Auteur |
Bericht |
F@RGO
|
mijn 996 3,6l had het ook en is droog gebleven na herstel
nu hoop ik dat de 997s ook droog blijft, zijn daar al gevallen gekend ivm dat probleem?
|
08 nov 2005 21:16 |
|
|
Beltar
love is in the (h)air!Belgie
|
Yeps.... gelukkig de mijne nog niet
_________________________________________ Gelukkig zijn is: blij zijn met wat anderen realiseren en tevreden zijn met hetgene je zelf hebt...
|
08 nov 2005 21:40 |
|
|
D-Dreamer
Boxster S 2001Rozenburg
|
Volgende week "mag" ik bij Wittebrug langskomen. Dan reinigen ze de motor en checken ze op lekkage. Geweldige service (toch?).
Ik hoop alleen dat het oud zeer is.....
Het is inderdaad een topmerk en de professionaliteit bij Wittebrug (Jaap S) is in orde. Mijn gemoed is weer gerustgesteld.
Groet,
Edward
|
11 nov 2005 18:27 |
|
|
sepi
BOXSTER SBARCELONA
|
Dat hoop ik ook voor je. Bij mij was naast de lekke keerring ook de olievulslang poreus/kapot en lekte dus ook daar langs..
Groet
_________________________________________ Beter een kort intens leven dan een lang saai leven.
|
11 nov 2005 22:13 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Uitzonderingen bevestigen de regel
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 nov 2005 14:34 |
|
|
D-Dreamer
Boxster S 2001Rozenburg
|
Jaap S zei al dat het misschien ook een poreus slangetje kon zijn. Dus hij checked dit ook.
|
12 nov 2005 15:20 |
|
|
Jan
Geel
|
ja
|
14 nov 2005 0:32 |
|
|
Henk
PF # 136
|
_________________________________________ "Just be yourself, there are plenty of others"
|
14 nov 2005 0:44 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Daar ben ik ook echt niet verbaasd over!
Tijdens mijn zoektocht in Duitsland naar de cabrio vertelde een chef werkplaats van een Porsche Centrum al dat hij de eerste 997-ens al had gehad met HET probleem!
Nagenoeg dezelfde motor als de 996, dus...........
|
14 nov 2005 1:52 |
|
|
ECT
|
|
14 nov 2005 12:10 |
|
|
Jan
Geel
|
355 pk koel je niet zo maar met een pufje lucht
en de 997 sound? mwa, ik weet het niet, maar ben er toch niet echt ontevreden over
|
14 nov 2005 13:07 |
|
|
pakkie
Cayenne SZO-Brabant
|
De ingezonden brieven de laatste tijd in de GT Purely Porsche spreken wat dat betreft boekdelen.... diverse 997's met dit defect Slecht zaak van Porsche vind ik.
|
14 nov 2005 13:12 |
|
|
ECT
|
Ik ben hier niet helemaal met je eens.
De 993 Turbo is luchtgekoeld en meer dan 400 pk!!
De constructie van de 993 motor is solide en gebouwd voor hoge vermogens: 300+ pk's. Daarom begrijp ik niet dat ze doorgaan met watergekoelde motoren die hier en daar wat mankeren, door hun andere bouw.
|
14 nov 2005 13:14 |
|
|
Roi
niet meer....
|
Je meent het nie...
Deze opmerking bedoel je toch niet serieus ..... hoop ik. Lijkt mij gebakken lucht
Roi
|
14 nov 2005 13:29 |
|
|
Jan
Geel
|
O ja, da's waar ook. Was ik even vergeten
|
14 nov 2005 14:39 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
...... Causale verband tussen waterkoeling i.p.v. luchtkoeling en het probleem
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
14 nov 2005 16:41 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
JA JAN!
Hoe kan JIJ dit vergeten?
|
14 nov 2005 17:46 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Dit is natuurlijk dikke BS ! Het schijnt technisch redelijk goed verklaarbaar te zijn, maar ik ben helaas niet echt technisch, dus verwacht van mij geen gedetaileerd verhaal. Het grootste probleem schijnt er in te liggen, dat de krukas vroeguh 7 keer werd gelagerd en tegenwoordig nog maar 5 keer! Hierdoor wil er nog wel eens wat speling ontstaan. De keering zou dit grotendeels moeten opvangen, maar als er voldoende speling is helpt geen enkele keering meer (of zo iets! ) Waarom Porsche daar niets aan doet?
Daar heb je inderdaad wel een punt!
Zo probleemloos als de 964 en de 993 (NOOIT olieproblemen ) worden ze niet meer gemaakt!
Wat betreft die sound........ ik ken een paar 996-en en 997-ens....
|
14 nov 2005 17:59 |
|
|
ECT
|
Wat is jouw conclusie dan?
Mijn conclusie: de luchtgekoelde motor is stukken beter dan de watergekoelde. De watergekoelde maakte gebruik van diverse metaallegeringen, etc. om het lichter te maken, de luchtgekoelde motor was volgens mij een en al een vast blok massief gietijzer. Dan heb je geen problemen met uitzetting en afkoeling.
|
14 nov 2005 18:47 |
|
|
ECT
|
Zie hierboven.
Let wel : ik ben geen werktuigbouwer of metallurg, maar een gewone dokter.
Als je een motor hebt die uit verschillende metaallegeringen bevat, dan zal metaal 1 meer of minder uitzetten of krimpen dan metaal 2. Je krijgt geheid lekkages mits je dat kan opvangen met pakkingen. En als die pakkingen juist zit op plaatsen die onderhevig zijn aan hoge druk en vele omwentelingen dan kan je wel voorstellen dat die gaan slijten zodat de pakkingen lekken, met daarbij nog de verschillende metaaleigenschappen.
Moeilijk te corrigeren.
Ergens stond een foto van de RMS, wat je ziet is een pakking die goed gecentreerd moet zijn om lekkages te voorkomen, precies op een locatie die blootgesteld wordt aan steeds wisselende omstandigheden. En dat niet alleen....
|
14 nov 2005 18:58 |
|
|
stuurt
911 3.2 '83 915bak met sperdiff.Nijmegen
|
Ik dat ECT nu wel een beetje te ver gaat wat betrefd het ophemelen van de oude luchtgekoelde versie's. Deze zijn ook sinds jaar en dag voornamelijk gemaakt van aluminium, in combinatie met een heel ander materiaal voor de cylindervoeringen, klepzittingen, lagerhuizen etc. Het is dan ook onontkoombaar om een motor op te bouwen uit meerder soorten legeringen. Tenzij je oude gietijzeren blokken en koppen wilt, maar ja dan moet je geen high tech performance car kopen, maar een lada ofzo simpel,ouderwets,inefficient.. Dus ja, porsche moet wel de nieuwste technieken en legeringen toepassen, als ze dat niet zouden doen loopt iedereen hier weer te klagen dat ze zo achterlopen bij porsche..
Kortom, ik vind dit item een beetje een non-discussie. T'lijkt wel of het merendeel het euvel van de keering hoopt te hebben, kunnen ze er hier weer een schepje bovenop doen! en hebben jullie dat ene engelse artikel wat hier een stukje terug gepost is nu allemaal al wel aandachtig gelezen??
Het lijkt me dat dat toch een zeer duidelijke en objectieve analyse van het probleem is, en wat je er aan zou kunnen doen??
Maar goed, ik zal het allemaal wel weer niet snappen..
Groetjes, en kijk naar je oliepeilstok in plaats van naar je krukaskeering!:)
|
15 nov 2005 1:47 |
|
|
tumtum
Ex - Boxster 2.7Apeldoorn
|
Nou, de kern van het probleem (en dat is al vaak gezegd maar ik zal het nog een keer herhalen) blijft natuurlijk dat door welke oorzaak dan ook de zeer gerespecteerde firma Porsche, hele mooie en dure auto's levert waarvan er een te groot aantal, bij normaal gebruik na een bepaalde tijd een mankement kunnen vertonen dat je bij een auto die een tiende van de Porsche kost, ook niet zou verwachten. (zo dat was 1 zin van 71 woorden )
Ik heb hierover een paar brieven geschreven maar kon de importeur niet overtuigen dat hij een bijdrage in de kosten moest verlenen (Boxster 2.7 van juni 2000 met 40.000 km en rms).
Hoe je het ook wendt of keert: het blijft een zwak punt.
|
15 nov 2005 8:38 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Eens
"Schoenmaker blijf bij je leest" of leg me anders nou eens uit wat het probleem met de waterkoeling heeft te maken. Anders gezegd, zou het zich dus niet voordoen indien het blok luchtgekoeld zou zijn
Voorkeur voor luchtgekoeld prima, maar .....
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
15 nov 2005 10:41 |
|
|
John
Cayenne
|
Eeuwige discussie over wel of geen waterkoeling, ik ga er behoorlijk moe van worden, en zal me nu is een keer niet mengen in die onnozele discussie.
Als men het zo goed weet, wrom dan niet solliciteren in Weissach.
Van deze discussie moet ik:
Kotsen
NB: Het heeft geen zin om mij te quoten, ik reageer er toch niet op.
Edit EriC4C: Bericht en daarmee het topic wat "smakelijker" gemaakt.
|
15 nov 2005 11:16 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
|
15 nov 2005 11:37 |
|
|