Re: jumpstarter en (klassieke) porsche
De min van een accu staat direct aan de carrosserie gekoppeld, dus het maakt in principe niet uit waar je de massa aansluit bij het jump starten, zolang je dat maar op een goede massa doet.
Het advies om het niet direct op de min van de accu te doen, heeft te maken met het knalgas wat door een accu wordt gevormd.
De oude accu's die je kan bijvullen met gedestilleerd water vormen het meeste knalgas, de gesloten, gel accu's etc. een stuk minder.
Bij het aansluiten van de min op de auto met problemen, sluit je de stroomkring en zou er door de vonkvorming die daarbij ontstaat; aanwezig knalgas kunnen exploderen.
Nu ben ik altijd lekker eigenwijs en ondanks dat ik dit weet, gebruik ik gewoon de min van de accu.
Met geopende motorkap en de vonken die aan de zijkant vormen, is het risico te verwaarlozen dat er wat gebeurt.
Wel ooit van iemand gehoord, die doordat hij met een sigaret direct boven een accu hing een behoorlijke oplawaai had gekregen.
De piekspanning die ontstaat bij het afnemen van de min pool na het eenmaal gestart hebben van de wagen, is voor zover ik weet te wijten aan de spanningsregelaar.
De spanningsregelaar bepaalt aan de hand van het aantal verbruikers en de laadtoestand van de accu hoeveel spanning hij moet leveren.
Bij het koppelen van de twee accu's gaan doordat één accu bijna leeg is; bij beide wagens de spanningsregelaars het hoogste vermogen leveren.
Op het moment dat je dan weer één startkabel los haalt, dan blijft nog even heel kort die hoge spanning doorgaan bij beide wagens (hoger als nodig op dat moment), waardoor je een piekspanning krijgt. Om ervoor te zorgen dat dit bij beide wagens niet gebeurt, wordt er dan ook altijd geadviseerd om bij beide wagens een paar zware stroomverbruikers aan te zetten bij het jumpstarten, zoals de achterruitverwarming en de blower. Met al die gebruikers aan levert de spanningsregelaar sowieso het hoogste vermogen en wordt dat vermogen ook geconsumeerd, waardoor er geen piekspanning ontstaat.
Bij hele oude wagens, is die piekspanning niet zo'n probleem, bij jongere wagens met veel gevoelige elektronica wel.
In sommige gebruikershandleidingen van moderne auto's staat zelfs vermeld dat de wagen niet mag gebruikt worden om te jumpstarten, vanwege de gevoelige elektronica.
Verder is de tip van Taxi Hans een goede; ik zie vaak dat mensen nog wel eens te snel willen starten.
Gewoon eerst een minuut of 5 met wat gas bij ervoor zorgen dat er een bodempje in de lege accu komt en dan pas proberen te starten.
En niet te dunne kabels gebruiken, een wagen met een wat zwaardere accu, krijg je er nooit mee aangezwengeld.
Nog beter is die van Olaf, maar met een daily heb je vaak de tijd niet om eerst de accu op te laden (bij een hobby voertuig vaak wel).