| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Ander type olie, dunnere olie? http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=14874 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | Meneer aard [ 18 aug 2007 22:08 ] |
Berichttitel: | Ander type olie, dunnere olie? |
In mijn 924 zit nu Shell Helix Super 15w40 Half Syntheet. Ik heb altijd een kleine en lichte kleppen tik gehad bij deze olie, gisteren heb ik mijn kleppendeksel los gehad om de kleppen te stellen, en deze stonden prima. Voordat ik het kleppendeksel sloot, heb ik de nokkenas + bussen (die stoter bussen waar de nokkenas tegenaan stoot) doordrenkt met olie voor het roteren van de motor en voor de start (ding stond immers 4 weken stil ivm vakantie). Deze olie is een ander merk, namelijk Castrol Magnetic GTX 15w40 half syntheet. Vandaag de motor gestart, en de tik was gewoon weg bij de koude start die je normaal altijd iets hoorde. De shell olie is redelijk dik van zich eigen, en die van Castrol is toch wat vloeibaarder (als ik zo de tekst op de fles moet geloven schijnt dit te bevorderen bij de koude start (wat ik wel opzich geloof). Laatst kreeg ik van een maat van me een test uit engeland (zal vanavond even de link opsnorren, ook interessant voor hier! ) waar ze diverse olie soorten hebben getest. Helaas die niet van castrol. Mobile1 en Shell Helix scoorden ver beneden de maat wat ook te zien was aan de lager slijtage waar ze een foto van gemaakt hebben. Mijn eigen idee is dat ik overstap naar een andere olie soort, Of Castrol (en daar heb je ook wer die high milage olie soort van, waar ik me twijfels bij heb, iemand ervaring mee?) of richting valvoline/ mobile1 (valvoline kwam er goed uit!). Alvast bedankt |
Auteur: | cabrio wim [ 19 aug 2007 9:57 ] |
Berichttitel: | |
Hoe kwam de Kroon olie uit de test, want die gebruik ik altijd. |
Auteur: | funnyname [ 19 aug 2007 12:52 ] |
Berichttitel: | |
911 & Porsche world raadt Magnatec aan van Castrol. 1990->nu Castrol Magnatec 5W-40 C3 1980->nu Castrol Magnatec 10W-40 A3/B3 oldtimer Castrol GTX High Mileage 15W-40 A3/B3 Ik zelf rijdt met 10W60 van Castrol, omdat ik ook veel op het circuit rijdt. Tot nu toe heb ik hier prima ervaringen mee. Porsche zelf schrijft altijd 0W40 van Mobil voor. |
Auteur: | CJ [ 19 aug 2007 13:06 ] |
Berichttitel: | |
interesting..... Heb al vele discussies hierover gevoerd en gehoord. Hoor idd vaak dat porsche zelf 0W40 voorschrijft. Dit vind ik echter niet terug in mijn instructieboekje. Toch typisch. Zelf heb ik nu 10W40 Mobil erin zitten, en tot dusver geen klachten. |
Auteur: | Roi [ 19 aug 2007 22:13 ] |
Berichttitel: | |
Kwam laatst deze link tegen: http://www.webmaniac.de/porsche/Motoroelfreigaben.pdf Had hem nog niet eerder gezien, jullie? Roi |
Auteur: | FROST [ 20 aug 2007 9:19 ] |
Berichttitel: | |
Ik wist niet dat olie het starten kon beinvloeden?? Misschien moet ik ook maar eens overstappen naar die Castrol...ik weet dat ze die hebben liggen bij de Halfords... Ik heb namelijk nu hun eigen merk.. |
Auteur: | 911-lover [ 20 aug 2007 11:08 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb ook 0W40 in de P zitten en ben er zeer tevreden van |
Auteur: | Paul II [ 20 aug 2007 11:18 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Dat komt door de technische ontwikkeling naar steeds dunnere olie. Toen je instructieboekje - meer dan 15 jaar geleden! - geschreven werd, was de norm een duidelijk dikkere olie. Speciaal het cijfer voor de W (dikte indien olie koud) was veel hoger, de olie dus dikker. Door de ontwikkeling zijn er nu dunnere olieen die bij koude motor wel veilig smeren, minder weerstand geven, etc. Die 'dunnere' kun je ook prima gebruiken. Alleen de overgang van mineraal (niet syntheet) naar volsyntheet kan een probleem geven. Zoek op het forum, er is (ook) al veel geschreven over dit onderwerp. |
Auteur: | alvin01 [ 20 aug 2007 16:52 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Idem , ik ook, ik weet niet beter!! |
Auteur: | Meneer aard [ 20 aug 2007 23:12 ] |
Berichttitel: | |
Hieronder staan de testen van diverse soorten olie, en hoe ook getest is. Misschien zijn de plaatjes iets aan de grote kant maar de leesbaarheid is daarmee wel prima Zoals je ziet zijn er een aantal belangrijke oliemerken niet getest zoals Kroon-oil en Castrol. Ik ben zelf benieuwd naar Kroon-Oil, dat is in mijn ogen een b-merk olie (iemand andere mening daarover?). |
Auteur: | NordRack2 [ 21 aug 2007 15:00 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
In mijn 3,2 heeft altijd Mobil 1 gezeten. Ben nu overgestapt op Kroon Helar 0W40. Kroon een b-merk? Kroon kan net zo goed net zo goed of zelfs béter zijn als Mobil 1. Dat Porsche Mobil 1 voorschrijft wil niets zeggen......dat heeft met sponsoring en poen te maken.....
Je spreekt jezelf een beetje tegen niet? |
Auteur: | Ome Sander [ 22 aug 2007 11:00 ] |
Berichttitel: | |
Ik mis mijn favotiet idd ook, de GT1 sae 40 van Kendall. Ik ben er iig heel erg tevreden over! |
Auteur: | marcelSC [ 25 aug 2007 13:40 ] |
Berichttitel: | |
Bij de Makro is de Mobil 0W40 in de aanbieding voor €35,-/4l, wat ben ik dan altijd genaaid zeg. |
Auteur: | Tom80 [ 25 aug 2007 14:19 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb er nu 10W40 Shell Helix halfsyntheet inzitten maar vind de oliedruk bij lage toerentallen en koude motor niet zo fraai, denk dat ik naar een wat dikkere olie overga. 15W40 lijkt me een aardige keus. Met Kroon heb ik ook goede ervaringen in diverse auto's, trouwens. |
Auteur: | WdePundert [ 25 aug 2007 14:22 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
|
Auteur: | Tom80 [ 25 aug 2007 23:21 ] |
Berichttitel: | |
Daarom stond er ook 'bij lage toerentallen en koude motor'. |
Auteur: | Meneer aard [ 25 aug 2007 23:24 ] |
Berichttitel: | |
Wat voor olie druk heb jij Tom? Bij de 924? Koude start : 6 bar (warm weer) 7 bar (wat ik zo in mijn ooghoek aflees) bij echt koud weer. Warm: -Stationair: 2 bar -3000 toeren 4,5 bar (bij echt warme motor), vaak 5 bar. Op toeren 5,5 bar. Shell Helix 15w40 super. |
Auteur: | Tom80 [ 25 aug 2007 23:41 ] |
Berichttitel: | |
Stationair is ergens tussen de 2 en 4 bar, maar sinds het olieverversen steeds vaker rond de 2 bar. Soms ook na de koude start, terwijl-ie eerst meestal rond de 6 bar was en met koude motor, rijdend, stond de meter bijna of helemaal op max. Dit doet-ie nog steeds op de snelweg, trouwens. De meter wordt trouwens nogal beïnvloed door het laadcircuit. Als de auto niet goed bijlaadt, geeft de oliedrukmeter allerlei bizarre waarden aan. |
Auteur: | Meneer aard [ 25 aug 2007 23:44 ] |
Berichttitel: | |
Officieel hoort in die motoren 15w40..Dus het is logisch dat je olie druk zakt omdat ie wat dunner is. Zeker bij de koude start. |
Auteur: | marcelSC [ 26 aug 2007 13:26 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Weet niet wat 'superS' is, maar staat SuperSyn technology op en is Fully Synthetic Motor Oil, 0W-40 Benzine of 0W-40 TDi, ik heb beide nodig dus haal van elk 5 bussen! Voor mijn TDi rekenen die VW zuigers ruim 20,- de liter, dan koop ik dus zelf dat litertje om bij te vullen, vind ik wat prijzig. Mij zien ze er niet meer. |
Auteur: | Henk [ 26 aug 2007 13:45 ] |
Berichttitel: | |
Bah wat naar dat er iemand iets aan je verdient... |
Auteur: | marcelSC [ 26 aug 2007 14:25 ] |
Berichttitel: | |
iets ruim verdubbelen tov van een ander is absurd, 2x de inkoop ex. is vrij normaal. |
Auteur: | WdePundert [ 26 aug 2007 17:40 ] |
Berichttitel: | |
@Marcel sc: De superS is half synthetisch en wordt voor veel oudere Porsches voorgeschreven, i.t.t. deze die volsynthetisch is. |
Auteur: | marcelSC [ 26 aug 2007 22:34 ] |
Berichttitel: | |
aha ok, niks voor mij dus. neem ik alleen de TDi olie mee, bedankt. |
Auteur: | WdePundert [ 27 aug 2007 9:13 ] |
Berichttitel: | |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |