Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 5:53



Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
olieverbruik 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
molen934 schreef:
wanneer ik voor het stoplicht sta gaat na een paar seconden de meter omhoog.



:salut:
_________________________________________
t beste maar weer...


07 apr 2005 13:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 2S
Bericht Re: olie verbruik/rdw keuring
ome piet schreef:
Wat voor regio woon je?


Dank voor je reply. Ik zit in regio Amsterdam, maar ben bereid te reizen als ik enige hassel kan ontlopen. Enige ervaring heb ik met een eerder ingevoerde auto (niet porsche) waarvan de uitstoot niet klopte. Moest er opeens een nieuwe kath. op.

Ook werd mij op het hart gedrukt een CVO bewijs (Europees typegoedkeuring) te krijgen. Dit had de verkoper dus niet. RDW gebeld; daar werd gesteld dat deze pas vanaf modellen 1998 nodig zijn. "Fahrzugbrief" is voldoende...


07 apr 2005 13:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 2 S / 997 GT3RS NPC 0019
Haarlem e/o
Bericht 
Ome Piet,

Niet de dingen uit zijn verband halen!!!!!!! :evil:
_________________________________________
Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!


07 apr 2005 13:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
molen934 schreef:
Ome Piet,

Niet de dingen uit zijn verband halen!!!!!!! :evil:



Doe ik ook niet,bedoelde ermee dat het zo hoorde :roll:
_________________________________________
t beste maar weer...


07 apr 2005 16:36
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: olie verbruik/rdw keuring
M. schreef:
Vervolgens moet er nog een RDW keuring komen. Heeft iemand ervaring met bepaalde keuringstations? (het is een 993 2S, Tiptronic uit sep. 1997)

Als je zo snel mogelijk aan de beurt wilt zijn kijk dan hier voor wachttijden per keuringsstation. :idea:
Bel na het maken van de afspraak ook regelmatig even of er niet een keuring is afgezegd, waardoor je die plek kunt innemen. :idea::idea:
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


07 apr 2005 19:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Stand van de oliemeter zeg alleen iets over oliepeil als de auto ca een minuut stationair met warme motor draait. Afhankelijk van de temparatuur van de motor kan de aanwijzing van de meter nog behoorlijk verschillen, zorg dattie bij warme motor in ieder geval ruim beneden vandaan blijft. Dat hij bij het rijden dus helemaal onderin staat is normaal.

Over oliedruk stelt het boekje dat deze bij 5.000 rpm MINIMAAL 3.5 bar moet zijn; naarmate de motor slijt zal de oliedruk afnemen. een druk die dik boven die 3.5 ligt is dus alleen maar beter; geeft een indicatie over de speling op de diverse delen die gesmeerd worden (krukaslagers bijvoorbeeld).
Ik wou dat de mijne nog aan de 5 bar kwam.....ik zit op 4.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


07 apr 2005 20:29
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Olie-niveau-indicator :arrow: slechts een "indicatie" ... even 'nivo' controleren dmv peilstok en vervolgens de olie"meter" als "indicator" gebruiken ...

Olie-druk indicatie is volgens mij toerental + 1 duizend :roll:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


07 apr 2005 20:45
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Wat ik in US literatuur altijd lees is dat de oliedruk minimaal
"10 PSI per 1.000 rpm" moet doen.

In Nederlands zou dat 0.7 BAR per 1.000 rpm zijn.
Dan kom je weer op die 3.5 Bar bij 5.000 rpm.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


07 apr 2005 21:31
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
lindemans schreef:
Stand van de oliemeter zeg alleen iets over oliepeil als de auto ca een minuut stationair met warme motor draait. Afhankelijk van de temparatuur van de motor kan de aanwijzing van de meter nog behoorlijk verschillen, zorg dattie bij warme motor in ieder geval ruim beneden vandaan blijft. Dat hij bij het rijden dus helemaal onderin staat is normaal.

Over oliedruk stelt het boekje dat deze bij 5.000 rpm MINIMAAL 3.5 bar moet zijn; naarmate de motor slijt zal de oliedruk afnemen. een druk die dik boven die 3.5 ligt is dus alleen maar beter; geeft een indicatie over de speling op de diverse delen die gesmeerd worden (krukaslagers bijvoorbeeld).
Ik wou dat de mijne nog aan de 5 bar kwam.....ik zit op 4.


maar het ligt er toch aan hoeveel gas je geeft
dan stijgt of zakt de druk toch

tenminste op de meter langs je toerenteller
_________________________________________
duitse laagvlieger


07 apr 2005 22:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
robbie965 schreef:
maar het ligt er toch aan hoeveel gas je geeft
dan stijgt of zakt de druk toch

tenminste op de meter langs je toerenteller

ben een leek, maar als je gas geeft maakt je motor toch meer toeren :roll:
of begrijp ik het hele verhaal niet
_________________________________________
Got coffee?


07 apr 2005 22:46
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
meer gas


dus hogere druk
_________________________________________
duitse laagvlieger


07 apr 2005 23:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2S
vechtdal
Bericht 
robbie965 schreef:
meer gas


dus hogere druk


Correct.. :wink:
_________________________________________
t beste maar weer...


08 apr 2005 0:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Marco schreef:
als je gas geeft maakt je motor toch meer toeren :roll:
of begrijp ik het hele verhaal niet

Je begrijpt het dus wel. ;) 8)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


08 apr 2005 9:07
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
EriC4C schreef:
Marco schreef:
als je gas geeft maakt je motor toch meer toeren :roll:
of begrijp ik het hele verhaal niet

Je begrijpt het dus wel. ;) 8)

Ja, Marco snapt alleen de opmerking van robbie niet gok ik....

En zoals hij quote, snap ik dat wel ;)

Bij 5000rpm moet je een bepaalde druk hebben... Waarop Robbie zegt, dat als je meer gas geeft, je druk moet stijgen...

Da's helemaal waar, maar doet niets af aan die druk die aanwezig moet zijn bij 5000rpm ;)


08 apr 2005 9:10
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Mannen: Natuurlijk geldt "meer toeren - meer druk".

Alleen als een motor aan zn eind zit krijg je niet genoeg méér druk bij meer toeren, dat is wat deze richtlijn probeert aan te geven.
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


08 apr 2005 15:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Boortmeerbeek (B)
Bericht 
die olieniveaumeter werkt eerst naar behoren indien de thermostaat OPEN staat ...en daar kan je geen km's of tijd op zette :!:


08 apr 2005 18:56
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
nou sorry hoor....

ik kon het niet nog makkelijker uitleggen
_________________________________________
duitse laagvlieger


08 apr 2005 21:55
Profiel
PorscheForum Rookie
1977 sc
Bericht 
De oliedruk wordt veroorzaakt door de oliepomp, deze pomp levert meer flow bij meer toeren, ongeacht de druk.

Als je de flow tegenhoud (door het door een spleet tussen de as en het lager te laten lopen) creeer je druk. Als de viscositeit veranderd verander je de druk, omdat het makkelijker doorstroomt. De opening blijft tenslotte gelijk.

Als je lagers/assen verslijten zorgt dat voor een grotere opening en daardoor lagere druk.

Het aloude discussiepunt wat betreft de olie heeft me doen zoeken in de werking van de glijlagers.

Deze lagers slijten alleen maar indien de as, contact krijgt met de schalen. Dit kan alleen gebeuren bij cavitatie in het lager(te hoge druk), trilling, oververhitting en te lage oliedruk(koeling).

Als je dikke olie gebruikt heb je een hogere druk, dus beter voor je motor als de speling tussen lager en as groot genoeg is. Heb je een relatief nieuwe auto, dat zijn alle toleranties erg klein. Daardoor hebben ze de olie navenant dunner gemaakt.

Mijn conclusie is, heb je een oude auto (relatief veel speling) gebruik dan dikke olie. Nieuwe auto, dunne olie.

Het meest ideale zou zijn dat je oliepomp een constante druk zou veroorzaken.
_________________________________________
lauwie sc


13 apr 2005 8:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: olie verbruik/rdw keuring
ome piet schreef:
Guus schreef:
en....... olieverbruik 1 liter op 2500km. Kijk zo kan het ook.

Vind het veel voor een 993....heb net een kwartliter bijgevuld op 8000km...
Ervaringen van andere 993 bezitters :?:


Toen ik de auto net had - met 32.000 op de teller - was het ook 1 : 2500.

Dat is sinds die tijd duidelijk beter geworden...(hand van de meester hoor ik iemand zeggen :?: 8) ), wel bijna 1 : 4500 gehaald, maar ook weer recent 1 : 3150. Rijstijl speelt ongetwijfeld ook een rol: meer of minder genieten... :lol:


John4S schreef:
Das echt iets voor Ome Piet en Ome Paul van E. onze 993S rakkers.


De rest van de olie-discussie mengt deze ome zich maar niet in: alles is al gezegd denk ik :wink:


14 apr 2005 19:10
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993TT (1996) & 951 Martini (1986)
Tremelo (België)
Bericht 
lauwie sc schreef:
Mijn conclusie is, heb je een oude auto (relatief veel speling) gebruik dan dikke olie. Nieuwe auto, dunne olie.


Interessante uiteenzetting. Alleen, welke olie is dik en welke is dun ? Ik kap in de mijne altijd 5W40 maar geen idee of deze olie nu dik of dun is.
Kan je daar misschien iets meer over kwijt ?
_________________________________________
Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !


14 apr 2005 20:04
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Alereerst,wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd: bij dalende temperatuur wordt motorolie dikker en dus minder vloeibaar (starten gaat moeilijker).

Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.

Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).

Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)

”Monograde of singlegrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.

”Multigrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.



Enkele voorbeelden:

SAE 5W – 30 is een nieuwe erg dunne motorolie A1/B1 en SJ (energiebesparend) die even goed zou zijn als A3/B3/B4 (gebruikt door vele Amerikaanse merken en Europese Ford, sommige Peugeots en VW-motoren. Opgepast : de olie mag slechts gebruikt worden indien dit uitdrukkelijk is toegestaan door de constructeur.

SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.

SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.

SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.

SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)

SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)


14 apr 2005 20:09
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Duidelijk en leerzaam verhaal. :salut:

Kleine aanvulling:
0W40 wordt door Porsche Zwitserland geadviseerd.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


14 apr 2005 20:15
Profiel
PorscheForum Super Junkie
ex 997 Carrera S. ex Porsche 993, ex Porsche Cayman S PF nr.6
Bericht 
Heb ik er ook in.


14 apr 2005 20:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
RS-R schreef:
Heb ik er ook in.

begrijp ik gezien het heuvelachtige landschap :wink:
_________________________________________
Got coffee?


14 apr 2005 20:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
horn schreef:
0W40 wordt door Porsche Zwitserland geadviseerd.


Volgens de goeroe uit het oosten moet ik er in principe altijd 0W40 indoen en dan nog alleen van Mobil.

0w40 van Shell alleen voor noodgevallen. Waar is de Esso pomp.... :roll:


14 apr 2005 20:32
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.