Met betrekking tot het warm rijden en of dit relevant zou kunnen zijn ten aanzien van de motor problemen heb je helemaal gelijk Paul. Dat is ook het moeilijke aan de discussie. Niemand kent de volledige waarheid nog zoals ook weer uit het artikel blijkt van Total911.
| | |
| Paul II schreef: - dat er veel koelwater en olie aanwezig is, wil niet zeggen dat dit allemaal eerst warm moet zijn; het gaat hierbij om datgene in de motor - het verhaal in Total911 rept niet over "eerst goed warmrijden" als maatregel om risico's te verkleinen; Sterker, wat kun je er aan doen om deze ellende te voorkomen: "helaas weinig" - in het instructieboekje van de 997 MKII staat bij de koelwatermeter dat de normale bedrijfstemperatuur is bereikt indien deze in het midden staat (80 gr.); dit is inderdaad al opvallend snel , na minuut of 5 - bij de olietemperatuurmeter staat alleen dat deze wordt aangegeven, verder niets over warm/nog niet warm - verder dat meestal de middelste cilinders 'de klos' zijn, terwijl deze het eerste warm worden | |
| | |
De conclusie is juist en toch ook weer niet helemaal in mijn ogen. Bij warm rijden gaat het inderdaad om het inwendige van de motor. Total911 geeft aan dat de problemen door de torsie van het blok en materialen kan komen. Deze krachten zijn nog vele malen groter bij een koude motor door de thermische spanningen. De temperatuur van zowel water als olie hebben daar wel degelijk mee te maken. Het totale blok moet homogeen verwarmd zijn en daar hebben water en olie een belangrijke bijdrage in als warmte transmitters. Water dient alleen om de cylinders te koelen maar kop en onderblok worden nog steeds (en dat geld bij alle motoren) door de olie gekoeld. En dat de temperatuur van de olie bij een Porsche sterk naijlt door de enorme hoeveelheid olie is de reden geweest dat Porsche de warmtewisselaar heeft toegevoegd. Dat het manual daar niet over rept zie ik bij alle auto's als een gebrek.
Grappig detail is dat in het manual van een tweetal Jags die ik heb gehad wel wordt gesproken over de olietemperatuur in relatie tot de bedrijfstemperatuur.
Ik denk dat met alleen keurig warmrijden de problemen ook niet uit de wereld zouden zijn maar er wel in belangrijke mate toe bijdragen.
Dat de krachten in het blok niet goed kunnen worden opgevangen kan zeker een belangrijke oorzaak zijn. Dit zou inderdaad een reden kunnen zijn waarom de tip er geen last van heeft. Maar dan blijft bij mij de vraag waarom er ook auto's zijn die echt hard bereden worden en toch geen enkel probleem vertonen?
Dat de Boxster de problemen minder kent zou alles te maken kunnen hebben met de cylinderwand en opbouw waar de wand in zit. Die is niet geheel gelijk en bestaat uit dikkere materialen.
De problemen met de hulpas staan buiten de discussie, dat is een matige constructie bij de 996 motoren en daar heeft het rijgedrag geen enkele invloed op.
Ik blijf het interessant vinden om de relatie tussen de belasting van de motor en de thermische spanningen in het blok eens helderder te krijgen. Ik denk namenlijk dat de combinatie van deze beiden (en de algehele constructie van het blok) een groot deel van de problemen veroorzaakt.
Nicolo, je hebt helemaal gelijk. Ik vind een uitvalspercentage van boven de 2% al hoog bij een automerk. Wat ik echter met mijn opmerking bedoelde is dat ook in het artikel van Total911 wordt gesteld dat de krachten in de motor niet goed worden opgevangen en dus oorzaak zijn van de uitvallers. Ik kan dan echter geen verklaring vinden waarom er ook genoeg gevallen te vinden zijn van fors bereden auto's die geen problemen hebben.
Als het om een duidelijke ontwerpfout zou gaan hadden alle auto's die zwaar belast zouden worden problemen. Er zijn dus meerdere factoren dan alleen de constructie van de watergekoelde motoren die uiteindelijk bepalen of de motor plof zegt of niet.
Pff wat een verhaal weer.