| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
964 C2 1991 Tip - Tiptronic info http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=12865 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | skwajee [ 26 maart 2007 15:48 ] |
Berichttitel: | 964 C2 1991 Tip - Tiptronic info |
Beste lotgenoten , Ik heb ondertussen zowat 500km gedaan met mijn nieuwste aanwinst en heb 3 vraagjes : 1. Deze c2 heeft zijn eerste inschrijving op 10/9/1991, heeft chassis & motor serienummer “N” eindigend op 00238. Is deze volledig modeljaar 1992, of zie ik dit dan verkeerd (N-Serie is normaal 1992). Heeft deze een aangepaste tiptronic bak (heb gelezen dat er in 1992 niet gespecifieerde wijzingen zijn) 2. Ik heb nog nooit met een tiptronic gereden van Porsche, eerder wel met o.a. Audi A6 Allroad 2.5TDI Tiptronic, en stel mij de vraag of mijne correct handelt. Wanneer ik ietwat sportief optrek en tegen +/- 5000rpm in manuele modus opschakel van bijv. 3de naar 4de , doe hij dit onmiddellijk, maar het lijkt dat hij enkele seconden “bezig te zijn “ met de overgang. Het schakelen gebeurt bijzonder smoothly (geeft zelfs het gevoel dat deze doorslipt, zo zacht gaat ie over), maar ik verwachtte wel van een sportwagen dat het schakelen bruusker en sneller zou gebeuren; maw, is dit de normale werking van de tiptronic?. Bij een testrit voor aankoop merk je dit uiteraard allemaal niet. 3. Ook lijkt mij dat hij in automatische modus bij traag tot normaal optrekken (vertrekt standaard in 2de versnelling) na de 4de versnelling nog eens opschakelt (net alsof er een “5de” overdive zou zijn), en hij vertrekt wel degelijk in 2de versnelling, dus mijn telling is juist. Ik heb dit ook gecontroleerd aan de hand van de ledjes op dashboard. Anderzijds zou het kunnen dat de bak in 4de naslipt en dit gevoel meegeeft??? Heeft iemand ook een 964 met tiptronic, graag je ervaringen meedelen zodat ik kan aftasten of de mijne wel werkt zoals het hoort. Jaren geleden heb ik eens een paar tripjes gedaan met een 1990 C4 met manuele bak, en de rijervaringen en optrek-indrukken die ik toen beleefd heb haal ik niet uit mijn huidige c2. Dit allemaal zou natuurlijk kunnen verklaren waarom er zou heftig wordt gereageerd op posts van anderen wanneer men 5-bak of tip aanbrengt als aankoopkeuze!!Voor de rest alles picco bello Groeten |
Auteur: | jampie [ 26 maart 2007 16:57 ] |
Berichttitel: | |
He, Hier een Porscherijder uit Turnhout, vlakbij dus. Het is normaal dat de tiptronic in 2e vertrekt; manueel terug in 1 zetten als je snel wil vertrekken. Als je dit vaak na elkaar doet; gaat hij het op den duur vanzelf doen. Anders batterij loskoppelen, even wachten en dan gaan knallen. Dan is het geheugen gereset en gaat hij ook vanzelf in zen 1. Het opschakelen gaat smoothy, het is dan ook een automaat en geen elektronisch gestuurde versnellingsbak zoals bij Ferrari of BMW M3; dus het gaat allemaal wat trager. |
Auteur: | jeroenoop [ 26 maart 2007 19:26 ] |
Berichttitel: | |
Een ervaring van een 996 tip rijder Lijkt mij niets mis met jouw tip. In 3 ,4 , en bij mij 5 de versnelling , in manueel een oprit op de snelweg op dus iets omhoog ( is in Belgie en Nederland gelijk ) lijkt het idd alsof hij op en neer schakelt terwijl je niet zelf schakelt . Dit zal de auto waarschijnlijk ZELF regelen . Immers als je iets naar boven rijdt heeft de auto MEER kracht nodig. |
Auteur: | horn [ 26 maart 2007 19:53 ] |
Berichttitel: | |
Vanaf augustus 1991 rollen Porsches met productiejaar 1992 (N-series) van de band. Als je in Streather leest, staat er in modeljaar 1992 dat er een upgrade is geweest aan de control unit van de tip. "Tiptronic control unit upgraded with revised and new functions (incl starting in 1st)." Ik had een 1991 964 tip en die kon je zo vaak als je wilde in zijn 1 zetten (handmatig) maar never nooit dat hij dat uit zichzelf ging doen. 964 Tip heeft overigens 4 versnellingen, geen 5. Wat wel schijnt te werken is de accu een half uur loshalen en dan met je auto een pittig ritje maken. Schijnt je tip sneller te gaan schakelen. Echter, als je daarna weer een tijd rustiger rijdt (paar dagen), wordt je tip ook weer 'slomer'. Ik merkte toen ik een dag had lopen boenderen op Zolder, dat mijn tip veel feller en sneller schakelde. Na een week of 2 was alles weer bij het oude. de 0,9 seconde die een tip langer doet over 0 naar 100 icm liever willen schakelen was voor mij de reden toch weer een schakelbak te kopen. In het dagelijks verkeer was het een heerlijke auto. Veel plezier met de jouwe. |
Auteur: | BJ964 [ 26 maart 2007 21:14 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: 964 C2 1991 Tip - Tiptronic info | |||||||||
Heb je van tevoren proefgereden in de tip? Ik krijg een beetje een "miskoop" gevoel???:roll: Ik kan je niet verder helpen met je tiptronicvragen, aangezien ik een handbak heb. |
Auteur: | Paul II [ 26 maart 2007 21:27 ] |
Berichttitel: | |
Hoewel geen echte kenner van dit type bak in een Porsche - er zijn anderen die vast nog wel zullen reageren - lijkt alles me echt wel in orde Dat extra keertje schakelen in de 4 komt me ook bekend voor. Het is echt een 4 bak, maar dit 'schakelen' komt door de overgang van de ene modus in de 4 naar de andere. De vloeistofkoppeling wordt overbrugd geloof ik, o.a. om onnodig slippen te voorkomen en daarmee brandstof te besparen. |
Auteur: | skwajee [ 26 maart 2007 21:44 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Hey Jampie Leuk een Kempenaar tegen te komen.. Ik heb abosluut geen probleem dat ie in 2de vertrekt, maar als ik dan tel hoeveel keer hij doorschakelt, kom ik wel degelijk uit aan 3 overgangen, en reken erop dat ik voel wat 1ste en 2de versnelling is bij vetrek. Dus kom ik uit aan een "5de versnelling", terwijl ik er maar 4 heb. De laatste overgang, nadat ie in 4de zit, lijkt echt op een overdrive.. ik zie de toerenteller met +/- 300 rpm zakken.. very strange.. Dat van die batterij loskoppelen en knallen, dat kom ik meer tegen, maar heb daar toch nog niets technisch overgelezen. Ik bewtijfel dat de 964 een "programmeerbare" tip heeft Grtz Skwajee |
Auteur: | Paul II [ 26 maart 2007 21:50 ] |
Berichttitel: | |
Helemaal met je eens, van dat 'geheugen' wat er niet is. En die 300 omw/min, dat is inderdaad het effect van de lock op de vloeistofkoppeling |
Auteur: | skwajee [ 26 maart 2007 21:56 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Hallo Jeroenoop.. Dank voor je reactie. Ik weet nu niet of ik een 964 kan vergelijken met 996, maar misschien zit ik met het gevoel dat alles wat te soepel verloopt bij het schakelen en dat ik daardoor een een slippende bak in voel. Indien alle reacties leiden tot "normaal bij Porsche 964", dan heb ik waarschijnlijk teveel willen vergelijken met 2 jaar rijden met Dodge Powerwagon V8 . Grtz Benoit |
Auteur: | skwajee [ 26 maart 2007 22:05 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Hallo Horn, ook bedankt voor je reactie Het boek van Streather heb ik mezelf uiteraard aangeschaft, maar wat exact de aanpassingen zijn, is mij nog steeds een raadsel, waarschijnlijk niet echt belangrijk voor eindgebruiker... Mijn P vertrekt wel degelijk vanuit 1ste versnelling, maar enkel wanneer de motor ijskoud is.. na een paar minuten zal hij dat niet meer doen en steeds in 2de vertrekken, wat mij overigens absoluut niet stoort. Maar een self-learning tip in de 964?, toch graag technische details vooraleer ik mij daar in kan vinden. Groetjes Skwajee |
Auteur: | skwajee [ 26 maart 2007 22:14 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | Re: 964 C2 1991 Tip - Tiptronic info | ||||||||||||||||||
Hallo BJ964 Miskoop is zeker het goede woord niet, wetende dat ik 90% van de tijd met gezin lekker wil cruisen en mij wel kan vinden in dat automaten-verhaal, maar toch wel teleurgesteld in het waw-effect bij die enkele roodlicht-acceleraties die ik dan onderneem. Op voorhand wel degelijk met wat exemplaren testgereden, maar je weet hoe dat gaat : toevallig steeds een regenachtige dag bij testrijden, en je probeert zoveel mogelijk aandacht te geven aan alle aspecten, dat je de tip details niet direct opmerkt.. werkt dit, werkt dat, hoor ik nu niets, remt iet wel rechtuit... enz Groetjes Skwajee |
Auteur: | jeroenoop [ 26 maart 2007 22:15 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
skwajee schreef
idem bij mij ,maar b.v. bij stoplicht eerst rem los dan vol gas moet hij toch terugschakelen. |
Auteur: | skwajee [ 26 maart 2007 22:23 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Hey Paul, Dit geeft mij al een ongelooflijk beter gevoel, en ik begin stilaan te geloven dat er niets mis is mijn tip, maar ik vind het vreemd dat ik niet meer info kan vinden over de praktische kant van de tiptronic in de 964. Heb me al suf gezocht op google, maar ik kan alleen maar lezen dat deze bulletproof is, niet echt over die zaakjes waar ik mee zit.. Wat betreft de zelflerende tiptronic, op basis waarvan is dit gestaafd? Komt dit bij latere P's dan wel degelijk voor, of... |
Auteur: | skwajee [ 26 maart 2007 22:27 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Denk niet dat dit bij mij zo lukt, ik zou het eens moeten proberen... En trouwens, ik laat altijd mijn rem los voor ik gas geef... ik rij namelijk enkel met mijn rechtervoet... |
Auteur: | charles964 [ 10 aug 2014 16:10 ] |
Berichttitel: | Re: 964 C2 1991 Tip - Tiptronic info |
Even wat stof afblazen. Nu rijden we al een paar jaar met de 964 c2 cabrio tiptronic. Wat me opvalt is dat je het gaspedaal er ver moet intrappen voordat die terugschakelt; bijna planken. Gewoon niet lekker als je wilt inhalen; het rijdt zo digitaal. Meestal zet ik in dergelijke situatie de bak op handmatig. Wat zijn jullie ervaringen met kickdown? |
Auteur: | Alfred [ 10 aug 2014 21:49 ] |
Berichttitel: | Re: 964 C2 1991 Tip - Tiptronic info |
Bij mijn 993 met tiptronic werkt de kickdown ook pas bij volledig vloeren van het gaspedaal. Zelf rijd ik meestal in de stand 3 (hierdoor begint hij wel in zijn 1 en voor de meeste situaties in Nederland prima te doen) en als het harder moet of met lagere toeren dan duw ik hem in zijn "D" Voor het sportieve rijden zet ik hem altijd in de "handmodus" en als het echt snel moet gaan dan laat ik hem zelf schakelen. (De bak zorgt er namelijk voor dat de toeren niet het rode gebied in gaan en schakelt dan uit voorzorg een versnelling hoger) Persoonlijk ben ik erg tevreden met de keuze voor een tip. |
Auteur: | Pw250 [ 18 aug 2014 11:52 ] |
Berichttitel: | Re: 964 C2 1991 Tip - Tiptronic info |
Net een rit Zuid Frankrijk (en retour helaas) achter de rug en een boel ritjes daar en de bevindingen die jij hebt bij de bak zijn juist. Niks vreemds aan. Kickdown of terug schakelen is bijna vloeren pedaal, niet "lekker" te doseren. Altijd weg in 2, handmatig in 1 en naar mijn idee geen "zelflerende software". "Na zakken toerental in 4" is zoals hierboven beschreven ook van toepassing bij mij. Het is gewoon een "cruise/ouwe jippie automaat" en zeker geen sport- automaten bak zoals door Porsche destijds de Tiptronic geintroduceerd is!~ Veel plezier van je Tiptronic verder, komt vast goed als ik lees hoe je de P gaat gebruiken! |
Auteur: | mbembe [ 18 aug 2014 12:30 ] |
Berichttitel: | Re: 964 C2 1991 Tip - Tiptronic info |
volgens mij zijn ze wel deglijk zelflerend (zie ook commentar Horn in dit topic van een aantal jaren terug). bij mijn Cayman S moet ik het pedaal ook (bijna) helemaal intrappen om ervoor te zorgen dat ie terugschakelt, volgens mij ook niet meer dan logisch. en zelf terugschakelen kan natuurlijk ook gewoon he. om de kickdown te gebruiken moet je bij iedere auto het gas volledig intrappen, want die zit nl op het 'diepste' punt dus allemaal zeer logisch. dat is bij BMW of andere merken niet anders. het heet niet voor niets kickdown |
Auteur: | Pw250 [ 18 aug 2014 12:34 ] |
Berichttitel: | Re: 964 C2 1991 Tip - Tiptronic info |
Terugschakelen en kickdown misschien door elkaar gebruikt in mijn tekst indd maar terugschakelen kan en gaat toch echt beter/eerder/snelle bij verschillende concurrenten en zeker moderner spul hoor. Denk niet dat in enig opzicht de bak van een Cayman en een Tip van een 964 en/of 993 te vergelijken zijn Het zijn gewoon "bakken" van 25jr oud en zelfs al 30jr terug in ontwikkeling gegaan dacht ik! |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |