Auteur |
Bericht |
Nonex
|
zuiger vervangen porsche boxer motor
een zuiger van mijn porsche boxer 2.5 is kapot! nu wil ik deze vervangen! na dat ik de motor heb gemonteerd begonnen voor mij de problemen en kwam de vragen op! het uit elkaar halen van het blok zal voor mijn geen probleem wezen! alleen nu wanneer ik het blok weer in elkaar zet hoe krijg ik mijn zuiger weer in de bussen? heeft iemand voor mij hier een duidelijke beschriving voor? als iemand mij aan een elsa uitdraai zou kunnen helepen zou ik daar zeer content mee wezen! mochten er nog vragen of onduidelijk heden over dit onderwerp wezen dan hoor ik het graag even! zou het liefst zo snel mogelijk weer in de porsche willen rijden dus please mannen help me snel!!!
al vast bedankt!
met vriendelijke groet,
Freek Witter
|
25 apr 2007 19:26 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
|
25 apr 2007 20:49 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Beste Freek, wil niet negatief doen maar als je tegen dit soort zaken (pas) in deze fase van de klus aanloopt, dan komt de vraag op of je hier wel aan moet beginnen.
Voor de duidelijkheid ik begrijp je probleem - en welk gereedschap je nodig hebt bijvoorbeeld - maar juist daarom
Kan je dit toch niet beter laten doen Na het weer monteren kan je zo veel grotere schade oplopen
Suc6
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
25 apr 2007 20:57 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Dan ben je inderdaad een beetje raar bezig als je dat niet door hebt in deze fase.
Maargoed, ga naar je local automaterialenzaak. Ik heb geen idee hoe het heet, maar het is een rondgewikkeld stuk blik met een paar klemmen eromheen. Daar stop je een zuiger (met veren) in en je draait hem aan zodat de zuigerveren helemaal ingedrukt worden. Vervolgens zet je hem tegen het blok en met een blok hout tik je de zuiger voorzichtig de cylinder in. (uiteraard ook eerst de drijfstang aan de zuiger bevestigen).
|
25 apr 2007 23:53 |
|
|
Nonex
|
het blok is toch al kapot en er komt nu voorlopig een nieuw blok in zodat ik kan rijden! maar ik ben zelf monteur dus wil gewoon zelf er achter komen hoe ik dit voor elkaar krijg. ten eerste kan het met een zuigerveren klem niet! ( boxer motor is geen motor waar je al bij een gewone motor van onder bij de krukas kunt komen om je drijfstand aan de krukas te bevestigen)
ten tweede op het blok zal een nieuwe caterhelft moeten komen! dus hoe lang ik bezig ben met dit project maakt me ook niet uit! hoopte alleen dat er hier mensen waren die ook eens een keer een boxer motor hadden los gehaald mij misschien iets of wat een duidelijke uitleg konden geven!
|
26 apr 2007 14:40 |
|
|
paul3.2
1988 3.2 diamantblauwUtrecht
|
boxster of boxer?
|
26 apr 2007 14:48 |
|
|
Nonex
|
boxster met boxer motor
|
26 apr 2007 14:50 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Ik heb wel eens een 911 boxer motor uit elkaar gehaald, alleen geen boxster motor. Bij de luchtgekoelde motoren gaat de zuiger eerst in de cilinder, daarna wordt het geheel aan de drijfstang gemonteerd. Dat zal ook wel de werkwijze moeten zijn bij de waterkokers. Alleen zal je dan alle drie de zuigers in één cilinder helft moeten monteren om vervolgens de cilinder aan het blok vast te zetten. Dit is echter een 'educated guess'.
|
26 apr 2007 15:08 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
O nee, ik zie nu dat een waterkoker geen apart cilinderblok heeft. Dan kan je volgens mij alleen eerst de zuigers in de carterhelften monteren, daarna de drijstangen monteren, vervolgens de boel sluiten. Lijkt me niet eenvoudig. Mogelijk heeft Porsche hiervoor speciaal gereedschap.
|
26 apr 2007 15:16 |
|
|
Nonex
|
peter bedankt! voor je reactie! maar wanneer ik de zuiger aan de krukas wil vast zetten heb ik naar mijn idee niet genoeg ruimte meer om de drijfstangbouten vast te draaien! weet iemand misschien of z`n ding misschien inwendig in het blok conische uitlopende zuigerbussen heeft? zodat van de voren niet met een zuigerverenklem hoeft gewerkt te worden?
|
26 apr 2007 15:19 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Misschien moet je eerst de krukas opbouwen met drijfstangen, zuigers in carterhelft monteren en vervolgens de drijfstang aan de zuiger monteren, zo gaat het in ieder geval wel met de luchtkoelers.
|
26 apr 2007 15:26 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Nonex: denk eigenlijk dat je probleem al begint met het demonteren want als dat lukt dan zou monteren ook weer moeten kunnen, op de omgekeerde manier.
Peter: bedoel je met een apart cilinderblok aparte cilinders?
Bij een waterkoeler is het cilinderblok (L en R) natuurlijk 1 geheel vanwege het koelwatercircuit. Maar net als bij luchtkoelers zet je eerst de zuigers aan de drijstang en dan 1 voor 1 invoeren in het cilinderblok.
Dus een carterpan er af en dan 1 zuiger demonteren is er niet bij.
Bij een watergekoelde boxer is het cilinderblok demonteren en dan zijn de (3) zuigers bereikbaar.
HIER zijn werkplaatshandboeken (Engels) te vinden.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
26 apr 2007 18:59 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Zeer juiste conclusie Paul
Zoals ik voorheen onder mijn berichtjes had staan.
Alles wat uit elkaar kan kan ook weer in elkaar, als je maar goed kijkt.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
26 apr 2007 21:16 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Bij een 996 heb je inderdaad dankzij de waterkoeling niet meer te maken met aparte cilinders. Echter, bij een standaard 996 heb je zelfs geen apart carter, cilinders en carterhelft zijn een. Dit is bij de turbo en gt3 weer anders, daar heb je wel een apart carter en cilinderblok. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat wanneer je de zaak gedemonteerd hebt je gewoon de omgekeerde weg moet volgen om de zaak te monteren, lijkt me een beetje te simpel. Wanneer je de zuiger aan de drijfstang monteert en vervolgens in de cilinder probeert te schuiven zal je bij een luchtkoeler merken dat je de zuigerveertang niet meer kunt verwijderen, dus eerst zuiger met zuigerveertang in cilinder en vervolgens zuiger (met cilinder) aan drijfstang. Ik weet niet of dit ook bij een waterkoeler zo gaat.
|
26 apr 2007 21:55 |
|
|
mayonaise
|
je kan niet 1 karterhelft vervangen
je moet ze allebei samen vervangen , de boringen zijn gedaan op beide helften, en die moeten dus altijd samen blijven, of je moet opnieuw lijnboren, wat eigentlijk de moeite niet is en bovendien geen enkele machine shop ervaring mee heeft( boxster lijnboren)
een boxster heb ik nog niet gedaan, maar een boxer 911 motor wel
en de truuk is dat je de drijfstangen monteerd op de krukas, zonder de zuigers, dan lijm je de karters dicht, en dan monteer je de zuigers op de stangen... op een boxster zal het wel iets gelijkaardigs zijn ,behalve dat je de zuigers en drijfstangen gemonteerd op de krukas zet, alvorens je de karters samenvoegd
zowieso vind ik het nogal onhandig om zoiets te lijf te gaan zonder workshop manual... tenzij je misschien masochistisch aangelegd bent en er geen probleem in ziet om het een paar keer te herhalen ivm fouten in de assemblage, 't is maar wat je zelf ziet zitten...
|
07 mei 2007 12:28 |
|
|