Auteur |
Bericht |
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Precies de 3 gebieden waarmee problemen kunnen optreden
Het constateren of de auto droog blijft kun je heel eenvoudig zelf: Einfach in die Knieen und unter das Auto schauen zwischen die Räder sieht man die Stabi und da kan es Tropfen geben...... oder NICHT
|
12 aug 2005 22:39 |
|
|
Sjonnie
|
misschien voor de mensen die niet zo technisch zijn een fotootje (met of zonder druppelkes)
|
14 aug 2005 17:37 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Hoi Marc,
Dacht dat jij dit allemaal zo wel begreep Nog niet zo lang geleden hebben we eens gebrained over de werking van het PSM en zelf een gerenommeerde garagehouder zat daarbij even met zijn ogen te knipperen bij begrippen als "Giersensor"
Het hele draadje nog niet gelezen waarschijnlijk, druk,druk,druk
Bekijk de eerste van de bovenstaande links, 5 pag. naar beneden, en de druppels spetteren er af
Je kijkt hierbij tegen het uiteinde van de krukas aan, vliegwiel met koppeling verwijderd, ziet de afdichting tussen de 2 carterhelften met de lekkende bouten en tenslotte onderaan nog het lagerdeksel met 3 boutjes van de hulpas.
Groetjes
|
14 aug 2005 17:50 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Als gezegd binnenkort het vervolg van de praktijkervaring van onze oosterbuur Big daddy: "Alles klar, wenn ich anfang september wieder aus dem urlaub zu haus bin, werd ich meinen 996er nochmal bei Porsche forfahren, damit die schauen können ob alles ok ist !!!"
|
15 aug 2005 10:58 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Even een update van een andere oosterbuur: "Ich habe heute vom PZ die Mitteilung bekommen, das die Kulanz für die Reparatur des Simmerringes abgelehnt worden ist. Die neuen Kulanzrichtlinien sehen wie folgt aus: Kulanz generell nur noch bis 80.000km und einem max. Alter von 4 Jahren - ist einer dieser Werte überschritten gibt es generell keine Kulanz mehr. Die Reparatur soll jetzt über 1000 Euro kosten. Mein Fahrzeug ist aus 08/99 und hat echte 25.000km gelaufen. Der Simmerring wurde am 1.6.2003 bei 18.000km schon einmal auf Kulanz gewechselt. Wer kann mir einen Tipp geben was ich jetzt machen soll, lohnt es sich Porsche direkt anzuschreiben. Hat irgendjemand einen vergleichbaren Fall? Bin für jeden Rat dankbar."
De richtlijn zal naar ik aanneem ook voor Nederland gelden. Het is dus maar dat je het weet ...
linkje voor dit topic op Elfertreff:
http://forumworld.tv/forum/showthread.php?t=16828&page=1
|
16 aug 2005 11:10 |
|
|
franc
996 C2Goch (Duitsland)
|
Zondag na een ritje m'n auto in de garage gezet en aaahhhhhh, druppels olie op de grond. Ik vrees het ergste, voor maandag maar een afspraak gemaakt bij PZ.
|
17 aug 2005 20:05 |
|
|
Van den Berg
Specialist In Porsche
911 3.0 RSR
993 GT2Apeldoorn
|
Wat betreft de olielekage aan aan de vliegwielkant van een 996 is het volgende bekend bij Porsche;
Ik citeer even uit een technisch rondschrijven ;
Modeljahr; Ab 1998 (W)
Betrift; Verschraubung Kurbelgehause und Zwischenwellenflans Im bereich Schwungrad
Anlass; Motoröl-Undichtkeiten im bereich Kurbelwellendichtring Schwunradseite.
Hinweis;
Bei der Ubersprufung beanstandeer Motoren wurde festgesteld, dass nicht nur der Kurbelwellen-dichtring / Schwunradseite die Ursache fur den Ölverlust in diesem Bereich sein kann, sondern das Möteröl auch uber die Verschraubungen der Kürbelgehauses und Zwischenwellenflansches austreten kann.
sEIT 09 mÄRZ 2004 werden ab Werk für die verschraubung der Kürbelgehausehälften im bereich Schwungrad Schrauben eingesetzt, die am Gewinde und Scruabenenkopf eine abdichtende Beschichtung haben.
An Fahrzeugen die vor dem oben genanten Termin gefertigt wurden müssen bei einer ölundichtigkeit im bereich Kurbelwellendichtring / schwungradseite zusätzlich zum Kurbelwellendcihtring die 4 schrauben Kürbelgehauseverschraubung und die 3 schruaben am Zwischenwellenflansch erneuert werden.
Neue beschichtete schraube Kurbelgehause 999.385.004.09 M6x35 (4 stuck pro farhzeug)
Neue beschichtete schraube Zwishenwellenflansch 900.385.275.09 M6x20 (3 stuck pro fahrzeug)
Kortom ook de moeren van het carterhuis en het tusseashuis dienen vervangen te worden door de nieuwe type moeren met beter afdichtende
werking (pasvlak)
Vanaf model 2004 zijn deze moeren reeds af fabriek gemonteerd.
Hoop dat je er iets van begrijpt gezien het in het Duits staat beschreven.
|
19 aug 2005 17:44 |
|
|
Sjonnie
|
anders kunnen we toch ff Apeldoorn bellen?
|
19 aug 2005 17:53 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Lekkende keerring bij 996. Zelfs bij advertenties wordt het probleem al vermeld. Toch opmerkelijk, nietwaar? Kan Porsche nog langer om dit probleem heen? Zojuist in een advertentie gelezen:
Opmerkingen: Een erg mooie en goede 996 tiptronic met de meest gewilde opties als navigatie, tiptronic en een schuifdak aanwezig. Deze auto is altijd door een liefhebber bereden en dat is de auto goed aan te zien. Zowel van buiten als van binnen is deze auto in zeer goede conditie en ook de motor is droog, wat bij de 996 helaas niet altijd het geval is. De auto wordt afgeleverd met nieuwe achterbanden en een beurt zodat er voorlopig weer zorgeloze kilometers mee gereden kunnen worden.
Groet,
jo996
|
16 sep 2005 15:18 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
En? Hopelijk géén narigheid ... Heb overigens verder nog niet gehoord van "Big Daddy". Zal hem binnenkort wel eens mailen.
|
16 sep 2005 15:37 |
|
|
John
Cayenne
|
Mannen,
Nav van een nachtje logeren van de 4s bij Sjonnie (in het heerlijke Bourgondische Genk), bleef er een druppeltje olie achter als souvenir op de garagevloer bij hem.
Ik dus in paniek.............het zou toch niet waar zijn, ik met de gemodificeerde 3,6 ook aan de beurt.
Dus naar de Wittebrug en die stelde mij gerust.............nee het was niet het euvel (wat idd. ook al bij de 997 gaat opborrelen).
Maar na inspectie door hun, een afdichtringetje tussen het blok en de oliesensor ppppfffffffffffff een ringetje van ff 0,20 cent, dus keurig opgelost daar en gelijk gecontroleerd of dat idd. het enige was en niet de beruchte lekkage er aan zit te komen, kurkdroog is ie (wel weer nieuwe bandjes nodig:cry: )
Wel vertelde ze mij, dat niet elke 996/997 er aan gaat zitten komen met dit euvel, sommige nooit zelfs.
Maar Porsche heeft wel nieuwe gereedschappen aan de off. garages geleverd, want wellicht tackelen ze hier ook een paar % mee.
off topic:
Gehoord: de nieuwe 997 Turbo gaat medio 2006 rond de twee ton kosten, ik ken er niet van slapen, daar spat je droom uit elkaar.
Wel hebben die gasten er al 5 op papier verkocht, tja heb medelij met mij.
|
17 sep 2005 9:55 |
|
|
franc
996 C2Goch (Duitsland)
|
Tja krukaskering lek, inmiddels weer gerepareerd, 1100 Euros lichter Belt die aardige meneer van het PZ me op" meneer uw auto is klaar en kan opgehaalt worden´en oja een monteur van ons heeft gezien dat er een spijker in uw (net nieuwe ,geen 500 km.) achterband zit"
|
17 sep 2005 10:25 |
|
|
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
En moet je nu weer een nieuwe band of is het hersteld met een prop ? (Mag dat uberhaupt een reparatie bij zo'n hogesnelheidsband ?)
|
18 sep 2005 22:48 |
|
|
Marcos
Carrera 2 Cabrio
|
|
19 sep 2005 23:54 |
|
|
franc
996 C2Goch (Duitsland)
|
krukaskering
Nieuwe band, prop is hier in Duitsland wettelijk verboden boven de (ik geloof) 190 kmh.
|
23 sep 2005 8:19 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
23 sep 2005 9:16 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Een ongeluk komt zelden alleen ... balen slikken uithuilen en doorgaan ...
|
23 sep 2005 9:51 |
|
|
jo996
996 C4 TiptronicWeert
|
Hallo,
Zojuist heb ik een opbeurend artikel gelezen over de kwaliteit van de 996-motoren. In de oktoberuitgave van Excellence Magazine staat een artikel, geschreven door Jim Pasha, met als titel 'The reliability of 996 engines'.
In dit artikel schrijft Pasha onder meer dat een 996-motor robuust genoeg is om 300.000 km mee te gaan. In het artikel beschrijft Pasha de conditie van een 996-blok waarvan een cylinder door het opzettelijk gebruik van verontreinigde brandstof schade heeft op gelopen.
Het blok heeft 100.000 mijl gelopen en er is geen cylinderslijtage meetbaar (behalve dan bij de beschadigde). Ook de rest van het blok is nog in prima staat. De slijtage die werd aangetroffen was herstelbaar zonder dat daarvoor het hele blok uit elkaar gehaald diende te worden.
En ja, ook hij noemt het krukaskeerring-probleem in zijn verhaal.
Het volledige artikel is te vinden op het renntech forum
( www.renntech.org/forums ) onder 'The reliability of 996 engines'.
Via hetzelfde draadje kun je ook nog een aantal foto's bekijken van een 996-blok.
Veel lees- en kijk-plezier.
Groet,
jo996
|
02 okt 2005 20:25 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Nog even een up-date met "sluipreclame" van Big daddy:
"Urlaub war schön. Ich fahr diese Woche nochmal zum Porschezentrum und lass schauen, ob alles dicht ist !!! Danach schick ich dir ne mail mit ein paar Bildern !! Hier hast mal ein Bild von meinem Baby vor unserem Haus in Kroatien. Falls du jemanden kennst, der gerne mal in Kroatien Urlaub machen will dann sag bescheid und schaut euch meine homepage an: www.klek-kroatien.de Wir vermieten Ferienwohnungen in Kroatien direkt am Meer."
Foto van z'n 996 heb ik wel maar formaat is te groot ben geen computer wizz, dus kan wel - indien gewenst - het plaatje e-mailen naar iemand die het formaat kan wijzigen.
|
03 okt 2005 10:44 |
|
|
Karrera
Niederlande
|
Ik heb samen met collega's een carter vervangen van een '98er of '99er 996. De motor had tussen de 80.000 en 100.000 Km gelopen en had water in een van de cilinders. Na demontage bleek een cilinderwand gescheurd te zijn en Porsche stelde voor te repareren ipv te vervangen.
Ook maar even de drijfstangen gemeten. Bij de zgn. "big ends" ben ik al gestopt omdat die een ver boven toelaatbare ovaliteit vertoonden, daar hoefde ik niet eens te werkplaatshandboeken voor te raadplegen. Drijfstangen werden vervangen omdat de "gebroken" drijfstanglagerkappen van een 996 revisie/herbewerking nagenoeg onmogelijk maken.
Mijns inziens, een van de oorzaken van de krukaskeering lekkages is het feit dat de boringen voor de krukas en de keering niet in 1 vast onderdeel zitten, en dus ook niet in 1 bewerking op een gemeenschappelijke centerlijn geboord kunnen worden.
De keering zit in het lichtmetalen carter. De krukas zit in een separate stalen lagerbrug die tussen de carterhelften geklemd zit. De centrering laat nogal wat te wensen over in de meeste gevallen en maakt dat de krukas niet in het exacte center van de keerring draait. Enerzijds kan dit slijtage aan de krukas bevorderen en anderzijds is er te weinig druk op de keeringlip om voldoende afdichting te bewerkstelligen. Bij olielekkages dienen dealers vast te stellen hoe groot de afwijking is. Als de afwijking te groot is dient de motor in zijn geheel vervangen te worden.
Porsche heeft gewijzigde tussenaslagerdeksels ontwikkeld en schrijft ook verbeterde boutjes voor dit deksel voor, met een afdichtmiddel erop. De lagerbrug is ook verbeterd, wellicht om een betere centrering te verkrijgen. Als het carter van de eerste lichting 996 motoren vervangen dient te worden moet ook de lagerbrug vervangen worden omdat het oude type niet in het nieuwe carter -wat als vervanging geleverd word- past. Dat houd ook in dat de krukaslagers vervangen moeten worden.
Een 996 GT3, 996 Turbo en 996 GT2 hebben een draaiend gedeelte wat bijna identiek is aan dat van de laatste luchtgekoelden en is dus bijna onverwoestbaar. De prijs van een 996 motor is ook slechts de helft van die van een 993 (iets boven de 40K Euro in de BTW). Het is een heel ander ding. 500.000 Kilometer met een 996 motor is een utopie denk ik.
Bij de laatste luchtgekoelde motoren is bijvoorbeeld slijtage aan een cilinder nauwelijks te meten, soms denk ik wat gevonden te hebben maar vaak blijkt het toch slechts een vuiltje te zijn.
Brian
Edit EriC4C: "url" vervangen door "img" tussen [ ] afbeelding direct zichtbaar in het bericht.
|
16 okt 2005 21:57 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Laatste bijdrage van Big daddy:
"ich war letzte Woche mit meinem 996 beim Porschezentrum in Hamburg. Nachdem sie das Auto auf die Bühne gehebt hatte, konnte ich selber unter das Auto schauen. Und siehe da es war kein Öl zu sehen. Alles trocken von unten an meinem 996 !!! bin mittlerweile auch schon 4500 km nach der Reparatur gefahren. Also ich hoffe mal es bleibt auch trocken !!!
grüße aus Hamburg-City !!!"
Voorlopig weer een tevreden klant, hopelijk blijft het ook zo
|
17 okt 2005 13:57 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
In NL mag het geloof ik wel, maar het is onverstandig. Op advies van de Porschedealer (ja, ik luister er wel eens naar ) heb ik zo ook ooit een band vervangen na ong. 300 km... Er bestond immers de kans dat het karkas zou zijn beschadigd.
Een bandenboer had mij overigens in het verleden ooit medegedeeld dat het geen probleem zou zijn (VR6, dus ook in staat tot behoorlijke snelheden). Toegegeven, die band heeft het volgehouden, maar toch. Ik neem na het advies van de dealer het zekere voor het onzekere, mede gezien de logische uitleg.
|
17 okt 2005 14:11 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Heb er al een keer een "paraplu'tje" in laten lijmen. Omdat dan de band van de velg moet kan goed beoordeeld worden of het karkas is beschadigd. Vervolgens nog 30.000 km (ook 200+) mee gereden met alle vertrouwen. Met een "paraplu'tje" kan volgens mij niks mis gaan.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
17 okt 2005 14:46 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
bij mij ook linksachter sinds verleden week, over een maandje worden het toch winterbandjes
_________________________________________ Got coffee?
|
17 okt 2005 14:57 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
_________________________________________ t beste maar weer...
|
17 okt 2005 15:23 |
|
|