| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

beginnen aan een 3.6 C4 Blok
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=13981
Pagina 1 van 3

Auteur:  Dr. Wieggie [ 14 jun 2007 11:36 ]
Berichttitel:  beginnen aan een 3.6 C4 Blok

heb een 911 C4 3.6 gekocht uit 89, ga zelf met wat uiterlijk werk aan de slag en de motor is goed maar ik wil er wel iets meer uit halen waar begin ik ? wie kan me wat vertellen waar aan te denken enz enz ?

gr. Martijn (jaja newbie)

Auteur:  Denniz C2 [ 14 jun 2007 11:46 ]
Berichttitel: 

welkom....

Je wilt meer vermogen uit je 3.6? Hmm, daar zou ik nog maar eens goed over nadenken en je goed inlezen! Gaat heeel veeel euries kosten om een paar pk's extra te krijgen. T makkelijkst is natuurlijk een nieuwe chip voor wat extra vermogen (is ook redelijk betaalbaar) , maar wil je meer dan wordt het erg duur.

Ik ben van mening dat het extra vermogen door een andere chip niet merkbaar is. Wel zal de auto anders reageren en daardoor wel beter (sneller) overkomen qwa gevoel. die 10 pk extra ga je dus amper merken op die overige 250 paardenkrachten ;)

Auteur:  Roi [ 14 jun 2007 12:07 ]
Berichttitel: 

Wat was je van plan erop los te laten.....ik bedoel mechanisch ingrijpen om bijvoorbeeld te starten met een revisie....of kan de knip nog meer open...

kijk maar eens op (willekeurige greep..):

http://www.cartronic-motorsport.de/porsche_964.html
of
http://www.ninemeister.com/
of
http://www.mj-webentwicklung.de/964/964 ... essung.xls

Als je e.e.a leest zie je al dat er verschillen in benadering en haalbaarheid bestaan...oftwel een rollenbanktets vooraf en achteraf bij een onafhankelijke derde zal het je echt vertellen....kan best teleurstellend uitpakken.

Of ga eens bij een P-specialist te rade....

voldoende mogelijkheden...kost wat heb je ook wat

Auteur:  911-lover [ 14 jun 2007 12:30 ]
Berichttitel: 

Van harte welkom hier en succes met je project

Auteur:  cabrio wim [ 14 jun 2007 12:38 ]
Berichttitel: 

Van harte welkom op het Forum.

Maar wat wil je er meer uithalen.

Topsnelheid.... :?: :roll:
Of sneller van 0 tot 200.... :idea: :D

Auteur:  Dr. Wieggie [ 14 jun 2007 13:00 ]
Berichttitel: 

Thanx ... all

ben al bezig me goed in te lezen enz ... merk al dat ik nog een hoop te leren heb en of alles wat ik wil doen haalbaar is weet ik nog niet.

Ik ga beginnen om via CPR Almere het blok te laten reviseren en dan kijken of ik de 0 - 200 wat kan opschroeven topsnelheid maakt me niet zoveel uit ... compressie was nog prima blok heeft wel 200.000 gelopen dus wil het wel opentrekken en alles laten nameten en lagers en wat verder nog nodig vervangen.

Zal daarna eerst eens beginnen met een chip, bestaan er ook bijv. snellere cillinderkoppen enz enz ?

Auteur:  Devils son [ 14 jun 2007 14:02 ]
Berichttitel: 

Zou je niet eerst eens rustig willen nadenken over wat je wil? Als je nl. toch al wil gaan reviseren...

Er zijn genoeg mogelijkheden. Je kan naar 3.8 of 4.0 gaan. Je kan de cilinderkoppen aanpassen (ninemeister heeft hele mooie, die overigens ook een heel mooi prijsje hebben, alternatief is aanpassen van de bestaande koppen). Je kan gaan werken met Motec. Andere injectoren. Je kan er een compressor op mikken. Als het blok toch al open gaat kun je de compressie verlagen en er meer druk op mikken met een compressor (al dan niet turbo).

Enz.

Kortom, even een stapje terug en voor jezelf afvragen wat je wil. Dan kijken wat je daarvoor wil uitgeven. Dan kijken wat voor jou uit alle opties het ideaalpakket het beste benadert.

Auteur:  cabrio wim [ 14 jun 2007 14:12 ]
Berichttitel: 

Wat denk je ervan om alleen de bak aan te laten passen zodat hij sneller trekt. :roll:
Als de topsnelheid niet zoveel uitmaakt, denk ik ook nog een stuk goedkoper.

Auteur:  RuudV [ 14 jun 2007 14:25 ]
Berichttitel: 

Bel eens met van der Gugten in Bodegraven.

Ik sprak hem laatst en hij vertelde me dat-ie met het aanpakken van het gehele uitlaatgedeelte (spruitstuk, sportkatalisatoren, einddemper) en nog een andere mechanische aanpassing een mooi resultaat had bereikt met een 964 (zo'n 40 PK erbij, meen ik me te herinneren).

Auteur:  Dr. Wieggie [ 14 jun 2007 14:30 ]
Berichttitel: 

thanx hier heb ik wat aan !

ik weet voor de helft nog niet wat mogelijk is, ben in de gelukkige positie dat het wat mag kosten maar wil het wel weloverwogen doen. Ben mijn lijstje an het maken en zal rustig aan doen met kiezen kan poen maar 1x uitgeven en omdraaien van duppies is niets ... (had ik beter een andere bak kunnen kopen)

vind het wat gaaf wat er allemaal mogelijk is, damn leuk speelgoed dit !

Auteur:  André [ 14 jun 2007 14:32 ]
Berichttitel: 

Is een Free-flow uitlaatsysteem toe te passen,zoiets als SSI?? heb begrepen dat 964 moeilijk is Voor 1993 heb je geen cat-plicht.??

André,zeeeeertevredenmet10%meerpken20%meertorq :lol: :lol:

Auteur:  Roi [ 14 jun 2007 14:37 ]
Berichttitel: 

Persoonlijk...vind ik de 964 Motec van Ninemeister oplossing in combinatie met een motor-revisie (gewoon 3.6 laten) wel een aantrekkelijke....325 pk met 400 Nm en voor een te "overzien" bedrag (...).

Afhankelijk van je revisie kosten, vaak genoemd tussen de 6-10k (als je het laat uitvoeren zelf doen uiteraard goedkoper), komt er een 5k bij.

De stap naar meer de -Motec +1- wordt mijns inziens onevenredig veel duurder en verkrijgbaarheid serviceonderdelen (afhankelijkheid).

Tsja en dan heb je in de remmen, extra oliekoeler, racestoelen en rolkooi nauurlijk al geinvesteerd. En om het op de weg te brengen heb je ook al een sperdif (a 1,5 k) gemonteerd en in je zelf als rijder geinvesteerd.... :wink: En gedraag je je op de openbare weg...zoals wij allemaal hier.....

Auteur:  Devils son [ 14 jun 2007 14:39 ]
Berichttitel: 

Om eens een idee te geven:

1. 9m Motec conversion. Gives 315-320bhp on a non-RS engine, price £3500 fitted and mapped.
2. 9m Motec +1. Either port existing heads or preferably replace with 9m billet heads (if original heads are damaged). Sports cams, valve springs & ti retainers. Gives around 340-350hp on a stock plastic intake manifold. £5000 using standard heads, billet heads & valves additional £4800.
3. Exhaust system. Fit equal length headers and suitable silencer. Adds 5-7hp and 10Nm to either of above, flattens torque curve throughout range. From £2500 fitted
4. 3.8 litre upgrade. Ideal as in Christer's case where the engine needed a cylinder upgrade from the earlier design. 9m B&P set £3500, recommended to be used with matching 9m OEM replacement connecting rods at £1400 a set for an increased rpm limit.


Ja, je bent niet de enige die nadenkt over meer vermogen... :wink:

Auteur:  Devils son [ 14 jun 2007 14:40 ]
Berichttitel: 

Roi schreef:

De stap naar meer de -Motec +1- wordt mijns inziens onevenredig veel duurder en verkrijgbaarheid serviceonderdelen (afhankelijkheid).


Ik vind dat eigenlijk nog wel meevallen...

Auteur:  Roi [ 14 jun 2007 14:50 ]
Berichttitel: 

+ 25 Nm en zeg maar 25 pk voor een € 7,5k extra (12,5k totaal) in de aanbevolen uitvoering dan ...
terwijl stap 1 + 80 Nm + 50 pk brengt voor een slordige € 5k...

vindt het rendement wel behoorlijk verschillen.

Geef toe Motec +1 in standaard uitvoering in de door jou genoemde prijs zijnde € 7,5 k is al een stuk aantrekkelijker...

Auteur:  Devils son [ 14 jun 2007 15:07 ]
Berichttitel: 

Roi schreef:
+ 25 Nm en zeg maar 25 pk voor een € 7,5k extra (12,5k totaal) in de aanbevolen uitvoering dan ...
terwijl stap 1 + 80 Nm + 50 pk brengt voor een slordige € 5k...

vindt het rendement wel behoorlijk verschillen.


Als je het zo bekijkt, ja.

Maar als je na gaat hoeveel je met een relatief lage investering kan winnen (voor 1500-2000 euro zit je op 290 pk en er mag nog geld vanaf indien je al de gebruikelijke aanpassingen aan de uitlaat hebt), dan is de winst van Motec (nog eens 20 pk bij niet RS) niet zo heel groot. De 30 pk daarna vind ik dan, zeker aangezien meer vermogen steeds meer geld pleegt te kosten, wel meevallen.

Bang for the buck blijft natuurlijk TPC. 10K in euro's voor 360 pk. Alleen schijnen die leveringsproblemen te hebben.

Auteur:  Dr. Wieggie [ 14 jun 2007 15:11 ]
Berichttitel: 

Roi schreef:
+ 25 Nm en zeg maar 25 pk voor een € 7,5k extra (12,5k totaal) in de aanbevolen uitvoering dan ...
terwijl stap 1 + 80 Nm + 50 pk brengt voor een slordige € 5k...

vindt het rendement wel behoorlijk verschillen.

Geef toe Motec +1 in standaard uitvoering in de door jou genoemde prijs zijnde € 7,5 k is al een stuk aantrekkelijker...



interesant ... en hebben jullie ervaringen hiermee ? wie heeft dat al laten doen ? zijn wel ff bedragen hahaha bij motoren ben ik sneller klaar voor meer pk's

Auteur:  Roi [ 14 jun 2007 15:16 ]
Berichttitel: 

Bij de remaps noemen ze op de site niet de koppelwaarden...trouwens die 400 Nm bij de Motec upgrade wordt ook zonder toerental opgegeven.

Dat vind ik nog een bedenkelijk punt; hoe gaat de koppelcurve eruit zien, heel stijl ..euh steil met de 400 Nm bij laten we zeggen 5500 tpm :roll:

Die compressor oplossing lijkt mij niets...goed das persoonlijk.

Edit even redigeren..dit kan echt niet.

Auteur:  Roi [ 14 jun 2007 15:20 ]
Berichttitel: 

@ Wieggie,

Nee, alleen nog maar over gedacht...nog geen actie ondernomen (jammer genoeg), budget momenteel niet beschikbaar voor dit soort "geintjes"....bovendien vraag ik me altijd af of ik dan niet beter de overstap moet maken naar een andere voiture die standaard al deze pk's heeft (met goede gewicht verhouding dan...)

en ik moet eerlijk zijn aan de "rijder" valt bij mij nog wel het nodige te verbeteren...maar om over deze techniek te filosodingesen is een hobby ansich :D

Auteur:  TD (zonder I) [ 14 jun 2007 15:29 ]
Berichttitel: 

Ik ben verre van technisch, een blok van een 993 in een 964 lepelen :roll: . Of zet dat geen zoden aan de dijk ? en moeten dan teveel technische wijzigingen (bak etc.) doorgevoerd worden, waardoor het meer in de financiele papieren loopt dan in vermogen. :?:

Auteur:  Devils son [ 14 jun 2007 15:35 ]
Berichttitel: 

Dr. Wieggie schreef:
interesant ... en hebben jullie ervaringen hiermee ? wie heeft dat al laten doen ? zijn wel ff bedragen hahaha bij motoren ben ik sneller klaar voor meer pk's


Bij rennlist zijn er genoeg die hier ervaring mee hebben. Genoeg leesplezier. Wel moet je de Engelse taal machtig zijn, maar dat is zelden een belemmering...

Auteur:  Devils son [ 14 jun 2007 15:37 ]
Berichttitel: 

TD (zonder I) schreef:
Ik ben verre van technisch, een blok van een 993 in een 964 lepelen :roll: . Of zet dat geen zoden aan de dijk ? en moeten dan teveel technische wijzigingen (bak etc.) doorgevoerd worden, waardoor het meer in de financiele papieren loopt dan in vermogen. :?:


Hele dure oplossing. Niet alleen een nieuwe motor, maar ook computer, kabelboom.

Al met al op niveau Motec +1 vwb kosten als ik het moet inschatten en dan heb je 285 pk. In plaats van 340...

Auteur:  Devils son [ 14 jun 2007 15:42 ]
Berichttitel: 

Roi schreef:
Bij de remaps noemen ze op de site niet de koppelwaarden...trouwens die 400 Nm bij de Motec upgrade wordt ook zonder toerental opgegeven.

Dat vind ik nog een bedenkelijk punt; hoe gaat de koppelcurve eruit zien, heel stijl met de 400 Nm bij laten we zeggen 5500 tpm :roll:


Om een idee te geven:

Afbeelding

Auteur:  TD (zonder I) [ 14 jun 2007 15:44 ]
Berichttitel: 

Citaat:
Hele dure oplossing. Niet alleen een nieuwe motor, maar ook computer, kabelboom.

Al met al op niveau Motec +1 vwb kosten als ik het moet inschatten en dan heb je 285 pk. In plaats van 340...


Devils son: dank voor je antwoord :salut:

Auteur:  Dr. Wieggie [ 14 jun 2007 15:55 ]
Berichttitel: 

Roi schreef:
@ Wieggie,

Nee, alleen nog maar over gedacht...nog geen actie ondernomen (jammer genoeg), budget momenteel niet beschikbaar voor dit soort "geintjes"....bovendien vraag ik me altijd af of ik dan niet beter de overstap moet maken naar een andere voiture die standaard al deze pk's heeft (met goede gewicht verhouding dan...)

en ik moet eerlijk zijn aan de "rijder" valt bij mij nog wel het nodige te verbeteren...maar om over deze techniek te filosodingesen is een hobby ansich :D


hihi helemaal eens ! tja de 911 uit 2007 zat nog niet helemaal in het budget ... komt er wel op een dag al is het geluid van een luchtgekoelde 911 zo mooi ... en kwa stuurkunsten, ik zit elk weekend met de motor op het circuit (de andere hobby) dus ik investeer wel in de bestuurder ... nu nog een Assen doen met de auto.

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/