Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:03



Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
996 3.6 vs 997 3.6 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: 996 3.6 vs 997 3.6
Denk dat ik al weet wat hij gaat stemmen...
8)
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


02 jan 2010 21:10
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
718 Spyder
Bericht Re: 996 3.6 vs 997 3.6
Paul II schreef:
Er zit toch een knop op ...
:popcorn:

ook weer dezelfde acteurs
_________________________________________
Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!


02 jan 2010 21:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: 996 3.6 vs 997 3.6
Nicolò schreef:
Denk dat ik al weet wat hij gaat stemmen...
8)


De Lijst Luchtkoelers.
Met Wiegel, van Mierlo of een andere zichzelf overlevende mastodont aan het roer :wink:
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


02 jan 2010 23:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht Re: 996 3.6 vs 997 3.6
De windbuilen, zeg maar.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


03 jan 2010 0:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: 996 3.6 vs 997 3.6
Met betrekking tot het warm rijden en of dit relevant zou kunnen zijn ten aanzien van de motor problemen heb je helemaal gelijk Paul. Dat is ook het moeilijke aan de discussie. Niemand kent de volledige waarheid nog zoals ook weer uit het artikel blijkt van Total911.
Paul II schreef:
- dat er veel koelwater en olie aanwezig is, wil niet zeggen dat dit allemaal eerst warm moet zijn; het gaat hierbij om datgene in de motor
- het verhaal in Total911 rept niet over "eerst goed warmrijden" als maatregel om risico's te verkleinen; Sterker, wat kun je er aan doen om deze ellende te voorkomen: "helaas weinig" :!:
- in het instructieboekje van de 997 MKII staat bij de koelwatermeter dat de normale bedrijfstemperatuur is bereikt indien deze in het midden staat (80 gr.); dit is inderdaad al opvallend snel :idea: , na minuut of 5
- bij de olietemperatuurmeter staat alleen dat deze wordt aangegeven, verder niets over warm/nog niet warm
- verder dat meestal de middelste cilinders 'de klos' zijn, terwijl deze het eerste warm worden

De conclusie is juist en toch ook weer niet helemaal in mijn ogen. Bij warm rijden gaat het inderdaad om het inwendige van de motor. Total911 geeft aan dat de problemen door de torsie van het blok en materialen kan komen. Deze krachten zijn nog vele malen groter bij een koude motor door de thermische spanningen. De temperatuur van zowel water als olie hebben daar wel degelijk mee te maken. Het totale blok moet homogeen verwarmd zijn en daar hebben water en olie een belangrijke bijdrage in als warmte transmitters. Water dient alleen om de cylinders te koelen maar kop en onderblok worden nog steeds (en dat geld bij alle motoren) door de olie gekoeld. En dat de temperatuur van de olie bij een Porsche sterk naijlt door de enorme hoeveelheid olie is de reden geweest dat Porsche de warmtewisselaar heeft toegevoegd. Dat het manual daar niet over rept zie ik bij alle auto's als een gebrek.
Grappig detail is dat in het manual van een tweetal Jags die ik heb gehad wel wordt gesproken over de olietemperatuur in relatie tot de bedrijfstemperatuur.
Ik denk dat met alleen keurig warmrijden de problemen ook niet uit de wereld zouden zijn maar er wel in belangrijke mate toe bijdragen.

Paul II schreef:
- wat wel als probleempunt genoemd wordt in Total911 is de krachten die niet goed kunnen worden opgevangen
- de relatie met het lagere risico bij modellen met Tip, waarbij de krachten op het blok minder heftig zijn, tijdens schakelen en acceleratie/decelleratie door de olie als frictiemedium in de koppelomvormer/koppeling
- het aantal probleemgevallen bij de Boxster is toch aanzienlijk lager, terwijl het basisblok gelijk is
- bij de problemen met de brekende hulpas speelt warmrijden zeker geen enkele rol, maar gaat het zuiver om een te lichte constructie.

Dat de krachten in het blok niet goed kunnen worden opgevangen kan zeker een belangrijke oorzaak zijn. Dit zou inderdaad een reden kunnen zijn waarom de tip er geen last van heeft. Maar dan blijft bij mij de vraag waarom er ook auto's zijn die echt hard bereden worden en toch geen enkel probleem vertonen?
Dat de Boxster de problemen minder kent zou alles te maken kunnen hebben met de cylinderwand en opbouw waar de wand in zit. Die is niet geheel gelijk en bestaat uit dikkere materialen.
De problemen met de hulpas staan buiten de discussie, dat is een matige constructie bij de 996 motoren en daar heeft het rijgedrag geen enkele invloed op.
Ik blijf het interessant vinden om de relatie tussen de belasting van de motor en de thermische spanningen in het blok eens helderder te krijgen. Ik denk namenlijk dat de combinatie van deze beiden (en de algehele constructie van het blok) een groot deel van de problemen veroorzaakt.

Nicolò schreef:
maurice schreef:
Er zijn ook van de 996 3.4 motoren genoeg voorbeelden van auto's die enorm op de staart worden getrapt (zelfs op het circuit) en toch zonder problemen de 200k al vol hebben gemaakt.

Met zo'n subjectieve opmerking als genoeg voorbeelden help je niemand.
Volgens mij gaat het er om welk percentage motoren faalt. Als dat 5 tot 10 % is (wat in het artikel wordt gesteld), dan zou je eens moeten peilen of de gemiddelde Porschist dat weinig, acceptabel of te veel vindt. Dan objectiveer je een en ander.
Stel dat maar liefst 20% faalt, dan nog zul je genoeg voorbeelden op de circuits zien ronddraaien. Maar wat zouden wij van een faalpercentage van 20% vinden? :roll:

Nicolo, je hebt helemaal gelijk. Ik vind een uitvalspercentage van boven de 2% al hoog bij een automerk. Wat ik echter met mijn opmerking bedoelde is dat ook in het artikel van Total911 wordt gesteld dat de krachten in de motor niet goed worden opgevangen en dus oorzaak zijn van de uitvallers. Ik kan dan echter geen verklaring vinden waarom er ook genoeg gevallen te vinden zijn van fors bereden auto's die geen problemen hebben.
Als het om een duidelijke ontwerpfout zou gaan hadden alle auto's die zwaar belast zouden worden problemen. Er zijn dus meerdere factoren dan alleen de constructie van de watergekoelde motoren die uiteindelijk bepalen of de motor plof zegt of niet.

Pff wat een verhaal weer.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


03 jan 2010 12:07
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex Boxster ex 996 Targa 3.6 nu 997 C4S
Heiloo
Bericht Re: 996 3.6 vs 997 3.6
http://www.lnengineering.com/ims.html
Ik vond dit artikel best interessant. Als jij op tijd bent, is er nog wat aan te doen. Combineren met het vervangen van je koppelingsplaat bijvoorbeeld.


29 nov 2010 14:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht Re: 996 3.6 vs 997 3.6
Een bekende upgrade. Ik ken alleen in Nederland niet veel mensen die er ervaring mee hebben. Ben wel erg benieuwd daarnaar aangezien er ook wat gevallen op het grote boze Internet te vinden zijn waarbij deze upgrade alsnog tot een failure heeft geleid.
Echter negatieve verhalen vinden hun weg altijd sneller naar het Internet dan positieve.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


29 nov 2010 15:31
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: filipbulcaen


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.