Auteur |
Bericht |
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Tip Gevraagd: Startmotor 3.2 krijg ik niet los !!??
Kan iemand mij vertellen hoe ik de bovenste inbus-bout los krijg om mn startmotor van de bak los te krijgen ? Betreft 911 3.2
Die bout zit op een onmogelijke plaats; moet dit met een lang verlengstuk en zo'n knietje (van de dopsleutelset) misschien ??
Startmotor draait wel rond maar het tandwiel blijft vastzitten waardoor de krans niet wordt aangedreven; hij moet er dus uit......
Tot dusver kom ik niet verder dan hele vieze handen.....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
18 jun 2004 22:51 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Na de massakabel te hebben losgemaakt, maak je de startmotor los met een lange imbus dop 10.
De lengte van de dop die ik gebruik is 15 cm.
(speciaal porsche gereedschap P119)
Hier zet ik meestal nog een kort verlengstuk op, een verloopstuk van 1/2"
naar 3/8" en een 3/8"ratel.
Ik ga dan onder de auto staan met het gezicht naar achteren.
Met de rechterhand plaats ik de ratel op de al geplaatste imbusdop met verlengstuk en plaats vanaf de rechterkant de ratel. In dit geval bedoel ik met rechts de andere kant dan de startmotor.
Met de linkerhand houdt ik nu de ratelkop tegen en met de rechterhand druk ik de ratel naar boven.(wel vanaf de rechterkant.)
Soms lukt het ook om vanaf de linkerkant de ratel naar beneden te trekken. (startmotorkant)
Zorg er vooral voor dat de imbusdop er minimaal een milimeter of 8 inzit, anders draai je bij zwaargaande moer, de moer van binnen rond en dan heb je voorlopig een probleem.
Sucses, Erwin.
|
19 jun 2004 18:57 |
|
|
horn
PF #57
|
Haarlem - Steenwijk 137,4 km...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
20 jun 2004 15:42 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
"Duidelijker kunnen we het niet maken, makkelijker wel" ..... maar alleen door het te laten doen
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
21 jun 2004 11:46 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Startmotor
Dank voor de reakties, ik heb inderdaad nog geen zin om toe te geven dat het me niet zou lukken; maar dat ding zit wel op een rotplek zeg.
Vanavond kruip ik er nog een keer onder....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
21 jun 2004 17:20 |
|
|
Denniz C2
993 C2
|
thats the spirit
_________________________________________ Ut et Zeeuwse
|
21 jun 2004 17:27 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik ben een watje, ik geef me over.... Voor het eerst dat ik sjaggie ben mt mn P...
Ik begrijp het concept door vanaf de andere kant over de bak heen te komen, het is me allemaal te krap pielen. Ik denk dat de lengte van de stukken echt kritisch is om uiteindelijk de juiste ruimte voor de ratel te houden.
Ik ga morgen mn onderhoudsman in Uithoorn maar bellen voor een date.......
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
21 jun 2004 21:50 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Het is nog geen eens 10 uur man
Kom op nog ff doorgaan
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
21 jun 2004 21:55 |
|
|
horn
PF #57
|
Ik zeg niks...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
21 jun 2004 22:24 |
|
|
Anonymous
|
Al dat commentaar het ene gaatje in en het andere gaatje uit. Je weet, de beste stuurlui staan nog steeds mee te kijken !!!!
Gewoon een afspraak bij Pietje K. en laten repareren die hap. Beter voor je gemoedsrust.
Succes !!!!
|
21 jun 2004 23:03 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
21 jun 2004 23:15 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Het mooie is dat ik op mijn capitulatie veeel meer reacties krijg dan op mn vraag zelf.
Echt, volgens mij moet je zowat gienekoloog zijn om die startmotor uit te bouwen. ....
Ik ga'm lekker wegbrengen en straks met plezier de rekening aftikken........
Ik weet wie je bedoelt met Pietje K. maar hij gaat een paar straten verder naar Rob G.....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
22 jun 2004 0:47 |
|
|
horn
PF #57
|
"ik zeg niks" was een geintje, vandaar de erachter.
'Pietje K" komt ook in het drup, drup, drup verhaal voor, vandaar
Verder geen enkel commentaar op iemand die zelfs maar probeert zijn eigen startmotor uit te bouwen. Zeker niet van iemand die al een weekend uittrekt om zijn ruitenwissers te vervangen of een kinderstoeltje in te bouwen...
Zeker na het verhaal van Erwin gelezen te hebben, zou ik al opgegeven hebben. Ach ja, je hebt sleutelaars en sufferds met twee linker handen die gewoon de rekening moeten aftikken (en daar bedoel ik dan mezelf mee, voordat er weer iemand in de boom gaat zitten. )
By the way, zo over Piet K en Rob G praten geeft misschien wel het verkeerde beeld
maar we hebben het hier gewoon over de respectievelijke Porsche specialisten Kraan en Goossen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
22 jun 2004 6:04 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik ben doorgaans verdraaid handig al zeg ik het zelf; jist daarom kan ik het eigenlijk niet hebben dat ik dat kreng niet van zn plek krijg.
Aleen blijf ik vooralsnog van de core-motor zelf af; mede ook om het onderhoudsboekje compleet te houden met de stempels. Ik ben op weg naar Zweden vorig weekeinde zelfs langs de P.dealer in Hamburg gereden om een ontbrekend stempeltje uit 1996 alsnog te halen....
Gezien de hoge kosten overweeg ik echter wel om tzt zelf het blok eronder vandaan te trekken als dat nodig is; mooi project een keer voor de winter. Mijn olieverbruik begint de laatse 10.000 km wat aan te trekken....Nog ruim binnen de marges die Porsche stelt, maar ik kan me niet voorstellen dat 1.5 liter op de 1.000 km nog echt acceptabel gevonden kan worden (daar zit ik overigens nog lang niet aan gelukkig...)
Goed om te zien dat Rob Goossenz'n naamsbekendheid ook groeinde is; erg leuke en goeie vent volgens mij. Terecht om de namen maar eens volledig te noemen Horn; ik wilde geen sluikreklame maken vandaar....
Maandag 28e gaat-ie naar Rob.
Hij zei ook: je moet niet zelf aan je P. sleutelen, dat moet je aan mij over laten....voorlopig 1-0.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
22 jun 2004 11:01 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Startmotor is er uit; zat erg vast zei Rob, nooit eerder los geweest.
Ik heb m een paar keer moeten starten door m een tik met een hamer te geven; " dat was inderdaad te zien "....zei Rob...
Deze week heb ik weer een 911 die ik NIET hoef aan te duwen.....jammer voor de buren....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 jul 2004 0:24 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Hij is vervangen inmiddels; kwestie van juiste gereedschap om erbij te kunnen.
Gereviseerde starten loopt 2x zo snel als ik gewend was; merk ik er toch nog wat van ook .....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
19 jul 2004 0:53 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Nee hoor bijlange aan niet Die voeren zulke reparatie door de uitlaat uit ... ... ... ...
|
19 jul 2004 2:26 |
|
|