Auteur |
Bericht |
Pascal
‘64 Kever
|
Hoe zit dat met die olie? Meningen zijn erover verdeeld krijg ik het idee. Is het ook niet zo, dat je niet 'halverwege' een Porsche zijn leven over moet moet stappen op een andere soort olie?
(lees: je hebt altijd 0W40 gebruikt, om dan na 15 jaar ineens over te stappen op 10W40 (ik noem maar iets!))
(en nee, na 30 jaar is het leven van een porker nog niet over nee!)
|
08 nov 2003 14:06 |
|
|
fransk
Tijdelijk Porsche-loos; Jaguar XJ8;Maastricht
|
Ik gebruik 10W40 olie. Na de motor revisie zit deze olie in de motor.
Tanken doe ik met m'n SC-tje gewoon loodvrij 98 en om de 3 tankbeurten gooi ik er lood additief bij.
Af en toe eens een lekker lang stuk blazen ( met warme cq hete motor).
Zo blijft ie lekker lopen.......
|
08 nov 2003 14:44 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Zijn de meningen over verdeeld.
Oliespecialist van gummen.org, Willem van Kendall Oils adviseert voor een 993 een 5W-40 of bij echt doortrappen een 5W-50.
De Porsche specialist gooit er 0W-40 in.
Klopt Frans dat er zoveel olie in het blok zit, edoch niet alle olie uit de leidingen wordt ververst.
13.5 liter olie bij een 993 ,wordt 10.5 l. in rekening gebracht bij olieverversen.
Wanneer olietemp. op 8uur staat mag er getrapt worden
|
08 nov 2003 17:57 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
idd ... de specialist gooit er 0w40 in ... als ik mijne even nieuwe smeer geeft ben je dan al wel snel dik 150€ aan olie alleen kwijt ... toch wil ik erbij vermelden dat deze extra investering zichzelf voor een groot stuk terugbetaald... wisselen om de 5.000km is dan echt nutteloos... ze raden 10.000 km aan maar ik hou het persoonlijk op 7500km... het zekere voor het onzekere.
Je moet maar is rondsnuffelen op het www, daar vind je eindeloos veel grafieken en testresultaten aangaande olie... let daar vooral op de smeerkwaliteiten bij de koude motor ... die zijn het allerbelangrijkste ... daar zit je slijtage in.
Als ik de website nog is oversurf vermeld ik hem wel even hier.
Greetz Dirkie
|
08 nov 2003 19:41 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
De ene wel, een andere Porsche specialist (de mijne ) juist weer 10W40
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
08 nov 2003 20:15 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Precies, en daarom gooi ik er 5W-50 in.(Mobil1)
Minder slijtage door een betere smeerfilmsterkte bij lage toerentallen.
Minder silica-vervuiling,minder brandstofvervuiling bij 5W-50.
Dankzij olie-analyse via mijn broer die wat in de racerij (Clio Cup) doet.
Verversingstermijn bij mij is plm.7-8000 km.
Gebruik je de Porsche waarvoor deze gemaakt is dan gooi er maar 5W-50 in.
|
08 nov 2003 20:36 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Zat net wat dingen op te zoeken, en kwam dit stukje tegen op de rennlist FAQ voor de SC. Zoals ik het lees, gaat het ook op voor alle modellen (in elk geval t/m 993 )
-
In a March 2000 Porsche Technical Bulletin, summarized in "Porsche Approved Engine Oils" by Allan Caldwell in Porsche Panorama, October 2000, p. 82, the following oils are approved by Porsche for all 4,6, and 8 cylinder Porsche's from 1973 to current models:
Manufacturer/Name Weight
Castrol/Syntec 5W-50
Exxon Superflo Supreme Spec . 15W-40
Mobil 1 5W-30, 10W-30, 15W-50
Sun Oil/Sunoco Synturo Gold 5W-40
Texaco/Havoline Formulat 3 Synth 5W-40
Valvoline/High Performance Syn. 5W-30
Porsche approved the use of synthetic oil in it's engines in 1980, but cautioned that normal oil change intervals should be followed. The factory has been filling it's new engines with synthetic oil since August 1992.
-
Dacht, misschien wel ff handig... Die Mobil-1 hebben ze natuurlijk weer niet bij de Makro, misschien die Castrol wel
(lees: net TIG liter gekocht voor mijn olie-drinkende-alfa )
|
12 nov 2003 11:07 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Ik ga er maar vanuit dan mijn specialist weet wat het beste is voor mijn 964, zoals ik 'm gebruik . Verwarring alom .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 nov 2003 11:22 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Nou Eric, daar ben ik niet zo zeker van.
Die jongens gooien er dan Mobil 1 0W-40 in.
Komt als referentie t.o.v 10W-40 en 5W-50 het slechtste eruit.
In het stukje van Pascal, wat ik ken, wordt ook niet over 0W-40 gerept.
Dus...
|
12 nov 2003 13:23 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Hmmm, maar ook jouw Mobil 5W50 staat niet in het lijstje Robinson (wel van Castrol trouwens, maar dat terzijde )...
Ik snap er niks meer van, zal maar vertrouwen op de persoon die mij mijn 911 verkoopt (lees: een specialist als het goed is )
|
12 nov 2003 13:33 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Mijn specialist doet er 10W-40 in (zie boven ), komt zelfs niet in "het rijtje van PaSCal" voor
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 nov 2003 13:34 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Oei,oei als dat maar goed gaat.
Dus jij bent een rustige rijder
|
12 nov 2003 13:37 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Inderdaad, om te scheuren pak ik wel m'n Impreza, CRX of Golf ..... met olie van de Kwantum natuurlijk
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 nov 2003 13:41 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Goed, mien jong
|
12 nov 2003 13:46 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Hmmm, hela, het is niet MIJN rijtje
Enne, scheuren doen we wel in een kart whiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
Latur!
Pascal, twijfelt tussen SC en 3.2
|
12 nov 2003 15:20 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
3.2 for sure
|
12 nov 2003 18:26 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Zou voor een SC gaan ..... Pa3.2al ziet er toch niet uit
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 nov 2003 19:59 |
|
|
John
Cayenne
|
Wat dacht je van Pascallera
|
12 nov 2003 20:22 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Hela, die Pascallera lijkt me niet zo'n goed idee...
Ik word nu al OF Patrick genoemd, OF mensen kijken raar dat ik een man/jongen ben
Maareh, Robinson, wrom een 3.2? Ik begrijp van Jeroen dat het eigenlijk niet veel uitmaakt..
Ja, wat PK'tjes en wat koppel ("niemand weet wat het is, maar deze heeft er heel veel" ) maar dat ga ik voorlopig toch niet gebruiken... (lees: ik kan niet autorijden )
Dus wat kan nou de reden zijn om voor een 3.2 te kiezen, en niet een SC met WEL hydraulische kettingspanners
|
12 nov 2003 22:07 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
12 nov 2003 22:45 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Over dat staatslot wat elke maand AFgeschreven wordt he
|
12 nov 2003 23:00 |
|
|
Fransvis
Beek (Z-Limburg)
|
Voor de Boxster rijders onder ons....wat gooien jullie voor olie erin ? Of wat adviseren jullie ?
|
17 aug 2004 12:57 |
|
|
spark
Boxster '99Utrecht
|
Ik niets, (in 8000 km o verbruikt), en Pon gooit er 0w40 mobil 1 in (9 liter a 11,10).
Kreeg bij aankoop wel een can gratis om hem eventueel bij te vullen, maar ik denk dat die niet binnen ziin THT gebruikt gaat worden.
|
17 aug 2004 13:09 |
|
|
Fransvis
Beek (Z-Limburg)
|
En het peilen van de olie op een warme motor als beste ? Tenminste...volgens het boekje...ik was vroeger altijd in de veronderstelling dat je het beste kon peilen als de motor koud was.
|
17 aug 2004 13:19 |
|
|
spark
Boxster '99Utrecht
|
Nog even gecheckt bij http://www.mobil1.com/index.jsp en het klopt inderdaad. Geef je typenummer, jaartal en motorvermogen op en zij geven daar het advies. Blijkt wel dat voor elke auto andere olie het beste is.
|
17 aug 2004 13:20 |
|
|