Auteur |
Bericht |
classiccarl 2.4
993 coupe ex-2.4 targa 1972Achterhoek
|
Ik denk dat Peter gelijk heeft. De conditie van de auto zal heus niet zo zijn dat de carrosserie slechts weinig manco heeft, terwijl de motor dit wel heeft.
Wanneer de motor open ligt blijkt er veel meer aan de hand te zijn en dan volgt het "while you're in there..." effect, hetgeen betekent dat er meerkosten zijn tav je berekening. Idem de bak en wel zeker de carrosserie. Wanneer je zelf geen sleutelaar bent en alles zult moeten uitbesteden, lijkt mij het in deze casus veiliger om een goed gerestaureerde klassieke P te zoeken, tenzij pecunia geen belemmering is.
|
29 mei 2005 19:06 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Just for the record:
Ik had twee mailtjes terug ingezet op Euro 15.000 voor motorrevisie, versnellingsbakrevisie en overspuiten zonder lassen (dat zou niet nodig zijn volgens oostra_m1 ).
Als ik de opmerkingen van Carl en van Peter lees, lijkt € 15.000 nog te weinig. Aan welk bedrag denken jullie (met de nodige - veel - slagen om de arm)
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
29 mei 2005 19:29 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Als de basis van de auto goed is, en het model 'is het helemaal' voor jou, en je bent niet van plan hem direct (na revisie) te verkopen, dan kan het allemaal best meevallen.
De carrosserie van mijn auto is goed (op een spatbord na), de motor rookt bij 'hogetoeren-gaslos', van 1 naar 2 en van 2 naar 3 gaat niet echt soepel meer, het lakwerk is goed maar niet vlekkeloos (kleurverschil). Dat weerhoud mij er niet van om daar nu al weer bijna 4 jaar met plezier in rond te rijden. Na de zomer wordt het spartbord vernieuwd, pas als het erg wordt laat ik de motor reviseren (hij rijdt uitstekend en doet nog 235 op de klok), en wanneer het schip met geld komt laat ik hem over spuiten. Het hoeft niet allemaal in één keer.
Een ander verhaal wordt het wanneer je deze auto koopt als instapper om hem na een tijdje in te ruilen voor een nieuwere. Dan is het de vraag of je het geld er wel weer uit krijgt.
Ik neem aan dat je de auto hebt laten keuren bij een Porsche specialist. Wat was hun indruk van de wagen? Wat vonden zij van de vraagprijs? Wat zegt de verkoper van het kostenplaatje? Wil hij zakken in prijs?
Hou ons op de hoogte.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
29 mei 2005 19:50 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
'k heb nog effe terug zitten lezen, maar kon het niet vinden, dus...
wat vragen ze voor dat apparaat?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
29 mei 2005 23:01 |
|
|
oostra_m1
|
Wederom bedankt voor de reacties. Het is zeker niet zo dat ik de auto later wil inruilen voor een nieuwer exemplaar. Het is voor mij kopen, houden en genieten. Ik denk ook niet dat ik alle mankementen in een keer wil aanpakken, maar het zal een keer moeten gebeuren... De vraagprijs is op dit moment 14k euro (voor een 2.2E targa). Veel ruimte zit er niet meer in dat is mij wel duidelijk geworden. De Porsche specialist vond de auto niet slecht, reed erg goed, ook koud en warm starten als de beste. Compressie op alle cilinders gelijk wat dus duidt op algehele slijtage ipv gebroken zuigerveren oid. Wel is de rookpluim bij stationair als opmerking genoteerd (is het klepgeleiders of de rubberafdichting die je kan vervangen zonder motor te openen of zijn het zuigerveren?). Grootste manco (wat ik dus wel 'sneller' wil aanpakken) voor mij is de lak. De auto zit (zeer) slecht in de lak...
Michiel
|
30 mei 2005 13:22 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
voor een auto waarvan de motor moet worden gereviseerd en die overgespoten moet worden???
9500 max (als 'ie inderdaad hard is)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
30 mei 2005 13:35 |
|
|
oostra_m1
|
Hoi,
Ik ben al een poos op zoek naar een classic Porsche targa, maar ik heb nog nooit een klassieke targa te koop zien staan beneden de 11.000 euro, en deze auto was in slechtere staat en het was een T. Dus die 9.500 euro die je noemt die geloof ik eigenlijk niet.
|
30 mei 2005 19:20 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
gezien de hoeveelheid kosten/werk er nog aan de auto zitten, is dat een prima prijs...
Vergelijk met een fatsoenlijke klassieke 911 en trek daar de kosten van het spuiten en de motor revisie van af, dan kom je zelfs VER onder de 10K uit
Een targa is overigens ook weer een minpuntje voor de prijs (niet dat een targa niet leuk is, maar liggen in prijs toch een stukje lager dan een coupé)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
30 mei 2005 20:33 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Pre 1973 911'jes onder de 10K, ik heb ze nooit gezien (behalve een niet rijdend resto object). Eigenlijk zie ik nooit wat serieus onder de 14K. En voor prijzen voor werk aan de auto:
Alleen Spuiten : 3000 - 5000 Euro
Laswerk : The sky is the limit
Motor : 6000 - 12000 Euro
Bak : 1500 - ?? Euro
Injectie : 1000 - 4000 Euro
Remmen : 200 - 1000 Euro
Onderstel : 200 - 3000 Euro
Interieur : 400 - 8000 Euro
Rubbers : 1000 - 3000 euro
Etc, etc....
Overige en onvoorzien : The sky is the limit
Het totaal is dus $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Peter
|
31 mei 2005 8:12 |
|
|
Hette
911 S Targa '68 & 964 C4 '93 & 911 Speedster '89
|
Jeroen, de prijsverschillen tussen targa's en coupe's voor dit soort auto's zijn er haast niet meer. De meeste mensen kopen de auto toch voor mooi-weer dagen en dan is een targa wel zo leuk. Natuurlijk zullen er altijd puristen zijn die de coupe prefereren maar ik heb de prijsverschillen de laatste jaren nagenoeg zien verdwijnen..
|
31 mei 2005 10:01 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Precies, dus... de waarde van de auto is dan?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
31 mei 2005 11:43 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Volgens mij zit de markt voor klassieke auto's niet zo in mekaar dat je gewoon het werk wat je evt. gaat besteden om er een goede wagen van te maken af kan trekken van de prijs van een goede wagen. Ten eerste vindt de ene een beetje rokende motor en een klein gaatje in de dorpel prima (en een handelaar vindt dat volkoóóóomen normaal voor zo'n oude wagen, hebben ze allemaal) terwijl de ander dat onacceptabel vindt. Wat is dan het werk wat je moet uitvoeren.? Ten tweede, dan zullen de meeste klassieke auot's erg weinig waard zijn. De kosten van een restauratie overtreffen vrijwel altijd (ver) de verkoop waarde van de wagen.
Peter
|
31 mei 2005 12:05 |
|
|
hans 2.4T
|
Hallo,
Ik heb een jaar geleden een 2,4 targa sportomatic gekocht voor 12.500 euro. Auto was hard en heeft matching numbers. De auto zat nog in de eerste lak en had geen andere schade dan parkeerschade. De auto lekt geen olie en verbruikt ongeveer 1 liter op 2200 kilometer. De auto was 12 jaar gelden ingevoerd vanuit de usa
Ik ben deze auto netjes en technisch goed aan het maken. Hierbij enkele prijzen:
europese lampen en rubbere stukken aan bumper vervangen door chroom 600 euro
auto spuiten en alle rubbers vervangen 4400 euro
nieuwe mengverdeler, grote beurt, remmenrevisie 2400 euro
nieuw leder interieur inclusief originele sportrecaro's 5200 euro
Ik heb dan wel een technische in goede staat verkerende, als nieuw uitziende auto van 32 jaar oud.
De sprookjes van het kan voor enkele duizenden euro's zou ik niet echt geloven.
veel succes met je keuze
|
31 mei 2005 12:51 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Valt best mee, waar heb je dit laten doen???
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
31 mei 2005 22:04 |
|
|
912
|
Ik heb mijn 912 destijds van een persoon die er in kon zwemmen (geld) en begin jaren 90 in totaal 40.000 gulden (rekeningen opgeteld) aan de wagen verspijkerd heeft...
Inderdaad het klassieke advies: laat iemand anders de restauratie betalen...
_________________________________________ There are those who love 912’s... and those who have never driven one...
|
01 jun 2005 8:40 |
|
|
hans 2.4T
|
Hallo Lou,
de wagen is gespoten door een klein Focwa schadeherstelbedrijf in De Mortel (Gemert). De eigenaar is Piet Uitterlinden, hij heeft ervaring met restauratie van oldtimers en heeft daar ook belangstelling in. De spuiter rijdt overigens zelf een Porsche 911. De prijs was bij mij inclusief uitbouwen en opbouwen en ik weet dat hij ook projecten aanpakt waar je dit zelf kunt doen.
groeten Hans
p.s. heb geen aandelen in de zaak
|
01 jun 2005 11:48 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
01 jun 2005 12:04 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
En misschien kan de prijs dan ook nog meevallen, want deze auto staat volgens mij al meer dan een half jaar te koop
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
01 jun 2005 13:43 |
|
|
hans 2.4T
|
De stoelen zijn ook niet origineel overigens. Mocht iemand de auto kopen ik heb binnenkort twee goede stoelen (normale recaro's) in de kleur tan over. mogen voor een schappelijk prijsje weg.
|
01 jun 2005 14:02 |
|
|
Lou
EX Carrera Targa 1985 zilvergrijs,
bijna ex 993 Cabrio 1994 zwart,
EX Boxster 1999 zwartWachtebeke
|
Thx hans 2.4T
_________________________________________ La vie est nulle sans bulles.
|
01 jun 2005 17:50 |
|
|
oostra_m1
|
Ik ken de witte targa. Ziet er goed uit, maar inderdaad niet volledig origineel en ook de motor is omgebouwd van injectie naar carburateurs. Bovendien ben ik niet echt fan van de kleur wit.
Iemand wel eens gehoord dat de cilinderwand een beetje kan inslijten (revisie zou dan nieuwe bussen in de cilinders betekenen...)?
|
02 jun 2005 19:52 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
???
Het is vrij normaal voor de pre 73 cilinderwanden dat ze inslijten, deze zijn namelijk gewoon van gietijzer. Nieuwe bussen erin lijkt mij niet mogelijk, je moet de hele cilinder vervangen (kassa...) en tegenwoordig zijn de cilinders allemaal van het veel sluitvastere nikasil gecoate alluminium. Zuigers zijn vaak ook versleten.
grt,
Peter
|
02 jun 2005 21:07 |
|
|
oostra_m1
|
Hmmm en zou hierdoor het roken bij stationair (en niet bij volle belasting) kunnen worden veroorzaakt of zou dit euvel ook 'ontdekt' moeten worden bij compressiemeting?
|
03 jun 2005 8:26 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Dat roken is dat wel olie, staat de pomp niet stationair heel erg rijk? Dan is het meer zwarte rook die naar benzine ruikt. Als het weldegelijk olie is dan zal ik het toch niet vertrouwen. Rookt tie soms ook als je op toeren het gas los laat? Dat duidt op versleten klepgeleiders.
grt,
Peter
|
03 jun 2005 13:11 |
|
|
Kepeke1967
911 2.4E Targa 1973, 993 C4S 1996Het zonnige zuiden
|
Zie deze thread nu pas vanwege wat weinig bezoekjes de laatste tijd.
Duur van de discussie lijkt er wel op dat je het besluit toch al zo ongeveer hebt genomen?? Ben je nog bezig met de oorspronkelijke wagen??
Ik heb zelf een 2.4 E Targa, zwart van '73, nu bijna 5 jaar geleden gekocht en nog steeds (heel erg) blij er mee!
Het lijkt er intussen op dat het een goede blijkt te zijn. Dat heeft natuurlijk zijn tijd nodig.. Tot dusverre behalve setje bandjes, recent twee lagers en een goede jaarlijkse beurt geen extra kosten, bij gemiddeld zo'n 5000 km per jaar. Targadak opnieuw betrekken zit er aan te komen daar dit niet mooier wordt als het opgevouwen meereist.. De lak is nog steeds zoals in den beginne "netjes maar bij lange na niet perfect". Dit blijkt wel stabiel te zijn, was zelf wel wat bezorgd over het ontbreken van een goede anticorrosiebehandeling in die tijd.
Wat wel een belangrijk punt is van deze auto: Heb hem met 'ongereviseerde motor' gekocht met daarbij de afspraak dat de verkoper hem compleet zou reviseren voor aflevering. Dit is ook zo gebeurd (leuk als je elke week gaat kijken en de voortgang ziet plaatsvinden). Blok heb ik zelfs opnieuw moeten inrijden
Dit laatste is iets wat ik iedereen die zo'n oudje zoekt (en zelf geen verwoed knutselaar/sleutelaar is) kan aanraden! (De vele vragen in de thread over de rook en olie impliceren m.i. iets dergelijks. Ik zou dan nog eens 6x nadenken voor ik zo'n auto koop..)
Mijne komt van Manuel Pelzer in Kerkrade ( www.sportwagenspecialist.nl =>is nu aan het verhuizen dus uitstraling lokatie is effe niet direkt uitnodigend, maar de jongen is wel een echte vakman: monteur, geen carrosserieman). Volgens mij kun je bij hem ook een zoekopdracht afgeven, daarbij kun je dus een dergelijke afspraak wellicht maken. M.i. moet je dan voor een kleine 20K een goede wagen (niet concoursstaat) kunnen krijgen. Ik weet niet of Renntech, technisch goeroe van het forum wel eens zo werkt, maar daar ben je snel genoeg achter.. .
Erpa ken ik vanuit de tijd dat ik zelf zoekende was. Ken geen mensen met ervaring met hun auto's. Heb ze wel diverse keren gezien/bezocht en vond (persoonlijk) dat hun prijzen relatief altijd meer dan stevig waren in vergelijk met de kwaliteit die de wagens uitstraalden. Dat hoeft niks te zeggen maar was voor mij voldoende om elders 'meer geinteresseerd te raken'.
Misschien helpt het je wat verder.. veel succes in ieder geval met je zoektocht(aanschaf?)
_________________________________________ foent 993 C4S ...Life is too short to not drive your Porsche every single day! (especially with a brand new clutch..)
|
05 jun 2005 10:26 |
|
|