Auteur |
Bericht |
ome piet
993 C2Svechtdal
|
_________________________________________ t beste maar weer...
|
07 apr 2005 13:00 |
|
|
M.
993 2S
|
Re: olie verbruik/rdw keuring
Dank voor je reply. Ik zit in regio Amsterdam, maar ben bereid te reizen als ik enige hassel kan ontlopen. Enige ervaring heb ik met een eerder ingevoerde auto (niet porsche) waarvan de uitstoot niet klopte. Moest er opeens een nieuwe kath. op.
Ook werd mij op het hart gedrukt een CVO bewijs (Europees typegoedkeuring) te krijgen. Dit had de verkoper dus niet. RDW gebeld; daar werd gesteld dat deze pas vanaf modellen 1998 nodig zijn. "Fahrzugbrief" is voldoende...
|
07 apr 2005 13:03 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Ome Piet,
Niet de dingen uit zijn verband halen!!!!!!!
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
07 apr 2005 13:42 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Doe ik ook niet,bedoelde ermee dat het zo hoorde
_________________________________________ t beste maar weer...
|
07 apr 2005 16:36 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: olie verbruik/rdw keuring
Als je zo snel mogelijk aan de beurt wilt zijn kijk dan hier voor wachttijden per keuringsstation.
Bel na het maken van de afspraak ook regelmatig even of er niet een keuring is afgezegd, waardoor je die plek kunt innemen. :idea:
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
07 apr 2005 19:22 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Stand van de oliemeter zeg alleen iets over oliepeil als de auto ca een minuut stationair met warme motor draait. Afhankelijk van de temparatuur van de motor kan de aanwijzing van de meter nog behoorlijk verschillen, zorg dattie bij warme motor in ieder geval ruim beneden vandaan blijft. Dat hij bij het rijden dus helemaal onderin staat is normaal.
Over oliedruk stelt het boekje dat deze bij 5.000 rpm MINIMAAL 3.5 bar moet zijn; naarmate de motor slijt zal de oliedruk afnemen. een druk die dik boven die 3.5 ligt is dus alleen maar beter; geeft een indicatie over de speling op de diverse delen die gesmeerd worden (krukaslagers bijvoorbeeld).
Ik wou dat de mijne nog aan de 5 bar kwam.....ik zit op 4.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
07 apr 2005 20:29 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Olie-niveau-indicator slechts een "indicatie" ... even 'nivo' controleren dmv peilstok en vervolgens de olie"meter" als "indicator" gebruiken ...
Olie-druk indicatie is volgens mij toerental + 1 duizend
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
07 apr 2005 20:45 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Wat ik in US literatuur altijd lees is dat de oliedruk minimaal
"10 PSI per 1.000 rpm" moet doen.
In Nederlands zou dat 0.7 BAR per 1.000 rpm zijn.
Dan kom je weer op die 3.5 Bar bij 5.000 rpm.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
07 apr 2005 21:31 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
maar het ligt er toch aan hoeveel gas je geeft
dan stijgt of zakt de druk toch
tenminste op de meter langs je toerenteller
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
07 apr 2005 22:44 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
ben een leek, maar als je gas geeft maakt je motor toch meer toeren
of begrijp ik het hele verhaal niet
_________________________________________ Got coffee?
|
07 apr 2005 22:46 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
meer gas
dus hogere druk
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
07 apr 2005 23:00 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Correct..
_________________________________________ t beste maar weer...
|
08 apr 2005 0:04 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Je begrijpt het dus wel.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
08 apr 2005 9:07 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Ja, Marco snapt alleen de opmerking van robbie niet gok ik....
En zoals hij quote, snap ik dat wel
Bij 5000rpm moet je een bepaalde druk hebben... Waarop Robbie zegt, dat als je meer gas geeft, je druk moet stijgen...
Da's helemaal waar, maar doet niets af aan die druk die aanwezig moet zijn bij 5000rpm
|
08 apr 2005 9:10 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Mannen: Natuurlijk geldt "meer toeren - meer druk".
Alleen als een motor aan zn eind zit krijg je niet genoeg méér druk bij meer toeren, dat is wat deze richtlijn probeert aan te geven.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
08 apr 2005 15:20 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
die olieniveaumeter werkt eerst naar behoren indien de thermostaat OPEN staat ...en daar kan je geen km's of tijd op zette
|
08 apr 2005 18:56 |
|
|
robbie965
965 Lgemonde
|
nou sorry hoor....
ik kon het niet nog makkelijker uitleggen
_________________________________________ duitse laagvlieger
|
08 apr 2005 21:55 |
|
|
lauwie
1977 sc
|
De oliedruk wordt veroorzaakt door de oliepomp, deze pomp levert meer flow bij meer toeren, ongeacht de druk.
Als je de flow tegenhoud (door het door een spleet tussen de as en het lager te laten lopen) creeer je druk. Als de viscositeit veranderd verander je de druk, omdat het makkelijker doorstroomt. De opening blijft tenslotte gelijk.
Als je lagers/assen verslijten zorgt dat voor een grotere opening en daardoor lagere druk.
Het aloude discussiepunt wat betreft de olie heeft me doen zoeken in de werking van de glijlagers.
Deze lagers slijten alleen maar indien de as, contact krijgt met de schalen. Dit kan alleen gebeuren bij cavitatie in het lager(te hoge druk), trilling, oververhitting en te lage oliedruk(koeling).
Als je dikke olie gebruikt heb je een hogere druk, dus beter voor je motor als de speling tussen lager en as groot genoeg is. Heb je een relatief nieuwe auto, dat zijn alle toleranties erg klein. Daardoor hebben ze de olie navenant dunner gemaakt.
Mijn conclusie is, heb je een oude auto (relatief veel speling) gebruik dan dikke olie. Nieuwe auto, dunne olie.
Het meest ideale zou zijn dat je oliepomp een constante druk zou veroorzaken.
_________________________________________ lauwie sc
|
13 apr 2005 8:45 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: olie verbruik/rdw keuring
Toen ik de auto net had - met 32.000 op de teller - was het ook 1 : 2500. Dat is sinds die tijd duidelijk beter geworden...(hand van de meester hoor ik iemand zeggen ), wel bijna 1 : 4500 gehaald, maar ook weer recent 1 : 3150. Rijstijl speelt ongetwijfeld ook een rol: meer of minder genieten...
De rest van de olie-discussie mengt deze ome zich maar niet in: alles is al gezegd denk ik
|
14 apr 2005 19:10 |
|
|
Chris_lbr
993TT (1996) & 951 Martini (1986)Tremelo (België)
|
Interessante uiteenzetting. Alleen, welke olie is dik en welke is dun ? Ik kap in de mijne altijd 5W40 maar geen idee of deze olie nu dik of dun is.
Kan je daar misschien iets meer over kwijt ?
_________________________________________ Twin turbo's on six aircooled cylinders, the ultimate power !
|
14 apr 2005 20:04 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Alereerst,wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd: bij dalende temperatuur wordt motorolie dikker en dus minder vloeibaar (starten gaat moeilijker).
Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal.
Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden).
Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden)
”Monograde of singlegrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk.
”Multigrade olie” is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage EN hoge temperaturen tegelijkertijd.
Enkele voorbeelden:
SAE 5W – 30 is een nieuwe erg dunne motorolie A1/B1 en SJ (energiebesparend) die even goed zou zijn als A3/B3/B4 (gebruikt door vele Amerikaanse merken en Europese Ford, sommige Peugeots en VW-motoren. Opgepast : de olie mag slechts gebruikt worden indien dit uitdrukkelijk is toegestaan door de constructeur.
SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.
SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.
SAE 30 is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.
SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)
SAE 10W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken)
|
14 apr 2005 20:09 |
|
|
horn
PF #57
|
Duidelijk en leerzaam verhaal.
Kleine aanvulling:
0W40 wordt door Porsche Zwitserland geadviseerd.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
14 apr 2005 20:15 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Heb ik er ook in.
|
14 apr 2005 20:17 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
begrijp ik gezien het heuvelachtige landschap
_________________________________________ Got coffee?
|
14 apr 2005 20:24 |
|
|
FS1
|
Volgens de goeroe uit het oosten moet ik er in principe altijd 0W40 indoen en dan nog alleen van Mobil.
0w40 van Shell alleen voor noodgevallen. Waar is de Esso pomp....
|
14 apr 2005 20:32 |
|
|