Auteur |
Bericht |
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
ojee, niet weer he. doe ff zoeken om foto's te plaatsen....beetje laat omdat allemaal uit te leggen
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
18 apr 2011 21:48 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Ga maar weer terug naar de 964 denk ik. Is toch niet normaal dat je met een moderne auto 1x per jaar je bumper eraf moet slopen om wat blaadjes weg te halen.
_________________________________________ Last Rat standing
|
18 apr 2011 21:52 |
|
|
The Dude
GTR R35, ex 996 C2, ex 968
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Denk dat een dergelijk schoonmaak klusje eens per 2 a 3 jaar voldoende is.
_________________________________________ één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden!
|
18 apr 2011 22:00 |
|
|
bully
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
|
18 apr 2011 22:04 |
|
|
bully
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
En Hartwiek, alweer aan het rijden?.............
|
08 mei 2011 11:50 |
|
|
Hartwiek
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Was t maar waar.....maar ik denk dat t nu niet al te lang meer gaat duren....het blokje ligt nog bij Hartech in england....zal wel binnenkort terugkomen en dan kan michel hem weer opbouwen. Ben idd heel erg blij als hij weer terug is....
|
08 mei 2011 12:17 |
|
|
bully
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Vond het al zo lang duren
|
08 mei 2011 12:22 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
te hete motor is niet goed maar te koele ook zeker niet. maar dat hoef ik jou vast niet te vertellen is voor 'de anderen' hier
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
08 mei 2011 16:02 |
|
|
rarebear
964 C2 marineblauw
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Ben toch wel blij met mijn luchtkoker 964, wordt ook bloedheet na een enthousiaste rit maar waterpomp problemen komen niet voor. Een oliedruk en olietemp meter lijkt me een goede aanpassing op een 996. Trouwens heel slim om geen meter meer te rijden als je een ramp vermoedt, ik heb Porsches gezien (en gehoord) die het nog even geprobeerd hadden
_________________________________________ I am from the government and here to help you
Ronald Reagan
|
24 mei 2011 12:52 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
de cilinders zijn in aantocht. alle onderdelen liggen nagekeken op de schap, bouwen! Zal er een filmpje van maken, van de hele assemblage.
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
26 mei 2011 20:42 |
|
|
Hartwiek
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Jeeeeeeeeh.......ik kan binnekort weer genieten van mn P.....
|
26 mei 2011 21:33 |
|
|
Hartwiek
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Beste porscheliefhebbers... Bij deze weer eens een update van het herstellen cq modificeren van mn 996 cabrio. Mn 996je was bij Resto geweest omdat hij veel te warm was geworden. Dit was een combinatie van vuile radiateurs en een kapotte waterpomp. Resto heeft het blok eruit gehaald en open gedraaid, en jawel hoor......het was echt 5 voor 12, zou ik hiermee nog maar een paar kilometer mee hebben doorgereden was hij echt helemaal stuk geweest. Resto heeft het onderblok naar Hartech gestuurd in GB waar de cilinderbussen zijn verstevigd dmv ringen te plaatsen om de bussen, tevens zijn de bussen gericht ( ze waren ovaal geworden). Toen het blok terug was bij resto zijn er ook nieuwe kettingen en geleiders geplaatst. Verder heeft hij alle modificaties gekregen die maar beschikbaar waren voor een 996 3.4. Nu heb ik hem weer terug.............. en oooooooh wat loopt het blokje lekker mooi en rustig, ben echt zo blij als een klein kind....Werkelijk, michel van Resto heeft geweldig goed werk afgeleverd, heb nu weer heel erg veel vertrouwen in mn motorblokje, ben niet meer bang dat ie ploft, want dat is nu bijna onmogelijk geworden, ik kan weer met een gerust hart genieten van mn porsche......nu alleen nog beter weer!!!!! Michel en collega,s.........bedankt!!!!!!
|
26 jul 2011 14:46 |
|
|
bully
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Lekker hartwiek, nou nog een goeie nazomer
|
26 jul 2011 14:56 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Klinkt als een duur geintje. Waarom niet gewoon een ruilmotor geplaatst?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
26 jul 2011 15:39 |
|
|
Erik997S
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Succes en genieten, hopelijk wordt het in augustus nog mooi weer zodat het nog meer genieten wordt. Toch leuk om zo'n topic te lezen, waar ik nog iets kan bijleren qua onderhoud en de levensduur van de motor kan bestendigen.
thx,
_________________________________________ 997S
|
26 jul 2011 16:25 |
|
|
Hartwiek
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
@ maarten......met een ruilmotor heb je strax weer de zelfde problemen......nu zijn alle kwaaltjes verholpen die kunnen voorkomen....kost wat.....maar je hebt wel wat..... groetjes.
|
26 jul 2011 16:47 |
|
|
Hartwiek
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
@ gast.....Michel van resto wil nog foto,s plaatsen van de klus.....ik heb geen flauw idee wat hartech vraagt.....als je meer info wil kun je het beste michel ff bellen van resto.... groeten, hartwiek
|
26 jul 2011 18:37 |
|
|
KC
My ride:
Cayman S 987
----------------------------
Ex 996 (m030, m220)
Ex: Boxster S,
Ex 944 TurboDen Haag
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Top dat 't blok weer mooi loopt ! Hopelijk zien we ook wat foto's terug van de klus. Ik ben o.a. benieuwd of je nu een semi-closed deck blok hebt ? (net zoals autofarm ze maakt). Bij autofarm bv vervangen ze cil. bussen met nikasil gebaseerde bussen. Jij hebt volgens mij nog lokasil, maar dan verstevigd als ik t goed begrijp ? Anyway, jij kunt voorlopig genieten !
_________________________________________ Passie: "Je porsche parkeren en vervolgens nog 3 keer je nek verdraaien om te genieten van de beauty die je net hebt geparkeerd"
|
26 jul 2011 19:30 |
|
|
Tilt!
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Dat "996 once and for all"-topic is een kleine 2 jaar geleden eens opgestart geweest met de bedoeling een constructieve bijdrage te zijn en een naslagwerk waar echte info kon in gevonden worden, maar meer dan gevoelige IMS Lager is er toen niet uitgekomen TS werd ei zo na net niet van 't forum gejaagd On-topic : die condensors reinigen, is dat niet iets wat je kan verwachten als je je P op jaarlijks onderhoud doet bij de OPC, of kennen of erkennen ze dat probleem daar niet?
_________________________________________ If I could have all the money I ever spent on cars, I'd spend it on cars.
|
26 jul 2011 19:51 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Hoi hoi! Bij de motor van hartwiek heb ik dus de cilinders bij hartech laten richten(dat kan dus) en laten voorzien van verstevigingen om dit probleem te ondervangen en een plof te voorkomen. Met name cyl 1en 4 waren ernstig ovaal en zo ernstig dat de boring kleiner was geworden dan de oorspronkelijke boring en wil de zuiger dus door een te krappe cilinder, gevolg scheuren... Spannend was het moment dat de carter helften terug kwamen van hartech, maar alles was netjes volgens afspraak gedaan en op het werk was zeker niets aan te merken.Zelfs een in het blok afgebroken boutje was ze opgevallen en hebben ze zonder iets te zeggen gerepareerd(klasse). Het opbouwen kon beginnen. Ook de IMS is gemodificeerd, ander lager en drager, deze IMS is nu veel sterker geworden. Verder alle lagers, kettingen en geleiders, zuigerveren,afdichtingen,klepstoters, thermostaat, Koppeling set, waterpomp, bougies, vloeistoffen kleppen geslepen etc.. Eigenlijk is er best veel vervangen voor een auto met 124000 km en ik denk dat er stiekem veel rondrijden met cilinders die ver buiten de tolerantie zijn en eigenlijk zouden deze motoren preventief moeten gemodificeerd. Voor een complete modificatie met inbouwen en uitbouwen zoals bij die van Hartwiek ben je 7000,- incl btw kwijt.(zonder koppeling en vliegwiel) De klus vergt de nodige uurtjes maar het is goed te doen.
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
26 jul 2011 20:57 |
|
|
Bert928
928S4/GTlandgraaf
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Op zich vind ik het vreemd dat net boven de 100000km de zuigers en cylinders al ovaal zouden zijn. Bij de 944 en 928 weet ik uit ervaring dat zelfs na 3 ton de cylinderwanden meestal nog volkomen oke zijn. Wel worden dan vaak de zuigerveren vernieuwd en dat is het dan ook. Bij de 928 is er geen sprake van Nykasil, maar Alusil. Dat is keihard en vertoont vrijwel geen slijtage. Ben je helemaal zeker van de kilometerstand van de auto? Ik weet dat er veel problemen met de 996 zijn , maar dat het zo erg was wist ik niet.
Groet Bert928GT
|
27 jul 2011 10:54 |
|
|
Hartwiek
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Hallo bert, De kilometerstand van mn auto klopt, zit namelijk een NAP pas bij. en je kunt ook zien dat ie nog geen 3 ton gelopen heeft.......wist je dat al met 50000 km de cilinders ovaal kunnen zijn van een 996? lees maar eens op de site van HARTECH......raar maar waar....lijkt mij een stomme fabricagefout van de mensen van porsche....Hartech zorgt ervoor dat ze niet meer ovaal kunnen worden en zodoende niet meer kunnen scheuren met alle nare gevolgen.... groetjes.
|
27 jul 2011 11:02 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Op zich niets mis met ovale zuigers toch: Honda NR en Audi:
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
Laatst bijgewerkt door Maarten op 27 jul 2011 12:03, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 jul 2011 11:59 |
|
|
resto
restoNijmegen
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Alle problemen die er zijn met de waterkoelers zijn fouten in het ontwerp. Gelukkig zijn er bedrijven die zich in deze materie hebben verdiept en met duurzame oplossingen zijn gekomen. De boxter motor is als basis voor de 996 en alle latere watergekoelde boxer motoren gebruikt. Ze hebben cilinders met een grotere boring gebruikt die simpelweg te dun zijn en dus gaan vervormen, zuigerveren kunnen niet ovaal worden en uitlaatgassen worden dus het blok in geperst, olieverbruik onstaat , olie hecht zich niet maar aan de cilinderwand etc.. Eigenlijk zou iig alle 3.4's verstevigingen moeten krijgen rondom de cilinders om deze problemen tegen te gaan. De lokasil cilinders kun je dan gewoon laten zitten alsmede de zuigers. Lokasil is microscopisch poreus en houd goed olie vast, de zuigers zijn ook van goede kwaliteit. Echt heel belangrijk is de conditie van het koelsysteem, vervang de originele thermostaat, koelers schoon houden, waterpomp vervangen voordat deze minder word.Slechts een beetje lucht in het koelsysteem kan al voor grote problemen zorgen. Waar de luchtbel zich tegen cilinderwand of cilinderkop bevind ontstaan erg hoge temperturen.Ook de kwaliteit van de gebruikte koelvloeistof is belangrijk ivm kookpunt en de hoge temperatuur waaraan de cilinders blootstaan. Alle 996jes die ik tot nu toe heb onderhouden/repareren hadden alle vervuilde koelers,verkeerde koelvloeistof en warme thermostaten. Breng je je auto weg voor een servicebeurt vraag dan nadrukkelijk naar onderhoud aan het koelsysteem voordat het misgaat. ps: ook de cayman en 997 nu ze wat ouder gaan worden.
_________________________________________ 996 c2 tip
Www.auto-resto.nl
|
27 jul 2011 12:03 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: vijf voor twaalf voor mn 996 3.4 motorblok
Denk dat dit de belangrijkste conclusie is:
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
27 jul 2011 12:04 |
|
|