Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 17:51

Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Dealer overgestapt op castrol olie? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht 
Devils son schreef:
Peter R. schreef:
Ik ben hier eens door een hoop olierapporten aan het ziften (Blackstone Labs, Fort Wayne, Indiana), en wat ik hier zo onmiddellijk ontwaar is dat ik niet erg onder de indruk ben van oppervlakteresistentie. Ook vind ik er een beetje veel silicium inzit, maar dat zou anti-schuim additief kunnen zijn.

Uit de cijfers kan ik in ieder geval nix bijzonders lezen. Op basis van dit rapport zou ik GEEN Mobil-1 selecteren.

Peter R.

Zit in die rapporten ook een staatje van de Castrol TWS 10W60?

Neen, zoon-van-sterk-bier-in-flesjes-en-vaten, helaas pindakaas niet.

Peter R.

06 feb 2007 16:04
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
desmett schreef:
Viscositeit is idd minder belangrijk, zolang de olie maar aan de betreffende kwaltiteitsnormen voldoet: API, ACEA of fabrikantnormen.

Daar ben ik het dus NIET mee eens. Er zijn vele B-merken (bv. Gamma-olie) die voldoen aan de bovengenoemde kwalitietsnormen, die ik echt niet in een Porsche zou durven gieten. Je moet ook géén olie met verschillende viscositeit mengen.

06 feb 2007 19:32
Profiel
PorscheForum Rakker
993 C2 1995
Belzjiek
Bericht 
Je mag perfect olieën met een verschillende viscositeit mengen. Zolang de oliën perfect mengen, en de totale viscositeit niet boven de opgegeven waarde uitkomt zie ik geen enkel probleem.

Wat een olie maakt of breekt zijn twee zaken :

1. de base stock : hoe stabiel is ze bij de opgegeven temperaturen, wat is de shear strength, wat is de oppervlaktespanning, etc.

2. het additievenpakket : het vermogen om afval op te nemen en bij te houden (reinigend vermogen), resistentie bij schuimvorming, additieven ter bescherming van de materialen, etc.

Nu is het bij olie net zoals met de rest van de wereld : 't is niet omdat ze goed zijn in het één, dat ze goed zijn in het ander.

Het gevaar bestaat dat als je olie gat mengen, je slechte eigenschappen gaat combineren in plaats van goede.

Blijf DAAROM bij één olie : we zullen er nu eenmaal op moeten vertrouwen dat de fabrikant weet waar -ie mee bezig is.

Koope een goede olie, flikker ze in je auto, tap na 5000 km een beetje af en laat ze analyseren, en laat nog een staal analyseren bij een volledige oliewissel. Als ze haar werk doet is ze goed. ALs het afval van de verbranding opgelost en vastgehouden wordt is het in orde. Overcapaciteit kost geld en leverd nix op.

Misschien organiseer ik wel eens een discussie avond. Da's altijd korter op de bal dan forumposts.

Peter R.

07 feb 2007 11:37
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2