel snelweg en dus redelijke constante toerentallen), hoe lang gaat ie dan mee als je er echt elke keer voluit mee rijdt ?

Ik denk ook wel dat een paar van de genoemde problemen te wijten zijn aan strooizout (zie de corrosie van de sluitring, wellicht ook de thermostaat), maar dan nog...

En garantie had ik niet meer, de wagen is van oktober 2002 en het eerste probleem dateert van 3 maanden na afloop van de garantieperiode...

28 feb 2007 12:42
Profiel
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
ik ben het wel met je eens zulke dure auto's horen deze problemen niet te hebben.ze moeten de onderdelen beter testen voor dat ze deze in zulke auto's stoppen.
ik zelf heb ook een 3.6 wel lucht gekoeld maar toch.
deze is bij 170.000 gereviseerd.auto is van 92.
nu ga ik weer even over op appels en peren zal het als vast maar zeggen.
ik heb een volvo van 95 met 150.000 op de teller.nog nooit een probleem mee gehad.
al moet ik zeggen dat de 3,6 mij ook nog nooit heeft laten staan!

anton964

28 feb 2007 13:41
Profiel
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht 
Porsche rijden en goed onderhouden kost veel geld.
Geen probleem wat mij betreft.
Ik ben toch wat onaangenaam verrast door het aantal problemen die zich voordoen, had de illusie dat dit bij Porsche minder zou zijn.
Het rijden in Porsche blijft absoluut een geweldige ervaring.

28 feb 2007 14:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Bericht 
Ik postte dit al eerder,
ik betaalde zwaar voor kwaliteit, en als ik die niet krijg dan gaat hem eruit,
voorlopig mag ik wel niet klagen maar ik wil toch geen kosten krijgenbeneden 150000 km die abnormaal zijn. Kan ik dan evengoed een lada kopen ook hoor. Er zijn uiteindelijk auto's genoeg die leuk zijn .

28 feb 2007 14:15
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
F@RGO schreef:
Kan ik dan evengoed een lada kopen ook hoor.

Ruilen? :twisted:

28 feb 2007 15:56
Profiel
PorscheForum Rakker
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht 
F@RGO schreef:
In. Kan ik dan evengoed een lada kopen ook hoor. Er zijn uiteindelijk auto's genoeg die leuk zijn .

Zastava is ook sexy! :twisted:

28 feb 2007 16:15
Profiel
Nissan 370Z roadster Ex-BWM Z4 3.0 Ex-350Z 313pk grijs Ex-350z in 't zwart (kort) Ex-944, 1984 Ex-968 targa ex-944 S2 Cabrio
Krimpen aan den IJssel
Bericht 
F@RGO schreef:
Kan ik dan evengoed een lada kopen ook hoor. .

Afbeelding
:twisted: :lol: :wink:

28 feb 2007 16:23
Profiel
PorscheForum Rakker
997.2 4S / 993 TT
Bericht 
Misschien wordt hier ook het eea overschat. Porsche is , en blijft ook gewoon een auto. Er is weinig 'Porsche' aan de accu, en zo gaat het met veel andere onderdelen ook. Die worden echt niet allemaal bij Porsche gemaakt, en ook al zou dat wel het geval zijn, problemen kunnen zich altijd voordoen. Mij gaat het meer om het totaal plaatje. Zo heb ik ook met de Mercedes in Dld. een storing gehad, kwam netjes iemand 's avonds bij het hotel een vervangende auto brengen. De volgende dag was het probleem opgelost. Kan je wel denken, dat mag niet gebeuren, maar in dat geval was ik blij dat de service tenminste goed is. Het zijn overigens ook niet de Duitse merken die bovenaan de betrouwbaarheidslijsten staan. Dan ben je met een Toyota wellicht beter af.

28 feb 2007 20:24
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
Vanmorgen dus naar de garage gesukkeld, en sukkelen is een toepasselijk begrip. Herneming van 110 naar 120 km/u op de snelweg duurde eeuwen, teveel gas en de auto schudde haast uit elkaar ! Aan de verkeerslichten leek ik wel een leerling-chauffeur voor wie het in gang geraken de grootste moeite kost.

Desalniettemin (mooi woord hé) zouden de kosten moeten meevallen, dixit de gladde jongen aan de balie...

We zullen het straks wel zien :x

O ja, prachtige bolides in de showroom (oa een witte turbo met sea blue interieur, weliswaar quasi onbetaalbaar :shock: )

01 maart 2007 12:06
Profiel
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
AfbeeldingAfbeelding

Zo, 't karretje bolt weer als vanouds : bougies en bobines vervangen. Je ziet zelf hoe deze ene eraan toe is :shock: Ook de andere 5 vertonen lichte scheuren en beginnen te roesten. Vandaar slechte geleiding van/naar bougies. Wat ik dan wel raar vind is dat het probleem plots opdook, want voorheen draaide de motor ook zonder ooit maar ietsje te haperen.

Soit, ze waren wel akkoord dat zoiets wel langer dan 80.000 km mag meegaan. Alle 6 vervangen...

Oorzaak ligt in feit dat door de plaatsing van de motor, dit onderdeel veel water vangt. Nu klopt het dat ik al de hele winter quasi dagelijks rondrijd, en iedereen weet wel hoe verzopen de wegen erbij hebben gelegen. Het gebeurde trouwens toen ik in diepe plassen reed (spoorvorming op snelweg).

Nu nog de factuur afwachten :x

(vraag me niet waarom de foto's niet zichtbaar zijn)
Edit EriC4C: Antwoord = omdat je de url van de pagina had gebruikt i.p.v. die van de foto via "Eigenschappen". :salut:

01 maart 2007 22:54
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Ziet er inderdaad vreemd uit :roll:

Moest goed kijken, een bougie met de lange dop :idea:

Zit er bij een 996 ook 12 stuks in, weet dat de kabels altijd kostbaar waren :!:

Gaf bij de "luchtgekoelde" nooit zoveel problemen (bij mijn weten) :oops:

02 maart 2007 9:54
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
@Molen934: De voorlopers van de 996 hadden ook een andere ontsteking en verdeler.
Hier zie je de bougie met daarboven op de bobine. Iedere bougie heeft dus zijn eigen bobine die electronisch wordt aangestuurd.

@Sanhi: Ik geef je helemaal gelijk. Veel mensen associeren iets wat duur is automatich met het feit dat hetdan ook niet meer stuk zou kunnen.
Een Porsche is net zo mechanisch als iedere andere auto en verhoudings gewijs nog steeds een zeer betrouwbare auto.
Vergeet niet dat er massa's 996en rond rijden in tegenstelling tot eerdere modellen. Dus een paar negatieve ervaringen (die altijd de publiciteit halen) lijken er dan ineens enorm veel.

03 maart 2007 0:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
997S
Belgische kust
Bericht 
maurice schreef:
Veel mensen associeren iets wat duur is automatich met het feit dat hetdan ook niet meer stuk zou kunnen.
Een Porsche is net zo mechanisch als iedere andere auto en verhoudings gewijs nog steeds een zeer betrouwbare auto.
Vergeet niet dat er massa's 996en rond rijden in tegenstelling tot eerdere modellen. Dus een paar negatieve ervaringen (die altijd de publiciteit halen) lijken er dan ineens enorm veel.

Je hebt wellicht gelijk Maurice, maar elke autobezitter bekijkt het vanuit diens eigen perspectief. Zo heb ik bij al mijn vorige (en huidige) wagens (zijnde Subaru, Peugeot en BMW) nooit gelijkaardige problemen gekend, en dan ga je er natuurlijk van uit dat dit bij de P ook het geval zal zijn...

Niets meer, niets minder.

Los daarvan gaat het in mijn geval om eerder kleine mankementen waarbij ik wel verder kon rijden (behalve dan bij de platte batterij).

:wink:

03 maart 2007 10:37
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
:shock: Wat zien die bobine's er uit, opengescheurd door roestvorming :!: :x

Dat het plots optrad Carrera is gewoon omdat iets electrisch op het ene moment functioneert en het volgende kapot is.
Het is geen langzame mechanische slijtage of zo.

Wel een reden om er niet dagelijks - in het winter seizoen - mee te rijden. Hoewel 5 jaar natuurlijk ook niet ZO slecht is.

De motor van een 996 ligt aan de onderkant wel helemaal open, net als bij een 3.2 en 964(?) overigens. Bij een 993 is alles helemaal afgedekt.

03 maart 2007 11:04
Profiel
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Paul van Engelen schreef:

Wel een reden om er niet dagelijks - in het winter seizoen - mee te rijden. Hoewel 5 jaar natuurlijk ook niet ZO slecht is.

:roll: :roll: :roll:

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

04 maart 2007 0:35
Profiel WWW
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
.... en 964(?) ..... Bij een 993 is alles helemaal afgedekt.

Bij 't type 964 ook - alleen niet bij de RS meen ik :wink:

04 maart 2007 8:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Boxster S Spyder 550
Turnhout Belgie
Bericht 
Mag je met een Porsche dan niet dagelijks door het water rijden dan ?? Toch onzin. Het is wel zo dat de nieuwe Porsches minder betrouwbaar zijn geworden dan de oude.......maar dit is gewoon bij alle merken zo. Alles wordt volgens mij opzettelijk minder stevig gemaakt zodat ze achteraf nog even bij de klanten in hun zakken kunnen zitten. De economie moet draaien en het bedrijf moet winst maken; wat bij Porsche zeker het geval is.
Vind het eigenlijk gewoon schandalig dat ze niet gemakkelijker zijn in hun coulance regelingen (vooral dan bij de gevoelige IMS Lager motoren). Het is duidelijk een constructiefout, anders zouden er niet zoveel de geest geven !!!
Belachelijk dat ze niet soepeler zij als ze al zoveel winst maken !!

06 maart 2007 21:17
Profiel
PorscheForum Rakker
porsche 944S2
Bericht 
VROEGER WAS ALLES BETER :D :oops: :evil:

06 maart 2007 22:27
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
rse schreef:
VROEGER WAS ALLES BETER :D :oops: :evil:

Klopt, om de 5000 km olie verversen, om de 10 puntjes, bougies, etc verwisselen en dan toch met angst en beven de alpen over, oververhitte motoren en de motor bij 100.000 km moeten laten reviseren.

:roll: :roll: :wink:

06 maart 2007 22:53
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende