Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 06 maart 2025 14:47



Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Koelvloeistofverlies 996 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Koelvloeistofverlies 996
het waarschuwingslampje op het dashbord ging aan ivm het koelvloeistof nivo.

Reed gelukkin net voor een tankstation en dus stoppen om te checken: idd nivo te laag want geen vloeistof zichtbaar in resevoir.

Dacht : doe er een litertje bij en wilde een liter kopen maar hadden ze aleen 5ltr flessen :roll:

Affijn ik dus bijvullen en had dus alle 5 ltr nodig :shock:

Verder geen enkele lekkage te zien en ook geen sludge in de olie?

Iemand enig idee of zelfde ervaring gehad ?


18 maart 2013 15:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 GTS C2 cabrio '11 zwart ex 964 Jubi #445 '93 viola ex 996TT '03 zwart ex 993 TT '98 ex 993 cabrio '94 ex 997 C2 '05
vlakbij de Koekstad....
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Heb wel eens een lekke radiator gehad, is een zwak punt bij de 996, en voor zover ik weet vooral bij de 4S/turbo versies vanwege de grote opening in de bumper. Een verkeerd steentje kan al genoeg zijn. Maar dan zou je dit toch wel eerder moeten zijn opgevallen...
Na bijvullen zie je dus geen lekkage?


18 maart 2013 15:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
5 liter kan niet zomaar "weg" zijn.
Auto op oprit heet laten lopen totdat koelvinnen aanslaan en je kan kijken waar het lek zit.

Er zit waarschijnlijk een klein gaatje (of iets te losse slangenklem) dat pas gaat lekken onder het rijden of in de file, en als je thuis bent is het weer over omdat de motor weer onder de 90gr zit en de waterdruk te laag is.
Radiator zelf kan natuurlijk ook lekken, je komt er vanzelf achter bij heet stoken van de motor.
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


18 maart 2013 16:01
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 964 C2 Coupé 1992 Unischwarz/zwart leer/sperdiff.
Twente
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
beste oplossing voor verlies koelvloeistof is een luchtgekoelde kopen :mrgreen:
( de voorzet was echt op melkbushoogte........... )

Gruss, rene
_________________________________________
Since the internet, nothing is as it used to be. Nice to know the 911 is the exception.
4-6-13 in Porsche Museum


18 maart 2013 16:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996
Brabant
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
zelfde probleem gehad
paar liter koelvloeistof erbij gegooid maar na paar km op de autosnelweg liep de temp weer op en moest ik wel stoppen dus ik
stond aan de kant vd weg koelvloeistoflekkage kapotte
radiateur...............


18 maart 2013 17:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 4S
Goedereede
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Lambiek schreef:
beste oplossing voor verlies koelvloeistof is een luchtgekoelde kopen :mrgreen:
( de voorzet was echt op melkbushoogte........... )

Gruss, rene


Als er geen water meer in zit wordt het toch ook een luchtgekoelde :lol:

Maar serieus, doe de check die Remmel voorstelt, of laat het koelsysteem afpersen.


18 maart 2013 17:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Ik zou hem wel even goed ontluchten. Cilinderkoppen zijn nogal gevoelig voor te weinig koeling. Check ff olie peil. Wanneer dat ernstig verhoogd is weet je waar de koelvloeistof blijft.....
Heb 1 keer gescheurde kop gehad, en beide radiatoren vernieuwd, willen nog wel eens lek raken, iets met blaadjes tussen condensor en achterliggende radiator. Hoop voor je dat het meevalt en bij een lekke radiator blijft.


18 maart 2013 23:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 944 type 1, ex 944 type 2, ex 944 turbo, nu 996 4s
assendelft
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
had de mijne 2 weken geleden voor een beurt weggebracht, er was een radiateur lek, had nog geen waarschuwing gehad, was maar een klein lekje.
Succes ermee.....


19 maart 2013 0:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997.1 Turbo Ex 981S, Ex 997 C2, Ex 996 TT, Ex 993 C2 (2x) Ex 996 C2
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Kan ook je koelvloeistof expansievat zijn die kapot is. Is geen onbekend probleem of het ontluchtings klepje voor je vuldop (die stalen beugel) die omhoog staat. Om te beginnen laat hem eens afpersen en goed kijken of er ergens iets lekt. Met de voorbumper eraf heb je beter zicht op de radiateur (en kan je gelijk de blaadjes weghalen en alle rommel tussen radiateur en airco condenser). De dop wil ook nog wel eens problemen geven (is ook een overloop)


19 maart 2013 9:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
ok ik zal de auto een s goed warm laten worden en dan stationair op de oprit later draaien en kijken of ik ergens een lek kan vinden ... indien niet dan zal ik 'm onder druk 'laten zetten ...

5ltr vloeistof via de vuldop onsnapt ? daar geloof ik niet echt in maar 't zou zomaar kunnen :o


19 maart 2013 20:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC Targa 1980 en Carrera cabrio 1994 Hiervoor: 968 en 944
bij Eindhoven
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Remmel schreef:
...totdat koelvinnen aanslaan ...

:?

@TS: moet wel een lek zijn; als je niks geks in je olie ziet moet het er elders uitkomen. Kan natuurlijk een klein lekje zijn waar je al lang mee rondrijdt; je ziet dan echt niet direct waar het zit, op de oprit met draaiende motor. Radiateur moet je goed bekijken. Bij m'n 944 was het een keer de radiateur en een keer de waterpomp. Uiteindelijk toch maar een luchtkoeler gekocht...
Plakte vroeger een plakkertje bij het waterniveau op het reservoir - bij koude motor; kun je iig goed in de gaten houden of het niveau daalt (steeds bij koude motor controleren)
_________________________________________
kaufen, behalten, genießen...


19 maart 2013 20:45
Profiel ICQ 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Kunnen twee dingen zijn, een lek reservoir of een van de twee radiatoren is lek. Allebei een bekend euvel van de waterkoelers.

Het reservoir lek merk je wel want dan lekt het gestaag door maar een radiator hoef je niet zomaar te merken. De vloeistof word er als stoom uitgeperst. Je ruikt het wel trouwens. Even stationair goed warm laten lopen tot de fans aan slaan en dan in de wielkast ruiken of je de koelvloeistof ruikt.
Vorig jaar heb ik beide radiatoren laten vervangen wegens een lekje. In de weken ervoor was ik per 1000 km wel een liter kwijt maar lag er geen druppel onder. Pas vlak voor de auto naar PC Groningen toe ging voor de beurt en het vervangen was de lekkage zodanig groot dat er druppels onder de auto lagen.

Ik zou trouwens een beetje oppassen met het bijvullen met 'white label' koelvloeistof. De glycol die daar in zit is niet zo heel erg goed voor de pakkingen en legeringen in een Porsche. Porsche heeft een aparte (rode) koelvloeistof met een andere glycol samenstelling.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


22 maart 2013 1:23
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 964, nu Cayenne + Audi B9 Competition Quattro
Noord-Brabant
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Oliepeilstok gecontroleerd op condens? (Aansteker onderaan de peilstok en als het knettert dan zit er vocht bij). Ruikt je interieur misschien naar koelvloeistof? In dat geval zou je kachelradiator lek kunnen zijn. Zit er olie in je koelvloeistof-reservoir? Warmdraaien heeft vaak weinig zin want als de lek bij je blok zit dan verdampt de boel meteen.
_________________________________________
Airmighty. Wie het oude niet begeert, weet niet wat hij mankeert.


22 maart 2013 2:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
nadat ik had bijgevuld heb ik het natuurlijk goed in de gaten gehouden en er is sindsdien eigenlijk niets meer uit.
ook verder geen sludge in de olie te zien ....

vreemd :roll:


02 apr 2013 12:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
GEVONDEN! toch het expansievat dat kapot is. er lag een plasje water onder de linker uitlaat. Eerst dacht ik dat 't condens was maar na proeven :shock: toch tot de conclusie gekomen dat 't koelvloeistof is :roll:

Iemand idee hoe te vervangen ?


03 apr 2013 15:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Is volgens mij een heel gepriegel om hem er uit te halen....


03 apr 2013 15:23
Profiel
PorscheForum Rookie
Porsche 996- BMW 628 CSIA- 2CV AZU 12pk 1960
Vlaanderen
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
op youtube staat een filmpje hoe je een expansievat op een 996 moet vervangen.
Helaas had ik dat te laat gezien en het aan de porsche dealer overgelaten, die héél enthousiast ook radiatoren die " mogelijk verdacht waren" heeft vervangen

http://www.youtube.com/watch?v=nT2A-G0uinE


03 apr 2013 21:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Gelukkig, dan valt het mee.
Is inderdaad een aardig klusje om het expansievat uit te bouwen. Is wel te doen maar je moet geduld hebben en rustig werken.

@zwette, de radiatoren bij de 996 zijn een zwak punt en gaan na een jaar of 10 over het algemeen lekken. Merk je eerst niet maar je ziet het wel aan de corrosie op de radiatoren en zeer gering koelvloeistof verlies. Als je er mee door rijdt gaan ze op een goed moment in één keer en dat is niet echt bevoordelijk voor de motor. Lucht in de koeling en een droog kokende motor wil je echt niet mee te maken hebben.
Preventief vervangen voorkomt een hoop ellende.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


03 apr 2013 22:27
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
ik heb nieuwe expansievat gekocht en ga zelf vervangen. Lijkt me een leuke en goed te doen die klus.

Echter 1 vraag:

als ik vloeistof via de drain zoals in youtube filmpe laat aftappen, hoeveel van de 23ltr loopt dan uit systeem ?
Als alle 23ltr wegloopt dan moet ik het systeem nadertijd ontuchten en daar heb ik geen tool voor ....


13 apr 2013 14:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 928-S4 ClubSport ex 928-S4 ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Het is geen remsysteem hoor, dat ontluchten gaat vanzelf.
Gewoon een tijdje laten lopen met de dop open, en de dagen erna zul je nog beetjes moeten bijvullen door evt. luchtbellen.
_________________________________________
80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.


13 apr 2013 19:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Toon ik wil je niet bang maken [plof] maar ik lees
Citaat:
Het systeem wordt onder druk gevuld. Gewoon een litertje bijvullen en ontluchten kan dus niet. Lucht in het systeem is killing: op de plek waar de lucht blijft zitten wordt de motor extreem heet, met alle gevolgen van dien.
. Zou toch even een specialist raad-plegen. Of Resto even een belletje geven, die weet het wel.


13 apr 2013 20:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2C
Amersfoort
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Onder druk bedoel je :wink:

Citaat:
Kühlsystem auffüllen (umfaßt Entlüften)
1. Deckeladapter für Kühlmittelausgleichsbehälter (K 22) auf den Ausgleichsbehälter schrauben.

2. Die flexible Verlängerung (Fz 100) am Deckel anschließen.
3. Das Unterdruckmanometer des Entlüftungswerkzeuges an der flexiblen Verlängerung anschließen. Dabei darauf achten, dass beide Absperrventile geschlossen (stehen 90° zur Durchflußrichtung) sind.

4. Die Venturidüse am Unterdruckmanometer anschließen.

Hinweis
Die Kühlflüssigkeitsmenge, die bereitgestellt wird muß ca. 2 Liter mehr umfassen, als die Menge die aufgefüllt werden muß.
Ein Frostschutzgehalt von - 35° C entspricht einem Mischungsverhältnis von 50:50 (Frostschutzmittel : Wasser).

5. Einen Kanister mit Kühlflüssigkeit in ausreichender Menge und einem Frostschutzgehalt von - 35°C hinter das Fahrzeug in Nähe Ausgleichsbehälter stellen.

Hinweis
Der Entlüftungsvorgang ist schneller abgeschlossen, wenn der Kanister in etwa auf einer Höhe mit dem Kühlmittelausgleichsbehälter steht.

6. Den Befüllschlauch -(5)- vom Unterdruckmanometer am Kanisteranschluß aufschieben. Die Rücklaufleitung -(6)- von der Venturidüse in einen zweiten Behälter abführen.

Hinweis
Ein zischendes Geräusch nach Anschluß der Druckluftversorgung ist völlig normal.

7. Druckluftversorgung anschließen.

8. Beide Absperrventile am Unterdruckmanometer öffnen bis der durchsichtige Befüllschlauch sich völlig mit Kühlflüssigkeit gefüllt hat.

9. Das linke Absperrventil (V1) am Unterdruckmanometer schließen und Unterdruck im Kühlkreislauf aufbauen.

Hinweis
Sollte sich kein Unterdruck aufbauen, so liegt eine undichte Stelle im Kühlkreislauf vor.
Eine Verformung der Gummischläuche des Kühlsystems ist normal.
Wenn sich der Zeiger des Manometers im grünen Bereich der Anzeigeskala befindet, wurde genügend Unterdruck aufgebaut.
Nachdem beide Absperrventile am Unterdruckmanometer geschlossen und die Druckluftversorgung abgesteckt wurde, darf der Unterdruck nicht abfallen. Sollte der Unterdruck innerhalb von ca. 30 Sekunden abfallen, so liegt eine undichte Stelle im Kühlkreislauf vor.

10. Nachdem im Kühlsystem genügend Unterdruck vorhanden ist, das rechte Absperrventil (V2) schließen und anschließend die Druckluftversorgung abstecken.

11. Das linke Absperrventil (V1) am Unterdruckmanometer wieder öffnen. Das Kühlsystem wird nun befüllt.
12. Nachdem keinerlei Unterdruck mehr vorhanden ist, bzw keine Kühlflüssigkeit mehr aus dem Kanister gesaugt wird, das rechte Absperrventil (V2) öffnen.
13. Anschließend das komplette Befüllwerkzeug (einschließlich des Deckels K 22 ) abbauen.

14. Falls nötig den Kühlmittelausgleichsbehälter bis zur Maximalmarkierung mit Kühlmittel auffüllen und den Verschlußdeckel des Ausgleichsbehälters aufschrauben.

15. Unterbodenverkleidung wieder komplett montieren.
16. Probefahrt mit dem Fahrzeug durchführen und nachdem der Kühlkreislauf wieder abgekühlt ist, den Flüssigkeitsstand im Ausgleichbehälter kontrollieren, gegebenenfalls bis zur Maximummarkierung mit Kühlflüssigkeit auffüllen.



Heb ook wel begrepen dat men de achterkant van de auto wat omhoog zet en dan zonder deze druk vult. Is wel lastiger om dan belvrij te krijgen.


14 apr 2013 0:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Citaat:
Onder druk bedoel je
Was een quote van de internets he Jeroen :mrgreen: Ik heb er geen verstand van maar zou toch zelf niet gaan kloten aan het koelsysteem, straks wel lucht en plof. Ben je verder van huis..... :popcorn:


14 apr 2013 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Bully - niet van dat benauwde jongen.

We (lees ik) gaan het gewoon doen.
Ik zet wel een klem op de slang naar het expansie vat en hoef dan alleen de hoeveelheid van het vat bij te vullen en ook niet te ontluchten.

Ik moet alleen nog even moed verzamelen om get blok te laten zakken. Het schijnt dat je bij een 996 Mk2 het expansievat er helemaal niet anders uit kan krijgen zoals werd gesuggereerd op de YOUTube clip ...


14 apr 2013 12:08
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Bericht Re: Koelvloeistofverlies 996
Lef Toon :res:


14 apr 2013 12:15
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.