| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
schommelen van het toerental 3.0 sc http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=12328 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | wannes [ 13 feb 2007 23:54 ] |
Berichttitel: | schommelen van het toerental 3.0 sc |
Hoi, Ik heb onlangs een 911 3.0 sc cabrio gekocht. En ik heb wat problemen met het schommelen van de toeren op stationaire stand. Bij een koude start blijft het toerental op 850t/min hangen....... ( choke stuk?) Maar de motor blijft wel goed draaien en rijdt goed. Wanneer ik dan een ritje ben gaan maken en de motor dus warm is geen probleem....... leg ik de motor 10min stil, en start ik daarna weer gaat het toerenal schommelen en wil de wagen niet meer vooruit.... begint te sputteren........ Als ik een Km of 2 gereden heb en de motor terug iets warmer staat is het probleem weg. Weet iemand waaraan dit kan liggen?? Vacuumklep van de choke? Ik heb me ook laten vertellen dat het probleem in de K-jetronic kan zitten, dat de coldstart klep blijft hangen of de warm-up drukcontrole regeling stuk is?? kan iemand mij hier misschien mee helpen? Alvast bedankt |
Auteur: | 911-lover [ 14 feb 2007 0:35 ] |
Berichttitel: | |
Welkom hier. Bovenaan de pagina heb je een zoeken knop. Voor vragen misschien even een trefwoord (bvb toerental) ingeven en ik ben zeker dat op de meeste van je vragen hier op het forum al een antwoord staat. Bvb dit draadje krijg je dan te zien (klikken op oranje woordjes) |
Auteur: | Dick [ 14 feb 2007 9:56 ] |
Berichttitel: | |
Hallo Wannes, Dat de motor met een koude start laag in toeren blijft maar in ieder geval wil rijden, daar zou ik me geen zorgen over maken. Maar als 'tie warm is moet de motor na 10 minuten stilstand ook gewoon weer mooi rond lopen. Het zou kunnen zijn dat een van de injectoren blijft "hangen" ? Dit omdat je schrijft dat de wagen dan ook niet vooruit wil... Heb je het idee dat de motor niet op alle cilinders loopt ? Als er een injector blijft hangen dan druppelt 'tie na en loopt die bewuste cilinder na het starten niet echt lekker mee (natte bougie, etc.). Wat ook zou kunnen is dat de warmloopregelaar voldoende afgekoeld is in die 10 minuten (t'is wat kouder buiten...) en dat hij dus zijn werk gaat doen terwijl dat niet de bedoeling is op dat moment. Het is op zich een lastig probleem om via het forum of email op te lossen. Rij anders eens langs een specialist die ook thuis is in K-Jetronic (met de nadruk op "thuis is in K-Jetronic..."). Succes, Dick (Oh ja: plaats effe een fotootje van je trots in je album) |
Auteur: | Erwin [ 14 feb 2007 10:32 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: schommelen van het toerental 3.0 sc | |||||||||||||||||||||||||||
Hallo Wannes, welkom hier. Ik merk aan jouw schrijven dat je niet exact weet wat een K-jetronic inhoudt. Een K-jetronic is een eenvoudig mechanisch injectiesysteem. Toch kunnen er storingen voorkomen waar niet direct een gericht antwoord op gegeven kan worden. Meestal door een monteur niet en laat staan door een leek. Als ik dit probleem zou moeten aanpakken zou ik eerst het CO meten. Dit is eenvoudig te doen en als het verkeerd staat kan het eenvoudig goed afgesteld worden. Vaak is dan het probleem verholpen. Als er dan nog problemen zijn is het verstandig om de diverse benzinedrukken in het systeem te meten. Vaak zie je dan een verkeerde waarde bij een bepaalde temperatuur. Aan de hand daarvan trek je een conclusie en vervang je een onderdeel of repareert een onderdeel. In jouw geval is het verstandig naar een goed adres te gaan waar ze jouw probleem kunnen localiseren en verhelpen. Het heeft waarschijnlijk weinig zin om hier een antwoord op jouw vraag te gaan geven omdat het systeem wel weer complex genoeg is om bij een klacht verschillende oorzaken te kunnen aanwijzen. Als er hier één oorzaak wordt gegeven kan het de juiste zijn maar óók een verkeerde. En geven we alle mogelijke oorzaken, dan weet je ook niet waar je moet beginnen.
In dit geval is de extra luchtschuif defect. Deze zit boven de 4e cilinder op het inlaatspruitstuk gemonteerd. Dit is een klep die openstaat bij koude motor. De klep zit tussen twee slangen die boven en onder de gasklep zijn aangesloten. Staat de klep in de extra luchtschuif open dan krijgt de motor meer lucht en zal het toerental hoog zijn. Bij warm wordende motor sluit langzaam de bi-metaal gestuurde klep. Ook zit er een extra verwarmingselement naast de bi-metaal die begint te verwarmen als het contact aan staat. Een daadwerkelijke choke heeft de K-jetronic niet, deze funtie wordt hierbij door de warmdraairegelaar verzorgt.
De antwoorden van Dick kunnen kloppen, echter koelt een warmdraairegelaar niet sneller af dan een motorblok Wel kan de warmdraairegelaar niet goed afregelen en dit bij deze temperatuur problemen geven.
Vacuumklep van de choke? ....die had je vroeger op een VW Golf zitten, deze zit niet op een 911 Cold start klep? .... ook deze heeft een 911 niet. Warm-up drukcontrole regeling?.... je bedoelt de warmdraairegelaar? Groeten, Erwin. |
Auteur: | Dick [ 14 feb 2007 11:34 ] |
Berichttitel: | |
Wannes, Renntech is het voorbeeld van een specialist die dus wel verstand van K-Jetronic heeft. Wellicht zit Renntech bij jou in de buurt ? gr. dick (ex-SC chauffeur maar nog steeds SC liefhebber..) |
Auteur: | Erwin [ 14 feb 2007 12:03 ] |
Berichttitel: | |
@ Dick, Wannes is een Belgische naam en aan zijn schrijven te lezen denk ik dat hij een paar honderd kilometer dichter bij huis zal zoeken |
Auteur: | Dick [ 14 feb 2007 12:07 ] |
Berichttitel: | |
@ Erwin: Hmmm, ik dacht dat Wannes toch ook wel een Friese naam zou kunnen zijn . Maar even afwachten of onze 'mystery guest' nog reageert... Heerlijk die K-Jetronic probleempjes... maar toch super betrouwbaar over het algemeen. Groeten, Dick |
Auteur: | cabrio wim [ 14 feb 2007 12:15 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
In mijn ogen hetzelfde als Strontberg carbs. |
Auteur: | Erwin [ 14 feb 2007 12:16 ] |
Berichttitel: | |
Auteur: | cabrio wim [ 14 feb 2007 12:21 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ja...Erwin, heb tweemaal Kj-Tronic gehad, altijd wat. Bij de BMW en de VW, laatste omgebouwd met Webers, sneller en nooit geen problemen meer gehad. |
Auteur: | 911-lover [ 14 feb 2007 12:21 ] |
Berichttitel: | |
Wannes is idd ook voorkomend in België Dat wil echter niet zeggen dat ze ver van de Nederlandse Grens wonen. De bekendste Wannes hier in België is van Antwerpen |
Auteur: | Erwin [ 14 feb 2007 19:31 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dus alleen maar problemen na de ombouw |
Auteur: | wannes [ 15 feb 2007 19:58 ] |
Berichttitel: | |
Hoi, porsche specialisten of liefhebbers. Bedankt voor jullie raadgevingen. Voor alle duidelijkheid Wannes is dus een belgische naam.... of beter gezegd ik ben toch afkomstig uit de belgische Kempen een dorpje Vosselaar genoemd.... Opeen boogschiet van het Nederlandse Tilburg en Eindhoven. Nu over mijn probleemje met mijn porsche...... het probeleem lijkt me toch iets ingewikkelder dan ik dacht....... Ik dacht dat de "Choke" of extra luchtschuif niet goed functioneerde. Dat verklaarde het lage toerental bij koud start. Volgens de gekende Haynes manual. Deze ga ik dus even testen en eventueel vervangen. Het probleem met half warme motor ligt dan aan de warmdraairegelaar? Waar kan ik deze vinden in het motorcompartiment? De vorige eigenaar vertelde me dat bij koud of warm weer, hij boven links aan de K-jetronic , aan een regelvijs het toerental corrigeerde...... Wat doet deze regelvijs? |
Auteur: | Erwin [ 15 feb 2007 20:21 ] |
Berichttitel: | |
Regelvijs? Maakte Porsche voor onze zuider buren soms andere motoren Je bedoelt de stationaire regelschroef, deze geeft om de gasklep heen extra lucht die je met een schroevendraaier kunt dichtdraaien om het stationair toerental te laten zakken of andersom. De warmdraairegelaar zit tussen de inlaatbuis van de eerste en tweede cilinder. |
Auteur: | wannes [ 15 feb 2007 21:17 ] |
Berichttitel: | |
Het is geen vijsje dat je met een schroevendraaier moet regelen. Het is een regelvijs met een veer erachter die je met de blote hand kunt verdraaien.... Het heeft wel een effect op het toerental........ Weet je over welke regelvijs ik het nu heb? Porsche maakt mss voor de noorderburen andere motoren? Ik heb de wagen namelijk in het verre friesland gekocht. Een cadotje van de kerstman |
Auteur: | cabrio wim [ 15 feb 2007 21:44 ] |
Berichttitel: | |
Ik denk dat hij de Co schroef / vijs (echt belgisch) bedoeld. |
Auteur: | wannes [ 15 feb 2007 22:20 ] |
Berichttitel: | |
Schroef of vijs.... het regel"dingetje" heeft een doormeter van ± 1cm. Dus redelijk gemakkelijk te verdraaien.... kan Co regeling zijn??? In mijn haynes handboek vind ik het niet terug? |
Auteur: | guido [ 15 feb 2007 22:59 ] |
Berichttitel: | |
Die vijs waar je met je hand kunt aan draaien is inderdaad zoals Renntech melde de stationaire toerental regeling. De CO regeling zit tussen de brandstof verdeelkop en de sensor plaat van de lambda regeling. Laat echter dit regelen door een kenner ! |
Auteur: | Erwin [ 17 feb 2007 10:18 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | ||||||||||||||||||||||||||||
|
Auteur: | Olaf [ 17 feb 2007 10:56 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
.... dan ben je al 'n heel eind op weg naar .... eh ... voorbij Erwin van Rebel ENGINEERING |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |