Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:00



Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Welk aftermarket IMS lager? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Welk aftermarket IMS lager?
Ja, wellicht moet ik alle topics doorspitten, maar er zijn nogal wat meningen.

Situatie: Heb een lekkende RMS, dus heb het blok eruit getrokken om dat te vervangen, nu wil ik ook het IMS lager vervangen (in ieder geval inspecteren). Echter, wat te doen? Ik verneem dat porsche zelf niet een lager los levert, dus het moet een LN engineering lager ofzo worden. Er zijn echter meerdere lagers op de markt.

Nog vervelender: het huidige lager is een "niet aan denken om te vervangen" lager (in de ogen van porsche), terwijl een IMS lager van LN engineering een vervang advies van 40.000 miles heeft ofzo... Als dat zo is, dan moet ik over 2 jaar weer het hele zwikkie er onder uit trekken.

Heb ontzettend weinig zin om 700 euro ofzo voor een lager aan te geven om hem over 2 jaar weer ter vervangen, terwijl het huidige originele porsche lager wellicht gewoon prima is. (iemand die toevallig een SKF onderdeel nummer heeft ofzo... :) )

Ter info: Blok is vervangen bij 142.000km in 2007 bij de dealer voor een nieuwe (X51) motor. Huidige km. stand is 279.000km, dus huidige blok heeft ~137.000km gelopen. Motor loopt fantastisch verder, en voelt qua rijden gezond aan.

Meningen welk lager?


06 dec 2015 22:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 cabrio, bj 1999
Dronten
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Oei, leuke discussie en waarschijnlijk heel veel meningen.
Allereerst zijn er een aantal soorten (originele) lagers: van 1998 tot ik geloof ergens in 2001 een tweerijig lager en daarna een eenrijig lager. Het eerste lager schijnt iets beter te zijn dan het tweede.
Voor de vervanging zijn er een aantal specialisten sterk voorstander van het LN lager terwijl bijv Michel van Resto het lager inspecteert en mits goed bevonden verwijdert hij alleen de rubber afdichting zodat het lager (ipv zijn eigen vet) vol in de motorolie kan draaien.
Ik weet ook niet wat het beste is maar de originele constructie is niet optimaal (een lager met eigen vet en afdichting) laten draaien in een olieomgeving).
Ik ben benieuwd naar de meningen......


06 dec 2015 23:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S MKII Speedgelb Cayenne 957 3.6 Crystal Silber Met. Stromer ST1 Platinum
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
commentaar verwijderd
_________________________________________
http://www.speedgelb.nl Speedgelb Meeting uitgesteld
life is too short to drive boring colors


Laatst bijgewerkt door Ivo 3.6 op 24 feb 2016 8:41, in totaal 1 keer bewerkt.



07 dec 2015 8:02
Profiel WWW Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
LN lager is volgens mij het duurste after-market lager in deze ..

Toch heb ik onlangs (preventief) een LN lager laten plaatsen - op advies van mijn Porsche-specialist ....


07 dec 2015 9:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Had dezelfde dillemma's. Na de vraag gesteld te hebben bij PC Rtd werd ik op het spoor van V.d. Gugten gebracht. Die adviseerde LN en zo gezegd zo gedaan, die zit er alweer ruim 20,000 km in. So far so good!


07 dec 2015 20:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Er zou (via LN) een ander type lager ontwikkeld worden of al beschikbaar zijn. Zou hier niet meer gaan om een kogellager maar om een oliegesmeerd glijlager.

Bij falen van zulk lager zouden er geen kogels meer door de motor rondvliegen en de kans dat de complete motor kapot gaat sterk gereduceerd worden. Het falen van een glijlager zou in de meeste gevallen de tussenas laten vastlopen waardoor de motor stilvalt zonder erg grote gevolgen.

Zie onderstaande link figuren 1 en 4, paragrafen 20,21
http://www.google.com/patents/US20150159526

Degene die hier achterzit heeft hiervoor ook mee de bekendere LN IMS retrofits mee ontwikkeld.

Weet iemand hier iets meer over?


07 dec 2015 23:18
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Bij stilvallen tussenas draait krukas nog wel even door.
Dan breken dus nokkenas kettingen en/of tikken zuigers tegen openstaande kleppen: klein probleem? :roll:
Of vergis ik me?
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


08 dec 2015 19:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Dat weet ik dus ook niet.
Geen idee hoe zo een glijlager kapot gaat in die omstandigheden. Denk dat het eerder langzaamaan vastloopt door oplopende wrijving.

Misschien niet de complete motor total loss en enkel een grondige revisie en weer rijden.

Denk dat de ervaringen het zullen uitwijzen. Dit type lager is commercieel nog niet beschikbaar is. Zal ook weer via LN beschikbaar komen?


08 dec 2015 21:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Mijn bovenstaande referentie blijkt gewoon het al bestaande LN lager te zijn.

Ik was wat in de war met de recente publicatiedatum van 2015. Vandaar dacht ik dat het iets nieuws was. Maar de aanvraag verwijst naar de eerste registratie in 2012 wat de IMS retrofit is van LN.


08 dec 2015 22:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Porschenovice schreef:
Had dezelfde dillemma's. Na de vraag gesteld te hebben bij PC Rtd werd ik op het spoor van V.d. Gugten gebracht. Die adviseerde LN en zo gezegd zo gedaan, die zit er alweer ruim 20,000 km in. So far so good!


Dan moet je dus over 20.000km weer het blok eruit om lager te vervangen dus? Mijn origineel porsche lager (wat naar mijn weten geen problemen geeft, maar ik gewoon wil controleren) zit er nu >130.000km, dat zou dus al minimaal 3x vervangen moeten zijn (minimaal dag werk)....

Vandaar dat ik eigenlijks opzoek ben naar iets meer 'sustainable'...


10 dec 2015 0:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Paul II schreef:
Bij stilvallen tussenas draait krukas nog wel even door.
Dan breken dus nokkenas kettingen en/of tikken zuigers tegen openstaande kleppen: klein probleem? :roll:
Of vergis ik me?


Bij stilvallen/kapot gaan blijft de as wel doordraaien, maar worden de metaaldeeltjes/resten van het kapotte lager door het motorblok gemalen wat dus geen kromme kleppen/tikkende zuigers oplevert (relatief beter te fixen dan het volgende:), maar alle lagers en slijtvlakken (zuigerwanden) dus opvreet....


10 dec 2015 0:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
@mgm
Het blok hoeft er niet uit hoor, alleen de bak los en koppeling eruit. Maar dat lager is gespec-ed op 70k km en niet 40k. Of er wordt met mijlen verward, dat kan je nog eens nakijken.

Ik ga ervan uit in ieder geval dat ik de komende 50,000 km niets hoef te doen. Daarna zal er ook wel weer een nieuwe koppeling en drukgroep inmoeten dus dat loopt min of meer parallel, en dan moet het daar dan toch weer open.


10 dec 2015 23:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Zutphen
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
smartbart schreef:
Oei, leuke discussie en waarschijnlijk heel veel meningen.
Allereerst zijn er een aantal soorten (originele) lagers: van 1998 tot ik geloof ergens in 2001 een tweerijig lager en daarna een eenrijig lager. Het eerste lager schijnt iets beter te zijn dan het tweede.
Voor de vervanging zijn er een aantal specialisten sterk voorstander van het LN lager terwijl bijv Michel van Resto het lager inspecteert en mits goed bevonden verwijdert hij alleen de rubber afdichting zodat het lager (ipv zijn eigen vet) vol in de motorolie kan draaien.
Ik weet ook niet wat het beste is maar de originele constructie is niet optimaal (een lager met eigen vet en afdichting) laten draaien in een olieomgeving).
Ik ben benieuwd naar de meningen......


Optie van Resto lijkt me een goedkope als het lager nog goed is maar kan het lager dan nog lang mee?


11 dec 2015 10:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Steefboxster schreef:
... kan het lager dan nog lang mee?


Daar valt weinig over te zeggen. Tijdens de technische middag bij vd Gugten kwam naar voren dat het een beetje koffiedik kijken is, dat het lager een zwak punt is en blijft in de motor. Waar verder ook niet panisch over gedaan hoeft te worden maar gewoon met gezond verstand op letten.

De door Porsche gebruikte alternatieven ter vervanging kunnen ook nog steeds stuk. De LN variant trouwens ook, LN adviseert om hun lager na 40k mijl te vervangen. Er rijden verder genoeg auto's rond met de originele lagers die zelfs een paar ton op de teller hebben staan en waar er niks aan de lagers mankeert. Dus het gaat in de meerderheid van de gevallen ook gewoon goed.

Er wordt dikwijls de link gelegd dat bij goed onderhoud en tijdig olie verversen de kans op falen minder groot is. Dus elk jaar of elke 8000-10000km. Ook wordt er geopperd dat de autos die bij tijd en stonde goed op de staart worden getrapt, maw worden gebruikt waarvoor ze bedoelt zijn: hard rijden, minder IMS problemen kennen dan bij de easy drivers die af en toe eens buiten komen.


11 dec 2015 12:50
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Kheldar schreef:
Er wordt dikwijls de link gelegd dat bij goed onderhoud en tijdig olie verversen de kans op falen minder groot is. Dus elk jaar of elke 8000-10000km. .



Dat vind ik wel bijzonder, het is namelijk een gesealed lager, en er komt geen olie bij..

Ik ververs zelf iets voor iedere 20.000km, en ik rijd dagelijks, en af en toe ook best hard. Anyway, ik zal resto/vd gugten ook eens bellen. Eens navragen bij ze.


11 dec 2015 14:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
mgm schreef:
Kheldar schreef:
Er wordt dikwijls de link gelegd dat bij goed onderhoud en tijdig olie verversen de kans op falen minder groot is. Dus elk jaar of elke 8000-10000km. .



Dat vind ik wel bijzonder, het is namelijk een gesealed lager, en er komt geen olie bij..


Dat klopt ook. Maar 'slechte' olie zou de seal aantasten waardoor er op termijn wel olie bijkomt. Wat de slijtage en failure veroorzaakt. Ik citeer in deze context gewoon even ondertsaande site waarin beschreven wordt wat in veel gevallen de oorzaak van de IMS-gerelateerde problemen zijn.

According to the class action lawsuit, the signal row bearings have been deemed defective and yes, but that is really only partly true. The cause of IMS failure has been accepted by most independent Porsche specialists to be due to oil leaking past the outer seal into the original IMS bearing, washing away the permanent grease leaving the bearings susceptible to heat and friction. How does this happen? High levels of acid in the oil due to extended oil changes compromise the seals...

en verder als één van de preventieve aandachtspunten

Change your oil. I recommend at least twice a year. No matter how little you drive. Acid levels in the oil breakdown seals, not just IMS bearing seals, but other seals. Frequent oil change intervals are the cheapest insurance you can buy.

Bron: http://www.thepopularmechanic.com/Porsc ... tions.html


11 dec 2015 15:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Grappig, wat daar staat, staat dus recht tegenover wat resto dan doet. De seal weghalen van het lager. Volgens dat stukje, zou dit dan optreden: ".......... the bearings susceptible to heat and friction."


11 dec 2015 16:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Paul II schreef:
Bij stilvallen tussenas draait krukas nog wel even door.
Dan breken dus nokkenas kettingen en/of tikken zuigers tegen openstaande kleppen: klein probleem? :roll:
Of vergis ik me?


Lijkt me ook. Wanneer het lager sneuvelt is de kans groot dat de kettingen verspringen en dan is het mis.


11 dec 2015 17:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Niet helemaal tegenovergesteld. Door de seal weg te halen kan olie vrijer in en uit het lager stromen. En wordt als het ware ververst. Bij een lekkende seal blijft het olie dat in het lager sijpelt daar min of meer permanent zitten waardoor verzuren en/of onzuiverheden het de kogels aantast.

Maar het klopt dat volgens de bovenstaande theorie het lager toch kan kapot gaan ook met seal verwijderd. Geen idee of in de praktijk het verwijderen van de seal afdoende is. Of het net gevaarlijker maakt. In ieder geval lijkt me dan net de oliewissel intervals cruciaal.

Er wordt geschreven dat vooral bij het grote lager dat ook in de M97 motoren gebruikt werd het preventief aangeraden wordt om het seal te verwijderen.

Bron: http://www.oregonpca.org/resources/ims- ... ull-story/


12 dec 2015 0:23
Profiel
PorscheForum Rakker
996 C4 cabrio.
Bladel
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Het lijkt me niet verstandig om het seal te verwijderen.
Alleen op lage toeren zal er dan nog smering zijn in het lager.
Bij hogere toeren zal door centrifugaalwerking het lager geheel droog lopen.
Op youtube staat een mooi filmpje waar goed op te zien is dat het verwijderen van het seal funest is voor het lager.
Kijk eens op: Porsche IMS Bearing rotating in oil.
Groeten Wim
_________________________________________
Je hoeft niet bang te zijn voor 325 paardjes onder de kap van de auto,wel voor de ezel die er in zit.


18 dec 2015 2:46
Profiel
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Direct Oil Feed setje?
https://www.youtube.com/watch?v=hzUq2DFpeKw

of:
van LN: https://www.youtube.com/watch?v=MCqiYU9uU1Y

:scratch:

In NL te koop voor€800 excl. nieuw IMS lager en excl. inbouw ( van DOF)


28 dec 2015 23:20
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Dat LN lager inclusief 'actieve' smering kost 800 euro? Is dat wat ze ook bij vd Gugten inzetten?

Heb recent een Boxster S uit 2002 gekocht. Toch wel een beetje bang gemaakt door wat ik hier en daar gelezen heb...

/edit: mijn exemplaar heeft trouwens slechts 47.000km op de klok. Weet niet of dat in dit geval nou goed of slecht is :P.

/edit 2: http://lnengineering.com/products/ims/i ... 00-05.html nah, dit zal to te zien geen 800 euro zijn. Vraag me af of vdgugten dat uberhaupt levert. Zal ze eens bellen.


09 feb 2016 13:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Noord-Holland ; 991.1 GT3 en 944 mk1, ex 3.2 Carrera, ex Cayman 987S
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Volgens mij kost het DOF-setje iets van €800,-, dus alleen de aanpassing dat lager gesmeerd kan worden. Dit is excl. inbouw. Als huidige lager nog goed is
kan deze blijven zitten, zo niet dan komt er een nieuw lager (van bv. LN) bij. Kost ook zo'n € 700 / 800 dacht ik.
Ik heb een offerte gehad voor een 996 waar ik mee bezig was van DOF + Lager + inbouw (was tiptronic) van €3000,-


09 feb 2016 15:25
Profiel
PorscheForum Rookie
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Juist, maar dan ben je dus wel van het gezeik af (hoop ik?). Neem aan dat je met de DOF oplossing niet iedere 40.000 (mijl?) weer een nieuw lager moet monteren.

Heb zelf ook een Tiptronic inderdaad.


09 feb 2016 15:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
996 C2, 944 RS-style
Bericht Re: Welk aftermarket IMS lager?
Fallout-NL schreef:
/edit 2: http://lnengineering.com/products/ims/i ... 00-05.html nah, dit zal to te zien geen 800 euro zijn. Vraag me af of vdgugten dat uberhaupt levert. Zal ze eens bellen.


Precies, dit is de zogenaamde 'IMS solution' wat een DOF gesmeerd glijlager is en een permanente oplossing is voor het IMS probleem. Niet te verwarren dus met de zgn. LN 'IMS retrofits' of oplossingen van anderen met een DOF kogel- of cilinderlager.

http://theimssolution.com/retrofit-vs-solution/

Deze 'IMS solution' heeft dus een apart oliecircuit met filter dat op specifieke intervallen ververst dient te worden.

Naar ik begreep is deze permanent solution enkel te verkrijgen en te installeren via door LN gecertificeerde garagisten. Het lager wordt enkel geplaatst als het blok aan een reeks voorwaarden en toleranties voldoet. Vandaar ook de 5yr warranty claim onder voorbehoud. Geen idee of we er in NL, laat staan Europs al iemand hebben die dat kan/mag.

De LN lagers die vdGugten plaatst zijn de IMS retrofits (dat begreep ik toch uit de uitleg van de technische middag aldaar), dus nog steeds kogellagers die na zeg wat 90.000 km weer vervangen dienen te worden.


Laatst bijgewerkt door Kheldar op 09 feb 2016 15:49, in totaal 1 keer bewerkt.



09 feb 2016 15:40
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carras70


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.