| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
356 Speedster met Type I motor 2,3 liter http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=10767 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | 58GT [ 18 okt 2006 13:44 ] |
Berichttitel: | 356 Speedster met Type I motor 2,3 liter |
In mijn nieuwe Speedster zit een in Amerika opgebouwde Type 1 Motor, een luchtgekoelde 4-cilinder boxer op volkswagen basis. Hij rijdt super, veel koppel en trekt goed door, ook in de hogere toeren waar de 1915cc uit mijn andere Speedster de moed al lang heeft opgegeven. De specs zijn al volgt; G. Serrano • 2332 Type I Specs 84X94=2332cc CB Aluminum pent roof case. Full-flowed/shuffle pinned/cut for 84 crank/Filled behind #3 cylinder Bugpack or Scat 84 crank/8 dowel/forged/nitrided CB H-Beam rods/arp 8740 bolts CB Billet straight cut gears Scat lifters Engle 1 10 cam/clearanced for crank German bearing kit Scat chromoly flywheel/lightened/8 dowel Scat chromoly gland nut 30mm aluminum oil pump w/cover Scat chromoly head studs Mahle 94 b piston kit CB 044 heads 40x35.5 single spring Scat big mouth push rod tubes Manton push rods Scat 1.1 pro-rocker assembly Stock vented valve covers CB Thin line oil sump Stock tin kit complete Bosch 009 distributor with Compu-Fire electric ignition Bosch blue coil Weber rotary electric fuel pump Bosch 55 amp alternator Scat welded/balanced fan O.E. alt pulley Scat aluminum lower pulley Weber 44 IDF carbs with hex-bar linkage Kennedy 1700 lbs pressure plate w/spring disc Balanced/test run/I year written warranty Sommige dingen kan ik vertalen, andere zaken snap ik totaal niet, wat ik zou willen weten of er freaks zijn die mij kunnen vertellen wat er nu precies (in Nijntje-taal) in zit en wat de voor- en nadelen ervan zijn, misschien weet iemand zelfs de rode lijn te vinden en op basis van deze specs te bepalen of de motor voor snelheid, koppel, duurzaamheid of piekvermogen is gebouwd, of misschien klopt er wel niets van, ik ben benieuwd... |
Auteur: | Marco [ 18 okt 2006 14:09 ] |
Berichttitel: | |
jeroen kom er es in enige wat ik je kan vertellen dat ik het er mooi uit vind zien en dat je een jaar garantie hebt op het hele spul |
Auteur: | michael [ 18 okt 2006 15:07 ] |
Berichttitel: | |
Ik kan je ook niet helpen maar het zal wel als een raket gaan!!! |
Auteur: | MarcoB [ 18 okt 2006 16:19 ] |
Berichttitel: | |
neem 'm volgende week zaterdag mee naar "Aktie op de Veluwe". Daar kunnen ze een hoop vertellen over de type 1 en type 4 motoren. @michael: Ben je hier ook bij? |
Auteur: | chris.71 [ 18 okt 2006 16:31 ] |
Berichttitel: | |
Tja, ik zal je aangeven wat ik weet en dan volgens de eliminatieproef zal ik maar zeggen: "CB Aluminum pent roof case. Full-flowed/shuffle pinned/cut for 84 crank/Filled behind #3 cylinder" Dit carter is me niet direct bekend, maar uit de tekst maak ik op dat het een verstevigd carter is met aanpassing voor een full-flow oliesmering. "Bugpack or Scat 84 crank/8 dowel/forged/nitrided" Tja de scat-krukassen zijn zover ik gehoord heb goed, cb weet ik niet, maar de specificaties zijn niet slecht. Hij heeft ipv 4 nu 8 stiften voor de krukasverbinding (geen luxe), is gesmeed en genitreerd, wat mits kwalitatief goed (SCAT) een zeer duurzame basis is. "CB H-Beam rods/arp 8740 bolts" Drijfstangen van cb-performance met speciale arp bouten. Kwaliteit is me onbekend. "CB Billet straight cut gears" Het krukas en nokkenastandwiel zijn recht vertand, wat iets meer vermogen (minder weerstand) opleverd en een "jankend" maar wel mooi tandwielgeluid tot gevolg heeft. "Scat lifters Engle 1 10 cam/clearanced for crank" Nokkenas van Engle, type 110 (296° 9,95 Engle W110 hot street ). Ik heb een vergelijkbare nokkenas in mijn type4. Het is niet de meest scherpe, maar voor straatgebruik zeer aangename nokkenas (mijn ervaring). "German bearing kit" "duitse" kwaliteit lagers worden gezien als goede kwaliteit lagers. "Scat chromoly flywheel/lightened/8 dowel Scat chromoly gland nut" Vliegwiel van chromoly, lichter etc. "30mm aluminum oil pump w/cover" Grotere oliepomp (std is 26mm) wat zeker geen overbodige luxe is. Melling pompen zijn kwalitatief erg goed, dit kan ik echter niet uit je lijst halen. "Scat chromoly head studs" Sterkere draadeindes, hier heb ik geen ervaring mee. "Mahle 94 b piston kit" Kwalitatief geen slechte zuigers, wel zegt men dat de 94mm cilinders een te kleine wandsterkte hebben en de neiging hebben om krom te trekken door te hoge belasting. Dit zou ik dus in de gaten houden. Een goede luchtkoeling (je hebt de Porschekoeling) is een must. Belangrijk hierbij is dat de koelkap goed op de motor afdicht (afkitten met pu is een zeer goede veel gebruikte oplossing, wel niet 123 meer te demonteren!). Ook moeten luchtgeleideplaten onder de cilinders aanwezig zijn, anders is kromtrekken ivm ongelijkmatige koeling voorgeprogrammmerd. "CB 044 heads 40x35.5 single spring" CB cilinderkoppen met gespecificeerde klepdiameters en enkele klepveren. Op zich niets mis mee. Zijn er erg sterke veren gemonteerd, is de nokkenasbelasting hoog en dito de slijtage. "Scat big mouth push rod tubes Manton push rods" ??? Specificering van de stoterstangen. "Scat 1.1 pro-rocker assembly" Specificatie van de tuimelaren. Verder kan ik er niets over vertellen. "Stock vented valve covers" Standaard klepdeksels met ontluchting, voor extra "carterontluchting". Dit zijn de slangen die naar het alu-buffertje boven aan de achterwand gaan. "CB Thin line oil sump" Extra oliesump ter vergroting van de oliehoeveelheid, dunwandig voor tevens extra koeling. "Stock tin kit complete" Standaard beplating... mogelijk de beplating onder de cilinders zoals voorgaand omschreven. Standaard koeltunnel is zeker niet gemonteerd. "Bosch 009 distributor with Compu-Fire electric ignition Bosch blue coil" Mechanische onsteking met Compu-fire (vervanging van contactpunten door electronica) en hierop een 12v-bobine. Een vrij "standaard" setup die in principe storingsvrij en goed is en minstens 6000rpm aan kan, wat met huidige kwaliteit contactpunten niet het geval is. "Weber rotary electric fuel pump" De benzinepomp vind ik diskutabel, niet van kwaliteit, maar qua opbrengst. ik meen dat deze geschikt zijn tot vermogens van ca. 130pk. Deze kon bij vollast wel een problemen kunnen opleveren. "Bosch 55 amp alternator Scat welded/balanced fan O.E. alt pulley Scat aluminum lower pulley" Spreekt voor zich denk ik. Ik geef echter de voorkeur voor een echte Porsche dynamo. "Weber 44 IDF carbs with hex-bar linkage" Hier geeft het veel kwaliteitsverschillen. Ik hoop dat het nog de echte oude reeks is van goede kwaliteit. "Kennedy 1700 lbs pressure plate w/spring disc Balanced/test run/I year written warranty" Versterkte drukgroep, voor training van de linkerbovenbeenspieren. Beter voor de vermogensoverdracht, bij filerijden ga je vloeken, maar het is niet anders. Tot zover de vertaling, anderen mogen aanvullen. Ik zou als ik niet wist hoe of wat er gebeurd is met de afstelling van de webers, deze zeker laten nakijken en laten afstellen op een rollenbank (VGS in Köln is zeer goed). Dit is namelijk een van de hoofdoorzaken van kapotlopende motoren door interne oververhitting ed. Controleer ook de koeling en zorg voor een oliethermostaat met een zeer grote externe oliekoeler in de buurt van je vooras. Temperatuurmeters (olietemp en cilinderkoptemperatuur) zijn extra's die je info over je motor geven tijdens het rijden, warbij je bij geval van te hoog oplopende temperaturen "van het gas" kunt gaan om problemen voor te zijn. Qua motor heb je geen motor die gebouwd is voor piekvermogen (zie nokkenas en cilinderkoppen). Met betrekking tot duurzaamheid twijfel ik in verband met de 94er cilinders. Ik hoop je wat verder geholpen te hebben. Misschien zijn er meer hier die de "gaatjes" verder kunnen vullen en misschien meer ervaring met de grotere type 1 motoren hebben. |
Auteur: | MarcoB [ 18 okt 2006 16:45 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
kijk, niet alleen vertaling maar ook nog eens een goede uitleg met aandachtspunten! Klasse Chris! |
Auteur: | 58GT [ 18 okt 2006 17:18 ] |
Berichttitel: | |
Super Chris, Speciaal ook dank voor de aandachtspunten, overall heb ik de indruk dat er gedegen materialen zijn gebruikt, nu nog even afwachten of Jeroen wat ongezouten commentaar weet te geven, ik hou mijn hart vast...... De externe oliekoeler is best een grote jongen, alleen zie'ie niet bij de vooras maar in de wielkast achter het linker achterwiel.. In ieder geval bedankt tot zover, wat is dit forum toch een tof medium!! |
Auteur: | michael [ 18 okt 2006 19:01 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Nee, helaas. Strijen is al ver rijden, laat staan Doesburg. |
Auteur: | chris.71 [ 18 okt 2006 21:13 ] |
Berichttitel: | |
merci voor de positieve reacties . corn3l, omdat je de overall toch al aan hebt, zou ik je aanbevelen maar meteen te gaan sleutelen.... De bouwer heeft er zich te makkelijk van af gemaakt. Als de oliekoeler achter het achterwiel is geplaatst zal de luchtstroom die de koeler bereikt niet zo goed zijn als dat je zult wensen. Een praktischer probleem is echter dat je je eigen oliekoeler tijdens het rijden de hele tijd bent aan het stenigen, wat niet echt de bedoeling is. Denk ook maar eens aan wat er gebeurt als je op een grevel of kieselpad iets te fanatiek weg wilt rijden. Kortom is dat niet echt de bedoeling. Bij de kevers, en de Porsche is in principe een platgeslagen kever , wordt meestal voor de vooras een langwerpige koeler geplaatst. Een AKG-koeler is daarvoor een van de beste (en duurste). Echter van Behr zijn er van bepaalde MBs en BMWs op de sloop of bij de autogarages ook goede en betaalbare uitvoeringen van te krijgen. Ik heb trouwens zelf een Behr (prijsbewust he ) aan de vooras van mijn kever met type 4 motor geplaatst en die doet het uitstekend. Zoek ook naar de oliethermostaat. Omdat het een amerikaanse motor is verwacht ik een Racimex-achtige thermostaat. Deze bevindt zich dan tussen de slangen die naar je oliekoeler gaan. Als hij ertussen zit is dat al een goede basis, zit hij er niet tussen duurt het te lang voordat je olie op temperatuur is.. en dus verhoogde slijtage. |
Auteur: | RufBTR [ 19 okt 2006 12:27 ] |
Berichttitel: | |
en als je nog een oliekoeler zoekt voor voor de vooras, ik heb er nog eentje liggen van Behr, nieuw nog nooit gebruikt. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |