Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:48

Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Startprobleem 924 nog steeds niet opgelost 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Gerlderland
Bericht 
Wat voor invloed kan de eerder genoemde warmteregelaar hier nog op hebben? Want als het plaatje zo zie wat ik eerder plaatste zou deze dus een weerstand moeten hebben van 26 Ohm. Bij mij is de weerstand 0 Ohm in koude toestand.

06 nov 2007 8:55
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Dat zou betekenen dat de warmloopmaatregelen niet of te kort van kracht zijn.

06 nov 2007 10:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Gerlderland
Bericht 
Vandaag warmloopregelaar gedemonteerd. Er stond spanning op dus dat werkte.
Ding uit elkaar geschroefd en gekeken of de bi-metalen strip verwarmd wordt, ook dat werkte.

Als hij koud is kon ik erdoorheen blazen maar dat ging niet gemakkelijk. Ik heb er doen remreiniger ingespoten en later perslucht in de aanvoer leiding gespoten. Daarna kon ik er veel gemakkelijker doorheen blazen.

Heb hem weer gemonteerd en de auto sloeg meteen aan en bleef stationair lopen. Lijkt dus een belangrijke bijdrage te leveren aan het startprobleem. Wel loopt de motor stationair nu een 300 toeren hoger maar ik hem nog niet helemaal warm gedraaid. Even een nachtje wachten en kijken of hij het dan ook nog zo goed doet.

08 nov 2007 15:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
Bericht 
ReMo schreef:
.... Lijkt dus een belangrijke bijdrage te leveren aan het startprobleem. .....

Warmloopprobleem ReMo, warmloopprobleem :D

08 nov 2007 17:39
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
De warmdraairegelaar regelt de afgeregelde druk boven de plunjer van de brandstofdoseur.
Gedurende de warmloopfase wordt de warmdraairegelaar opgewarmd door een verwarmingsspiraal waardoor deze regeldruk veranderd.
Mocht deze spiraal defect zijn, dan zal de regelaar uiteindelijk ook op bedrijstemperatuur komen door de warmte van het motorblok.

Deze waarden (regeldruk koud en warm) zijn m.b.v. een simpele manometer en een kraan eenvoudig te meten.

Het komt met name bij oudere K-Jetronic brandstofsystemen veel voor dat de warmdraairegelaar defect is of buiten de toleranties afregelt.

Meten is weten.

08 nov 2007 20:19
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
Ik heb even gegoogled op: k-jetronic

Je zult allerlei diagrammen vinden met de werking van dit brandstofsysteem, inclusief wat storingzoektabellen.

Bij wikipedia staat een behoorlijke uitleg van alle onderdelen van dit brandstofsysteem.

Ik ben redelijk thuis in dit oude brandstofinjectiesysteem, heb je vragen stuur maar een pb tje.

Zelf denk ik, zonder gemeten te hebben, dat de warmdraairegelaar het probleem is. Als de regeldruk "koud" te hoog is zal deze druk boven de plunjer te hoog zijn en er voor zorgen dat de brandstofdoseur ("spinnekop") te weinig brandstof doorlaat gedurende de opwarmperiode van de motor.

08 nov 2007 20:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Gerlderland
Bericht 
Bedankt voor je uitleg. Zoals je uit voorgaande posts kunt zien heb ik dus heel veel zaken langsgelopen. Helaas beschik ik niet over apparatuur om zaken als brandstofdruk e.d. te meten. Maar alles wat ik nagelopen ben heb ik zo zorgvuldig mogelijk gecontroleerd.

Maar de motor liep mooi als hij eenmaal warm was. Op diverse ,w.o. veel duitse, forums kwam ik toch wel regelmatig dit probleem tegen met de oplossing van een nieuwe of gerepareerde warmloopregelaar.

Het klint ook wel logisch dat als de motor koud is hij een te arm mengsel krijgt en daardoor terug of zelf uit valt na de start.

Zelf denk ik dat ik het geluk heb gehad dat er zich vuiligheid (auto heeft de laatste jaren te weinig gereden en bevatte oude benzine) heeft opgehoopt op het membraam van de warmloopregelaar. Wat er met wat reinigingsmiddel en lucht uitgegaan is.

In ieder geval lijkt het probleem zo opgelost, het enige wat wat ik nog moet laten doen is de luchtschijf van de massa meter af laten stellen.
Tijdens mijn speurtocht zag ik dat deze niet exact gecentreerd zit.

Maar ik hoorde al dat dit bijna niet te doen is voor een amateur.

08 nov 2007 20:51
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
Heb even de boeken er op nageslagen en geprobeerd uit het Duits te vertalen.

Plunjer (van de brandstofdoseur) testen

- startmotor ca. 10 sec bedienen
- na demontage rubber manchet m.b.v. dop 10 de luchtschijf optillen.
- gedurende de gehele afstand moet de luchtschijf gelijke weerstand hebben
- bij zwaar omhoog en makkelijk naar beneden, zit de plunjer vast (opl. brandstofdoseur verv.)

Stuw/luchtschijf afstellen

- startmotor ca. 10 sec.
- de bovenkant van de stuwschijf moet aan de scharnierzijde van de arm gelijk liggen met de knik in de trechter (d.w.z. het smalste punt), wel lastig zonder tekening
- afstellen, schijf optillen, stalen beugels (soort staaldraad) licht verbuigen tot de gewenste stand is bereikt.

- stationair en CO afstellen.

Succes.

08 nov 2007 21:14
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2