Re: Iemand ervaring met chiptuning via eqperformance.nl?
Leuk om zon stukje te lezen hoe iedereen er over denkt en ook zo zn mening onderbouwd.
ikzelf doe aan tuning/motormanagement optimalisatie.
dat doe ik naast mijn normale bezigheden als garage houder, gewoon omdat ik dat leuk vind.
uiteraard ook mijn eigen wagen gedaan en nog vele andere.
ik ben hier niet om reclame te maken hoor, maar wat vaak gehoorde reacties krijg van? waarom doet de fabrikant dat dan niet zo?
of ze hebben dat toch ook zo gemaakt met een reden?
tja, ik vind dat iedereen wel ergens een punt heeft.
maar wat ik vaak in software zie is dat een fabrikant in de massa productie denkt.
liever 1 setup voor alle autos, want dat scheelt kosten.
en een auto gaat nog wel eens de wereld over en moet goed kunnen rijden in polen, nederland, maar ook spanje.
over de hele wereld zijn er nogal verschillende brandstof kwaliteit, lucht kwaliteit, hoogte verschillen, en eventueel milleu regels en wetgeving.
dat zijn nogal verschillende situaties om als fabrikant ook rekening mee te houden.
ook ik zie wel per merk/fabrikant verschil en dat is te veel om via een klein stukje text de wereld in te helpen.
maar bij een aantal benzine autos zonder turbo zijn er wel leuke winsten te behalen.
heel eerlijk, het zijn er niet overdreven veel die er een 20 pk bij krijgen. maar goed het verschil is er.
ja natuurlijk zullen autos met een turbo er meer uit halen. maar goed niet iedereen heeft dat.
wat ik altijd zeg tegen mensen met een ongeblazen motor die willen chippen, dat ze er van bewust moeten zijn dat de winst niet altijd groot is.
en dat het wellicht voor het gevoel soms moeilijk te ervaren is dat er winst in zit. een gevoel is nu eenmaal lastig uit te leggen.
maar dat als ze het willen? dan kan het.
de meest gestelde vraag die ik krijg, ja maar zet je de auto niet op een dyno?
helaas heb ik geen dyno, dat past niet in me pand en tuning is niet mijn core -business. ik doe dit erbij omdat ik het leuk vind.
hoe weet je dan of je het vermogen er wel of niet bij krijgt? vragen de sceptici. Nou, niet. heel simpel.
ik maak er ook geen geheim van bij dit soort autos/motoren.
wat je dan moet doen als je dat graag wil? gewoon naar een ander bedrijf gaan die dat wel kan, die hier wel zijn brood fulltime mee verdient.
90%van de mensen die bij mij komen om te tunen/optimaliseren, willen dat hun auto vlotter loopt en makkelijker oppakt.
en dan maakt ze niet zoveel uit of ze er 40 of 41 pk erbij krijgen.
die willen lekker rijden met een niet te dure tuning die gewoon goed is.
en de mensen die graag het maximale op een bank er uit willen halen? die geven dan wat meer uit bij een ander met een bank.
dit is slechts mijn ervaring die ik heb als garage houder, hoop dat als nuttig word ervaren.