Auteur |
Bericht |
The Boxster
prov. Utrecht
|
Elk jaar olie verversen, welke olie en waar?
Ik heb net een Boxster, die in augustus 2005 de laatste (grote) beurt gehad heeft. Daarna is er nog maar 4000 km mee gereden.
De handelaar van wie ik hem kocht adviseerde mij om de olie pas in 2008 te vervangen (de kwaliteit van de olie is immers zo goed).
Wat vinden jullie hiervan?
Welk merk olie kan ik het beste nemen?
Ik heb begrepen dat Mobil normaal door Porcshe gebruikt wordt. Klopt dat?
Welk type olie voor een Boxster 2.7?
En weten jullie toevallig nog een voordelig adresje in midden Nederland?
|
30 apr 2007 8:43 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Re: Elk jaar olie verversen, welke olie en waar?
Bij een Opel Astra zou ik het er wel mee eens zijn. Bij een Porsche niet. Er wordt gewoon wat meer gevraagd voor een Porsche. En wat kost een oliewissel nu eigenlijk? Voor 200 euro ben je klaar... De olie moet in ieder geval voldoen aan minimum specificaties. In het boekje staat welke dat zijn, op het etiket staat aan welke specificaties de olie voldoet. Ikzelf heb een voorkeur voor Castrol, maar de volgende zal vast weer een andere voorkeur hebben.
Dat klopt, maar is vooral obv een contract. Net zoals Renault en Elf, Peugeot en Total, BMW en Castrol... Mobil 1 is m.i. echter geen bijzondere olie, sterker nog, Mobil 1 valt eerder een beetje tegen. Maar voor normaal gebruik wel goed genoeg. Ik zou er alleen niet voor omrijden.
|
30 apr 2007 8:56 |
|
|
HennieC2Targa
Ex.Carrera 3.2 Ex. 964 Targa C2
Ex.Boxster S Zwart
Porsche Macan Wit.Culemborg
|
Ik weet dat Porsche mobil S 10W/40 olie toepast en dat is naar mijn mening ook de beste, verder is het ook afhankelijk hoe je met de auto omgaat ,staat deze droog gestald, rij je met nat weer, korte stukjes of juist lange ritten zodat de moter lekker warm wordt ed. Hier mee aan te geven het is dus afhankelijk hoe je met de auto omgaat.
Maar bij twijfel zoals Devils son schrijft gewoon vervangen
_________________________________________ Live and let Live
|
30 apr 2007 9:22 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Minimaal één keer per jaar vervangen, ongeacht het aantal kilometers dat gereden wordt.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
30 apr 2007 9:51 |
|
|
skwajee
928S4 '88 - ex Cayenne 3.0D '11, ex 996TT '02, ex 964 C2 Tip '92, ex 911 2.7 Targa '76België
|
Heb wagen bij garagist aangeschaft feb2007.. olie is vervangen ma2006 (3000km gereden op 1 jaar). Heb ook doorgekregen om olie te vervangen bij volgende beurt of ma2008. Ik heb garantie op de motor tot feb2008..
|
30 apr 2007 14:33 |
|
|
Valentijn
911/964 Carera 2 BJ 1992
|
Gewoon niet op bezuinigen!
_________________________________________ Porsche 911/964 Carrera 2 Bouwjaar 1992
|
30 apr 2007 15:26 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
30 apr 2007 21:07 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Altijd minimaal één maal per jaar olie verversen.
Juist ook een auto die niet zoveel kilometers maakt geeft de olie een hoge belasting. Tenzij je auto in een geconditioneerde ruimte staat, komt er namenlijk vocht in het blok. Door de temperatuurswisselingen 'ademt' het blok en heb je lichte condensvorming in het blok. Normaal rijd je dit vocht er wel weer uit als je regelmatig rijdt maar bij weinig kilometers zal het vocht langzaam in de olie worden vermengd (mayonaise). En neem van mij aan dat het hele vervelende gevolgen kan hebben.
Gewoon vervangen dus. De kosten zijn het niet en je bespaard jezelf een heleboel ellende
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
30 apr 2007 23:07 |
|
|
raman
Boxster 2.7 2006
|
Porsche raadt zelf aan voor de 2.7 motor, vanaf bouwjaar 2005, om om de 30.000 Km, en in ider geval om de 2 jaar, de olie te verversen. De voorkeur gaat naar Mobil 1. Ik zou het gewoon zo doen, dan neem je alvast geen enkel risico.
|
01 mei 2007 16:52 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Elders is het ook al geschreven, maar als je niet veel rijdt zou ik toch elk jaar verversen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
01 mei 2007 17:27 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Ik woon ook in de regio Utreg . Ben de dag nadat ik eigenaar was geworden van mijn huidige Porsche ,die ik gekocht had met een laag oliepeil , even langs Car Care in Soest gereden . ( daar het peilen verschilt tussen een 3.2 en een 996 ) Mijn ervaring is dat de beste man niet goedkoop is , MAAR wel veeel verstand van Porsche's heeft.
Je kan vrijblijvend binnenlopen bij een Porsche specialist voor ALLE info
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
01 mei 2007 18:23 |
|
|
horn
PF #57
|
Het ene is niet onlosmakelijk verbonden met het andere, ook in de regio Utrecht.
Oja, ik bedoel dan niet iemand die 'niet goedkoop is, en wel heeel weinig verstand van Porsches heeft'.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 mei 2007 18:29 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Jouw ervaring of (eerste) indruk ;)
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
01 mei 2007 18:57 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Ik heb vroeger weleens een onderdeeltje gehaalt daar .En toen was mijn 1ste INDRUK positief . Het feit dat IK HEM een Porsche kenner durf te noemen is (voor mij ) simpelweg hetgeen wat ik daar gezien heb.
N.L. een medewerker vondt een "dingetje"op de grond ,en meneer kon precies vertellen wat het was en van wat voor Porsche het was
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
01 mei 2007 19:19 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
01 mei 2007 19:59 |
|
|
markk
MY01 BoxsterS
|
Porsche zegt voor mn MY01 BoxsterS om de 2 jaar of 20.000 km olie + filter. Factory fill is Mobil I 0w40.
Ik doe elke twee jaar (hooguit 10000 km in 2 jaar) olie + filter en gebruik Mobil I 5w50. Is iets dikker en is ie stiller van. Heb ook na een circuit dagje wat problemen gehad met de hydrolische kleppenstoters. Porsche Leusden adviseerde me toen Mobil I 5w50 te gebruiken.
Mark.
Laatst bijgewerkt door markk op 27 mei 2007 17:52, in totaal 1 keer bewerkt.
|
02 mei 2007 15:17 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Om nog maar even verder te borduren:
De olie van mijn 3,2 '89 moet nodig vervangen worden. Die zit er waarschijnlijk al 3 jaar in. (In 3 jaar zo'n 1000 km. gereden)
De garage die hem heeft onderhouden zegt dat hij tot 3 jaar geleden altijd standaard is afgevuld met Mobil 1 0W40 (volsyntheet).
Nu zegt een vriend van mij dat ik er net zo goed Kroon halfsyntheet in kan gooien want hij kan dat tegen inkoopsprijs kopen en hij vult zijn auto's er ook mee af en hij zegt zijn auto's lopen allemaal als zonnetjes.
Nu zijn er een paar mogelijkheden;
- ik blijf bij Mobil 1 volsynth
- ik stap over op een Mobil half synth
- ik stap over op Kroon volsynth
- ik stap over op Kroon halfsynth.
Wat zouden jullie doen? Ik kan alle olien krijgen tegen inkoopsprijs.
|
27 mei 2007 16:36 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Als ik bij mijn specialist in Steenwijk kom. Raadt hij mij Mobil1 volsynt. aan en dan gooi ik dat er in.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
27 mei 2007 17:08 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik hoor en lees altijd: Mobil SuperS 10W40.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
27 mei 2007 17:18 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Pasklare antwoorden zijn dus niet te geven.
Ik heb gehoord dat als je op een ander merk of andere olie overstapt dat je dan problemen kunt krijgen met rubbers, bv de klepsteelrubbers?
|
27 mei 2007 18:27 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Het schijnt dat bepaalde motoronderdelen (bv ook pakkingen) "wennen" aan de olie en dat je dus niet te vaak van olie moet wisselen.
Voorts zei een porschemonteur mij dat de motor sneller warm is bij een "dunne" olie dus bv een 0W... of een 5W...
|
27 mei 2007 18:41 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Ook al rij je maar af en toe, als je zorgt dat je lange ritjes maakt waarbij alles op temperatuur komt, en je daar ook even blijft (stel een uur per 6 weken om iets geks te zeggen), dan verdampt het water er toch redelijk uit of niet?
NordRack, mijn gevoel zegt mij dat een dikkere olie voor een snellere opwarming zorgt (dikkere olie --> hogere viskeuze wrijving, en wrijving betekent warmte). Maar als die keer'l dat heeft ervaren, dan zal het kloppen. Heeft hij toevallig ook gezegd waarom?
|
27 mei 2007 19:09 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Het hangt er helemaal van af hoeveel olie er in de motor zit, hoe de auto gestald staat (binnen, buiten, verwarmd) en het seizoen.
Eén maal per 6 weken een uurtje rijden vind ik erg weinig.
Punt is dat het water een verbinding met de olie aangaat die alleen maar versneld wordt wanneer je de olie ook nog eens rond laat tollen. (korte ritjes dus). Als de olie/water substantie (sludge of mayonaise) eenmaal gevormd is krijg je het vocht er ook bij een "lang ritje" (contradictie ) niet meer uit verdampt.
Ik denk dat, zeker in het vochtige seizoen, het geen kwaad kan om de auto minimaal één maal per week minstens een kilometer of 40 te laten rijden. Alleen dan kan alle vocht uit het motorblok verdampen. In de warme zomer maanden zou je er wat minder vaak mee hoeven rijden.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
27 mei 2007 22:25 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Gooi je dat ook in je '78'er SC?
|
27 mei 2007 22:55 |
|
|