Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 4:35



Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Turbo koelen 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
gassen schreef:
Of is dit een ander soort koeling? Het was de fan links boven de motor....


Is (inderdaad) geen koeling - maar "verwarming" :wink:

... de RS heeft die koffiemolen overigens niet :idea:


03 maart 2009 23:19
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
aha.
_________________________________________
Het is er een van 911


03 maart 2009 23:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Olaf schreef:

Is (inderdaad) geen koeling - maar "verwarming" :wink:


Dient ook ter koeling... :idea:


04 maart 2009 0:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 Jubi 793
uit Uithoorn
Bericht 
ahaa. Ik heb alleen geen turbo's dus ben weer weg uit dit draadje.
_________________________________________
Het is er een van 911


04 maart 2009 1:15
Profiel
PorscheForum Rakker
928,911 targa
Destelbergen
Bericht 
de koelschroef die jullie horen is wss de schroef voor de radiator. Dit werkt meestal met een bimetaal en kan nog een tijdje nakoelen


04 maart 2009 8:46
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Koeling komt van twee kanten:
- de olie die circuleert door de motor / turbo
- water of lucht rond de cilinders / cilinderkoppen

De electrische fan die soms blijft doordraaien of nog gaat draaien nadat de motor is uitgezet koelt de radiator van het koelwatercircuit; de koelende werking op de cilinders en cilinderkoppen daarvan zal echter beperkt zijn omdat de waterpomp niet meer draait. Koeling van de turbo staat helemaal los hiervan.

Op het moment dat de motor uit staat komt de smerende en koelende werking van de olie direct to stilstand; daar zit het probleem met de turbo; als de turbo nog hard nadraait krijgt deze geen smering meer.

Bovendien valt de koeling van de rijwind en van de luchtstroom door de turbo weg als de auto stil en de motor uit staat. Als de turbo op dat moment nog erg heet is van flink doortrappen, dan krijgt de stilstaande olie het daar hard voor zn kiezen en kan gaan koken/vaste bestanddelen achterlaten. Dat verhindert goede smering wanneer de auto weer wordt gestart.

Dus: op de Autobahn even rustig uitrijden voor een stop, of nog even stationair laten draaien.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


05 maart 2009 14:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Afbeelding
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


06 maart 2009 1:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2C (1991) Oak Green
Noordwijk ZH
Bericht 
ja, dat is standaard op 964-en en 993-en ook na contact af.

De temperatuurvoeler die voor de blower zit meet de temperatuur van de lucht. Als die hoger is dan 40 graden, dan slaat de blower aan in de eerste 20 minuten na contact af.
_________________________________________
"Do or do not... there is no try."


06 maart 2009 20:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
Bericht 
Hmmm

Ik heb mijn 964 nog nooit horen "na-koelen".....hoe is de voeler te controleren?

Ik weet nog wel dat mijn 944 Turbo S altijd 30 seconden de koelvloeistof rond bleef pompen na het uitschakelen van de motor. Vreemd dat de nieuwere modellen dit niet meer zouden hebben (met het oog op de levensduur van de turbo`s)


20 maart 2009 10:44
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
Bericht 
Ik weet niet in hoeverre dat plaatje klopt...
Iig staat daar dat de sleutel op 'contact' moet staan.
Koelvloeistof rondpompen heeft denk ik te maken met het nakoelen van je cilinderkop voordat die uit zijn voegen barst.
Of heb jij watergekoelde turbo's? :?: :?:
_________________________________________
"Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf


20 maart 2009 18:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 Turbo '90, Cayenne '08, 964 C4 '92.
uut...
Bericht 
Een 944 Turbo/Turbo S heeft een watergekoelde turbo. :wink: En bij mij word de koelvloeistof na contact UIT nog 30 seconden lang rondgepompt.
_________________________________________
944 Turbo, '90, 250pk versie, Pon geleverd. Opties: 030, 220, 490, 533, 573, 593, 650.
Nieuwe foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=ZLZJM4QT


20 maart 2009 19:41
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
Bericht 
@ 951@norg: +1


21 maart 2009 2:53
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.