| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

hoe kan ik mijn koppeling regelen, veel te straf!
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=15054
Pagina 1 van 1

Auteur:  kalao7845 [ 29 aug 2007 22:28 ]
Berichttitel:  hoe kan ik mijn koppeling regelen, veel te straf!

hallo heb pas mijn 911 en de koppeling staat veel te straf , hoe kan ik deze het beste regelen???


greetz

Auteur:  911-lover [ 29 aug 2007 22:36 ]
Berichttitel: 

Hoe lang heb je de wagen al :?:
De koppeling van een 3.2 is namelijk steeds straf :wink:

Edit : antwoord al gevonden

Zoals boven vermeld is dit waarschijnlijk doodnormaal en niets om je zorgen over te maken :!:

Auteur:  Bert [ 29 aug 2007 23:11 ]
Berichttitel: 

Is toch '83? > Nieuwe koppelingskabel monteren?

Auteur:  mayonaise [ 30 aug 2007 0:01 ]
Berichttitel: 

beetje fitnessen

Auteur:  WdePundert [ 30 aug 2007 8:51 ]
Berichttitel: 

En niet teveel in een Daihatsu Cuore rijden, dan valt het verschil niet zo op. :mrgreen:

Auteur:  kalao7845 [ 30 aug 2007 22:04 ]
Berichttitel: 

waar kan ik deze kabel regelen???

zou niet weten waar dit moet gebeuren ??

ofwel is de koppeling bijna op ....

Auteur:  mayonaise [ 30 aug 2007 22:09 ]
Berichttitel: 

onderaan links van de versnellingsbak
daar komt de kabel aan, en hangt ie aan de koppelings hefboom

als ik me niet verhis moet er normaal ook een hulpveer zitten bij een 3.2...

Auteur:  kalao7845 [ 31 aug 2007 7:11 ]
Berichttitel: 

ok merci , eens proberen straks :D
ik hoop dat het werkt :o

anders zit zer niks anders op als een nieuwe koppeling :roll:

Auteur:  mayonaise [ 31 aug 2007 8:01 ]
Berichttitel: 

kalao7845 schreef:
ok merci , eens proberen straks :D
ik hoop dat het werkt :o

anders zit zer niks anders op als een nieuwe koppeling :roll:


terwijl dat normaal gezien weinig doet aan de hardheid van de koppelings pedaal

een 915 bak heeft nu eenmaal geen hydraulische koppeling
het is geen VW Golf, of eender wel japanees econoboxje
op de mijne hoopte ik altijd om geen file te hebben, omdat mijn linker kleine teen begon te tintelen na 5 minuten stop/start rijden

Auteur:  Bert [ 31 aug 2007 20:35 ]
Berichttitel: 

Ik heb niet-hydraulische koppelingen gevoeld die net zo licht zoniet lichter gingen dan mijn hydraulische! Gewoon een goede/nieuwe kabel en het loopt weer gesmeerd! Heeft niets met de koppeling zelf te maken.

Auteur:  jeroenoop [ 31 aug 2007 20:49 ]
Berichttitel: 

Zover ik weet hoort dat bij een "oudere" porsche 911.
Zwaar koppelen :arrow: schakelen :arrow: sturen.
Met andere woorden , dat is toch het Spartaanse van een "oudere" 911 :?:

Auteur:  mayonaise [ 31 aug 2007 21:14 ]
Berichttitel: 

Red Cabriolet schreef:
Ik heb niet-hydraulische koppelingen gevoeld die net zo licht zoniet lichter gingen dan mijn hydraulische! Gewoon een goede/nieuwe kabel en het loopt weer gesmeerd! Heeft niets met de koppeling zelf te maken.


akkoord, maar hoeveel van die niet hydraulische koppelingen hadden een kabel die via de pedalen, door een tunnel naar achteren toe ging?

een 924 bv, heeft een zachtere koppeling, 't kabeltje is misschien 75 cm lang, alst niet korter is

op een 911, heb je al snel een kabel die het dubbele is, en meer bochten moet maken

bovendien is een 915 bak geen pruts koppeling , die dingen zijn redelijk "beefy" uitgevoerd, het zijn toch wel sport auto's, dus het moet wel tegen een stootje kunnen

nu is het wel zo, dat er op een 915 zeker de latere types met hulpveer
een en ander kan afgesteld worden, maar het zal nooit een boterzacht pedaaltje zijn zoals bv op een moderne auto...

de vraag is nu , hoe hard is die pedaal?
is dit een probleem van perceptie?
of een mechanisch probleem?

kdenk dat je best es iemand vraag die al met 911 heeft gereden of ie es je koppelings pedaal kan aanvoelen

en meteen "koppeling vervangen" omdat ie zwaar aanvoelt
das nergens goed voor

koppeling die versleten heeft, heeft maar weinig van doen met zwaar aanvoelen van de pedaal, het is namelijk de drukplaat die druk uitoefent, en die druk moet overwonnen worden door je linker been en alles tussen voet en drukplaat

een versleten koppeling (de frictieplaat dus) zou eerder gaan slippen, met koppeing niet ingetrapt... dat zou je wel gaan merken, gas geven, toeren maken en geen snelheid maken

en zelfs als die drukplaat zou versleten zijn, dan zou je net het omgekeerde hebben : de druk zou minder zijn, minder kracht nodig om te ontkoppelen, lichtere pedaal, maar das dus duidelijk niet het geval

een kabel die versleten is, ik snap niet hoe dit het pedaal harder kan maken, versleten kabels rekken uit of breken, indien uitrekken : de pedaal zou initieel zachter zijn, en dan zou je dieper moeten trappen op koppelings pedaal om te ontkoppelen, en ie zou progressief harder worden hoe verder je intrapt, al is dit subjectief omdat je voet dan al in beweging is, geen inertie te overwinnen

het zou nu wel een bushing kunnen zijn in de ontkoppelings vork die de drukplaat opheft, maar dat zie je toch niet vaak gebeuren...

1e maar eens perceptie nagaan, en iemand een second opinion op die pedaal laten geven, het zijn geen lichte koppelingen , dat is nu eenmaal de aard van het beestje

Auteur:  zuugnap [ 31 aug 2007 21:33 ]
Berichttitel: 

blijft behelpen he met die 911 eulifante 8)

Auteur:  mayonaise [ 31 aug 2007 21:40 ]
Berichttitel: 

zuugnap schreef:
blijft behelpen he met die 911 eulifante 8)


dames kapper aan het woord?

:lol:

Auteur:  Counterstrike [ 01 sep 2007 1:04 ]
Berichttitel: 

Regelmatig file rijden (geen uitzondering in NL deze dagen), krijg je een heel sterk linkerbeen van. :D

Auteur:  mayonaise [ 01 sep 2007 1:10 ]
Berichttitel: 

mijn linker teen was gewoon verdoofd na 5 minuten file
mocht er met hamer op meppen, ik had niks gevoeld

was gewoon hard werken in die auto
73S
geen hulp veer
geen koppel onder in, motor die pas wakker werd vanaf 4000 toeren
zoop 1 op 7 rustig rijden
1 op 5 normaal
1 op 2 als ik mijn loden rechter schoen aan had


tja, maar het was een rot geval
maar toch mis ik dat rot geval

en specifiek de motor er van

mijn huidige 944S daarentegen is een speelgoedje qua comfort en handling
een heel leuk speelgoedje, zeker voor dagelijks gebruik, maar als weekend , fun mobile... geef mij maar de rauwe 911 zonder luxe, ik zal de files wel ontwijken, problem solved :D

Auteur:  Bert [ 01 sep 2007 10:00 ]
Berichttitel: 

Juist omdat de kabel zo lang is en in bochten ligt is er een hoop winst te behalen met een soepele nieuwe!

Auteur:  mayonaise [ 01 sep 2007 13:31 ]
Berichttitel: 

ik zie niet in , hoe een oude stalen kabel minder effectief is in het nemen van bochten, of in het schuiven door de tunnel

een stalen kabel word slapper, bochten moeten dus beter lukken
een nieuwe, stijve kabel is er zelfs minder goed in

en de kabel zelf, indien er geen van de draden in die kabel breken, zal echt geen frictie veroorzaken, staal, heeft voor zover ik weet, geen grote wrijvings properties

ik zeg wel, als er geen draden breken, in dat geval kun je haperingen krijgen van de losse uiteinden uit de kabel steken
maar dan spreken we niet meer van oud, maar van defect, 't is dan maar afwachten op de volledige breuk

enige wat een kabel wel doet bij het verouderen, is uitrekken en verslappen

die nieuwe kabel van jouw, was dat het enige dat gedaan is in die onderhouds beurt?? geen veren vervangen bij pedaal of bij de bak?
niks anders?? en had men daarvoor al eens geprobeerd de oude kabel heraf te stellen??

zowieso, blijft in dit geval voorbarig om al meteen de kabel of eender wat te gaan vervangen, kalao heeft nog maar net zijn 911, hoeveel referentie heeft hij om te weten dat deze 911, een harder koppelings pedaal heeft dan een andere ???

Auteur:  911-lover [ 01 sep 2007 14:56 ]
Berichttitel: 

mayonaise schreef:
zowieso, blijft in dit geval voorbarig om al meteen de kabel of eender wat te gaan vervangen, kalao heeft nog maar net zijn 911, hoeveel referentie heeft hij om te weten dat deze 911, een harder koppelings pedaal heeft dan een andere ???


Mijn gedacht :wink:

Auteur:  Bert [ 01 sep 2007 15:51 ]
Berichttitel: 

Binnenkabel slijt "in" de buitenkabel waardoor er meer frictie ontstaat. Ik zeg niet dat dat in dit geval aan de hand is maar lijkt me niet zo vreemd voor een 24 jaar oude auto.

Auteur:  alvin01 [ 01 sep 2007 17:15 ]
Berichttitel: 

mayonaise schreef:
mijn linker teen was gewoon verdoofd na 5 minuten file
mocht er met hamer op meppen, ik had niks gevoeld

was gewoon hard werken in die auto
73S
geen hulp veer
geen koppel onder in, motor die pas wakker werd vanaf 4000 toeren
zoop 1 op 7 rustig rijden
1 op 5 normaal
1 op 2 als ik mijn loden rechter schoen aan had


tja, maar het was een rot geval
maar toch mis ik dat rot geval

en specifiek de motor er van

mijn huidige 944S daarentegen is een speelgoedje qua comfort en handling
een heel leuk speelgoedje, zeker voor dagelijks gebruik, maar als weekend , fun mobile... geef mij maar de rauwe 911 zonder luxe, ik zal de files wel ontwijken, problem solved :D


Ik kan dit verhaal geheel onderschrijven:
Ook ik word wat onrustig bij een aankomende file, gaat mijn linkerbeen
weer op den duur trillen, maar weet niet beter, koppeling is altijd al zwaar gegaan. Bij mij is bij 22000km koppeling geheel vervangen en toen was ie even wat lichter, maar al snel was t weer bij t oude, zwaar dus, maar wel goed te doseren, km 268911 nu, vooral die laatste drie he, had ik eigenlijk ff moeten vastleggen, maar goed, t blijft gewoon een rauwe bak in al zijn facetten, meer wel heel veel genieten!!!!gr, alvin

Auteur:  91184 [ 02 sep 2007 10:17 ]
Berichttitel: 

Mijn 3.2 ging ook erg zwaar toen ik hem pas had .De kabel had erg veel vrije slag hierdoor kwam de koppeling niet door zijn dode punt heen waardoor het pedaal erg zwaar aanvoelde. De lange hevel moet vrij om het korte heveltje kunnen draaien bij de mijne was dat niet het geval en dan kun je de vrije slag niet goed afstellen. Ik heb de motor en bak er laatst uit gehad en heb de hevels goed gangbaar gemaak en afgesteld volgens het werkplaatshandboek en hij trapt nu een stuk lichter in maar het zal nooit een hele lichte koppeling worden.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/