Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:20

Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Wat doet de oelmeter? 
Auteur Bericht
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
stoekie schreef:
En om jouw nu nog ff te corrigeren, je mag betekend met een d en t schrijven, is beide correct nederlands (met kleine letter, gaat om de taal en niet het land) :wink:

Je hebt wel gelijk, maar corrigeert horn er niet mee en ook deze zin van je was niet zonder. :wink: :lol:

30 jun 2008 22:35
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
:mrgreen: :cheesy: :thumleft:

en stoekie: het zal me echt roesten hoeveel taalfouten je maakt. ik antwoordde alleen even op de vraag van w.

oja, duits is geen land. alleen een taal. en een bijvoegelijk naamwoord. :cheesy:

30 jun 2008 22:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
horn schreef:
ken
betekend
en waarschijnlijk duits met een hoofdletter, maar dat hoeft niet.

Yup. 'Duits' is volgens mij wel degelijk verplicht met een hoofdletter. Normaal had ik niet gereageerd, maar de context van deze zin inclusief de 3 (!) fouten vond ik te mooi om te laten liggen. :oops: :wink:

30 jun 2008 22:39
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
Mischa, you're right:

Mijn vriend Google schreef:
Benamingen van plaatsen, windstreken, talen, volkeren
(a) aardrijkskundige namen
regel 16.E

Een aardrijkskundige naam schrijven we met een hoofdletter.
Deze regel geldt voor plaatsen, streken, landen, maar ook bijvoorbeeld voor bergen, rivieren, woestijnen, hemellichamen.
Amsterdam
Antarctica
de Verenigde Staten
het Andesgebergte
de Schelde
de Sahara
de Poolster

In niet-wetenschappelijke teksten schrijven we: de aarde, de maan, de zon.

regel 16.F

Samenstellingen en afleidingen op basis van een aardrijkskundige naam behouden de hoofdletter.
Nederlandkunde
de Scheldeoevers
Nederlands
Belgisch

een Gentenaar
Zuid-Afrikaans
een Zuid-Afrikaan
een New Yorker

Zie ook: verzwakte betekenis van aardrijkskundige naam (regel 16.H)

regel 16.G

(1) De naam van een windstreek schrijven we met een kleine letter.
(2) Als we er een geografisch, economisch of politiek gebied mee bedoelen, krijgt het woord een hoofdletter, maar dat geldt niet voor de afgeleide vorm.
(3) Ook als de naam van een windstreek deel is van een aardrijkskundige naam, krijgt het woord een hoofdletter.
(1) windstreek
het noorden
het zuiden van Frankrijk
(2) gebied
het Zuiden vraagt meer ontwikkelingshulp van het Westen
de oosterse filosofie
(3) in aardrijkskundige naam
Zuid-Afrika
Zuidwest-Vlaanderen (het zuidwesten van Vlaanderen)
Zuid-West-Vlaanderen (het zuiden van de provincie West-Vlaanderen)
Noordwest-Friesland (het noordwesten van de provincie Friesland)
Noord-West-Friesland (het noorden van de streek West-Friesland)

30 jun 2008 22:42
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 cabrio 1987 marineblauw
Nijmegen
Bericht 
'betekend' als werkwoord met een d??? Is dat wellicht iets van de laatste Van Dale editie?? Want af en toe zijn die nieuwe spellingsvormen inderdaad erg verwarrend. Ik ken het woord 'betekend' enkel als voltooide tijd (mah jah, wass solls :D ).

On topic: wel apart dat meter in correcte stand (bij warme stationair draaiende motor op vlakke ondergrond dus) uitsluitend in het bovenste (dikke streepje dus) deel van de meter hoort te staan, ik dacht altijd dat boven het midden ('standje 3 uur' zeg maar) wel goed genoeg was. Ik heb ook wel eens gelezen dat je juist moet oppassen niet te veel olie in het systeem te stoppen, vandaar. Heb zelf tijdje terug een liter olie erbij gegooid. Meter ging tijdens het rijden, zelfs bij fors accelereren, niet terug naar rood. Als ik dit zo lees is dat dus niet zo erg. Ik meende namelijk eveneens (staat ook niet zo gedetailleerd in het instructieboekje trouwens) dat bij flink accelereren al de olie uit het carter wordt gezogen en je meter dus in het rood 'getrokken' zou moeten worden. Maar aangezien de stand van de meter (aldus het Engelstalige stukje van Bertroex) er niet toe doet, hoef ik me daar niet langer zorgen over te maken :wink: .

30 jun 2008 22:44
Profiel
Bericht 
Ik was ook al aan het googelen... :salut:

30 jun 2008 22:44
Profiel
Bericht 
HV schreef:
'betekend' als werkwoord met een d??? Is dat wellicht iets van de laatste Van Dale editie?? Want af en toe zijn die nieuwe spellingsvormen inderdaad erg verwarrend. Ik ken het woord 'betekend' enkel als voltooide tijd (mah jah, wass solls :D ).

Het werkwoord is 'betekenen'. 'Het betekent dat' (tegenwoordige tijd) is met een 't'. 'Het heeft betekend dat' (voltooid verleden tijd) is met een 'd'. Is de laatste 50 jaar niet veranderd volgens mij. :wink:

@Horn: al deze taalonzin mag geveegd worden hoor!

30 jun 2008 22:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonder
kort by Newark-on-Trent, U.K
Bericht 
Heerlijk: een beetje taalneukerij. of errrrrr was het neukerei? Of is het nu in limburg neukerie :?: :twisted: :lol:

ich schreif tog alteit meeschtal sonder vauten?.

Stoekie, alle gekheid op een stokje: hoe is de compressie van die ketel van jou? Heeft jou porsche liefhebber/mechanieker ooit een k-jet afgesteld? Is de timing juist afgesteld? Pop off valve geinstalleerd? Goodyear remleidingen? Roest: waarwaarwaar? enz?

Bert

30 jun 2008 23:54
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC ombouw 964 carrera 2
Zuid-limburg
Bericht 
Haha, ik kan het wel waarderen als mensen mij op mijn foute spelling wijzen.

Is altijd leerzaam, althans zo ervaar ik het. Dus ik ervaar het niet als een probleem. Moet natuurlijk nu niet ieder topic dat ik ga posten terug komen, dan is het niet meer leuk. :roll:

Mijn Ketel :? :lol: gaat binnenkort even langs bij van Kessel, dan kan ik daar e.e.a even laten nakijken (hopenlijk) En gelijk een peilstok/boekjes en mischien nog wat klein grut aanschaffen.

Ik heb zelf wel een compressiekit waarmee ik de compressie kan meten maar ik zie geen ruimte om deze te kunnen meten. Dus ook dit ga ik maar uitbesteden.

01 jul 2008 8:35
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht 
Stoekie

De mannen van Van Kessel zijn eigenlijk gewoon handelaars dus veel nazicht zullen ze niet kunnen doen. Ze proberen je wel te helpen mocht je vragen hebben en als je op zoek bent naar tweedehands of nieuwe onderdelen kan je er ook bijna altijd terecht.

Als ik bij iemand zou langs gaan voor een eerste nazicht van de wagen na aankoop, dan zou het Renntech zijn (als Nederlander). Ik ken hem niet persoonlijk maar als je die man zijn antwoorden leest op het forum merk je gewoon onmiddellijk dat hij een wandelende Porsche-encyclopedie is.

http://www.renntech-porsche.nl

ps: voila forum taal-nazi's => hoeveel spelfouten heb ik gemaakt ? :twisted:

01 jul 2008 9:35
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht 
MS964 schreef:
Ik was ook al aan het googelen... :salut:

idem :oops:

01 jul 2008 9:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Zuid-limburg
Bericht 
tvanbroekhoven schreef:
Stoekie

De mannen van Van Kessel zijn eigenlijk gewoon handelaars dus veel nazicht zullen ze niet kunnen doen. Ze proberen je wel te helpen mocht je vragen hebben en als je op zoek bent naar tweedehands of nieuwe onderdelen kan je er ook bijna altijd terecht.

Als ik bij iemand zou langs gaan voor een eerste nazicht van de wagen na aankoop, dan zou het Renntech zijn (als Nederlander). Ik ken hem niet persoonlijk maar als je die man zijn antwoorden leest op het forum merk je gewoon onmiddellijk dat hij een wandelende Porsche-encyclopedie is.

http://www.renntech-porsche.nl

ps: voila forum taal-nazi's => hoeveel spelfouten heb ik gemaakt ? :twisted:

Bedankt voor de tip, mischien wel makkelijk voor onderdelen. Maar is me net iets te ver om zo even langs te rijden. :shock:

01 jul 2008 10:24
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht 
Geen idee.

Ik ben Belg dus heb zo niet direct een idee van de afstanden bij jullie :-)

Verder ken ik ook geen garagisten/handelaars in Nederland.

01 jul 2008 10:26
Profiel
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Erwin (Renntech) geniet op dit moment van zijn welverdiende vakantie :idea:

Garage is een topper :salut:

01 jul 2008 10:32
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
stoekie schreef:
dan kan ik daar e.e.a even laten nakijken (hopenlijk)

Vraag om na te kijken:

*Werking oliekoeler aan het motorblok
*Werking van de K-jet
*Afstellen van de k-jet. CO moet normaal tss 2 en 3,5% staan maar vaak worden ze wat "rijker" afgesteld
*Pop-off valve installeren: als er een "backfire" is vliegt je airbox niet aan diggelen (££)
*Bougiekabels
*"points", wat is dat in het Nederlands?: en francais is het de "Vises Platinees" -denk eraan: die zijn eruit gevlogen vanaf de SC en dus vele mechaniekers "weten niet meer" dat de 2.7 points heeft.
*Ophanging afstellen, maar ZEKER ook je rubberen bushes in de ophanging nakijken aangezien de ophanging van een 2.7 niet echt gemaakt is om 17 inch (namaak+ zeer zwaar?) cupwielen te rijden
*koppelingskabel niet te strak gespannen (achteraan de versnellingsbak) en pedalenassembly eens doorsmeren en maken dat het koppelingspedaal niet lager staat dan je rempedaal
*verwarmings klepjes lekker smeren en goed afstellen
*Handthrottle (dat dingetje aan de handrem waar je wat handgas kan geven) goed afstellen
*alle benzineleidingen op lekken controleren
*als je nieuwe olie neemt: half synthetische en 15W40; alles dunner en de oude rubbers maken dat olie begint te lekken uit je motorblok. Vraag ook meteen 5 liter extra olie in een kruikje: met het -normale- olieverbruik kan je aldus altijd dezelfde olie gebruiken.
*rubber bushes van de versnellingsbak nakijken en goed centreren + swepco 201 versnellingsbak olie erin. Met een oude 915 gearbox nooit meteen van 2 naar 3de schakelen maar tel "een-en-twintig- twee-en-twintig" of zoiets om je synchro ringen te sparen. (vooral als je schnell schnell optrekt)
*compressie nameten en cijfers hier op zetten
*werking verwarmingsmotor onder dashboard en aan de motor
*Werking alle electrische motortjes: ramen, (smeer de raamgelijders) schuifdak edm
*werking van je ketting spanners
*master cylinder van de remmen. een 77 heeft toch ook een remversterker is het niet?
*massakabel van de batterij
*electrische connectoren dus de plus en minuis aan de
-startermotor
-bobine
-CDI box

Zomaar even snel uit mijn hoofd: iemand anders nog meer?

Bert

Laatst bijgewerkt door Bertroex op 01 jul 2008 11:07, in totaal 1 keer bewerkt.

01 jul 2008 10:43
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht 
Bertroex schreef:
Zomaar even snel uit mijn hoofd: iemand anders nog meer?
Bert

Misschien ook geen slecht plan om de reminrichting eens na te laten kijken (blokken, schijven, klauwen)? :twisted:

01 jul 2008 10:49
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
stoekie schreef:
Maarten schreef:
Porschekenner?
uhmm. nee dat niet, maar een auto is een auto zullen we maar zeggen. :pale:

Een auto is een auto: ja
Een Porsche is een auto: ja
Een Porsche 2.7 uit midden jaren 70 is net zoiets als een Twingo maar dan net iets anders: nee. Sorry!!

01 jul 2008 11:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Zuid-limburg
Bericht 
Bertroex, bedankt voor het lijstje.

Dat naar de 3 schakelen had ik inderdaad gemerkt. Snel schakelen bij lage toeren wil nog wel eens leiden tot tandjes poetsen. Bij hoge toeren en rustig schakelen geen problemen. Raar eigenlijk dat dit alleen in de 3 is..??.

Ik moet wel zeggen dat ik dit een fijn forum vind met erg behulpzame forummers. Ben dit eigenlijk niet gewend van andere fora's. :D

p.s. Is een twingo ook een auto dan?? :lol:

01 jul 2008 11:45
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht 
stoekie schreef:
Aber nun ja, ich wohn ja auch im grenzgebiete, wass soll man dan machen. :P

Stoekie aub niet in het Duits citeren , want ook hier zitten 2 fouten in.

Maar even zonder dollen , waar woon je in zuid limburg . Ik weet wel een paar adressen waar je eventueel je porsche kan laten nakijken.

De groete oet ut limburgse lendj en mesjien zeen ver os op een rit hié in de buurt

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

01 jul 2008 19:31
Profiel WWW
Bericht 
dannyl schreef:
stoekie schreef:

Meer nog. :wink:

01 jul 2008 19:34
Profiel
PorscheForum Junkie
3.2 carrera cabrio "88
stein lb
Bericht 
haal maar eens fouten uit mijn laatste zin :mrgreen:

1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst

en hier voor de foto`s

01 jul 2008 19:38
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 SC '82
Antwerpen, Belgie
Bericht 
dannyl schreef:
haal maar eens fouten uit mijn laatste zin :mrgreen:

Wel, aangezien dat allerlaatste geen Nederlands is wat mij betreft :twisted: ..

is het Zuid-Limburg ipv zuid limburg volgens mij :-)

01 jul 2008 19:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Zuid-limburg
Bericht 
dannyl schreef:
stoekie schreef:

Maar even zonder dollen , waar woon je in zuid limburg . Ik weet wel een paar adressen waar je eventueel je porsche kan laten nakijken.

De groete oet ut limburgse lendj en mesjien zeen ver os op een rit hié in de buurt

Ich koem uut broenssum. Laat maar komen die adresjes.

peugeot 307
Opel Corsa
Hobby auto
Porsche 911 SC
Ford Mustang 5.0 V8

01 jul 2008 20:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
:P We gaan het je echt niet gemakkelijk maken hier op het Porsche forum!!

Je hebt geen 911 2.7 SC, maar een 911 2.7.

een model SC kwam er vanaf augustus 1977: de 3 litre Super Carrera.

Maar, de carrera 2.7RS, de carrera 2.7 en de Carrera 3.o hadden op het typeplaatje in de kofferbak allemaal 911SC staan. Verwarrend maar hey ho.

De 911S 2.7 was geproduceerd vanaf Augustus 1973 tot juli 1975, als deel van het modellen pakket
911 met 150 pk
911S met 175pk
en 911 carrera met 210 pk

Vanaf juli 1975 had je dan het volgende:
911 met 165 pk
911 Carrera 3.o met 200 pk
911 Turbo 3.o met 260 pk.

Een 77-er is dus gewoon een "911 2.7".

Bertroex schreef:

In most US states the 911S was making 165 due to the air pump, whilst in California it was even detuned to 160 bhp. .

But: consider this. The '76 or "I series" k jet 2.7 l with 165 bhp not only comes with the galvanised shell, it is also producing more torque than the 911S. In Paul Frere's book, he describes it as follows:

"...it appears that the previous rating (of 175 bhp of the '74 and '75 model 911S- BR) was rather higher than average and only reached by the very best of the production engines. That the power out put is not less than before was fully confirmed by a Road Test published in the magazine Auto, Motor & Sport of October 25, 1975 in which the standing start kilometre time came down from 28.7 to 27.9 seconds and 1.5 seconds was chopped of the 0-100 km/h time. Only the maximum speed was slightly reduced from 225 km/h to 222,5 km/h."

acc 0-100km/h
911S 8.5sec
911 '76 7.3sec

0-160km/h
911S 20.3 sec
911 '76 18.7sec

0-200 km/h
911S 41.3 sec
911 '76 no data

1km standing start
911S 28.7sec
911 '76 27.9sec

Naturally, in this day and age most 2.7S engines had at least a top end rebuild and lost air pumps and what not, plus there might be a performance gain by about 10% by fitting SSI's . Indeed a 911S can be made to fly, but a 911 '76 might still be able to beat it, both in speed as well the ability to hold back the rust.

Bert

;)

Bert

01 jul 2008 21:46
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC targa '79, , 968 Clubsport '93, 996 GT3 '99, 997 Carrera S '06 EX: 964 C4 coupe '89, 911 3.2 coupe '84
Bericht 
Even een vraag tussendoor...

Hoe kan je zien dat de OEL meter kapot is?

Heb namelijk het volgende:

Als de motor koud is staat de wijzer in het rode vlak en loopt bij stationair netjes op, maar zodra ik ga rijden blijft de wijzer bovenin staan en komt daar bijna ( af en toe wel klein beetje eronder) niet meer vandaan tot je de motor afzet.

01 jul 2008 22:02
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende