Auteur |
Bericht |
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Ho, wacht, ik heb het schema gevonden Ik ga meten!
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
26 sep 2011 11:15 |
|
|
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Ik begrijp niet goed waarom ze de nummers 1 - 5 op bovenstaand schema niet oplopend, zoals op de stekker (12345) hebben weergegeven, maar als 13542...
Ik vraag me af hoe ik nu moet meten... volgens de texten bij de nummers in het schema, of volgens de nummers op schema en stekker...
Eerst maar even vie de texten op het schema gemeten:
Ground / temp sensor 7,32V Ground / messure signal -12,27V (waarom - ?) Ground / reference signal 4,95V Ground / Supply voltage -12,25V (waarom - ?) Ohm Ground / chassis .636
Kun je hier iets mee of moet ik anders meten?
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
26 sep 2011 11:37 |
|
|
portun
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Misschien makkelijk voor de toekomst:
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:34, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 sep 2011 11:43 |
|
|
M a r c
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII
...nu kappersauto
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Als je geen goede ontstekin hebt krijg je ook een teveel aan onverbrande benzine in de uitlaat en zal de lambda dit meten als te rijk.... Vervolgens gaat ie de injectortijden terugschroeven waardoor je armer gaat en de bougies nog heter worden en het probleem verergert.... Kijk eens welke kleur de bougies hebben....
_________________________________________ www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer www.mh-schietsport.nl voor sportschutters
|
26 sep 2011 11:50 |
|
|
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
@ Marc: Ik probeer eerst even met Portun zekerheid over de MAF sensor te krijgen. @Portun: Ik had Canell net gevonden! Vandaar dat ik ook het schema heb kunnen vinden. Hier dus de metingen op nummer: 1: 4,95V 2: 12,20V 3: Nvt (0V) 4: 4,95V 5: 0 -> normaal, er hangt geen sensor aan Ohm 3 / chassis: 0,008 Bedrading lijkt dus in orde te zijn? Eerst even eten...
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
26 sep 2011 12:16 |
|
|
portun
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:35, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 sep 2011 12:19 |
|
|
portun
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:35, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 sep 2011 12:29 |
|
|
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Ok, nieuwe metingen met verbonden stekker en draaiende (koude...) motor:
1: 3,33V 2: 14,00V 3: 0,00V 4: 3,81V 5: 1,56V
Als ik het meetbereik van de Ohm meter op 200 zet is de uitlezing 00,8
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
26 sep 2011 13:13 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Heb je je auto al eens aan een 4gastester gehad? ik zou daar eens mee beginnen en kijken of lambda waarden kloppen. Ik heb een soortgelijke storing uitgezocht en uiteindelijk kwam ik erachter dat er een klein vacuum lek was in de carterventiltatie met soortgelijke klachten dezelfde foutcodes. Zelfs de rubber o-ring van de olievuldop kan problemen veroorzaken. Succes, hopenlijk vind je de oorzaak zonder hoge kosten te hoeven maken.
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
26 sep 2011 14:11 |
|
|
portun
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:35, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 sep 2011 14:51 |
|
|
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Hmmm, met de meetpennen tegen elkaar meet ik 0,6 Ohm...
-> ANDERE Ohmmeter er bij gehaald -> waarde is nu 0,00!!!!
Meteen ook maar even de voltages opnieuw gemeten met de andere voltmeter, maar dat blijft min of meer hetzelfde...
Weerstand op de 5 volt voeding naar massa -> 1099 Ohm
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
26 sep 2011 15:45 |
|
|
portun
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Weerstand op de massa is dus duidelijk niet het probleem.
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:36, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 sep 2011 16:16 |
|
|
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Ok, dus voor het beter doormeten van de 5V draden Haal ik de computer los en meet ik de Ohm waarde tussen de 5V draad en de massa? Moeten dan alle 5v sensoren eerst ook los gekoppeld zijn, of hebben ze allen een "eigen" draadje? Zijn de opgenoemde sensoren (Luchtmassa meter, Gasklep positie sensor, Pedaal positie sensor en de Nokkenas sensoren) alle 5V sensoren? Het valt mij op dat de stationair regelaar heel erg zoemt als het contact aan staat. Kan die er nog wat mee te maken hebben? (ik heb al wel gemeten of de luchtmassa meter wèl 5V krijgt als ik die los koppel, maar helaas verandert er dan niets). Met een andere luchtmassa meter lenen bedoel je waarschijnlijk eentje waarvan zeker is dat hij goed is en kijken of de problemen dan gewoon weg zijn? Ik heb nl. nog wel de oude luchtmassa meter liggen... Pffft, en ik dacht dat we warm waren... Wel heel erg bedankt voor alle hulp tot nu toe zeg, je hebt er volgens mij bergen verstand van
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
26 sep 2011 19:53 |
|
|
portun
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
In volgorde:
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:36, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 sep 2011 20:14 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
hmmmm, zowel portun als poboco klinken alsof ze weten waar ze het over hebben. Voor mij is het net alsof ik op een bankje zit naast twee chinezen die elkaar vertellen wat ze het weekend hebben gedaan.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 sep 2011 22:50 |
|
|
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
@gast: Is reeds gedaan. Zie begin topic @horn: Ik weet alleen dat ik denk dat portun weet waar hij het over heeft
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
26 sep 2011 23:18 |
|
|
portun
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Off-topic:
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:36, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 sep 2011 11:05 |
|
|
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
27 sep 2011 11:24 |
|
|
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Het makkelijkste voor mij was om te meten via de pinnen van de DME module kabelboomstekker omdat ik dan de sensoren niet hoef op de sporen / los te koppelen. En dan hier de resultaten van de jury: Pin 47, 5 volt supply, hot film mass air flow sensor -> Geen Ohm waarde! (Deze heb ik voor de zekerheid ook even rechtstreeks gemeten van DME pin 47 naar Luchtmassa pin 4 -> ook geen Ohms! Zodra ik de stekker weer met de DME verbindt meet ik wèl weer waardes. De eerder gemeten ohm waarde moet dus zoals je al verwachtte uit het deel van de computer met allerlei onbekende weerstanden komen). Pin 44, Signal, throttle position sensor -> Geen Ohm waarde Pin 53, 5 volt supply, throttle potentiometer -> Geen Ohm waarde Pin 21, Signal hall-effect sensor -> Geen Ohm waarde Oef, bedrading is dus in orde... Het referentie voltage (5V) van de MAF blijf laag.. (motor aan of uit geen verschil) ik lees nu nog maar 3,82V. Verder vond ik het volgende stukje op Boxster Wikia.com: ============================================== MAF Troubleshooting Troubleshooting tips for Boxster/996 MAF Sensor The MAF sensor has 5 pins labeled 1-5: 1. Temperature Sensor 2. 12v Supply Voltage 3. Ground 4. 5v Reference Voltage 5. Output Signal The Output Signal ranges from 0-5v. 0v = No air flow, 5v = maximum measurable air flow. If the engine is off the Output Signal should read 0v. If it reads above 1v with the engine off it is most likely defective and needs to be replaced. I have seen them read 7v. The reading should increase with RPMs. The Service Manual states the sensor should read: Engine running at Idle = 0.55v (approx) Engine at WOT [Wide Open Throttle] = 4.5v (approx) =================================================== Zowel de oude als de nieuwe MAF geven een voltage van > 1V aan bij motor uit. Volgens bovenstaand artikel duidt dat tòch weer op een defecte MAF...?
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
27 sep 2011 16:02 |
|
|
portun
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
Kip of het ei?
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:36, in totaal 3 keer bewerkt.
|
27 sep 2011 18:17 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
hier een notitie van een lm van een 996. output bij motor uit 0.99v stationair 1,67 Deze had geen problemen met de lm. Zal ik nog eens aan een andere auto voor je meten?
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
27 sep 2011 18:23 |
|
|
PoBoCo
Haut-Beaujolais, Frankrijk
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
@Portun: Betreffende kip en ei; het zou mooi zijn als ik de losgekoppelde DME met 12V zou kunnen voeden om dan de 5V uitgangen individueel bij de DME te meten zodat ik kan zien wat de DME wel de verlangde 5V levert... Dat kan natuurlijk ook nog hè, dat die geen goede 5V levert...
Betreffende de Ohm metingen ga ik twijfelen wanneer ik 000 heb uitgelezen en wanneer "1"... (Het zou overal "1" moeten zijn geweest en bij de controle meting van de 5V draad van de luchtmassa meter 000, maar ja, dat is achteraf rationeel teruggedacht)... Mijn bevinding was in ieder geval dat de resultaten goed waren, dus of ik het nu verkeerd heb opgeschreven... Ik kom in ieder geval wel diep genoeg in de stekkers want ik heb een extensie van 1mm draad aan de + pin gemaakt en het werkte ook bij de controle meting. Maaaar, ik ga het gewoon even over doen...
Doe ik ook meteen even de alternatieve 5 V meting!
@Resto: Bedankt! Meten is weten, dus hoe meer data om te vergelijken, hoe beter. Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar de waarde van de 5V draad... Is die bij jou wèl netjes 5V?
_________________________________________ Boxster 2.5 1999 Ex 944S2 '91
|
27 sep 2011 19:53 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
hoi, ik meet iets minder als 5 volt op de voeding en net geen 1volt op de signaal draad met motor uit. Stationair :een spanning van 5volt op voeding en 1.65 op signaal.
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
27 sep 2011 20:22 |
|
|
portun
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
De kip en het ei:
Laatst bijgewerkt door portun op 14 nov 2011 13:37, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 sep 2011 20:50 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: Inhouden Boxster 2.5 bij bruukse acceleratie en > 5000rp
ik ben benieuwd wat voor output je lm produceerd bij 4000rpm. Kun je dat eens meten? En ook je lamda waarde?
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
27 sep 2011 21:12 |
|
|