| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Olieverbruik http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=1404 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Anonymous [ 25 jul 2004 11:02 ] |
Berichttitel: | Olieverbruik |
Ik realiseer me dat dit onderwerp vast al vaker moet zijn besproken... Maar hoe zit dat nou met dat olieverbruik? Ik heb een Carrera 3.2 uit 1987 met iets meer dan 100.000 km. De motor verbruikt ongeveer 1 liter per 1500 km -nog binnen de "Porsche normen" heb ik begrepen, maar ik vind het niettemin best veel. De auto loopt en presteert uitstekend, lekt voor zover ik kan zien geen olie (ik check altijd de garagevloer maar die blijft kurkdroog) en walmt ook niet, zelfs niet bij overschakelen bij hoge toeren. Verder rijd ik (denk ik) netjes, rijd de auto goed warm met < 4000 rpm, en ook bij warme motor vermijd ik "rood" en afremmen op motor bij hoge toeren. Ik ben geen heilige en houd van stevig doorrijden (ik woon in Zwitserland met een paar heerlijke bergpassen vlak bij ) maar met liefde voor de techniek. Maar ja, de auto is de eerste 85000 km niet van mij geweest... De vraag is: is dit nou erg? Is het een voorbode van ellende? Kan/moet ik in dit stadium reeds iets doen om erger to voorkomen? Of moet ik gewoon lekker wltijd een litertje 0W40 bij de hand houden en me verder geen zorgen maken... Wie weet raad? Fred[/list] |
Auteur: | Denniz C2 [ 25 jul 2004 11:52 ] |
Berichttitel: | |
1 liter op 1500 Km's lijkt mij niet bijzonder veel. Wel moet ik toegeven dat mijn 964 dit bij lange niet verbruikt. Er zit misschien ook nog wel verschil in het verbruik bij een 3.2 en een 3.6 |
Auteur: | Peter 3.2 [ 25 jul 2004 14:01 ] |
Berichttitel: | |
Nee hoor.......de mijne verbruikt nog geen liter per 4000 km Peter 3.2 |
Auteur: | dirkie [ 25 jul 2004 15:58 ] |
Berichttitel: | |
1 liter op ongeveer 2000 a 2500km en ik heb een "zwetend blok" ... Dus valt best nog wel mee ... Dirk |
Auteur: | Anonymous [ 25 jul 2004 16:07 ] |
Berichttitel: | |
Misschien domme vraag... maar als de motor geen olie lekt/zweet, en ook geen blauwe wolken uitbraakt, waar gaat die olie dan heen..? Ik neem aan dat het verbrandt, maar zou je dat dan niet op een of andere manier moeten zien - althans als het zo als in mijn geval om 1 liter/1500 km gaat? |
Auteur: | Erwin [ 25 jul 2004 16:42 ] |
Berichttitel: | |
Ik zou hier geen zorgen om maken. Het olie verbruik is hier dus ook echt een olieverbruik. Net als benzine verbruikt elke motor olie, de een wat meer, de ander wat minder. In dit geval totaal geen probleem. Olie verbruik wordt veroorzaakt door, of een te grote inlaatklepgeleiderspeling, niet meer goed werkende inlaatklepgeleiderafdichtingen, een te gladde cilinderwand of te weinig aanlegdruk van de olieschraapveer, en zelfs een ruime drijfstanglager speling kan olieverbruik veroorzaken. (er spuit dan een meer dan normale hoeveelheid olie op de cilinderwand) Meestal is er natuurlijk een opsomming van deze redenen die het olie verbruik duidelijker merkbaar maken. Mocht de motor echter goed presteren en het olieverbruik ligt op maximaal 1 liter op de 750 tot 1000 km. dan kan er nog goed mee gereden worden, en kan revisie uitgesteld worden tot er ook andere klachten bij komen, zoals tikken van de motor, olie lekkage, te lage oliedruk , onregelmatig lopen door verschillende compressie van de onderlinge cilinders , ect. Erwin. |
Auteur: | Guus [ 26 jul 2004 0:42 ] |
Berichttitel: | |
Mijn Porsche 993 4S met 148.000 km verbruikt ca 1/2 l. olie op 1000 km. Loopt verder prima! Ik gebruik op advies van de dealer Mobil 1 olie 0w-40. Het boekje adviseert o.a. 10w-50. Zou het nog wat uitmaken op het olieverbruik als ik wat minder dunne olie zou gebruiken? |
Auteur: | dirkie [ 26 jul 2004 1:08 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Een officiële P dealer zal je altijd 0w-40 full synthetic adviseren ... reden een Porsche "service bulletin" is destijds verspreid met de melding dat het vanaf dat ogenblik zo diende te gebeuren. Verder gewoon blijven gebruiken wat je kar altijd gewend is te krijgen. 0w40 olie is opzichzelf een zeer goede olie vooral voor nieuwere motoren. (lees fijnere olie)Maar als jouw 993 ze altijd heeft gekregen ... blijven gebruiken dus ... Heb het 1 keertje in mijn 964 gehad en die was er sneller weer uit dan ze erin was gegaan ... leek wel een zeef opeens mijn motorblok De pakkingen zijn niet meer 100% en de flinterdunne 0w40 kwam er probleemloos doorheen. Nu 10w40 half synthetisch ... probleem 95% weg ... was ook de olie die destijds in de nieuwe 911'jes werd gebruikt. Ik denk niet dat je grote merkbare verschillen qua verbruik zal merken als je andere gaat gebruiken. Greetz Dirk |
Auteur: | Anonymous [ 26 jul 2004 9:09 ] |
Berichttitel: | |
Bedankt voor jullie snelle reacties - kijk, hier heb ik echt iets aan. Ik ben een beginneling op het forum en heb al veel geleerd (en ook gelachen trouwens) van jullie eerdere conversaties. Ik ben gerustgesteld over het olieverbruik... houd gewoon een voorraadje olie bij me voor lange snelle ritten (Nederland v.v. ), Mobil 1 0w40 in mijn geval, dat kreeg hij bij de P dealer sinds autoheugnis en hij vindt het - kennelijk - lekker |
Auteur: | Marco [ 26 jul 2004 9:14 ] |
Berichttitel: | |
als hij het maar niet te lekker gaat vinden zonder dollen, zonder enige P ervaring, maar in het algemeen is mij altijd verteld dat je het beste dezelfde olie kan blijven gebruiken an ik kan je vertellen heb al aardig wat olie bijgevuld in mn italiaanse olioholics |
Auteur: | lindemans [ 26 jul 2004 19:57 ] |
Berichttitel: | |
Ik blijf het gek vinden dat een auto aan zn olie zou "wennen" hoor. Ik heb de discussie een beetje gevolgd maar het doet me wel goed. Op een lange rit naar Zweden (heen en weer) zit ik met mn 3.2 uit 1989 (200.000 km) op een liter op ca. 1700-1800 km. Met redelijk snelle stukken zo af en toe. Ik liep me al af te vragen of ik het spaarvarken al moest gan slachten voor een top-end revisie; als ik dit zo lees laat het blok maar lekker dicht voorlopig. Loopt en trekt als een zonnetje verder, afblijven dus maar (?). |
Auteur: | Marco [ 26 jul 2004 20:10 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Als Erwin het zegt... |
Auteur: | dirkie [ 27 jul 2004 6:16 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
De auto niet ... de pakkingen wel ... |
Auteur: | Anonymous [ 27 jul 2004 9:38 ] |
Berichttitel: | |
Heb altijd begrepen dat het link is om na jaren van gebruik van minerale olie over te stappen op syntethische olie. Dit wegens de reinigende werking van synthetische olie - het loskomen van vuildeeltjes die vervolgens worden rondgepompt zou kunnen leiden tot een "motorinfarct". Als dat zo is, zou overstappen van synthetisch naar (half) minerale olie geen probleem mogen zijn lijkt me. Van echt "wennen" lijkt me geen sprake... alhoewel... |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |