| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
koude start problemen http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=10879 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Han Rosch [ 28 okt 2006 6:50 ] |
Berichttitel: | koude start problemen |
Bij een koude start krijgt mijn 911 uit 86 een eigen willetje. Hij gaat de eerste 20-30 seconden met het gas spelen en geeft afwisselend hoge / lage toeren. Net alsof je pompend je gas intrapt. Bij een warme start is er niets aan de hand. Nou vind ik dit zelf niet zo erg maar mijn buren denken iedere morgen "daar is die patser weer die zo nodig ons moet laten horen dat ie een Porsche heeft, laat ons toch slapen." Wie weet wat het probleem kan zijn en natuurlijk ook hoe ik het kan oplossen? Alvast dank (ook namens de buren) Han |
Auteur: | Amethist [ 28 okt 2006 19:43 ] |
Berichttitel: | |
Ik weet niet hoe erg het is, maar onze een '86-er 3.2 doet dit bij een koude start ook. Maar dan heb ik het over 900 tot 1300 RPM en soms een uitschieter naar de 1500 RPM. Nou moet ik er wel bij zeggen dat het bij die van ons langzaamaan wel steeds erger word (lees hogere toeren) en wij niet weten hoe dit komt. Maar volgens mij is dit bij de meeste oudjes zo en niets om je zorgen over te maken. |
Auteur: | lindemans [ 28 okt 2006 20:18 ] |
Berichttitel: | |
De brandstof-injectie van een 3.2 is een complex regelsysteem. Als daar 1 van de onderdelen zich iets anders gedraagt dan volgens specificatie moet; dan kan zo'n regeling makkelijk instabiel worden en dus bijvoorbeeld gaan "pendelen" stationair. Het kan dus meerdere oorzaken hebben. Ik heb ook last gehad van dit effect; het was bij mij geheel verdwenen na het ultrasoon laten reinigen van mn brandstof-injectoren. Dat kan bij veel Bosch service werkplaatsen die bv ook veel met diesel-techniek doen. Nieuwe monteren kan ook maar da's een hele investering (EUR 1.200). Laten reinigen / testen / interne gaasfiltertjes vernieuwen kost ca. EUR 100 voor alle 6 injectoren totaal. Het is niet vreemd dat na een 20 jaar en veel kilometers de injectoren vervuild raken en buiten specificatie komen. Ze spuiten dan iets te weinig brandstof in. De motorregeling denkt dan: "inspuiting iets opvoeren". Het toerental schiet dan iets te ver door omhoog waarna de regeling weer denkt "afknijpen" en dan valt het toerental iets te ver terug naar beneden..... zo staat dat dan even heen en weer pendelen. Tot de regeling zn evenwicht weer heeft gevonden. |
Auteur: | fvant [ 29 okt 2006 14:45 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Mijn '86 doet het zelfde, even kort gas bijgeven helpt soms. |
Auteur: | Paul II [ 29 okt 2006 15:06 ] |
Berichttitel: | |
Mee naar een specialist gaan gewoon. Dwz als je bereid bent om te investeren in een goed draaiende P. Dit 'hoort' niet bij een oudere P. maar je kunt het natuurlijk accepteren en langzaam wordt e.e.a. van kwaad tot erger. Denk zelf aan de stationairtoerenregelaar, een cylindervormig lichtmetalen ding wat bovenop het inlaatspruitstuk bij de laatste 3.2 's ligt. Of daar wat aan te reinigen/herstellen is weet ik niet. Maar als vervanging de enige oplossing is/lijkt, dat ligt het risico niet bij jezelf als je ten onrechte een nieuwe koopt |
Auteur: | RicardoP [ 29 okt 2006 15:07 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Volgens mij zitten er wel meer sensoren in die dit kunnen veroorzaken, maar ik had dit ook. Ik heb met de hand de luchtmassameter helemaal schoongemaakt. Ook tank ik nu 95% van de keren V-Power en sindsdien is het euvel nagenoeg weg. Soms heb ik het nog erg licht. Maar het lijkt meestal er meer op dat het toerental beneden de 800 toeren zakt en het systeem wakker wordt en dan even meer inspuit. Waardoor het toerental omhoog knalt. |
Auteur: | Han Rosch [ 29 okt 2006 22:12 ] |
Berichttitel: | |
Kan het pendelen met loodvrij-tanken te maken hebben. Voorheen gooide ik er altijd loodvervanger bij. Maar pas na een maand of twee is ie gaan pendelen, dus niet meteen. |
Auteur: | Paul II [ 30 okt 2006 14:19 ] |
Berichttitel: | |
informatie (Duitse website) Door Volkert Wisman wordt afgeraden om loodvervanger te gebruiken. Het zou niet nodig zijn en wel 'plakkende' inspuitventielen veroorzaken. |
Auteur: | Harley [ 30 okt 2006 14:42 ] |
Berichttitel: | |
Mijn 993 (beetje off-topic) had ook last van 'pendelen'. Bij mij is toen de lambdasonde (zit die ook in een 3.2 ) en de luchtomloopmeter (dat ding waar Paul het over heeft) vervangen, sindsdien geen last meer van gehad. |
Auteur: | Renntech [ 30 okt 2006 14:46 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Luchtomloopmeter Weer een nieuw onderdeel uitgevonden |
Auteur: | 911-lover [ 30 okt 2006 14:58 ] |
Berichttitel: | |
Misschien is dit de mengdebietmeter of ook wel luchtmengmeter genoemd |
Auteur: | Marco [ 30 okt 2006 15:09 ] |
Berichttitel: | |
luchtmassameter, het is dat ik niet van scrabble hou |
Auteur: | Harley [ 30 okt 2006 15:09 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
luchtomloopmeter of luchtomloopregelaar noemde Robert Visser dat ding volgens mij. Weet ik veel... ik ben hier niet de Techniker... |
Auteur: | Renntech [ 30 okt 2006 16:08 ] |
Berichttitel: | |
Owh, de stationairloopservo-klep dat is de naam die Bosch zelf gebruikt |
Auteur: | Harley [ 30 okt 2006 16:31 ] |
Berichttitel: | |
Dat zeg ik. |
Auteur: | EriC4C [ 30 okt 2006 17:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Je vergeet de bobinekabels. |
Auteur: | Harley [ 30 okt 2006 18:48 ] |
Berichttitel: | |
Ha, 'het geheugen' vergeet ook niks he. Die heb ik niet genoemd omdat vervanging daarvan het probleem niet had verholpen. |
Auteur: | ECT [ 30 okt 2006 19:21 ] |
Berichttitel: | |
Had vorig jaar exact hetzelfde probleem: vervuilde stappenmotor. Door de garage schoon laten maken en rijdt als een zonnetje. |
Auteur: | Han Rosch [ 30 okt 2006 19:46 ] |
Berichttitel: | |
Nou mannen, Ik geloof dat hier wel een antwoordje tussen zit. Er gaat gesleuteld worden. Thanks Ook voor de mooie scrabble-woorden |
Auteur: | EriC4C [ 30 okt 2006 19:55 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
..... maar het vervangen van de luchtomloopregelaar/stationairloopservo-klep wel dan?
Stappenmotor |
Auteur: | Harley [ 30 okt 2006 20:02 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Jazeker. http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=8506&postdays=0&postorder=asc&start=22 |
Auteur: | EriC4C [ 30 okt 2006 20:10 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ceteris paribus |
Auteur: | Harley [ 30 okt 2006 20:15 ] |
Berichttitel: | |
Daar ga ik voor het gemak maar wel ff van uit. |
Auteur: | lindemans [ 30 okt 2006 20:51 ] |
Berichttitel: | |
Kijk, alle smaken in de regeling kunnen de oorzaak zijn....je zult dus alles langs moeten (knaptie wel lekker van op...) |
Auteur: | Amethist [ 30 okt 2006 22:28 ] |
Berichttitel: | |
Oké, ik dacht dus vanaf het begin dat dit zo zou horen (al een héél jaar ) tot het steed erger werd. Maar als ik dit zo hoor (lees) dan denk ik dat waneer de Porsche voor onderhoud gaat van de winter er ook maar even hiernaar gekeken moet worden. Bedankt, Michael. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |