Auteur |
Bericht |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
Ja, maar daarvan weet je nooit of ze het volgend jaar nou wel of niet doen Auto staat in een aparte garage, heb m daar liever op alarm staan. Moet gewoon vaker rijden...
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
10 jul 2017 8:18 |
|
 |
anton964
991.1 gtstholen
|
 Re: Accu 993
Koop een startbooster, ik hen een aq-tron mini super. ding.
Gr anton
|
10 jul 2017 9:52 |
|
 |
Olaf
911 Carrera S
|
 Re: Accu 993
Die gaat vanzelf op alarm als de verbinding met massa weer gemaakt wordt. Leeglopende accu zorgt er toch ook voor dat je alarm af gaat 
|
10 jul 2017 13:27 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
Garage is een stuk van huis. Daar hoor ik m niet  Als ie was gaan loeien had ik wel verwacht dat er klachten waren geweest via de VVE.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
23 jul 2017 17:45 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
Het is weer zover, maar nu anders. Vanochtend gestart: kostte wat moeite om de startmotor rond te krijgen, maar startte toch bij de eerste poging. 15 km gereden. Toen ik 4 uur later wilde vertrekken, ging de deur nog open, lampjes en radio aan bij contact, maar bij starten gebeurde er niets meer en was alles zwart. Uitgestapt, auto (met ab) op slot en weer open. Contact, lampjes aan. Starten: niets, en alles weer zwart. Deur wilde ook niet meer op slot. Handmatig wel, maar rechts was nog open. Iets later nog een keer met ab geprobeerd, nu wel op slot. Accu is pas een paar jaar oud. Maar lijkt mij dat t toch daar aan ligt. Of zijn er andere opties? Straks weer terug in de Verso  naar mn vader, waar de P nu staat en proberen te starten met kabels.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
29 dec 2018 14:41 |
|
 |
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
 Re: Accu 993
Floriaan, de accu is gewoon aan z'n einde gekomen, zoals Mayonaise al op de eerste pagina van dit topic geschreven heeft. Dus gewoon een nieuwe accu erin en voorkomen dat deze weer opnieuw (te diep) ontladen wordt.... Toch maar die massasleutel van Olaf ophalen  Of anders heb ik er ook nog wel een liggen 
|
29 dec 2018 14:57 |
|
 |
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
 Re: Accu 993
Hoi Floriaan, met zo'n kort ritje heeft de dynamo nooit de tijd gekregen de accu goed op te laden. Ik zou hem eens goed opladen (of echt een flink stuk rijden) en dan oordelen. Kan ook een dynamo zijn die wel een revisie kan gebruiken (koolborstels). Bovenkamer inmiddels opgeruimd? Is die Verso van je vader? Je hebt toch een Golf GTI oid?
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
29 dec 2018 15:01 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
Inmiddels weer terug. Met enig kunst en vliegwerk in mn eentje de starthulp verleend. Erg grappig om te zien dat Toyota het aansluiten van de kabels precies andersom voorschrijft dan Porsche (en ja, ik heb gelet op t juiste perspectief van hulpauto en lege auto  ). Mbv een opgerolde slaapzak het gaspedaal van de Verso op 2000 toeren vastgezet, even laten laden, P gestart, pedaal vastgezet met een kampeermatje  en kabels weer losgehaald. Toen bedacht dat ik eigenlijk blower en achterruitverwarming had moeten aanzetten  maar is allemaal goed gegaan. Verso weer bij mn vader afgeleverd en donkere zonnebril eindelijk weer kunnen afzetten: ik wil niet in dat ding gezien worden  Het is ook nog een automaat, dwz een gerobotiseerde handbak. Vreselijk. In automaatstand duurt elke schakelactie 3 seconden. Net of er iemand zonder rijbewijs in rijdt. Je zou er een whiplash van kunnen krijgen. In standje manual is t nog net te doen. Afijn, thuis de P in de thuisgarage gezet, met stroom. En net ontdekt wat t probleem zou kunnen zijn: de massaschakelaar  die ik er op advies van enkele forummers in heb laten zetten door de garage. De kabel van de schakelaar naar de auto zit niet goed vast. Toen ik er bij t aansluiten van de oplader tegen aankwam, knipperde de kofferbakverlichting en piepte de sirene even. Dus daar moet ik maar eens naar kijken. @ bovenkamer: nee, nog niet klaar. Vandaag weer 3 uur bezig geweest, nu ruimte gemaakt om de overblijvende zooi op te kunnen bergen. Bovenkamer van mn vader zelf valt helaas niet meer op te ruimen, enorm warrig. Lijkt met de dag erger te worden. Maar ja, je doet er niets aan.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
29 dec 2018 18:34 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
Zo, net maar eens alle moed, gereedschap en technische skills bij elkaar geraapt en de kabel van de massaschakelaar aan een onderzoek onderworpen. Deze is destijds bij mijn vaste specialist ingebouwd, maar vermoedelijk is er bij de montage iets misgegaan:  Ter toelichting: Dit is de kabel van de carrosserie aansluiting naar de Massa schakelaar. De tape eromheen had ik deels losgehaald en toen zag ik dit Een paar mm afstand tussen kabel en 'oog'. Geen wonder dat m'n kofferbaklampje ging knipperen. Wel een wonder dat ik niet veel eerder ben stilgevallen, en dat mijn acculaadlampje niet is gaan branden. Blijkbaar maakte hij (vastgeklemd door de tape) nog net genoeg contact om de boel draaiend te houden. Afijn, reservewiel eruit, accu los en eruit, kabel losgehaald. Zo te zien was het gat waar de kabel ingaat destijds niet hard genoeg dichtgeknepen, waardoor de kabel dus niet goed vast zat. Door de tape was dit niet te zien. Ik moest dus eerst het gat weer wat groter krijgen om de kabel er weer in te kunnen prutsen. Bij gebrek aan spierballen of een bankschroef (waar heb ik dat ding nou weer gelaten  ) dus maar met een vuistje als 'aambeeld' en een klauwhamer de boel een beetje bewerkt. Kabel ontdaan van alle plakzooi van de tape en er ingefrummeld, en het ding weer platgemept. Nieuwe tape eromheen, klaar. Vervolgens het hele zwikkie weer gemonteerd, bekleding weer vast etc. En toen kwam ik natuurlijk de bevestigingsschroef van het reservewiel tegen Bekleding weer los, wiel vastgezet, klaar. Radio opnieuw ingesteld (code ken ik inmiddels uit m'n hoofd). Heb de accu nog even doorgemeten: 12,97 volt. Is dat normaal of laag? Hij heeft de afgelopen weken aan de lader gehangen en die gaf aan dat hij OK was.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
10 jan 2019 17:41 |
|
 |
AirBus
VW Spijlbus 1964
BMW E93 335i
|
 Re: Accu 993
12.97 is prima hoor! Meet hem ook even met draaiende motor. Dan zal hij naar de 14 moeten gaan, dan weet je of hij oplaad. Bizar die kabel..
_________________________________________ 6 pitter Boxster.. vs VW type 4 turbo spijlbus .. :)
|
10 jan 2019 17:52 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
Thanks! Zal binnenkort nog eens testen.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
10 jan 2019 19:02 |
|
 |
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
 Re: Accu 993
Hier auto en motor accu’s in winsterstallingsmode.....rust hè...... Auto accu is aangesloten op een ctek en motor accu op een optimate. Beiden in de ‘testfase’ na een volledige laadcyclus....spanningsval wordt gemeten en indien nodig begint het laden opnieuw. Kortom, 13,8V als norm voor een volledig geladen accu klopt aardig dacht ik.   Handige Harries zullen iets kunnen opmerken over de meting... 
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
10 jan 2019 19:51 |
|
 |
Kappi2907
|
 Re: Accu 993
13.8 v is de spanning die de dynamo afgeeft, meet je over de polen bij draaiende motor. Lekstroom meet je tussen de massa pool en kabel. Een gezonde accu geeft 12,8V af, echter zegt dit niets over het ‘vermogen’ van de accu. Je kan dus prima 12,8V meten, maar de accu kan toch een lage CCA hebben (cold cranking amps). Accu gaat bij ‘goed’ gebruik 8 jaar mee. Begin bij meten lekstroom. Ik zou overigens een nieuwe accu van bv Varta plaatsen, zijn de kosten niet.
|
11 jan 2019 9:00 |
|
 |
Kappi2907
|
 Re: Accu 993
....en uh, Dial_888 je meet de laadspanning vab je acculader/druppellader.....je meting zegt helemaal niets over de accu, je acculader is goed (-:
Laatst bijgewerkt door Kappi2907 op 11 jan 2019 10:01, in totaal 1 keer bewerkt.
|
11 jan 2019 9:07 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
@kappi: kan ik de CCA ook meten en zo ja, hoe? Heb een cheapo multimeter, maar met voldoende meetopties om er geen wijs uit te worden. Handleiding is ook niet echt behulpzaam. Accu is volgens mij een jaar of 3-4 oud. Zou dus nog wel even mee moeten kunnen, maar goed, als hij een paar jaar heeft geleden onder een slecht massacontact kan ik me voorstellen dat dat niet bevorderlijk is.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
11 jan 2019 9:40 |
|
 |
Kappi2907
|
 Re: Accu 993
Kun je niet meten, hoogstens inschatten op basis gebruik & leeftijd. Een goede druppellader kan het middels de ontlaad functie naar ik verwacht wel detecteren. Temperatuur is in deze ook een variabele, kan behoorlijk impact hebben op de ‘beschikbare’ amperes.
|
11 jan 2019 10:01 |
|
 |
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
 Re: Accu 993
Weet ik, daarom zat ik te wachten op commentaar...... Enige zinnige is wat doet de accu klemspanning onder belasting want zo’n aangesloten voltmeter is natuurlijk geen belasting. Maw wat voor energie wat blijft erover voor de startmotor....agv oude accu en rotte overgangen.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
11 jan 2019 10:28 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
Net even gekeken, accu is medio 2017 gemonteerd. Zou dus nog wel goed moeten zijn. Bij druppelladen krijg ik na verloop van tijd altijd 'groen licht'. Accu is overigens een Wilco Royal. Zegt me niets, is door de specialist geleverd, ga er dus van uit dat ie goed is.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
11 jan 2019 14:07 |
|
 |
Kappi2907
|
 Re: Accu 993
Kwik-Shit kan je accu testen: https://www.kwik-fit.nl/accu-vervangen/accucheckZelfs een nieuwe accu kan kuren hebben! En zoals eerder aangegeven meet eens of er een lekstroom loopt. Indien dit het geval is kun vrij eenvoudig bereken hoe snel je accu wordt leeg getrokken en of de druppellader instaat het verlies op te vangen. Of..... https://www.winparts.nl/werkplaats-gere ... ml#reviews
|
11 jan 2019 15:19 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
Kwik-Shit kan niet eens de juiste accu leveren 
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
11 jan 2019 21:17 |
|
 |
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
 Re: Accu 993
Mooie meter heb je Dial_888 die Philips 
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
13 jan 2019 17:19 |
|
 |
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
 Re: Accu 993
Ben er best tevreden mee sinds ik hem uit begin 80tig heb.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
14 jan 2019 19:08 |
|
 |
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Accu 993
HIEEEEJAAAAHOOORRRRR, daaristieweer. Is dat lang geleden? Nounou, nounou? Een jaar, Dik  Vorige week nog een uurtje gereden, maar toen ik m gisteren wilde openen met de AB: niets, niente, nix, nada. Deur met de sleutel geopend, verwachtte een gezellige fanfare, maar ook toen niets. Sleutel in contact, je raadt het al: niets, ook geen lampjes. Auto stond in m'n andere garage ivm werkzaamheden thuis, en kan in die garage niet aan de lader, maar 2 weken houdt ie altijd wel vol, zelfs met koud weer (en zo koud was t niet). Omdat die garage niet aan huis is, gebruik ik de massaschakelaar daar niet. Alarm moet wel aanstaan. Accu maar weer uitgebouwd, thuis doorgemeten. 6.6 volt. Heb m nu weer aan de lader (Accumate) gehangen. Eerst ging het groene lampje knipperen (nog nooit gehad), toen permanent aan (alsof ie OK was), daarna gele lampje (laden) aan. Volgens handleiding lader betekent dit dat ie diep ontladen is, en mogelijk gesulfateerd. Net nog even nagekeken; accu (merk Wilco) is in juli 2017 geplaatst. Kan de slechte aansluiting van de massakabel (zie eerder in dit topic) een rol hebben gespeeld. En zijn de symptomen een teken dat ie definitief overleden is? Of een stroomlek, maar heb niet de kennis om dat op te zoeken. Vervolgvraag: welke accu nu?
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
18 jan 2020 12:23 |
|
 |
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
 Re: Accu 993
FF naar de Gammel, heb ik ook gedaan een super accu en zelfde merk 
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
18 jan 2020 12:53 |
|
 |
john2999
996 C4S 2003In het groene hart
|
 Re: Accu 993
Accu testen met tester (heb ik wel eventueel) of inderdaad nieuwe kopen van gerenommeerd merk, bosch, varta, banner, wilco enz. Wel zou ik goed (laten) kijken naar je lekstroom, als die te hoog is blijf je aan de gang als je hem zonder lader of gebruik massaschakelaar weg zet.
_________________________________________ Some days, nothing beats a good drive...
|
18 jan 2020 13:09 |
|
|