| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Demper motorkantelen
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=14120
Pagina 1 van 1

Auteur:  Bert [ 25 jun 2007 12:51 ]
Berichttitel:  Demper motorkantelen

Afbeelding

Op de foto zie je vóór de verdeler een demper zitten die het kantelen van de motor moet dempen. Nu heb ik de laatste tijd redelijk wat motorcompartimenten van 3.2's gezien maar steeds zit er géén demper!
Is de demper vanaf een bepaald bouwjaar gemonteerd of was het een optie/aftermarket onderdeel?

Auteur:  Olaf [ 25 jun 2007 12:59 ]
Berichttitel:  Re: Demper motorkantelen

Red Cabriolet schreef:


KLIKKERDEKLIK en je hebt 'n wat grotere en duidelijker(e) foto :wink:

Ik heb nog nooit van zo'n demper gehoord en ook nooit (eerder) eentje gezien :roll:

Auteur:  André [ 25 jun 2007 13:14 ]
Berichttitel: 

Dacht alleen op cabrio versie??

Auteur:  Paul II [ 25 jun 2007 13:42 ]
Berichttitel: 

Is niet afhankelijk van bouwjaar etc.
Begrijp ik uit de volgende bijdrage 8) :wink:

Auteur:  Jeroen914 [ 25 jun 2007 13:55 ]
Berichttitel: 

André 3.0 schreef:
Dacht alleen op cabrio versie??

helemaal goed

Auteur:  Bert [ 25 jun 2007 14:01 ]
Berichttitel: 

Is dat dan om de torsiegevoeligere carrosserie te ontlasten?

Auteur:  Jeroen914 [ 25 jun 2007 14:05 ]
Berichttitel: 

geen idee...

Auteur:  NordRack2 [ 25 jun 2007 15:01 ]
Berichttitel: 

Ik heb hem ook...

Auteur:  cabrio wim [ 10 jul 2007 20:52 ]
Berichttitel: 

Red Cabriolet schreef:
Is dat dan om de torsiegevoeligere carrosserie te ontlasten?


Dit is een vibiratiedemper, deze zit bevestigd op de dwarsligger waar de motordrager aan vast zit. Daar tussen zit een torsirubber onder een bepaalde spanning, deze dient ervoor om de trilling van de motor op te vangen en niet door te geven aan de carosserie.
Is alleen geplaatst in de cabrio en targa.

Auteur:  lindemans [ 22 jul 2007 17:39 ]
Berichttitel: 

Als het zou zijn om trillingen van de motor te isoleren van het chassis, dan zou het ook zinvol zijn om m in de coupe te monteren. Dat is dus niet zo.

De reden is een andere:
De motor met versnellingsbak zit op 4 hoeken met bouten aan het chassis vast: ergens midden-onder de auto aan een subframe aan de bak en helemaal achteraan aan weerszijden onder de motorklep.
Op elk van die 4 punten zitten rubber dempers in de bevestigingspunten om motor en bak te isoleren van het chassis.

Omdat de carrosserie van een cabrio en targa minder stijf zijn, torderen deze meer. Deze krachten zouden dan voor mechanische spanning op de stijve motor-bak combinatie zorgen. Da's niet goed.
Om dit te voorkomen kan de motorsteun achter draaien in een lager. De brede arm die aan weerszijden onder de motorklep aan het chassis vast zit, kan draaien ten opzichte van de steun die aan de motor vast zit. Om te voorkomen dat dit teveel gaat jutteren zit de demper op dat draaipunt.
De demper dempt dus di draaibeweging.

Op die manier kan de carrosserie torderen zonder torsiekrachten op de motor-bak combinatie over te brengen. Het is dus niet om de carrosserie te ontlasten, maar juist blok en bak...

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/