Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:17



Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Advies 915 Versnellingsbak 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
911
Bericht Advies 915 Versnellingsbak
Mede P's liefhebbers,

Ik wil graag jullie advies over de keuze van een 3.2 met een 915 bak of die met een G50 bak.

Ik zie soms mooie P's te koop staan met een 915 bak met rond de 120K op de teller in goede staat, geen corrosie met onderhoudboekjes etc.
Ik ga zeker voor de 3.2 cabrio alleen kom ik er niet uit of het nu perse een G50 bak moet zijn.

Behalve dat de 915 bak zwaarder schakelt, en dat je hem wat precieser in de twee moet duwen, wat zijn nu echt de nadelen van deze bak als je kijkt naar rijplezier, robuustheid van de bak zelf en onderhoud ????

Ik lees vaak liever een G50 bak maar lees niet veel over waarom nu precies. Is een 915 nu "slecht" of gewoon minder goed dan de G50.

Graag jullie advies en ervaringen over deze beaties van 3.2.'s
:?:
Tako


07 aug 2005 18:20
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
bij mijn weten schakelt de g50 bak minder spartaans dus gewoon soepeler van de ene naar de andere versnelling
_________________________________________
duitse laagvlieger


07 aug 2005 18:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
G50 schakelt wat makkelijker, je hoort ook wel wat "rubberiger"; 915 soms wat moeizaam 1->2 en 2->1, wel weer wat betere gewichtsverdeling en iets feller. G50-auto gewilder/duurder. Op Pelican veel gezever erover. Overigens is 915 porsche-made en G50 van een toeleverancier.


07 aug 2005 19:05
Profiel
PorscheForum Rookie
911
Bericht 
He Wolf dank voor je snelle reactie, wat zou jij doen een mooie P met een 915 of een minder mooie P met een G50 ?
Help me even, want ik ben nieuw op het forum wat is Pelican ?

Tako


07 aug 2005 19:21
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
wil je investeren of lekker rijden? ga voor de 915 die goed is. Goedkoper en iets spartaanser. Maar liever een goede 915 dan een gare G50 bak.
G50 wordt soms wel erg overrated. Je stelt je vraag nl. precies goed... :wink:

Pelican technische artikelen
Pelican technische forums

Op de oranje letters kan je klikken... :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


Laatst bijgewerkt door horn op 07 aug 2005 20:39, in totaal 2 keer bewerkt.



07 aug 2005 19:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Tako schreef:
He Wolf dank voor je snelle reactie, wat zou jij doen een mooie P met een 915 of een minder mooie P met een G50 ?

De enige reden waarom je een G50 zou moeten kiezen, is als je 2 "gelijke" wagens hebt... In jouw voorbeeld, zeker voor de mooie met de 915 gaan...

De bak schakelt mijn inziens lekker... Elke keer als ik in mijn SC rij, valt het me weer mee, dat het toch wel soepel en lekker schakelt ;)
(en nee, het is niet te vergelijken met de moderne wagens, begrijp me niet verkeerd!)...


07 aug 2005 19:29
Profiel Facebook 
PorscheForum Rookie
911
Bericht 
Dan de laatste vraag aan jullie, zijn er P specialisten die als ik ooit wat ga krijgen met de 915 bak, deze weer netjes kunnen reviseren.
Is Jos de Bock hiervoor een goed adres of kan ik beter naar Carreric hiervoor gaan ?

Tako


07 aug 2005 19:37
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
beide. of renntech.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 aug 2005 20:00
Profiel
Bericht 
P&P Roggel, mijn firma!

Het moet al wild gaan om die 915 kapot te krijgen.


07 aug 2005 20:00
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
horn schreef:
wil je investeren of lekker rijden? ga voor de G15 die goed is. Goedkoper en iets spartaanser. Maar liever een goede G15 dan een gare G50 bak.


915 en G50, Horn!


07 aug 2005 20:14
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
wolf schreef:
horn schreef:
wil je investeren of lekker rijden? ga voor de G15 die goed is. Goedkoper en iets spartaanser. Maar liever een goede G15 dan een gare G50 bak.


915 en G50, Horn!


Thanks Philip, slecht opgelet van me. Reeds aangepast.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


07 aug 2005 20:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Over schakelen gesproken :!: :!: :!:

Bezit nu een half jaar een 993 en hij schakelt als een BMW (of nog lichter)
en dat is nog steeds vreemd.
911 Rijder vanaf 1983, en altijd die vrij stugge bakken, alhoewel de 964 ook een enorme verbetering was.
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


07 aug 2005 20:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
Heb zelf 2 3.2's mogen bezitten en beide waren voorzien van 915 versnellingsbak. Moet héél eerlijk bekennen dat het wel eens "harken" was, met name van de 1e naar de 2e versnelling. Maar niks schokkends en je leert er op de duur mee om gaan. Ik mis het nu af en toe wel eens als ik weer eens "boterzacht" schakel in mijn 964.... 8)


07 aug 2005 21:29
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
911
Bericht 
Dank Ivo voor je bijdrage, een niet onbelangrijk punt, moet ik rekening houden met meer onderhoud bij de 915 t.o.v. G50 of is deze gelijk in beide gevallen. Spartaans rijden vind ik leuk, heb al ritten gemaakt in de 915 en snap je harken. Dat vind ik niet erg zolang ik maar kan vertrouwen op de bak.

Tako


07 aug 2005 21:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Geen van beide bakken hebben onderhoud nodig, anders dan elke 80.000 km olie verversen.

Omdat de 915 bak ouder is en een zwakker synchronisatiesysteem heeft komt een versleten versnellingsbak of versleten synchromeshringen vaker voor bij een 915 bak dan bij een Borg Warner G50 versnellingsbak.
_________________________________________
Rebel engineering


07 aug 2005 21:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
In de jaren dat ik mijn 3.2tjes reed heb ik geen enkel probleem gehad met geen van beide versnellingsbakken. En dat terwijl 1 van de 2 ruim 2 ton had gedraaid zonder enige vorm van revisie.


07 aug 2005 21:43
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
911
Bericht 
Duidelijk verhaal, ik was een beetje wantrouwend geworden omdat ik in een van de forums las dat er een mooie cabrio te koop stond en na keuring bleek dat de 915 bak nat was van de olie.
Is dan iets typisch voor de 915 of kan dit ook net zo goed gebeuren bij de G50 ?
Vraag me dan wel af wat de oorzaak is van zo'n natte bak en nog belangrijker of dit kwaad kan.
Als ik een 915 ga laten keuren waar moet ze dan speciaal op letten bij die bak behalve synchronisatiesysteem ?

Tako


07 aug 2005 21:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
Ik denk dat hier wel een antwoord van onze forumtechniker op zijn plaats is...Erwin, lees je mee??? :lol:


07 aug 2005 22:01
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
bak moet gewoon goed schakelen, ook terug bij wat meer toeren, je moet hem er lekker secuur in kunnen trekken; klik-klik, heerlijk gevoel.
overigens zal iemand die goed zo'n keuring doet ook een 915-bak wel kunnen beoordelen. dus zoek goed adres voor akk!


07 aug 2005 22:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht 
Tako schreef:
Vraag me dan wel af wat de oorzaak is van zo'n natte bak en nog belangrijker of dit kwaad kan.
Als ik een 915 ga laten keuren waar moet ze dan speciaal op letten bij die bak behalve synchronisatiesysteem ?

Tako


Focus je niet teveel op de versnellingsbak. :res:
De bak is een eenvoudig te repareren onderdeel die tijdens het rijden eenvoudig goed te beoordelen is. Er zijn veel andere dingen die moeilijker te beoordelen zijn en in reparatie veel duurder zijn dan een bakreparatie. Natuurlijk is een bakreparatie niet echt goedkoop maar een versleten synchromesh is snel te herkennen, evenals een versleten baklager. Omdat je een aankoopkeuring laat uitvoeren mag/ moet je verwachten dat de monteur die de keuring uitvoert de bak goed kan beoordelen.

Erwin.
_________________________________________
Rebel engineering


07 aug 2005 22:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rookie
911
Bericht 
Als relatief P rookie is het me duidelijk wat me te doen staat.
Ik ga aan de slag met een paar bezoekjes en proefritten en daarna naar de specialist voor een AKK. Ik zal jullie laten weten wat het geworden is.
Thanks for info, Tako


07 aug 2005 23:20
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht Re: Advies 915 Versnellingsbak
Tako schreef:
Mede P's liefhebbers,

Ik wil graag jullie advies over de keuze van een 3.2 met een 915 bak of die met een G50 bak.

Ik zie soms mooie P's te koop staan met een 915 bak met rond de 120K op de teller in goede staat, geen corrosie met onderhoudboekjes etc.
Ik ga zeker voor de 3.2 cabrio alleen kom ik er niet uit of het nu perse een G50 bak moet zijn.

Behalve dat de 915 bak zwaarder schakelt, en dat je hem wat precieser in de twee moet duwen, wat zijn nu echt de nadelen van deze bak als je kijkt naar rijplezier, robuustheid van de bak zelf en onderhoud ????

Ik lees vaak liever een G50 bak maar lees niet veel over waarom nu precies. Is een 915 nu "slecht" of gewoon minder goed dan de G50.

Graag jullie advies en ervaringen over deze beaties van 3.2.'s
:?:
Tako

De 3.2 cabrio lijkt mij een goede keuze. :D
Ook de G50-bak heeft imho een nadeeltje. Het schijnt vaak voor te komen (ook bij mij) dat, wanneer je wat weinig toeren maakt in een lage versnelling, je de tandwielen hoort draaien. Volgens insiders is dit niet erg, maar dat ratelen baarde mij in het begin wel zorgen, tot ik door dit forum gerustgesteld werd.


08 aug 2005 10:38
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht Re: Advies 915 Versnellingsbak
WdePundert schreef:
Ook de G50-bak heeft imho een nadeeltje. Het schijnt vaak voor te komen (ook bij mij) dat, wanneer je wat weinig toeren maakt in een lage versnelling, je de tandwielen hoort draaien. Volgens insiders is dit niet erg, maar dat ratelen baarde mij in het begin wel zorgen, tot ik door dit forum gerustgesteld werd.

heb ik ook, werd gerust gesteld door Erwin bij de AKK; had het idd. ook al eens eerder gelezen hier
_________________________________________
Got coffee?


08 aug 2005 10:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
3.2 '86
belgië
Bericht 
915 bak is trouwens goedkoper te reviseren!

grt,

Yves
_________________________________________
Ce qui compte dans une vie, c'est l'intensité d'une vie, pas la durée d'une vie .


08 aug 2005 17:52
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
915-koppeling ook veel goedkoper.


08 aug 2005 18:04
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.