Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 16:32



Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
kleppen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Bericht kleppen
welk geluid maken kleppen die niet goed zijn afgesteld?


11 nov 2006 15:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Naar mijn ervaring krijgen kleppen na een tijdje ruimte en gaan dus tikken als ze niet gesteld zijn :idea:

Hoe dit komt weet ik eigenlijk niet, want door slijtage aan de klep en het inslaan op de zitting zouden ze verder 'omhoog' komen richting nokkenas en dus strakker komen te staan.
In dat geval, en ook in het geval dat ze verkeerd gesteld zijn, worden ze dus juist stil, stiller en stilst :wink: waarna de kleppen verbranden omdat ze niet voldoende sluiten :idea: :cry:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


11 nov 2006 15:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Tikken is van kleppen te ruim staan.

Te krap merk je aan vermogen verlies en uiteindelijk verbranden van de klep. (vooral uitlaat).


11 nov 2006 17:44
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Naar mijn ervaring krijgen kleppen na een tijdje ruimte en gaan dus tikken als ze niet gesteld zijn :idea:

Hoe dit komt weet ik eigenlijk niet, want door slijtage aan de klep en het inslaan op de zitting zouden ze verder 'omhoog' komen richting nokkenas en dus strakker komen te staan.


Conclusie is juist maar de speling ontstaat niet zozeer aan de kant van de klep zelf maar aan de kant van de nokkenas. De nok en de sleper slijten waardoor de klepspeling dus langzaam toe neemt.

Als de kleppen te strak staan afgesteld sluiten ze net niet helemaal waardoor je enorme wervelingen van hete gassen door de klepopeningen perst. Dan verbranden de kleppen redelijk snel.
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


12 nov 2006 0:25
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
mhoeneveld schreef:
Als de kleppen te strak staan afgesteld sluiten ze net niet helemaal waardoor je enorme wervelingen van hete gassen door de klepopeningen perst. Dan verbranden de kleppen redelijk snel.

Denk dat die conclusie een nuancering behoeft.

Als de kleppen te strak staan dan openen ze eerder en sluiten ze later waardoor ze minder lang afkoelen, heter worden en uiteindelijk sneller verbranden, en dit dus vooral de uitlaatkleppen!

Helemaal niet meer sluiten gebeurt pas als ze véél te strak zijn afgesteld :!:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


12 nov 2006 2:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
mhoeneveld schreef:
Als de kleppen te strak staan afgesteld sluiten ze net niet helemaal waardoor je enorme wervelingen van hete gassen door de klepopeningen perst. Dan verbranden de kleppen redelijk snel.

Denk dat die conclusie een nuancering behoeft.

Als de kleppen te strak staan dan openen ze eerder en sluiten ze later waardoor ze minder lang afkoelen, heter worden en uiteindelijk sneller verbranden, en dit dus vooral de uitlaatkleppen!

Helemaal niet meer sluiten gebeurt pas als ze véél te strak zijn afgesteld :!:


Niks tegen in te brengen. Ik was inderdaad van het ergste uitgegaan waarbij de kleppen niet meer volledig sluiten
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


12 nov 2006 23:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.0SC coupe 1979
Landsmeer
Bericht 
Het geluid waar je om vraagt wordt over het algemeen pingelen genoemd.
Het is een soort rammelje (lage pingel?) wat kan onstaan door een te ruime klepspeling (is te stellen), maar ook slijdage van bv tuimelaars, as etc.
Ik weet niet of je het bij een boxer-motor goed kunt horen ivm met het toch al wat rauwere motor geluid.
Vaak wordt het geluid duidelijker als je je motor wat harder laat werken.. bv. rustig rijden (50km/h) even in z'n 5 zetten en het gas intrappen.
(dit was altijd een goede test bij mijn autobianchi A112, dan kon je goed horen of de kleppen gesteld moesten worden)


14 nov 2006 0:27
Profiel
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
TJJ911 schreef:
Het geluid waar je om vraagt wordt over het algemeen pingelen genoemd.
Het is een soort rammelje (lage pingel?) wat kan onstaan door een te ruime klepspeling (is te stellen), maar ook slijdage van bv tuimelaars, as etc.
Ik weet niet of je het bij een boxer-motor goed kunt horen ivm met het toch al wat rauwere motor geluid.
Vaak wordt het geluid duidelijker als je je motor wat harder laat werken.. bv. rustig rijden (50km/h) even in z'n 5 zetten en het gas intrappen.
(dit was altijd een goede test bij mijn autobianchi A112, dan kon je goed horen of de kleppen gesteld moesten worden)


Wat een flauwekul. :roll: :roll:

Pingelen is heel wat anders dan het geluid van een te ruim gestelde klep. Pingelen ontstaat door een ongecontroleerde explosie in de cilinder van het benzine mengsel (detonatie), dit kan zeer schadeljik voor de motor zijn. Een te ruim gestelde klep tikt gewoon wat en hoeft niet direct schadelijk te zijn. En sinds wanneer loopt een 911 boxer rauw?


14 nov 2006 8:56
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.0SC coupe 1979
Landsmeer
Bericht 
Peter 993, je hebt gelijk.. pingelen is niet 't juiste woord/omschrijving.
Maar volgens mij moet je wel een rammeltje kunnen horen bij een te ruime klepspeling.
Ik vindt zeker niet dat een boxer (zeker luchtgekoeld) rauw loopt, maar wel dat het motor geluid rauwer klinkt. (dan bv een watergekoelde 4 in lijn?)


14 nov 2006 19:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
TJJ911 schreef:
Ik vindt zeker niet dat een boxer (zeker luchtgekoeld) rauw loopt, maar wel dat het motor geluid rauwer klinkt.

Je hebt gelijk, je hoort het geluid van de motor beter, DE motor, de BOXER, HET GELUID VAN DE ORIGINELE 911 :!: :cheesy:

Overigens heb ik in mijn 993 blok regelmatig één 'tikkende klep': een hydraulische klepstoter die niet 100% en altijd zijn werk doet, namelijk de klepspeling compenseren :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


14 nov 2006 21:24
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 10 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.