Auteur |
Bericht |
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Zelf kleppen stellen
Ik heb gezocht naar een bericht van iemand die zelf klepjes stelt. Maar geen verhaaltje gevonden. De story van Pelikan Parts ken ik. Toch heb ik nog vragen.
Ik heb onder die van mij linksonder een katalysator zitten. Moet die er van af, kom je er anders niet bij?? Of kun je hem laten zitten maar is het dan heel erg moeilijk?
Kan iemand mij een tip geven? Bok jij je auto op? Heb je een brug? Of kruip je over de grond? Wat voor voelermaatje gebruik je? Gewoon gebogen? Met handvatje?
Veel vragen....
Bvd. NR2
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
19 mei 2008 15:01 |
|
|
MR.GUZZI.
911 3.2 "89 coupe, 3.2 Cabrio "87 + 964 Jubilee "93 !Friesland
|
Volgens mij hoeft de kat. er niet af, koop een speciaal voelermaatje bij de dealer, specialist . dit zijn de eerste tips !
_________________________________________ live, is what you made of it ! ! !
|
19 mei 2008 15:53 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Even in je album gekeken, "knappe kerel zeg"
Heb het altijd zelf gedaan en vond het leuk werk, maar een 3,2 heb ik nooit gehad.
Zou hem wel op een brug zetten, werkt een stuk makkelijker.
Haalde de voeler strip bij de Porschespecialist en hij boog hem haaks om.
Even de ontstekingsvolgorde volgen en je kan beginnen, als de kat in de weg zit gewoon weghalen.
Weet ook dat het niet zo kostbaar is het te laten doen ( Jos de Bock)
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
19 mei 2008 16:00 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Knap hé!!!
Gelukkig ben ik niet zo stom als ik er uit zie HAHAhaha
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
19 mei 2008 19:09 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Vooruit, vanmiddag heb ik alle in-de-weg-zittenden verwijdert. Dwz luchtfilterhuis, bougiekabels, aanjager etc.
Krukas op BDP. Blijkt dat ik op de poelie twee streepjes heb zitten op zo'n 2 cm van elkaar.
Daarna de bovenste deksels er af om eens even te testen.
Na de wiskunde v/d 6-cilinder boxer nog eens door te hebben genomen dacht ik dat ik cilinders 1 en 4 samen kon stellen, na 120° 3 en 6 en na nog eens 120° 2 en 5. (en daarna nog eens alles controleren)
Klopt dat?
Vervolgens wou ik een voelermaatje op maat buigen maar die wou niet tussen de klepsteel. Toen nog een beetje verder buigen en toen brak hij af
Ik ga toch maar even rondsnuffelen om ergens een leuk voelermaattooltje te scoren zoals Mr.Guzzi al zei.
Overigens blijkt dat de 911 een echt meisjesautootje is want kleine handjes en dunne armpjes komen van pas!! :banaan:
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
27 mei 2008 19:35 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Natuurlijk gaat dat niet! sjeezus wat stom van mij!
Ik weet wel de klepel maar ik zie niet de lepel. (of iets dergelijks)
Snel op zoek naar een mooi GIFje v/d boxer 6-cil van boven met nokkenassen.
Vind ik die niet zal mijn broer er een moeten maken (die is per slot van rekening AutoCADder).
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
28 mei 2008 0:20 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Kleppen stellen hoeft niet moeilijk te zijn.
Hoe je de krukas ook draait, het gaat er uiteindelijk om dat de nok van de nokkenas bij de af te stellen klep, van de klep af- wijst.
Zoals je waarschijnlijk al gezien hebt, drukken de nokken van de nokkenas de kleppen in. De klepspeling moet ingesteld worden als de klep volledig dicht is; dus de nok zo ver mogelijk van de tuimelaar (die de klep bedient...) vandaan is. (euh, lastig zoiets te beschrijven....).
Tip: de voelermaat moet er stroef doorheen gaan; als de voelermaat er soepel doorheen glijdt dan staan de bewuste klep echt te ruim.
Ter overdenking (en altijd leuk voor discussies op het Forum...):
- exact 0,10 mm speling met de hand instellen is bijna onhaalbaar; de klepspeling zal in werkelijkheid altijd iets ruimer staan. Persoonlijk gebruik ik geen voelermaat meer, ik stel de speling op gevoel in; zo min mogelijk als voelbaar is... (ja, ook moeilijk uit te leggen).
- In tegenstelling wat men denkt: de klepspeling bij een luchtgekoelde Porsche motor neemt toe (!) naarmate de motor warmer wordt. Bewijs nodig? Demonteer met warme motor maar eens een klepdeksel en voel de klepspeling dan nog maar eens .... (zonder je vingers te verbranden natuurlijk ). M.a.w. angst om een klep te strak te stellen is niet echt nodig...
- Moet je de klepspeling dan met koude motor op 0,00 mm zetten ?? Nee, want als de motor nog verder afkoelt (vooral in de winter bijvoorbeeld) zou de klep te strak komen te staan.
Succes met de kleppen !
Dick
|
28 mei 2008 9:34 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
OK,
dus heb ik de voelermaatjes in een hoek gedonderd en ben op gevoel aan de slag gegaan.
De 6 inlaatkleppen zijn klaar, carterolie afgetapt en in het putje gegooid. (geintje)
Nu moeten de onderste 2 deksels er nog af en de uitlaatkleppen nog gesteld worden.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
04 jun 2008 17:05 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
En hoe ruim staan ze nu op het gevoel..........
|
04 jun 2008 17:35 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
@ NordRack: Je begrijpt dat de "op gevoel methode" op eigen risico is ..
Neem anders voor de zekerheid een voelermaatje 0,05; als die er soepel doorheen glijdt weet je zeker dat die klep ook niet te strak staat...
@ Peter 993: Mwah, ik denk dat NordRack het wel voor elkaar krijgt
Gr.
dick
|
04 jun 2008 18:37 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Dank voor je vertrouwen!
Ik heb de krukas een aantal keren rondgedraaid (steeds 120°) en alle kleppen keer op keer gevoeld. Meteen was al duidelijk dat nr 6 veel te ruim stond. Steeds maar weer 120° en checken en vergelijken. Uiteindelijk heb ik een stuk of 3 klepspelinkjes een tikkie verkleind en ze zijn nu allemaal hetzelfde. En allemaal voelbaar maar toch heel klein.
Met de uitlaatkleppen ga ik hetzelfde doen.
Ik had al gezegd dat op de poelie op BDP1 twee strepen stonden. De linkse is de juiste (bij mij dan).
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
04 jun 2008 22:32 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Ja, prima om die 120 graden aan te houden maar check altijd voor de zekerheid nog even of de nok (van de nokkenas) van het geheel af-staat.
M.a.w. de nok met zijn laagste punt bij de tuimelaar (die de klep indrukt...) staat.
Nou, moet jij eens opletten hoeveel stiller je kleppen dadelijk zijn en hoe mooi "rond" je blok loopt
(euh, zo niet dan staat er toch iets te strak... )
Dick
|
05 jun 2008 7:32 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
OK, de onderste 6 zijn ook gedaan.
BDP1: cilinder1 checken.
120° en 6 checken/ afstellen.
120° en 2 checken/ afstellen.
En zo verder... Ik heb alle kleppen wel 5 of 6 keer gedaan om zeker te zijn.
Nu kwam bij een bovendeksel één tapeind er uit, aan de onderkant zelfs 5.
Tapeind met borgmoer krijg ik wel uit mekaar, bv mbv een bankschroef.
En dan de tapeindjes met een waterpomptang zo vast mogelijk in de kop draaien?
Ik kan niet wachten om hem te starten
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
05 jun 2008 18:12 |
|
|
cabrio wim
|
Doe er dan gelijk een beetje loctite op, heb je dat volgende keer ook niet meer.
Leuk dat je het zelf gedaan hebt hé, zo leer je elke keer wat.
|
05 jun 2008 20:05 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Het domein van de Porsche-onderkruiper.
Ik bedoel natuurlijk de onder-de-Porsche-kruiper...
Goed idee van die Loctite. Ik heb hier de 561. Ga even een datasheetje opsnorren om te kijken of die daarvoor geschikt is.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
05 jun 2008 23:38 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEHHHHH !!! Niet met een waterpomptang erin draaien....
Gewoon 2 moertjes vast tegen elkaar in draaien en daarmee het draadend weer in het blok draaien.... Evt. met wat loctite.
gr.
dick
|
06 jun 2008 9:32 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Blokje is klaar en loopt. Zo te horen iets rustiger. Maar veel kan ik niet zeggen omdat ik niet heb proefgereden (heftige onweders).
Deze tapeindjes kwamen er uit. Vastgezet met Loctite 243.
Twee moertjes blokkeren om eea te fixen was ook een gouden tip:
De operatietafel (hier waren 5 tapeindjes losgekomen):
Close up v/d tuimelaar:
Weer dicht met blingy blingy moertjes:
Deze sukkel had het deksel rechtsonder al perfect op zijn plaats zitten met alle draaimomentjes op gevoel om er DAN achter te komen dat hij de ringetjes vergeten was Op de foto zitten nog GEEN ringetjes.
Och ja,,, zo blijf ik van de straat
Al met al denk ik dat ik een uur of 8 bezig ben geweest met alles, inclusief het losdraaien en ook kapot draaien van een paar uitlaatbouten. Dat was dus nergens voor nodig. De kat zit NIET in de weg. Nu zit de uitlaat weer vast, maar er zitten ook twee afgebroken bouten nog in. En dat hoor je.
Dat regelen we bij de volgende APK (afzetters in Den Haag).
Bij het volgende zonnetje gaan we proefrijden en controleren op lekkage!
Gr Nord
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
06 jun 2008 21:23 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Blokje zoemt als een naaimachientje (eentje met 230 pk dan)
Doch één tik blijft. En die was er van te voren ook. Ik ga een profi opzoeken.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
08 jun 2008 14:51 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Nordrack,
1 tik blijft..... Ik heb dat in het verleden met 1 van mijn SC's ook gehad.
Na veel ergenis, kleppen, stellen, andersoortige experimenten, etc. etc.
bleek het een piepklein gaatje te zijn in de aansluiting van uitlaat op 1 van de uitlaatpoorten.....
Geloof me, ook anderen (met verstand van zaken) wisten 100% zeker dat het een metaal-achtige klank was die op een tikkende klep zou wijzen (of een pitje in 1 van de nokken, of een tuimelaar met teveel speling op z'n as, etc. etc.)
M.a.w. denk niet gelijk het ergste, het hoeft niet perse iets mechanisch te zijn...
Groet,
Dick
|
08 jun 2008 18:05 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Ja met een stethoscoop kan je inderdaad goed localiseren waar je moet zoeken.
Nu maar hoipen dat het niks ernstigs is...
Oh ja, nog een tip: kijk ook eens of alle klepveren nog heel zijn. Redelijk wat ervaring met gebroken klepveren. Is soms wat lastig te zien maar ze geven soms ook een tikkend geluid; je hoort dan niet de klep zelf maar het losse deel van de veer die ergens tegenaan ligt te tikken...
Nou, succes met de zoektocht,
Dick
|
09 jun 2008 22:03 |
|
|
paul930turbo
911 turbo '82Amstenrade
|
Re: Zelf kleppen stellen
Kenteken van een Mini op de Porsche?
|
29 apr 2009 21:16 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Zelf kleppen stellen
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
29 apr 2009 22:56 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Re: Zelf kleppen stellen
Geregistreerd als gestolen: Nee Maar wat klopt er hier niet......
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
29 apr 2009 23:01 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Re: Zelf kleppen stellen
En hoe is het afgelopen met het tikje??
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
29 apr 2009 23:23 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: Zelf kleppen stellen
Hee Nordrack 2 ... Wat was vorig jaar nou eigenlijk het tikkende geluid welk je toen nog zou (laten) onderzoeken? Altijd leuk die oude topics, vooral als je kan lezen hoe het nou afgelopen is. Gr. Dick
|
29 apr 2009 23:24 |
|
|