Auteur |
Bericht |
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
| | | | Bertroex schreef: RS motor was balanced, blueprinted and gasflowed, net zoals de 3.2 carrera Clubsport. Veel engelse RS-en hebben een MOTEC upgrade om met de 3.6 naar 300 pk te komen. Hot Film, AMD chip, katalysator bypass, remap, G-pipe en grotere throttle bodies en je komt op ongeveer 305 pk. Doe een google search voor AMD en ook Wayne Schofield in de US doet magic voor de 964. The "mapping" van die chip is cruciaal, en het gebeurd best met een rolling road dat op DIN 70002 status is gecalibreerd (doe ook voor- en na- metingen op dezelfde RR) en door iemand die een bespoke programming kan doen voor je individuele motor. En dan hebben we nog niet gesproken van de ophanging, de remmen, lichtgewicht componenten enz enz. HTH, Bert | | | | |
ik heb in dit onderwerp de afgelopen maanden veel effort gestoken...ben in contact geweest met een tovenaar uit USA, heb met Manthey, Cargraphic, Ninemeister en SWS aan de lijn gehangen om tussendoor nog een geprezen Zwitsers preparateur Ofzky te hebben lastig gevallen hierover.
Conclusie: er wordt zwaar "getrokken" aan die cijfers hoor ...MOTEC is inderdaad een super product, maar de hotfilm + chip kan geen wonderen verrichten...de conventionele LMM brengt bijna hetzelfde resultaat. Hotfilm + chip + cat bypass + pipe (zoals ik heb op de RS) kunnen me een 295 pk en 355Nm koppel brengen volgens Manthey en Ofzky en zij leken me ook de eerlijkste...Cargraphic zat er al een scheut boven met 300 pk en 366 Nm maar soit...over wat de anderen beloofden ga ik me zelfs niet uitspreken maar heb destijds een Rubystone 964RS (ben er ooit tot Marseille voor gereden om ze te gaan bekijken) te koop geweten met een soortgelijke kit van een gereputeerd preparateur die 313 pk en 393Nm claimde...heb met de auto gereden en die ging geen buss beter vooruit dan m'n huidige!!
Om u een idee te geven, m'n motor draait momenteel ietsje te arm en heb 290pk en 348NM...laat ons dit nog ietsje kunnen corrigeren en we zitten aan de waarden die de eerlijke preparateurs opgeven...voor mij is de zaak op die manier klaar.
'k Zit ook op een forum specifiek voor 964RS eigenaars en die gasten daar moet je ook geen blazen wijs maken...er is er eentje bij met een 3.8l die 330pk en 400Nm koppel uitbraakt...draait 2'52" op Spa met Michelin Cups en dat is zowat op de limiet gereden...daar moet menig 997RS eigenaar voor passen.
Ik heb er mezelf een gedacht van gemaakt, door veel naar anderen te luisteren en overal waar ik kon m'n licht op te steken...ik kan iet anders dan concluderen dat er veel oplichterij tussen zit.
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
24 jun 2008 22:43 |
|
|
horn
PF #57
|
heb over die LMM aanpassingen ook veel slechte berichten gehoord. Weet dat Dirkie met die van hem een hoop gezeur heeft gehad, hoorde van ervaringsdeskundige dat die aanpassing problemen kon geven (moeizaam stationair, afslaan etc). Mijne gaat gelukkig probleemloos... pffff.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
24 jun 2008 23:19 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Eerstens: betreffende "getrokken aan die cijfers".
Ik doe af en toe mee met de Porsche Club Rollenbank dagen: 20 porsches op de rollenbank en dynographs vergelijken. We zien soms significante verschillen tussen dynographs met eenzelfde wagen.
Nu: elke rollenbank is anders. Er zijn preparateurs die hun bank calibreren en er zijn er die er met de lat op slaan. Ergo: door enkele testen te doen schijdt je het kaf van het koren betreffende dynographs, en deze cijfers blijven relatief.
Tweedens: de RS is zodanig gebouwd dat het een redelijk consistente prestatie van de fabriek- af neerzet. Een goede tuner is voor mij iemand die consistent goede resultaten haalt met meerdere voorbeelden van eenzelfde model. Manthey, TPP, Bob Watson, zijn namen die we tegenkomen die de RS tegen de topwaarden aanjagen. Een marge van 5pk is wat... 1,5%? Niet significant....
Derdens: betreffende oplichterij
Ik vind dit een zware statement. Eerst en vooral is dezer dagen groot geld gemoeid met de 964 RS sfeer. Dat maakt soms dat de verleiding groot wordt. Tweedens zijn deze wagens vaak gereden door Porschisten waarbij het "my wallet is bigger then yours" fenomeen ook belangrijk is.
Jouw 290 pk is inderdaad goed te bekomen met een relatieve kleine investering.
Om meer dan 300 pk te bekomen gaan mensen vaak over een -voor mij= onredelijke prijsgrens. Maar kan je de porsche tuner kwalijk nemen dat die client de grenzen weeral "probeert" te verleggen tegen een onredelijke kost? De betaler bepaalt, in mijn opinie.
Ik heb tot nu met 3 964 RS'sen gereden:
-de ex willy green rubystone RS gereden vooraleer zijn crash (reed super)
-dezelfde wagen in London nadat ie slecht was gerepareerd op 193000 km (bag of nails)
-een 38000 km RS met motec (Ik kon de grenzen van dat ding niet berijken op de openbare weg)
en deze zaterdag ga ik kijken naar de Ex-japan 15000 km zilveren Rs die Thomas Schmidt net heeft gekocht . (staat nog in Wrexham, Wales)
Mijn conclusie is dat er weinig rijders zijn die een performance margin halen uit een 290pk wagen vs een 305 pk wagen, omdat zo veel afhankelijk is van talent, ervaring en specifieke rijstijl. Walter Rohl zal inderdaad op circuit sneller zijn in een 260 pk Rs dan de overgrote meerderheid van ons met een 295pk Rs op circuit.
Maarre.... sommigen voelen zich best lekker wetende dat 15pk relatieve extra pk's kwamen met een kost van 1000 euro per unit
Zijn die mensen opgelicht? Dacht het niet, maar er is de mogelijkheid dat ze wellicht Het Licht nog niet hebben gezien
Bert
|
25 jun 2008 2:59 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Het my wallet is bigger then yours syndroom. Ik kende hem nog niet maar hij is grappig. Overigens denk ik dat je verhaal 100% waar is. Voor 99% van de mensen zal gelden dat ze de extra PK's er nooit uit zullen halen op het circuit. Maar aan de andere kant: als je voor relatief weinig PK's kan vinden dan zou ik het ook wel doen
|
25 jun 2008 8:42 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
heb de desbetreffende tuners ingelicht over de "aanpassingen" aan mijn auto en de vraag gesteld hoeveel vermogen dat kan opleveren volgens hen.
=> als ik dan zulke uiteenlopende getallen hoor dan vind ik dat er een paar bijzitten die oneerlijk handelen, want magie bestaat niet...mijn idee.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is om 330pk uit een 3.6 te halen...mits een dik budget gaat dat wel, maar tegelijk ook ten koste van je betrouwbaarheid.
Mijn verhaal staat trouwens geheel los van je statement dat WR sneller is met 260pk dan wij met 300pk...volledig mee eens...en klopt ook wel dat niet elke gentleman driver het achterste van z'n tong laat zien...waarschijnlijk rijden er wel een paar met een dik getunede motor rond terwijl ze beweren dat het om een quasi standaard exemplaar gaat
|
25 jun 2008 10:59 |
|
|
rafv
997 GT3Kempen, Belgie
|
Naargelang je budget zou ik 2 opties aanraden:
- beperkt budget: cup pijp, sportkat, luchtfilter en remap op rollenbank: hier kan je inderdaad wel 20pk mee winnen
- geen beperking qua budget: 3.8 met motec
Alles daartussen geeft te weinig (extra) bang for the buck (en in het geval van de LMM teveel 'nevenwerkingen') in vergelijking met de eerste optie.
Die laatste optie vind ik zelf super als een 'sleeper' optie, waarbij je zomaar eventjes wat GT3's kunt gaan pesten, mits de juiste ophanging. Maar als C2 eigenaar kan je de restwaarde van je wagen nog eens extra uitgeven om hiertoe te komen.
|
25 jun 2008 13:58 |
|
|
zuugnap
|
Offtopic ... vond de foto mooi ..dus ff iets aan veranderd
orgineel ...............................................................................photosoeped!
Ontopic: .... blijf ondanks alle adviezen ... dan meer voor olafs ID
koop ander blok ... ga daar mee rommele ... (als je toch geld over hebt)
|
25 jun 2008 14:39 |
|
|
V-8
997 GT3RS, 964RS, 911R, 934 (project ?), 73RS (op zoek)Den Haag
|
Hier moet ik toch even tegen ageren. In dit topic hebben we het toevallig over een motor, maar een goed deel van dit forum gaat over liefhebbers die een hobby uitoefenen en daarbij (cosmetische) wijzigingen aan hun auto maken. In al deze discussies is er vaak genoeg twist over wat wel en niet 'zinvol' is, (on)afhankelijk van de kosten. Zoveel mensen, zoveel meningen en gelukkig maar. Een cup pijp, ander filtertje en een re-chip zijn nou niet veranderingen waar de meeste mensen hier van zeggen "doe maar niet, is te duur". Kortom, ik kan je opmerking niet echt plaatsen en ben bovendien geen voorstander van generaliserende opmerkingen.
Dan maar weer terug on topic - om met een paar wijzigingen 20 pk extra te krijgen en (in mijn ervaring) vaak een onregelmatige motor : niet de moeite waard. Kun je het geld beter uitgeven aan 'race les' en jezelf WR wanen
|
25 jun 2008 23:16 |
|
|
Jaco
Negenhonderdvijfenzestig.
|
Hoe bedoel je te arm Mich? Met zo'n CO meter wat rijker te zetten, of toch een stapje ingewikkelder?
_________________________________________ Don't need to know where i'm going, just need to know where i've been......
|
26 jun 2008 21:17 |
|
|
drknauf
|
beetje ombouw naar 3,8 begint vanaf 16k geloof ik, zou lkkr dat geld bij m,n oude auto bijleggen en een echte rs kopen
michm3
jij rijd zo weinig je haalt het niet eens een revisie ivm te weinig km,s
die rs op spa met 2,52 is deze zeker
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
26 jun 2008 21:28 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Inderdaad, ik zie je perspectief. Voor wat betreft generaliserende opmerkingen: ik houd er zelf ook niet van en wat mensen op het einde van de dag met hun Porsche doen is perfectly okay. Smaken verschillen en maar goed ook.
Mijn opmerking kwam vanuit de hoek van de RS specifieke club events en trackdays waarbij een zeker contrast toch wel opvalt: langs de ene kant die mensen die participeren met een een goede set slicks die getransporteerd worden door moeder -de-vrouw in de mercedes estate, en nadien gewoon lekker naar huis rijden op hun wegbanden en langs de andere kant diegenen die komen met een racetransporter en de mechanicien.
De fun zit er natuurlijk in om net deze jongens eens te laten kijken dat geld niet noodzakelijk talent of resultaat op de track betekent.
Er zijn namelijk RS drivers die absoluut FORTUINEN uitgeven om de laatste pk "alledgedly" eruit te persen: circuit adjustable suspension, titanium conrods, GT3RS oil pump, Mapping met de laptop in de racetransporter op het circuit enz enz.
Bert
|
26 jun 2008 21:40 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
@ Jaco: nee nee, niks CO meter...auto op de rollenbank en de chip wordt bijgestuurd!
@Knauf: nee hoor, dat is die niet...het is een zwarte met oranje wielen...trouwens, er zijn er nog hoor...zitten snelle jongens bij die Fransen
|
26 jun 2008 22:51 |
|
|
Bertroex
|
Maar helaas ook
Bestuurder is okay, auto in ondertussen ook weer okay.
Bert
|
26 jun 2008 23:16 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
yes yes...heftig hé ...gelukkig alles in orde!
|
26 jun 2008 23:32 |
|
|
drknauf
|
ohhh wat erg zeg alsje kindje er zo uit ziet
wel heel dik apparaat zeg op de eerste 2 pics
|
27 jun 2008 0:06 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Vond deze post op Rennlist. Origineel gepost door geoffrey.
Betreft aangepast Motec 964 motor t.o.v. standaar motor.
Wat is jullie mening hierover?
Is dit een goed alternatief voor meer vermogen maar wel betrouwbaarheid?
Is dit value for money?
Aan wat voor prijscategorie moet ik denken voor dit soort tuning?
Voor de leesbaarhied zal ik de hele post quoten hier:
| | | | Citaat: Ok, here you have it. This is a comparison of an average stock 964 vs the 9M USA kit installed and tuned for USA 93 octane fuel. When I say stock, I mean cat, both mufflers, stock chip, in good running and well maintained condition just like it came from the factory. It is representative of an average stock car and is within 3hp of the best stock one we've tested. The 9M car has the following: MoTeC ECU Fabspeed Headers with heat Fabspeed dual outlet exhaust (I'd rather have a single, but they don't make it) 964 heads rebuilt, ported with 993RS valves New design 9M USA cams, built in the USA 9M induction pipe and K&N Muffler 993 Throttlebody The MoTeC car starts with the twist of a key, idles at 1100rpm cold, 900rpm warm and uses the idle control valve. The car is equipped with a LWF and has no stalling issues. There were no wires cut in the conversion and the alarm system will deactivate the ECU, just like a factory car. The test conditions were: 300rpm/sec ramp rate through the pull (about 18 seconds on the 9M run) Stock engine was tested with the dyno cell at 75F degrees Stock engine was tested with the dyno cell at 30.065InHg 9M engine was tested with the dyno cell at 93F degrees 9M engine was tested with the dyno cell at 29.816InHg SAE correction to a standard day on both cars Both were tested with the cylinder head temp at 120c (via MoTeC and Porsche System Tester) The blue lines are Torque at the rear wheels The green lines are HP at the rear wheels The solid lines are from the 9M engine The dotted lines are from the sock engine The torque line does not cross the HP line at 5252 because the scales are different. The left scale is torque and the right scale is HP. Because of Previous Rennlist Posts: The numbers in the dyno charts are RWHP and I will not make any effort to convert from RWHP to FWHP, nor will I make any effort to compare these numbers to some other dyno test run at some other place on some other day, even if it was tested on a Dynapack dyno. I also don't care if you think the numbers are too high, too low, or wrong. This chart is for comparison only against a completely stock 964. While I have tested a number of 964s in various states of tune, all with the same testing methodology, I'm not going to compare the 9M conversion to anything but a stock car. If you personally have a modified 964 and think it is better than stock, go have it tested against your friends stock 964 and post the results. I don't care about every combination of air filter, muffler bypass, RS, non RS, chipped car out there. I have enough data on my own to compare against. I am not going to address any issues of running without knock sensors as this car was tuned for 93 octane fuel and that is the minimum fuel that this car requires. It has built in protection for high air temp and cylinder head temp to prevent it from ever knocking. The kit can be tuned for any fuel including 87 octane if one desired. If you think Motronic ECUs are better, good, I'm happy for you, go find yourself your own thread and talk about your success there. I'm not going to compare and contrast another engine builder/tuner's approach as there are many different approches for increasing power and the 9M USA kit is only one of them. This is the only one I'm going to discuss. | | | | |
Voor het verder lezen in dit topic:
http://forums.rennlist.com/rennforums/showthread.php?t=440394
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
10 jul 2008 17:22 |
|
|
drknauf
|
tejing wat en eind verhaal man
|
10 jul 2008 19:29 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Vind het best wel interessant, ook de discussie tussen de forumleden die volgt erg interessant. Ben erg geinteresseerd naar meningen hier over gevonden resultaten, haalbaarhied, budget, etc.
Erwin?Olaf?maarten?en iedereen die ik hier vergeet...
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
10 jul 2008 22:03 |
|
|
drknauf
|
tunen van een porsche is hetzelfde als een ijsbeer handschoenen geven vd kou
|
10 jul 2008 22:07 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
kijk nog even op rennlist naar de set van vitesse een MAF set.
www.vitesseracing.com
setje 1650 $
piggyback 650$
er is hier iemand op het forum die een tevreden gebruiker is, ik had ook interesse maar momenteel werkt mijn airco maar half en dat heeft nu voorrang.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
10 jul 2008 22:39 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
Ziet er in ieder geval allemaal leuk uit.
Resultaten zijn ook goed,
Heb alleen nog te weinig kennis om hierbij het kaf van het koren te scheiden. Is dit spul de investering waard?
Zelfde dus voor mijn eerdere post.
Ben erg benieuwd naar nog meer meningen
|
11 jul 2008 0:20 |
|
|
zuugnap
|
Probeer nu eerst maar eens je auto te leren kennen ipv op te krikken.... ben bang dat nog steeds de error factor jezelf bent ipv de auto!
|
11 jul 2008 0:43 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
als het je om die 260pk gaat.laat dan gewoon je originele motor reviseren.
dan komt er ook minstens 260pk uit.als je het goed laat doen dan.
gr anton964
|
11 jul 2008 0:51 |
|
|
drknauf
|
zeg ik gamma
|
11 jul 2008 5:34 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik heb het idee dat je een 'gewone' 964 beter van een nieuw onderstel kunt voorzien dan veel moeite doen voor 25 PK. En ja: als je hem reviseert meteen de works doen. 3,8 etc (wat Mich hierboven beschreef) en dan 300PK
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
11 jul 2008 9:36 |
|
|