Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:26



Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
olie in de warmtewisselaar en voordemper 3.0 SC 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 SC TARGA
België
Bericht olie in de warmtewisselaar en voordemper 3.0 SC
Hallo,

Ik heb brokken aan mijn motor.

Ik heb de wagen een tijdje terug gekocht om te restaureren. Ik ging vandaag de motor aanpakken en kwam tot de vaststelling dat er olie in de warmtewisselaar en voordemper zit. De motor draaide nogthans goed rond en rookte niet als ik hem gekocht heb. De wagen staat sinds een 2 tal maanden in mijn garage en op een dag vond ik twee plekken olie onder de warmtewisselaars (aan de verbinding tss warmtewisselaar en voordemper)

Ik ga morgen eens een compressie en lektest doen, dan weet ik zeker meer. Ik weet weer wat doen de komende weken !

Heeft er iemand ervaringen met mijn probleem. Komt dit nog voor bij een 911 3,0 SC van 79 ? In welke richting moet ik dan zoeken ? zuigerveren ?oliekeering aan de kleppen (valve-seals) ? iets anders ? Alle tips zijn welkom !

Alvast bedankt,

svm


24 sep 2007 20:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Ik ken slechts olie OP de warmtewisselaars.lekker luchtje


24 sep 2007 20:25
Profiel
Bericht 
als ze slechte klep geleiders hebben kan het gaan lekken in de cyllinders
en met dat het een platte motor is, gaat het verder naar beneden in de uitlaat

op zich hebben alle oudere 911's wel een beetje lekkage
wat niet noodzakelijk een ramp is, enkel een puf blauwe rook bij opstarten na lang stil staan en dan is ie weer goed

nu vraag ik me wel af waarom dat 2 maand duurt bij stil staan
en niet eerder en hoe groot zijn die plasjes?

als het niet al te veel is, kan het zijn dat je gewoon die pakkingen in de uitlaat verbinding moet vervangen, en dan een beetje rook bij opstarten er voor lief bij neemt, en iets meer mee rijden zodat het niet opbouwt


25 sep 2007 0:15
PorscheForum Rakker
911 SC TARGA
België
Bericht 
De plasjes onder de wagen vielen wel mee. Maar in de uitlaat (warmtewisselaar en voordemper) heb ik alles bij elkaar toch een halve liter olie uitgehaald. Ik heb ondertussen de voige eigenaar trachten te bereiken. Ik meen mij te herinneren dat hij nog een olieverversing gedaan heeft voor de verkoop. Ik ga hem eens vragen met welke olie. Als dit 5W40 of 0W40 is kan dit al iets verklaren. Het bizarre is dat de achteste uitlaat kurkdroog stond en dat de wagen nog goed draait.

Het is mijn eerste porsche dus heb nog wat ervaring op te doen. Ik ben nog niet zo vertrouwd met het merk, maar als iemand mij nog tips kan geven, dan komt dit wel in orde.


25 sep 2007 7:40
Profiel
Bericht 
halve liter?!?
das toch wel beaucoup veel olie om af te branden bij terug starten das een zou een rookpluim zijn waar je niet gelukkig van zou zijn


25 sep 2007 9:20
Bericht 
Vorige eigenaar misschien een standkachel in willen bouwen. :idea:
sorry kon het even niet laten :wink:

Dit is toch echt niet normaal, moet er een serieus lekje zitten.


25 sep 2007 10:20
PorscheForum Rakker
911 SC TARGA
België
Bericht 
Heb vandaag de compressie gemeten. Geen afwijkende waarden. Alle zes cilinders hebben een waarde van ongeveer 7
Volgens mij wel wat aan de lage kant. Als ik me niet vergis moet dit ongeveer 8,5 bedragen.
Bij het demonteren van de bougies kwam ik tot de vaststelling dat er 3 van de zes licht vochtig waren.
Ik ga donderdag de warmtewisselaars eens demonteren, dan kan ik beter zien uit welke cilinder(s) die olie nu juist komt.
Ik heb gezien dat de warmtewisselaars met inbusmoeren en met gewone moeren vast staan. Klopt dit ? Heb je er een speciaal gereedschap voor nodig. Er lijkt me weinig plaats om met je sleutel aan de moeren te kunnen.


25 sep 2007 17:30
Profiel
Bericht 
svm schreef:
Heb vandaag de compressie gemeten. Geen afwijkende waarden. Alle zes cilinders hebben een waarde van ongeveer 7
Volgens mij wel wat aan de lage kant. Als ik me niet vergis moet dit ongeveer 8,5 bedragen.
Bij het demonteren van de bougies kwam ik tot de vaststelling dat er 3 van de zes licht vochtig waren.
Ik ga donderdag de warmtewisselaars eens demonteren, dan kan ik beter zien uit welke cilinder(s) die olie nu juist komt.
Ik heb gezien dat de warmtewisselaars met inbusmoeren en met gewone moeren vast staan. Klopt dit ? Heb je er een speciaal gereedschap voor nodig. Er lijkt me weinig plaats om met je sleutel aan de moeren te kunnen.


compressie is niet alleszeggend
als alle 6 de cyllinders maar gelijk zijn, das al veel

een leakdown test zegt meer over de condititie

de warmte wisselaars zitten idd met inbus vast,
je hebt een combinatie nodig , hele lange en dan een korte op een elleboogje... 't is best wel gefriemel, zelfs als er geen vast geroest zijn

als ze wel vast geroest zijn, tja, dan kan het echt afzien zijn...
WD40 is zowieso geen luxe


kvraag me nog af wat je zal zien
als het 2 maand duurt om tot een zichtbaar lek te komen
heb je de motor ondertussen al laten lopen? dat lijkt me best van niet, want dan is alles afgebrand en duurt het weer een tijdje voor je ziet waar het vettig is

dan is er het probleem van zien vanwaar het komt
olie lekken zijn een vervelende zaak, je ziet overal vettigheid, maar geen duidelijke bron...


Laatst bijgewerkt door mayonaise op 25 sep 2007 17:45, in totaal 1 keer bewerkt.



25 sep 2007 17:43
Bericht 
Imbussen kun je los draaien door de gaten die in de warmtewisselaar zitten, en andere met sleutel, maar ik geef je een goede raad :idea: spuit ze de eerste 2 dagen eerst even in met kruipolie voor je ze losdraait, want als je daar een afdraait heb je echt problemen.


25 sep 2007 17:45
Bericht 
kdenk dat je eerder het tapeinde van de kop breekt dan de inbus door draait
dan is ie natuurlijk ook los, maar mag je de tapeinden vervangen , op zich niet al te duur, als je het afgebroken uiteinde er maar proper uitkrijgt..


25 sep 2007 18:08
PorscheForum Rakker
911 SC TARGA
België
Bericht 
het was de bedoeling om een lektest te doen, maar kon voorlopig nergens een toestel te pakken krijgen.

Wat betreft de bouten van de warmtewisselaar voelde ik al wat nattigheid. Ik heb ze daarom vandaag al eens goed ingepoten met kruipolie.

Ik weet ook niet wat ik ga zien eens de warmtewisselaars verwijderd zijn, het zal inderdaad niet makkelijk zijn om dan al een oorzaak te vinden. Ik hoop dat ik dan al kan zien uit welke cilinders de olie juist komt.

Ik heb vandaag de olie afgelaten en gevuld met 15W40. Ik zal de komende dagen wel zien hij nu nog lekt. (vorige eigenaar heeft olie ververst voor verkoop, maar weet nog niet welke)


25 sep 2007 18:25
Profiel
Bericht 
waar zit je ergens in Belgie? ik zit in Langemark, vlakbij Ieper(van waar ik ben)


25 sep 2007 18:32
PorscheForum Rakker
911 SC TARGA
België
Bericht 
Alsemberg, ten zuiden van Brussel. Ik heb geen garage, ben leraar autotechniek. Het is mijn eerste porsche en hopelijk niet de laatste.
Zo'n restauratie is wel leuk om eens kennis te maken met de oudere techniek en het echte sleutelen. Ik vind het een mooie en leerrijke uitdaging.


25 sep 2007 18:48
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC TARGA
België
Bericht 
Wie is er hier op het forum een echte kenner ? Dan kan ik ze eens een PB of mailtje sturen. Misschien kunnen zij me nog wat tips geven.


25 sep 2007 21:07
Profiel
PorscheForum Rakker
Haaglanden
Bericht 
Kan het niet gewoon een lekkende kleppendekselpakking zijn?


25 sep 2007 22:36
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC TARGA
België
Bericht 
Als er olie lekt via de kleppendekseldichting, dan loopt dit bovenop de warmtewisselaar. Dit probleem is goed te herkennen aan een sterke oliegeur in het interieur dat via de verwarmingsbuizen naar binnenkomt.

Bij mij zit er olie in de warmtewisselaar zelf. De olie moet dan vanuit de uitlaatkanalen van de motor komen. Ik neem aan via een slechte zuigerveer of kapotte klepgeleider en valve-seal. Maar dit is mijn eerste gedacht. Mocht er iemand andere ideeën of denkpistes hebben, laat maar horen.


25 sep 2007 22:54
Profiel
Bericht 
ik gok op klep geleiders
kapotte ringen zou je dan toch niet op alle 6 tegelijk dezelfde compressie hebben, of je moet op alle 6 kapotte ringen hebben, en dan ga je toch meer symptomen dan olie lekkage merken

klep zittingen, tja, ok , maar daar zit geen olie achter, das meteen in of uitlaat
daar zit geen olie achter...


25 sep 2007 23:27
PorscheForum Rakker
Bericht 
svm schreef:
Wie is er hier op het forum een echte kenner ? Dan kan ik ze eens een PB of mailtje sturen. Misschien kunnen zij me nog wat tips geven.

Die is er wel en die wil je via PB of email ongetwijfeld tips geven, maar dat is een Porsche-specialist en daar moet je volgens "mayonaise" niet zijn om kennis te vergaren :roll: en jullie zijn samen al lekker bezig zie ik.
_________________________________________
Geniet van wat je hebt en wees blij voor wat een ander heeft!


26 sep 2007 9:29
Profiel
Bericht 
ach Mick, waardeloze opmerking

ik heb er niks op tegen als een specialist hier wil helpen in dit draadje

mijn probleem is met mensen die telkens roepen , "Ga naar een specialist, vooral niks zelf doen"

als een specialist hier wil ideen neerschrijven, dan zal ik ze ook met plezier lezen, en misschien leer ik er zelf iets van


26 sep 2007 9:44
PorscheForum Rakker
Bericht 
mayonaise schreef:
ach Mick, waardeloze opmerking

ik heb er niks op tegen als een specialist hier wil helpen in dit draadje

mijn probleem is met mensen die telkens roepen , "Ga naar een specialist, vooral niks zelf doen"

Dat is inderdaad jouw probleem, want dat heb ik nooit geschreven 8) . Je kunt ook naar een Porsche-specialist gaan om goede adviezen te krijgen en er vervolgens zelf mee aan de slag gaan :idea: . In dat geval kun je er vanuit gaan dat de adviezen goed zijn en niet alleen goedbedoeld. Dat laatste is hier op het forum bijna altijd zo, dat eerste vaak niet. ;)
_________________________________________
Geniet van wat je hebt en wees blij voor wat een ander heeft!


26 sep 2007 10:08
Profiel
Bericht 
Mick schreef:
mayonaise schreef:
ach Mick, waardeloze opmerking

ik heb er niks op tegen als een specialist hier wil helpen in dit draadje

mijn probleem is met mensen die telkens roepen , "Ga naar een specialist, vooral niks zelf doen"

Dat is inderdaad jouw probleem, want dat heb ik nooit geschreven 8) . Je kunt ook naar een Porsche-specialist gaan om goede adviezen te krijgen en er vervolgens zelf mee aan de slag gaan :idea: . In dat geval kun je er vanuit gaan dat de adviezen goed zijn en niet alleen goedbedoeld. Dat laatste is hier op het forum bijna altijd zo, dat eerste vaak niet. ;)


waarom post je dan in je 1e post in deze draad dat ik een probleem met specialisten heb??? als je mijn woorden verdraad, mag je een verduidelijking verwachten


26 sep 2007 10:37
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 3.0SC coupe 1979
Landsmeer
Bericht 
Misschien kun je hier ook 'ns naar kijken: Als je olie terugloop buisjes lekken (de afdichtingen - rubberen o-ring) dan kan de olie ook op je warmte wissellaar terecht komen en vervolgens misschien door een gaatje IN de warmte wisselaar.
Dit zijn de pijpjes direct onder je cylinders (6 stuks) kun je relatief makkelijk vervangen door deelbarse versie zonder het blok de demonteren. Succes met het oplossen van je probleem.


26 sep 2007 14:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
mayonaise schreef:
waarom post je dan in je 1e post in deze draad dat ik een probleem met specialisten heb??? als je mijn woorden verdraad, mag je een verduidelijking verwachten

Verdraaien van jouw woorden? Gisteren schreef je zelf in een ander topic met een verwijzing naar dit topic

mayonaise schreef:
ik krijg er gewoon de slappe kak van als er een forum is, en men constant "specialist" roept, ipv de kennis te verzamelen en toe te passen
om naar een specialist te lopen heb je namelijk geen forum nodig, dat kan iedereen die geld op zijn rekening heeft staan

ander draadje ook vandaag, iemand vraagt om bedradingsschema voor een 79 SC, warmup regulator

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... ingsschema

1e antwoord van het forum "zou ik niet mee prutsen, je kan maar beter naar de specialist gaan"

waarom bestaat dit forum?? om "wie heb ik gezien" ?
of om wat bij te leren? om dingen te kunnen oplossen? of om specialisten te refereren?

De verwijzing naar Porsche-specialist wordt door jou blijkbaar opgevat als "daar moet je het op laten lossen". Het komt blijkbaar niet in je op dat Porsche-specialisten ook gewoon mensen (echt waar!) en zelfs forumleden zijn en dat je voor het vergaren van kennis prima bij hun terecht kunt. :idea:
_________________________________________
Geniet van wat je hebt en wees blij voor wat een ander heeft!


26 sep 2007 14:58
Profiel
Bericht 
Mick schreef:
mayonaise schreef:
waarom post je dan in je 1e post in deze draad dat ik een probleem met specialisten heb??? als je mijn woorden verdraad, mag je een verduidelijking verwachten

Verdraaien van jouw woorden? Gisteren schreef je zelf in een ander topic met een verwijzing naar dit topic

mayonaise schreef:
ik krijg er gewoon de slappe kak van als er een forum is, en men constant "specialist" roept, ipv de kennis te verzamelen en toe te passen
om naar een specialist te lopen heb je namelijk geen forum nodig, dat kan iedereen die geld op zijn rekening heeft staan

ander draadje ook vandaag, iemand vraagt om bedradingsschema voor een 79 SC, warmup regulator

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... ingsschema

1e antwoord van het forum "zou ik niet mee prutsen, je kan maar beter naar de specialist gaan"

waarom bestaat dit forum?? om "wie heb ik gezien" ?
of om wat bij te leren? om dingen te kunnen oplossen? of om specialisten te refereren?

De verwijzing naar Porsche-specialist wordt door jou blijkbaar opgevat als "daar moet je het op laten lossen". Het komt blijkbaar niet in je op dat Porsche-specialisten ook gewoon mensen (echt waar!) en zelfs forumleden zijn en dat je voor het vergaren van kennis prima bij hun terecht kunt. :idea:


eeh, cool Mick,
maar dat verwees niet eens naar deze draad, als je 't niet geloofd, klik maar op de link, dan kom je op een draad van een warmupregulator

probeer het maar

en nogmaals, je begint in deze draad met een waardeloze opmerking, waarmee je niks toevoegd aan de TECHNISCHE discussie van iemand zijn probleem, nee, je komt met niets niet relevants op de proppen
en dan nog wat quotes uit context halen, en refereren naar een link die ik heb gezet, die niet eens naar deze draad verwijst


26 sep 2007 15:45
PorscheForum Rakker
Bericht 
Je wilt me duidelijk niet begrijpen. Ook prima hoor, ik ga er verder geen energie meer insteken. 8)
_________________________________________
Geniet van wat je hebt en wees blij voor wat een ander heeft!


26 sep 2007 15:52
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.