Auteur |
Bericht |
F@RGO
|
had én hopelijk blijft het zo...
|
16 feb 2005 8:59 |
|
|
Sjonnie
|
Er schijnt toch een modificatie in de krukaskeerringen gekomen te zijn waardoor het probleem minder wordt.
In elk geval staat die van mij nu al >20.000 km droog.
Ik heb ook gehoord van 996en waar de motor van vervangen werd. Na hoeveel vervangingen van de krukaskeerring kan je beginnen zeuren voor een nieuwe motor?
Ik lees hierboven dat iemand 7 krukaskeerringen heeft laten vervangen? Dat lijkt me idioot veel. Eigenlijk is dit duidelijk een constructiefout aan die motor en dan heb je zondermeer recht op een nieuwe motor, uiteraard onder garantie.
|
15 mei 2005 0:30 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Dit is inderdaad veelvuldig besproken op flat6 (ik ben daar de hoofdmoderator). Het is idd een constructiefout maar ik had nog nooit gehoord van dat verhaal dat de keerring te ver van het lager is verwijderd. Blijft desondanks raar (en is haast onvoorstelbaar) dan een 7voudig gelagerd onderdeel (de krukas dus) die centimeters dik is alsnog teveel slingert. Ergens is het wel logisch maargoed (kunststof onderdeel, en zoveel kleine vervormingen bij slingeren zullen na een miljoen keer zeker hun sporen achterlaten).
Zoals gezegd hebben de GT3, GT2, en Turbo hier geen last van omdat die motoren van de 1998 GT1 motor zijn afgeleid, en de carrera motoren eigenlijk een ander ontwerp zijn.
Minpuntje is dat de 997 motoren van nu dus weer afgeleiden zijn van de carrera motoren van de 996. Is dus hopen dat ze dit nu wel hebben aangepast, maar tot nu toe heb ik niks gelezen over een RMS bij 997's dus dat klinkt zeer positief. Het is daarnaast natuurlijk stukken makkelijker om die aanpassing pas bij de 997 te doen omdat je anders wezenlijk verschillende blokken krijgt binnen 1 modellenreeks.
|
15 mei 2005 12:33 |
|
|
996Cabrio
996 Cabrio 3,6GENT - België
|
Gekend Probleem
Het probleem van de keerring is bekend en berucht, ik spreek uit ervaring + stelde de Porsche dealer voor om de koppeling te vervangen. Totaal prijskaartje 1500 Euro, 2 weken later weer een plas olie onder de wagen !!!! grrrrr
Dit bleek te wijten te zijn aan een kogellager die de 2 nokkenas-aandrijfkettingen aanstuurt die zou stuk zijn. Wat kost een kogellager ? 3 EUro ? maar neen hoor, bij dit model was die kogellager onmogelijk eruit te halen en moest het hele blok uit elkaar !!! De officiële dealer stelde voor een ruilmotor aan te schaffen daar de reparatie zeker 6 à 7000 Euro zou gekost hebben, mij net iets teveel van het goede. Dus mijn goede oude 1999 996 Cabrio te koop gesteld voor een prikje en me snel een 2004 996 Cabrio aangeschaft met zééér weinig km, (alhoewel, mijn vorige had ook slechts 70000 gelopen). Hopen dat deze het beter doet !!! U weze gewaarschuwd voor de 3,4 L
|
23 mei 2005 21:36 |
|
|
Carrera4s
997SBelgische kust
|
Ik heb hoe dan ook de indruk dat dit vooral een probleem is bij de 996 van voor 2002.
Enfin, ik hoop het althans. De mijne is van 2002, heeft nu 50.000 km en totnogtoe zonder mankementen (behalve een kapotte thermostaat, begin dit jaar, geen zware kost).
Hout vasthouden
|
25 mei 2005 10:29 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Denk niet dat het is opgelost bij de nieuwere jaargangen. Het blok is niet werkelijk gewijzigd, Porsche meldt geen verbetering. Er zijn diverse meldingen van dit probleem ook bij recentere auto's.
Anderzijds WANNEER het probleem optreedt, dan al snel, in de eerste 25.000 km of zo. Wat dat betreft ziet het er heel goed voor je uit
|
26 mei 2005 8:31 |
|
|
E.T.
500E, Challenge Stradale
|
Heb het niet zo snel terug kunnen vinden, maar: heb bij flat-6.net weleens gelezen dat rms lekkage minder/niet voorkomt bij tiptronic 996 auto's. Kan natuurlijk een niet onbelangrijke factor zijn voor hen die een leuk tweedehandsje zoeken...
Laatst bijgewerkt door E.T. op 26 mei 2005 23:03, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 mei 2005 17:39 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Relatie tussen dit probleem en het type versnellingsbak kan ik niet verklaren , omdat het probleem in het (zelfde) motorblok zit.
Wat ik wel weet: bij 1 van beide is reparatie/vervanging keering - voor zover zinvol....! - veel eenvoudiger/goedkoper, omdat de bak onder de auto is weg te halen, dus zonder de motor-bak combinatie uit te hoeven bouwen, en zo het probleemgebied achter het vliegwiel snel is te bereiken.
|
26 mei 2005 19:38 |
|
|
Sjonnie
|
Klopt. Bij een tiptronic kost het meer tijd.
|
26 mei 2005 20:14 |
|
|
Beltar
love is in the (h)air!Belgie
|
Sorry voor het tegenspreken mijn 996 kreeg het aan 63000km
_________________________________________ Gelukkig zijn is: blij zijn met wat anderen realiseren en tevreden zijn met hetgene je zelf hebt...
|
26 mei 2005 21:24 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Geen punt Beltar Interessante informatie voor iemand die zich informeert over dit model en z'n minders sterke punten.
Vertel verder s.v.p.: wat is gedaan, simmerring vernieuwd? Hoe lang terug qua kilometers? nog meer relevants? Van welk jaar is je P.?
UPDATE: Heb je eerste bericht over dit onderwerp nu gelezen; dat je de auto nu niet meer hebt. Enig idee hoe lang het (nu) goed is gegaan met de nieuwe keerring?
(Dit statement over de eerste 25k of zo heb ik van een technicus bij een Duitse dealer.... )
Laatst bijgewerkt door Paul II op 26 mei 2005 23:25, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 mei 2005 22:54 |
|
|
E.T.
500E, Challenge Stradale
|
Voor wat het waard moge zijn: dit bericht terug gevonden op flat-6.net:
"Just talked to a service writer about the cost. I am totally new to the 996 (waiting for mine to be shipped to me).
He said it was $1500 customer pay for manual cars. And around $500 more for tiptronic because of the extra labor.
Said it's very common on the manuals, but that he's never seen it done on a tip car. Didn't know if it's a different design or just different stresses. I don't know what the ratio of manual to tips made, but that could be the reason he hasn't seen it instead."
http://www.flat-6.net/forum/showthread.php?t=8383&page=6&start=&pp=10&highlight=tiptronic
|
26 mei 2005 23:03 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Dat is duidelijk waar jij op doelde
Nogmaals de motor is gelijk en de krachten lijken mij ook, dus
verschil is wel dat bij een Tip de koppeling niet nat/vet kan worden - want dat is 'ie altijd al - dus je kan probleemloos doorrijden met lekkage, hoeft alleen maar bij te vullen.
In de laatste 911&PW adviseren ze over dit probleem al om er maar zo lang mogelijk mee door te rijden
|
26 mei 2005 23:12 |
|
|
Darkfire
helaas geen
|
Ondertussen is de laatste reactie al behoorlijk lang geleden en ik ben benieuwd hoeveel 996 eigenaren hier nu last van hebben. Is het probleem bij een 996 3.6 nou ook zo en hoe zit het met een "modificatie" voor het probleem
Ook heb ik gehoord dat het probleem bij de 997 er ook is en bij de Boxster ook ???
En omdat de Cayman S motor van de 996 3.4 is afgeleid zou die het probleem ook moeten hebben?
|
06 aug 2005 16:16 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Allemaal, uiteindelijk............
Laatst nog bevestigd gekregen in Duitsland door chefwerkplaats PZ, dat alle 996 dit probleem hebben/krijgen. De één wat eerder/sneller dan de ander, maar toch wel alle 996-en (dus ook 3.6!)!
Is inmiddels de vierde modificatie (keering van de 997) en vooralsnog schijnt het er beter uit te zien.......
Inderdaad bij PZ al de eerste 997-en met "het" probleem....
Boxsters ook, maar duidelijk wel in mindere mate!! Waarom? Geen idee!
Over de Cayman heb ik geen info voor je!
|
06 aug 2005 16:31 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Tijdens een zoektocht naar een 996 hebben we ALLEEN maar auto's gezien die het probleem hebben. En dit was bij dealers en handelaren: "Nee mijnheer deze auto is beslist droog!"......"Oh, en wat is dit voor een druppel op mijn vinger?"(na even de lange arm onder de kont gestoken te hebben). "Och, hij lekt blijkbaar een beetje."
Werkplaatsspecialisten zijn in dit verband wel eerlijk; we kregen te horen dat bijna alle 996, Boxsters en .......997 "nog niet gezien, maar zeker niet uit te sluiten" er last van hebben. Klopt ook want allemaal hetzelfde blok.
Als de 7e modificatie nu echt wel werkt, dan blijft de Cayman er dus van verschoond
Het gaat lijken op de benadering van 911&PW: gewoon mee leren leven.
En ook nog een "goed" bericht: de koppeling heeft geen last van de lekkage, bedoel dat deze niet vet wordt
Oh.... en ik een andere P. Tuulek NIET Wie wel dan PRIVACY
|
06 aug 2005 16:53 |
|
|
Darkfire
helaas geen
|
Maar die 7e modificatie zat dus in een 997 en daar zijn ook al probleem gevallen van bekend. Dat betekent dus dat de Cayman erook last van zou moeten hebben, of die moet dus op de 3.2 van de Boxster gebaseerd zijn die het probleem in mindere mate heeft
|
06 aug 2005 20:32 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
lekkende krukaskeerring 996
Hallo,
Voor geïnteresseerden in de krukaskeerring-problematiek van de 996 is het aardig om eens te kijken op het Duitse Porscheforum www.elfertreff.de
Lees het onderwerp 'Simmering' (=krukaskeerring) maar eens door. Mijn 996 heeft bij 78000km een nieuwe keerring gekregen. Ik heb er ondertussen 8000 km mee gereden en geen spoor van lekkage. Toch ben ik altijd bang dat het probleem terugkomt. Komt vast ook door al die verhalen die je her en der leest. Volgens het Duitse forum heeft Porsche een nieuwe keerring ontwikkeld (de zoveelste!) die een einde zou moeten maken aan dit schrijnende probleem. Ik ben benieuwd. Overigens, bij Porsche krijg je 2 jaar garantie op een reparatie. Ik kan dus nog ruim een jaar vooruit.
Ik zou best weleens willen weten tegen welke problemen andere 996 bezitters aanlopen en hoe die opgelost zijn/worden.
Bij mijn 996C4 van november 1998 is er bv. roestvorming te zien achter de slotvangers, gelukkig nog heel erg weing. Via een Amerikaans forum ben ik er achter gekomen dat dit geen onbekend probleem is. Porsche is namelijk bij de eerdere 996 series vergeten een folie aan te brengen op de slotvanger. Daardoor ontstaat er (lichte) roestvorming. Nadat Porsche zich van het probleem bewust is geworden, is er een modificatie uitgevoerd. Ik heb bij Porsche Eindhoven Zuid dit probleem aangekaart, maar men gaf me weinig kans dat ik verhaal zou kunnen halen (hoezo 10 jaar garantie op doorroesten!) Ik heb de slotvangers zelf maar verwijderd en van folie voorzien en oh ja, op de achterzijde van de slotvangers staat het VW/AUDI-teken ingeslagen. Toch leuk om te zien, nietwaar?
Bij de 80.000 km beurt bleek de luchtmassameter versleten. Komt ook regelmatig voor en valt onder normale slijtage. Keurig opgelost door Porsche Eindhoven Zuid. Compliment hoe deze mensen je helpen. Ik heb al een paar keer een kleinigheidje aan de hand gehad en dat werd ter plekke en kosteloos verholpen.
Ik heb ook al gevallen gelezen van 996-bezitters waar een pakking het begeeft en er koelvloeistof in de cilinders komt. De motor kan vervolgens afgeschreven worden. Reparatie is onmogelijk en er moet dus een ruilmotor in en die zou ± € 6500 kosten. Van dat soort verhalen wordt niemand blij. Zou bij een merk als Porsche toch eigenlijk niet voor mogen komen. Die hebben toch een reputatie hoog te houden.
Vooral op het Duitse forum wordt herhaaldelijk gemopperd over het feit dat Porsche momenteel slechtere producten produceerd en helemaal geen oor heeft voor de klachten van hun klanten. Op dit forum lees ik daar gelukkig weinig over, wellicht toch ook een aantal Indianenverhalen, of komt dat omdat er hier weinig 996-bezitters reageren?
Ondanks alles vind ik een 996 toch een prachtige Porsche die echt super rijdt.
jo996
|
06 aug 2005 21:38 |
|
|
Butzi
996 Tiptronic 2002, basalt
|
Verontrustende verhalen over dat RMS, voor mij reden om (voorlopig) nog geen 996 te kopen.
De 993 motor zou constructief beter moeten zijn, ik hoor zelden van olielekkage (itt tot bij de eerste lichting 964) bij de 993, maar neem aan dat het toch ook wel eens optreedt? Iemand ervaring?
|
07 aug 2005 21:54 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Toen ik de mijne kocht was een motorlekkage verholpen samen met een grote beurt[92.000k] ,kon op de factuur alleen zien dat de motor wel eruit is geweest..
_________________________________________ t beste maar weer...
|
08 aug 2005 0:24 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Op dit moment ben ik bezig een 95-er 993 motor lekvrij te maken.
De eerste 964 motoren staan bekend om olielekkage's aan de cilinder voetpakkingen en cilinderkopafdichting.
Nu de latere motoren ouder worden wordt het voor mij wel duidelijk dat straks ook één van de beste motoren van Porsche ook gewoon gaat lekken door ouderdom van de pakkingen en 0-ringen.
Erwin.
_________________________________________ Rebel engineering
|
08 aug 2005 8:45 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Het onderwerp wordt inderdaad uitgebreid besproken op 11ertreff en PFF:
http://www.pff-online.de/wbb2/thread.php?threadid=2631014
http://forumworld.tv/forum/showthread.php?t=16439&page=1&pp=15
De initiatiefnemer van dit topic op het PFF en Elfertreff ("Big Daddy") heeft zelf een P 996 die op 1 augustus naar het PZ in Hamburg zou gaan voor reparatie van de keerringen. Er zou dan een nieuw type keerring worden toegepast. Het zoveelste nieuwe type als ik het goed heb begrepen. Ik heb hem een PB gestuurd met de vraag of Porsche inderdaad een oplossing heeft. Hopelijk is mijn Duits goed genoeg en krijg ik een reactie.
|
08 aug 2005 15:59 |
|
|
horn
PF #57
|
"Aaaaaaaaadu, ene Big Daddy voor je aan de deeeeeuuuuur!"
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 aug 2005 16:38 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Nu al een reactie van onze Oosterbuur Big Daddy:
" mein 996er wurde letzte woche komplett generalüberholt. Alle Teile die Undichtigkeiten aufweisen können, wurden gewechselt. Das sind zum einen der Simmering, die Schrauben die die Motorhälften zusammenhalten und ein Deckel der sich unter dem Simmering befindet. Ich kann noch nicht sagen, ob es jetzt richtig dicht ist. Ich werd mit meinen Porsche nächste Woche nach Kroatien fahren und wenn ich wieder zurück bin, werd ich nochmal zu Porsche fahren, um nachschauen zu lassen ob das was undicht ist. Danach werd ich einen neuen Bericht bei Pff-online reinstellen und erzählen was sache ist !!!
Gruss nach Holland
Zeljko
Wordt vervolgd.
|
08 aug 2005 17:01 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Adu doet open: "Vergeten we de portier niet"
|
08 aug 2005 17:16 |
|
|