Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 13:01



Antwoord op onderwerp  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Historie...?? 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Zanxxx.
Zal snel eens kijken... :wink:
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


28 jul 2007 20:00
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
987 3.2S '07 / ex-986 2.7 '03 / ex-964 C2 '91 / ex-968 CS '92 / ex-964 C4 targa '91
regio Waterland
Bericht 
anton964 schreef:
wat is redbook?
anton964


Redbook
_________________________________________
Take the long way home....


28 jul 2007 20:11
Profiel Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Na nog effe googlen een vb. van een 911 SC...

AfbeeldingAfbeelding

Deze gaten moeten dus opgeboord worden naar de juiste maat begrijp ik om van een 2.4 naar een 2.7 te gaan. De slag gaat dermate diep dat de cylinder ook hierin zal vallen....?

Indien toch opgeboord, is het voor de orginaliteit van de Porsche beter om een zoektocht te starten naar een 2.7 bottom end, liefst nog uit het juiste jaar?

HOEWEL???

http://www.rennsportsystems.com/engines%202.7-3.2.html

The magnesium engine cases used in the 2.7 were also subject to pulled head studs and main bearing bore distortion from excess heat. Cylinder heads warped and valve guides needed replacement within 50K miles. These 7R-series cases need very careful inspection by a competent machinist to determine the feasibility of reusing or replacement with a better one. Using a 7R case from a 2.4 litre engine may be preferable due to its less heat stress. The early-style 7R case found in the 2.4 litre engines must be machined to accept 90mm 2.7 litre cylinders.
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


29 jul 2007 15:04
Profiel
Bericht 
GhostRider schreef:
Na nog effe googlen een vb. van een 911 SC...

AfbeeldingAfbeelding

Deze gaten moeten dus opgeboord worden naar de juiste maat begrijp ik om van een 2.4 naar een 2.7 te gaan. De slag gaat dermate diep dat de cylinder ook hierin zal vallen....?

Indien toch opgeboord, is het voor de orginaliteit van de Porsche beter om een zoektocht te starten naar een 2.7 bottom end, liefst nog uit het juiste jaar?


idd, die gaten moeten opgeboord worden om de 90mm cyllinders te monteren op een 2.4 blok

de slag heeft er niks mee te maken, het gaat om de cyllindervoet
de slag gaat zowieso een stuk hoger dan de cyllinder voet, maakt niet uit of dit nu een 2.0/2.2 66mm , of een 2.4/2.7 70mm krukas is

qua originaliteit is het uiteraard beter om een 2.7 blok te hebben in een 2.7 chassis, al zal het ten allen tijde meteen duidelijk worden dat het vervang blok niet origineel bij dat chassis hoort, zodra iemand de nummers bij PON of Porsche opvraagt

belangerijker vind ik om uit te zoeken of het nu een opgeboorde 2.4 , met 2.7 cyllinders is, of een 2.4 zonder modificaties

en als ie opgeboord is, zou ik als het mijn auto was ook willen weten of het een vroeg, of laat 2.4 blok is, 5R of 7R aangezien een 5R minder verstevigingen heeft en dus inherent minder sterk is dan een 7R ( want een 2.4 case als sterker dan een 2.7 case , zoals men jou eerder vertelde, das gewoon bedenkelijk)

dus dingen om te checken

welk revisie nummer is je case? staat onderaan op de zijkant
zoals je op de 1e foto hierboven kan zien, dat is een 5R case (maar wel alu en 930, dus sowieso een later en sterker blok dan eender wel magnesium blok)

welke cyllinders heb je?
roest erop = 2.4T cyllinders
geen roest > verder zoeken naar partnummer om boring te achterhalen

die link van Rensport, gaat over thermische belasting ivm uitzetting van de componenten
een probleem dat met 2.7's naar boven kwam , en uiteindelijk de limieten van magnesium cases naar voren bracht
een 2.4 case, heeft dezelfde limieten, en indien het een 2.4 7R case is die uitgeboord is tot 2.7 , identieke limieten als een origineel 2.7 7R case

als het een 2.4 5R case is, dan zullen die problemen nog meer naar voren komen

het is waar, dat de 2.7 motoren meer geplaagd werden door die problemen
echter dit is niet te wijten aan de carter helften, daar deze identiek waren aan de 2.4 7R cases , met uitzondering van de cyllinder spigots

die problemen waren te wijten aan temperatuur, en hogere power output
en dat voornamelijk amerkaanse 2.7's per design warmer liepen (5 vin's fan, thermische reactors en dergelijke)

allemaal niet van belang in jou situatie, want je oude carter is minstens even sterk qua design of productie qualititeit als eender welk ander 2.4 carter


Laatst bijgewerkt door mayonaise op 29 jul 2007 15:34, in totaal 1 keer bewerkt.



29 jul 2007 15:29
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Damn... ben jij als Porschekenner geboren?? :D

Is een '73er porsche een vroege of een late 2.4?
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


29 jul 2007 15:34
Profiel
Bericht 
zoals ik eerder al zei
er waren 73'ers met 5R cases en er waren 73'ers met 7R cases


29 jul 2007 15:35
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Zal ff moeten kijken op de brug denk ik....
En wat de cylinders betreft. Aangezien de P bij mijn ouders binnen staat, kan ik nu niet ff naar buiten rennen om te testen met een magneetje, of te inspecteren op roest..... :D
(Heb op hele blok geen roest gevonden, en daar heb ik als een zeikerd naar gekeken, omdat de blokken in mijn auto's altijd showable moeten zijn.... zie mijn Alfa...., maar zal bij de P nog even goed zoeken :wink: )
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


29 jul 2007 15:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Oke, ff heen en terug gereden, en met mijn nette hemd onder de P. om te checken....
Geen roest op de vinnen van de cylinderkoppen, wel de bekende, maar lichtjes aanwezige aluminiumcorrosie. Dus (getest) niet magnetisch.

Verder de nummers van de crankcase:
Linkerhelft 901 101 101 7R
Rechterhelft 901 101 102 7R

Volgens mij de Timing Chain Housing... (hoe heet dat in het NL...) 911 107 041 0R (rechter zijde, links kon ik niet zo gauw zien... en de "R"na de "O" niet zichtbaar maar gegokt) :arrow: DIT BLEEK DE OLIE KOELER :!:

En de beide Camshaft housings... 901 105 111 0R (volgens mij stond het nummer op die onderdelen althans...)
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


Laatst bijgewerkt door GhostRider op 12 aug 2007 3:19, in totaal 1 keer bewerkt.



29 jul 2007 17:18
Profiel
Bericht 
das dan al goed, zullen het waarschijnlijk opgeboord hebben, maar dat kun je helaas niet eenvoudig zien op een geassembleerde motor

ketting en camhousings en dergelijk maken niks uit, das allemaal uitwisselbaar


29 jul 2007 17:24
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
mayonaise schreef:
das dan al goed, zullen het waarschijnlijk opgeboord hebben, maar dat kun je helaas niet eenvoudig zien op een geassembleerde motor

ketting en camhousings en dergelijk maken niks uit, das allemaal uitwisselbaar


Case dan opgeboord, koppen niet, ivm aluminium, dus geen 2.4?

Zijn overigens alle 901 nummers van de 2.4, of werden die ook op de 2.7 toegepast?
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


29 jul 2007 17:28
Profiel
Bericht 
als enkel de case van die 2.7 kapot was, kon al de rest van de 2.7 hermonteerd worden op de 2.4

ketting huis en deksel hebben in PET vanaf 75 een 930 nummer
voor 73 is dat nog een 901 nummer

camhousing is een 901 nummer ook in 75

maar zoals ik zei , die dingen zijn uitwisselbaar, maakt niet echt uit wat daar gemonteerd zit , alst maar in goede staat is

cyllinders daarentegen bepalen de motor inhoud, en dat is toch iets belangerijker dan een ketting huis of nokkenas huis

hydraulische kettingspanners zouden wel leuk zijn, en die zouden ook een 930 ketting huis deksel vergen.. maar ja, das geen verplichte upgrade


29 jul 2007 18:09
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
mayonaise schreef:
hydraulische kettingspanners zouden wel leuk zijn, en die zouden ook een 930 ketting huis deksel vergen.. maar ja, das geen verplichte upgrade


Die zijn toch toegepast vanaf 1984?
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


29 jul 2007 19:06
Profiel
Bericht 
GhostRider schreef:
mayonaise schreef:
hydraulische kettingspanners zouden wel leuk zijn, en die zouden ook een 930 ketting huis deksel vergen.. maar ja, das geen verplichte upgrade


Die zijn toch toegepast vanaf 1984?

maar worden veel als upgrade op oudere gemonteerd


29 jul 2007 23:27
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Nog even een laatste nummer update.... Alle nummers zijn eenvoudig te vinden, al moet je op je rug toch even onder de auto voor sommige nummers. (Wel doen met een koude uitlaat! M'n neus zat zowat vast :roll: :D . De foto's post ik morgen.
Het is mij nu even te laat op ze nog even te uploaden :wink: .

Cooling fan housing : 901 106 101 5R
Intake Manifolds : 911 110 189 28
Airbox K-Jetronic : 930 110 358 04
Ignition coil : 0 221 122 304 BOSCH
Fuel filter : 0 450 905 079 BOSCH
Ignition unit : 0 227 200 008 BOSCH
Fuel distributor : 0 438 100 006 BOSCH
Crankcase
Left side : 901 101 101 7R
Right side : 901 101 102 7R
Cylinder head : 911 104 345 0R
Oil cooler : 911 107 041 0R
Oil filter : 930 107 764 01
Camshaft housings : 901 105 111 0R
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


12 aug 2007 3:23
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Het motornummer, rechts onder de behuizing van de koelvin, op een steun:
Afbeelding Afbeelding

Het nummer van de cartercasing, op je rug onder de auto, linker zijde en rechter zijde:
Afbeelding Afbeelding

Het nummer van de cylinderkop, eveneens onder de auto, net aan zichtbaar:
Afbeelding Afbeelding

Het nummer van de nokkenasbehuizing, redelijk goed zichtbaar, langs je achterwiel, zonder onder de auto te liggen:
Afbeelding Afbeelding

De nummers van de luchtinlaat staan op elke inlaat, het nummer van de koelvin behuizing kun je niet omheen, pal in het zicht:
Afbeelding Afbeelding

Het nummer van de luchtbox van de K-Jetronic staat bovenop, goed zichtbaar, voor het nummer van de oliekoeler moet je weer onder de auto:
Afbeelding Afbeelding

De nummers van de ontstekingsunit en de benzinefilter, pal naast elkaar links in het motorcompartiment, rechts een beetje naar achteren in het compartiment, de brandstof distributeur (een beetje rommelige foto, maar moet nog een beetje opgeknapt worden)... in mijn geval alle drie van BOSCH:
Afbeelding Afbeelding

En rechts aan de zijkant het oliefilter:
Afbeelding
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


12 aug 2007 18:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht 
Is er ergens op foto te zien, het verschil tussen het klepdeksel van een 2.7 911S en die van een 930 Turbo.... Dit ivm. eventueel vervangen. Kan de turbo exemplaren wel vinden op foto (bijv. bij Pelicanparts), maar kan de 'standaard' exemplaren niet op foto vinden... :?:
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


24 sep 2007 0:41
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex. '77 911S US Targa _ex. '07 Cayenne 957_ ex. ’07 997.1 C2S X51 ____'96 993 C4S____ _’12 991.1 C2S X51_ _’10 LP560-4 Spyder_
Nederland
Bericht Re: Historie...??
Beetje bladerend hier en daar erachter gekomen dat je het verschil tussen 2.4 en 2.7 cylinders of barrels behalve aan het materiaal (roestvorming of aluminiumcorrosie) ook kunt zien aan het aantal koelvinnen. Hoeft het blok niet helemaal open om er achter te komen wat voor pistons erin zitten.
> 2.4 heeft 15 koelvinnen, waarbij de laatste 5 wat uitwaaieren
2.7> heeft 11 koelvinnen in min of meer rechte lijn
Wellicht handig om maar even te posten voor degenen die er ook naar zoeken....
(Eventuele correcties hoor ik graag overigens :wink: )

Hier van een 2.2:
Afbeelding
Hier van een 2.7RS:
Afbeelding
_________________________________________
IF IT ROLLS, THEN RACE IT!


13 mei 2011 1:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.