Zo zo heren ... uitvoerig getest ...
Mijn bevindingen:
het geluid
Het contactslot omgedraaid hoor je meteen waarover het gaat ... en maar goed ook ... de 964 heeft nu een heeeerlijke maar zeker beschaafde grom ... kan het best omschrijven als een wat "holler" geluid.Vooral de lage tonen zijn toegenomen. Heb de halve weg met het raampie open gereden (frisjes). Nu nodigd de 964 helemaal uit om continue de toeren in te gaan. Rustig "cruisen" op de snelweg 140...160...180...+200... gaat nog steeds heel beschaafd...je merkt het wel ... maar het is zeker niet storend te noemen
Beter merk je het als je het gaspedaal stevig doordrukt
Dan weten omstanders dat er wel "wat aan de hand" is met je karretje ... nou niet om te zeggen dat het een hels lawaai wordt maar toch zit de diepe GrRRRrrom er stevig in
Stationair draaiende valt het allemaal wel mee ... een lichte toename van de db's is wel merkbaar maar weerom zeker niet storend of patserig.
Helemaal leuk wordt het als je tunneltjes inrijd ... dan is het een waar genot om de boxer achter je kont te horen roffelen ... want dat doet ie echt lekker "stevig roffelen".
Het gas loslaten als je uit de hoge toeren komt is echt pure fun ... het "plopploppergeroffel" is gewoon heeeeeeeeeeerlek
Wat het geluid betreft ... EEN AANRADER
Het vermogen
De meeste shops lopen hoog op met een vermogenstoename van 15pk etc ... die illusie kan ik je alvast ontnemen. Je merkt wel dat je kar een wat beter "oppakt" en wat vinniger reageert op een druk van het gaspedaal... maar verder zijn we hierover dan ook uitgesproken. Mensen die het zich willen aanschaffen om er pk's bij te krijgen raad ik aan het geld elders te besteden. Tis natuurlijk wel mooi meegenomen dat kleine beetje extra ... maar zeker niet zoals men je wilt doen geloven met 15pk's etc ... Wel mooi meegenomen is de dikke 10kg die de 964 weer lichter is.
Dat onderwerp snij ik na de nieuwjaar aan ... dan gaat er een boel gewicht uit de 964 verdwijnen. De achterbankjes etc ... Heb me voorgenomen een poging te wagen er 50 a 60 kg uit te krijgen.
Maar zoals gezegd ... later hierover meer ...
Wat het monteren van de bypass betreft kanik jullie vertellen dat het allemaal wel aardig meevalt. Zoals voordien aangehaald zijn het de moeren en bouten die de zaak soms knap lastig maken. Zeker zoals in mijn geval, als ze er al dik 12jaartjes onderhangen. De bevestegingsbouten aan de originele einddemper en aan het katalysator heb ik met de Dremel dan ook moeten doorslijpen.
Zorg wel voor kwalitatief goed gereedschap. Een stevig setje sleutels en raksetje is een must!!
Algemene conclusie .... Dirkie is dik tevree ...
Nu volgen er nog wat kleine tests met het luchtfilter in combinatie met de cupper. De bevindingenhierboven zijn gereden met een origineel filter met de behuizing doorboord. Eerstdaags gaat de intake er weer een keertje op alsook het K&N filter in het originele huis.
Khoop dat ik hiermee nuttige info heb nagelaten voor mensen die het overwegen.
Gegroet
Dirkie
[/u]