Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:42

Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Nieuwe rijden, goed voor verbruik, slecht voor cilinders? 
Auteur Bericht
Bericht 
Dus, conclusie in meisjestaal :lol: ?

09 jul 2008 7:47
PorscheForum Super Junkie
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht 
Niemand die 't echt weet..... :wink:

09 jul 2008 8:49
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
P-911 schreef:
Ik betrap er weleens op (heeeeeel weing maar) dat ik zo'n 30 km/u rij en de versnelling dan in z'n 5 staat. Dan draait de motor ongeveer 1200 toeren.

Dan klopt of de toerenteller niet, of de snelheidsmeter, of jij weet niet welke versnelling de 5 is...

Top van een 964 = 270. Met bovenstaande in het achterhoofd zou jouw 964 dan 10.800 tpm moeten rijden... En dat durf ik aan: dat lukt niet.

1.200 tpm = ong. 50 km/u. :wink:

Dat de 964 zonder gemor oppakt bij lage toeren ben ik met je eens.

09 jul 2008 10:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
Bericht 
Gevaarlijk van het nieuwe rijden met constant lage toeren is ook een overmatige afzetting van koolstof op de zuigers(zwarte troep die je wel eens op zuigers ziet zitten). Is hier op het Forum ook eens een topicje aan gewijd. Schade die je zuigers en cilinderkop hierdoor kunnen oplopen wordt je niet vrolijk van.

09 jul 2008 12:13
Profiel
PorscheForum Rakker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Bericht 
Als ik het bovenstaande van het merendeel in acht neem, is het wel vreemd dat de engineers van Porsche de Tiptronic zo hebben geprogrammeerd dat hij bij warme motor ergens rond de 5 al in de hoogste versnelling gaat, waar bij de toeren op ca 1200 komen. Ook bij rustig gasgeven tot ca 50% zal de tip niet terug schakelen. overigens is dit bij lagere snelheden in andere vernellingen ook het geval.
Wat verder opvalt en ik niet verwachtte is dat bij koude motor de tiptronic juist aanzienlijk meer toeren maakt.
Sinds we de tiptronic erbij hebben ben ik met mijn 993 ook als ik rustig rij iets eerder gaan opschakelen maar bij gelijkblijvende snelheid moet ie voor mij toch niet onder de 1700-2000 toeren komen, Maar vanuit dit toerental zal ik nooit vol gas geven.
Ik denk: weinig gas, gelijkblijvende snelheid, warme motor mag lage toeren. Veel tot vol gas en behoefte aan acceleratie absoluut geen lage toeren.

Verder denk ik dat vooral diegene die net als ik heel veel in een sterke diesel rijden, meer de neiging hebben om in de porsche ook iets eerder op te schakelen, om er vervolgens achter te komen je wel heel snel moet terugschakelen als je ineens wilt versnellen.

Overigens de term elasticiteit wordt door duitse autotechnici juist gebruikt als aanduiding voor het koppel bij lage toeren. Bij elastisch (tolereren) zou ik dan ook denken aan een breed bruikbaar toerengebied.

11 jul 2008 13:19
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex 996 Carrera 4
Oost-Vlaanderen, België
Bericht 
Bij koude motor:
    opschakelen bij maximaal 3000rpm
    Nooit verder dan "een streepje gas"

Bij warme motor:
    Opschakelen rond de 6300-6600 rpm
    3/4e tot volgas

Moeilijker moet je't niet maken :twisted:

A desire presupposes the possibility of action to achieve it; action presupposes a goal which is worth achieving :!: :D

11 jul 2008 15:42
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Ik heb zojuist de beschrijving van de Tunnel Challenge aangepast aan het nieuwe rijden :idea: :mrgreen:

dynamic schreef:
... is het wel vreemd dat de engineers van Porsche de Tiptronic zo hebben geprogrammeerd dat hij bij warme motor ergens rond de 5 al in de hoogste versnelling gaat, waar bij de toeren op ca 1200 komen. Ook bij rustig gasgeven tot ca 50% zal de tip niet terug schakelen. ...

Tiptronic rijders zijn IMO (voor Porsche) 'n hele andere doelgroep ... ze kunnen wel, maar hoeven niet "racy" te rijden :idea: :wink:

11 jul 2008 15:47
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
MY01 BoxsterS
Bericht 
a redline a day keeps the bugs away...

Kom op zeg. Het nieuwe rijden dat doe ik wel in de auto van de zaak of het dagelijkse vervoershok maar niet met het Porsche speeltje voor de deur.

Mark.

12 jul 2008 10:30
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2
Bericht 
Devils son schreef:
P-911 schreef:
Ik betrap er weleens op (heeeeeel weing maar) dat ik zo'n 30 km/u rij en de versnelling dan in z'n 5 staat. Dan draait de motor ongeveer 1200 toeren.

Dan klopt of de toerenteller niet, of de snelheidsmeter, of jij weet niet welke versnelling de 5 is...

Top van een 964 = 270. Met bovenstaande in het achterhoofd zou jouw 964 dan 10.800 tpm moeten rijden... En dat durf ik aan: dat lukt niet.

1.200 tpm = ong. 50 km/u. :wink:

Dat de 964 zonder gemor oppakt bij lage toeren ben ik met je eens.

30 km/u of 50 km/u zou zomaar kunnen, ik let niet constant op mn snelheid. Meer op mn toerental. Het was in ieder geval niet hard.
Maar het gemak waarmee de motor oppikte viel me gewoon op :lol:

12 jul 2008 12:43
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 914, nu Ferrari 208 GTB
Haacht
Bericht 
wolf schreef:
Porsche in principe boven de 3000 toeren houden.

tegen mij is er gezegd : tussen 3500 en 5000 toeren.....

k'probeer dat dan ook te doen :wink:

12 jul 2008 16:21
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Als er iets slecht is voor het milieu dan is het wel met een zo'n laag mogelijke snelheid in een hoge versnelling rijden....

Belachelijke flauwekul dat "Nieuwe Rijden": Als men nou echt wil dat uitlaatgassen zo min mogelijk onverbrande restgassen bij zich dragen dan moet je de boel dus flink oppoken :P

Vraag de mening over "het Nieuwe Rijden" maar eens aan iemand die "Verbrandingsmotoren en (gas)Turbine Technology" heeft gestudeerd...

Kortom: terugschakelen en op toeren houden die hap !!

PS: olie houdt er ook van om zo snel mogelijk rondgepompt en op druk gehouden te worden.

Dick

12 jul 2008 22:38
Profiel
PorscheForum Rakker
964 C2 1991
Bericht 
Olaf schreef:
Ik heb zojuist de beschrijving van de Tunnel Challenge aangepast aan het nieuwe rijden :idea: :

Afbeelding

Goed bezig Olaf.

:mrgreen: :lol:

12 jul 2008 23:08
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Dick schreef:
Als er iets slecht is voor het milieu dan is het wel met een zo'n laag mogelijke snelheid in een hoge versnelling rijden....

Belachelijke flauwekul dat "Nieuwe Rijden": Als men nou echt wil dat uitlaatgassen zo min mogelijk onverbrande restgassen bij zich dragen dan moet je de boel dus flink oppoken :P

Vraag de mening over "het Nieuwe Rijden" maar eens aan iemand die "Verbrandingsmotoren en (gas)Turbine Technology" heeft gestudeerd...

Dan weet je dus ook dat bij hoge toerentallen het meeste fijstof vrij komt. Over slecht voor het milieu gesproken.....

Vind dit een beetje een haantjes artikel "Hoeveel toeren kan ik met mijn Porsche maken".

Het hangt helemaal van mijn humeur af. Als ik lekker wil toeren dan komt de toeren naald niet echt boven de 4000 uit.
Wil ik me eens een keer uitleven dan mag ik hem na het goed warm rijden ook best flink in de toeren jagen.
Maar als ik echt naar een jankende motor op zoek was had ik wel één van die Italiaanse bolides gekocht.

En begin nu niet dat ik rustig en gesapig rijdt. Ik weet precies wanneer de toerenbegrenzer er in komt :wink:

12 jul 2008 23:56
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
964 C2T 997 C2
Bericht 
Nee hoor Maurice; niks "hoeveel toeren kan ik maken met mijn Porsche".... ik heb dezelfde rijstijl als jij als ik je verhaal zo eens lees :o

Liever tussen de 3000 - 4500 toeren rijden als je schonere uitlaatgassen wilt.

Gr.

Dick

13 jul 2008 7:59
Profiel
Bericht 
Ah, dat is dus inherent aan de leefdtijd! :twisted: :wink:

13 jul 2008 9:03
PorscheForum Junkie
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Wist niet dat je al zó oud was Lydje! (3000-4500 jaar) :lol:

13 jul 2008 12:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Automotive professional
Ede
Bericht 
Citaat:
niet onder de 1700-2000 toeren komen, Maar vanuit dit toerental zal ik nooit vol gas geven.
Ik denk: weinig gas, gelijkblijvende snelheid, warme motor mag lage toeren. Veel tot vol gas en behoefte aan acceleratie absoluut geen lage toeren.

HELEMAAL GOED.

bij weinig toeren NIET veel gas geven, maar als je rustig kruist, kan je prima 50 in zijn 4 rijden!
Alleen dan bij voorkeur niet volgas vanaf 1300rpm optrekken in zijn 4 of 5...
(maar op zich voelt het redelijk goed in de Porsche... gaat erg soepel)

Bij koude motor: niet teveel toeren, maar juist ook niet te weinig, want dan worden de belastingen erg hoog...
Je moet de auto "soepel" rijden op gevoel (koud), dus met WEINIG gas optrekken, maar NIET te snel schakelen, je mag prima tot 3000-3500 rpm doorgaan. (want dan komt ie na het schakelen niet onder de 2000)

rpm x koppel = vermogen

dus bij MEER toeren hoef je MINDER koppel aan te spreken voor hetzelfde vermogen (wiskunde berekening) en dus belast je je motor minder.

Als ik 10km op een 80 weg rijdt zet ik hem heus wel in zijn 4 (4-bak), ik maak dan 1900 rpm?
Als ik daarna stevig ga versnellen gaat ie uiteraard 1 of 2 versnellingen terug.

edit:

ik rijdt al mijn auto's op deze manier... rustig soepel warm rijden, maar wanneer hij warm is altijd stevig doorrijden (met een Panda is dat eingelijk noodzakelijk) en langere afstanden

Al mijn tweede-hands auto's liepen na een tijdje veel mooier dan toe ik ze kreeg.
Mijn grootste prestatie...
mijn 944 liep vlak na koop 220...
- beurt
- betere olie
- 205 banden vóór i.p.v. 225
- benzine-systeem reiniger

3 maanden met mijn rijstijl in gereden... top 235 (heen en terug, wind invloeden e.d. uitgesloten)

16 jul 2008 10:13
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Automotive professional
Ede
Bericht 
bij "normale" auto's hoor je het ook...

als je dan bij 1500rpm vol gas geeft gaat de motor brommen en trillen (kan niet goed zijn).
Daarboven heb je dat niet.
Of bij half gas vanaf 1500... dan gaat he took goed.

De Porsche (b.v. 964) kan je echter volgas vanaf 1000rpm wegtrekken zonder dat de motor raar begint te doen... maar dat hij mooier rond loopt wil niet zeggen dat dat misschien niet optimaal is.
Ik denk wel dat de Porsche motor daar beter tegen kan... heel de Porsche zal kwalitratief ook gewoon beter zijn dan een auto uit en klasse lager (dus ook de motor)

16 jul 2008 10:22
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
aircooled guru Zimmermann zegt:

[QUOTE=Peter Zimmermann;5607658]It's not the engine as much as the transmission that you're hurting. At engine revs above 2500 the power is passing smoothly through the transmission, at speeds the whole system was designed to operate at. If you "lug" the car by driving it at low revs (below 2500) you are subjecting the entire system, especially the transmission, to forces that it's not designed to cope with. To try and accelerate from 5 mph in 4th gear is loading the car so heavily, so far outside the engine's designed power range, that it will definitely cause premature wear, by straining every component of the drive train, and related heavy expenditures. Your car is optimal (for daily driving/commuting) between 2500 and 4500 rpm, and you should never drive it, with the intent to accelerate, below 2500.[/QUOTE]

16 jul 2008 11:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Automotive professional
Ede
Bericht 
ik snap niet precies wat de versnellingsbak ermee te maken heeft.

maar ik denk dat we eruit zijn dat we gewoon lekker toeren moeten maken met onze Porsches!

16 jul 2008 16:36
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Heeft puur te maken met de zijdelingse kracht die er op de lagers komt te staan bij lage toerentallen. Geldt overigens naar mijn idee niet zozeer voor de versnellingsbak want daar is de zijdelingse kracht gering maar toch met name voor de krukas lagers. Wel kan ik me voorstellen dat de versnellingsbak flink op zijn lazer krijgt wanneer de motor flink aan het hakkelen is.

Overigens is het met de 6 cylinder motoren allemaal een stuk minder ernstig. Door de 6 cylinders krijgt de krukas drie keer per omwenteling een zetje (120 graden) en dat is net een mooie ronde verdeling.
Voor de viercylinder motor ligt dat anders daar liggen de punten waarop de krukas een zetje krijgt een stuk ongunstiger. Als de motor voldoende toeren maakt houd het vliegwiel wel mooi de gang er in maar bij lage toerentallen moet de motor overdreven gezegd bij iedere ontsteking een flinke duw krijgen. Vandaar dat wanneer je met lage toeren een viercylinder flink belast hij enorm gaat tegensputteren. De zijdelingse kracht die dan op de krukaslagers staat is dan enorm groot.
Vroeger kwam het regelmatig voor dat viercylinder motoren de krukas lagers er uit waren gelopen omdat er een flinke caravan achter had gehangen of de bestuurder alleen maar met lage toeren reed.

Zoals gezegd heb je dat bij zescylinders al veel minder. Niet voor niets dat een 911 al vanaf 1500 toeren heel vlot op pakt. Maar heel goed is het nooit om op het onderste deel van de koppel/toerenkromme de motor flink te belasten.

16 jul 2008 23:30
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
boxster 986 1997 2.5 tiptronic
Bericht 
Heb je het gehoord? De ANWB heeft de handen vol aan het repatrieeren van mensen uit berggebieden die met lage toeren proberen boven te komen. Helaas motortje stuk.... Gewoon blijven gassen dames en heren, dat is toch nog altijd het beste.(en het leukste)
FF doorbijten aan de pomp, je kocht'm toch niet
voor het zuinige,
voor het politiek correcte,
voor het milieu,
voor het goedkope.
maar wel :voor tientallen redenen die die mensen met motorschade niet (willen) begrijpen.
Viel Spass!

--Woutertje,onze penningmeester, wrijft zich in zijn handjes bij elke SUV en sportwagen die verkocht wordt.......(maar als milieurakker kan'ie dat niet zeggen,hij betaald er "n'we ried'n" spotjes van)--

26 jul 2008 11:01
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Harry 911 schreef:
Afbeelding

Goed bezig Olaf.

Hey! .. wat doet die mug op m'n auto :shock:

26 jul 2008 11:03
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Porsche 944/ ex 914-6 / ex 911 T
Rotterdam
Bericht 
Mijn 944, doet het nu al 22 jaar zoals vele Porsche rijders het doen. Ik wil het dus ook maar gewoon blijven doen!
De turbo van mijn WRX wordt pas wakker bij 3000 rpm, dus 3000+ blijven rijden :P

Allemaal geld klopperrij. Afgelopen week weer een bericht in de media van de BOVAG, dat het Nederlandse wagenpark de laatste tijd zo slecht is.

Ook de BOVAG probeerd weer over de ruggen van hard werkende mensen iets af te dwingen. Sukkels :twisted:

http://www.docu-check.nl

26 jul 2008 11:56
Profiel WWW
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Dat verhaal van een te lage opbrengst van de oliepomp bij lage toerentallen geldt voornamelijk voor klassiekers. Maar voor dit alles geldt: de (gezonde, that is) motor laat duidelijk merken wat-ie lekker vindt door je te belonen met een mooie loop, geen gehik en geen trillingen en ratels. Mijn 924 houdt van rustig warmrijden, niet meer dan 3000 toeren. Als-ie eenmaal warm is kan-ie best wat toeren hebben, maar het hoeft niet.

26 jul 2008 12:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2