Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 5:47



Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
996 temperatuur blijft 79 graden 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 temperatuur blijft 79 graden
Volgens de wetten van de hydrodynamica, is het behoud van druk bij een circulerende vloeistof makkelijker onder hoge temperaturen te behouden vanwege het dalen van de viscositeit.

Mobil 1 geeft bij 40° een cijfer van 75 en bij 100° heeft deze een viscositeit van 13.5. Ik heb gezocht naar een grafiek betr. deze olie, om het verloop van deze viscositeit te bekijken, maar vind deze echter niet. Hieruit zou men kunnen afleiden wat het viscositeitsverschil is tussen 80°C en 90°C.
Men zou kunnen denken dat de viscositeit snel afneemt in verband met de temperatuur en uiteindelijk een satbielisatieniveau bereikt, maar bij de specs vind men dan nog de volgende info: Bij 150°C viscositeit van 3.8 en een vlampunt ongeveer van 230°C.

Gelukkig kan men nog naar andere zaken kijken. Bij full-synthetische olie licht de viscositeitsindex algemeen wat hoger: 185. Een hoge viscositeitsindex-waarde duidt op een minder sterke viscositeitverandering met de temperatuur. Dus het zou goed kunnen dat het verschil in viscositeit tussen 80°C en 90°C niet eens groot is. Een grafiek zou hier uitsluitsel over kunnen geven.

Misschien nog belangerijker dan het olietemperatuursverschil is het temperatuursverschil van alle motoronderdelen. Bij extra koud weer, zijn de uitzetting van de materialen iets meer uiteenlopend omdat sommige onderdelen teveel gekoeld worden door o.a. rijlucht en door het te vroeg opengaan van thermostaten.

Mocht iemand toch een grafiekje vinden van de viscositeit, post het aub.

Mvg,
_________________________________________
997S


05 jan 2012 17:35
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
had een 996 carrera 4 De Kempen
Bericht Re: 996 temperatuur blijft 79 graden
Moeten beide ventilatoren van de radiateurs gelijktijdig draaien?
Of gaat er 1 van de 1e radiateur draaien en als die het niet red gaat ook de ventilator van de tweede radiateu draaien?


12 feb 2012 16:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Bericht Re: 996 temperatuur blijft 79 graden
De 2 ventilatoren moeten gelijktijdig aanslaan!

Gr
_________________________________________
één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden!


12 feb 2012 18:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 996 temperatuur blijft 79 graden
Wanneer je er maar een hoort draaien is het niet goed. Ze moeten het beide doen. Eigenlijk al zodra de motor draait.


12 feb 2012 20:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
Bericht Re: 996 temperatuur blijft 79 graden
Alleen met de airco aan of indien de (koel)vloeistof temperatuur +102 graden is.
_________________________________________
één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden!


12 feb 2012 21:43
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.