| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Motor knal http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=12670 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | jejona 993 [ 12 maart 2007 19:20 ] |
Berichttitel: | Motor knal |
Heeft er iemand een ervaring met een enorme knal na het starten van zijn 993, waarna hij niet meer loopt? De slangen naar de ???? (weet niet hoe dit heet) zijn los en de auto krijgt uiteraard nadien valse lucht en loopt niet meer. Dit is me tot nu toe drie keer overkomen. Reden: ?????? Het gebeurt na een koude motorstart. Genoemde slangen en klemmen zijn inmiddels vervangen, dus niet meer poreus. |
Auteur: | cabrio wim [ 12 maart 2007 20:51 ] |
Berichttitel: | |
Ben geen 993 expert, maar denk dat je meer in de richting van je ontsteking moet zoeken. Bij een back-fire krijg je een terugslag in je luchtfilter. (ik geef maar een hint) Waarschijnlijk weet Erwin hier meer van. |
Auteur: | Frank SC [ 15 maart 2007 16:54 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Motor knal | |||||||||
Ik heb ook een backfire gehad, niet lang nadat hij APK gekeurd was(!), bij een gewone garage (dus niet-P-specialist). Als reparatie hebben ze toen het gescheurde filterhuis gelijmd en inmiddels is dat bijna 2 jaar terug. Ik ben daarna echter evengoed naar een Porsche specialist gegaan voor een ‘second opinion.’ Daar hebben ze toen een CO waarde van 0,3% gevonden en dat moet voor een dergelijke motor tussen de 1,5 en 2,5% zijn, dit hebben ze bijgeregeld en de motor slaat nu (nog) sneller aan (had ik zo-en-zo geen klachten over). Bij mijn SC (bj.1982 204pk) is de koudloopregeling defect (een bekend probleem bij SC's), maar dat hoeft niet het probleem te zijn. Volgens de P-specialist is het risico dat het nogmaals optreedt heel klein en nu nog kleiner geworden, omdat de motor sneller aanslaat. Volgens hen kan het bijna alleen optreden als je gas geeft bij het starten, wat ik in principe nooit doe. Misschien heb ik bij het starten de sleutel te snel losgelaten, zodat de motor net niet aansloeg en toen de 2e maal als reflex gestart met een beetje gas erbij, maar ik kan me het absoluut niet herinneren. Misschien zat er al een scheurtje in het spruitstuk, zodat hij al wat valse lucht aanzoog. Hij vindt wel dat (achteraf) het lijmen van het filterhuis eigenlijk zonde van de reparatie is geweest; een nieuw filterhuis met veiligheidsventiel (!, het komt dus vaker voor, anders bouwen ze zo'n ventiel niet in) kost volgens de P-specialist ca EUR 260,- en zit er in een uur of 5 in, dan kom ik ook op ca EUR 575,- , de rekening voor het verlijmen was slechts iets lager, want ze moeten een en ander los halen om er bij te kunnen. |
Auteur: | jejona 993 [ 15 maart 2007 23:56 ] |
Berichttitel: | |
Inmiddels is het probleem opgelost; filterhuis is vervangen en losgeraakte poreuse slangen zijn eveneens vervangen en tevens zijn er nieuwe slagklemmen gemonteerd. |
Auteur: | jejona 993 [ 15 maart 2007 23:57 ] |
Berichttitel: | |
P.S. bedankt voor jullie reaktie. Jejona 993 |
Auteur: | maurice [ 15 maart 2007 23:59 ] |
Berichttitel: | |
Dat is dan toch weer goed nieuws |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |