Auteur |
Bericht |
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
V-snaar gebroken, wat nu ?
|
14 okt 2007 21:44 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Je diag. is juist Gerard: alleen de dynamo werkt niet meer.
Je kunt dus rustig rijden met de P. tot de accu leeg is
Aan de (druppel)lader en dan via de kortste weg en zo min mogelijk electra gebruiken moet lukken binnen een straal van 100 km... ( lijkt me).
Vernieuwen betekent zoals je vast al gezien hebt eerst de snaar van de airco weghalen en dan op de 'gebruikelijke' manier met de vulplaatjes en zo de nieuwe monteren.
Die airco is te doen als je weet hoe het zit
Als je het voor het eerst doet kost het zeker een uur...
Door wie laat jij de P. overigens onderhouden vast niet door een ''''specialist'''' in regio Den Haag
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 14 okt 2007 22:04, in totaal 2 keer bewerkt.
|
14 okt 2007 22:01 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Gerhard, V-snaar vervangen stelt niets voor. gewoon de snaar van de aircopomp verwijderen, de moer van de poelie op je van loshalen. Hierachter zitten schijfjes , die de spanning op de snaar verzorgen. Nieuwe snaar erom, schijfjes erop, moer erop, aandraaien, even controleren of de snaar niet te strak zit, anders een schijfje minder plaatsen. snaar van de airco plaatsen en klaar. de v-snaar mag ongeveer een halve tot 1 cm speling hebben als ik mij niet vergis als je hem induwd. Als je een beetje handig bent en het goede gereedschap hebt is het een klusje van een half uur.
|
14 okt 2007 22:03 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Is dat zo? Dan rij je toch ook zonder luchtkoeling? Krijg je dan geen oververhitte motor?
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
14 okt 2007 22:14 |
|
|
md
|
Eerst een snaar monteren, je hebt anders inderdaad geen luchtkoeling!!
Zonder deze snaar rijden is vragen om problemen.
|
14 okt 2007 23:14 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Diagnose klopt maar dat heeft iedereen al bevestigd.
De panty van je vriendin lenen helpt ook. Of werkt die tip uit de oude doos niet meer
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
14 okt 2007 23:15 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
beetje lastig te zien op de foto, maar volgens mij zit je dynamo snaar er nog op (de snaar die het dichtst op de motor zit - vanaf de krukas poelie naar de ventilator poelie) maar hij zit zo te zien wel gedraaid (waarschijnlijk een stuk van die andere snaar tussen gekomen)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
15 okt 2007 1:24 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Ben blij dat jullie mijn vriendin geen oude doos noemen.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
15 okt 2007 8:00 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Inderdaad
Welke snaar dan ontbreekt durf ik niet te zeggen - want die van de aircopomp zit er imo ook nog op
|
15 okt 2007 8:12 |
|
|
marcelSC
|
lijkt wel of die v-snaar gedraait zit met de grip-tandjes naar buiten!
volgens mij slipt tie zo alleen maar, vreemd hoe dat kan dat omdraaien?
edit: gebroken dus lees ik net.
|
15 okt 2007 8:15 |
|
|
Tridensjeff
993 CoupéNijmegen
|
Paar weken geleden precies hetzelfde probleem gehad. Je dynamo snaar is er inderdaad af, je snaar voor de fan alsmede voor de airco zitten er nog op, hoewel de fan-snaar, die essentieel is voor je koeling, gedraaid lijkt te zitten. Dit kan veroorzaakt zijn door de kapotgeslagen dynamosnaar, bij mij had deze de airco snaar geraakt waardoor deze ook was gesneuveld. Ik ben uiteindelijk met 1 V-snaar (van de fan) naar PCG gereden waar ze 3 nieuwe snaren hebben gemonteerd. Als je de gedraaide V-snaar niet terug kunt draaien, c.q. als deze inmiddels beschadigd of ingescheurd is, zeker niet mee rijden!
_________________________________________ Nunc aut numquam
|
15 okt 2007 11:06 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Altijd wat met die luchtgekoelde motoren!
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
15 okt 2007 11:13 |
|
|
cabrio wim
|
De riemen zitten toch op voorraad in je gereedschapset van Porsche inclus. de haaksleutel voor het verwisselen van de riemen, althans bij mij toch.
Kun je toch even zelf doen.
|
15 okt 2007 12:49 |
|
|
dynamic
993tt, 993 cabrio
TOTMBO:964
|
Ik denk dat dit een verschrijving is van Jurrian.
Als de snaar te strak zit een schijfje meer plaatsen. Het is aan te raden eerst de motor kort te laten draaien alvorens de spanning te controleren zodat de snaar zich kan zetten.
Ook opletten waar je de overtollige schijfjes plaatst
_________________________________________ http://www.dstt.fr
|
15 okt 2007 13:31 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... inmiddels ook 21 jaar oud
|
15 okt 2007 13:35 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
lijkt me de airco snaar die van de ventilator naar beneden loopt (2x dubbele poelie)
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
15 okt 2007 13:44 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Die gedraaide snaar is goed gezien, was me niet opgevallen.
Verder nog wat 993-feiten.
Op de krukas zitten 3 poelies waarvan de voorste in rijrichting voor de aandrijving van de ven is. Deze snaar is beveiligd door het zwarte kunststofwieltje links naast de snaar welke naar rechts springt en een apart lampje doet aangaan indien gebroken
De middelste poelie drijft de achterste poelie op de ventilator as aan. Deze drijft via een as in de holle ventilatoras de dynamo aan: als deze breekt zie je dat zoals door Gerard beschreven aan 2 andere lampjes
De achterste poelie drijft via de v-snaar naar rechts de aircocompressor aan. Deze 'broken', dan merk je dat aan de temp.
Een 993 heeft niet meer zoals bij de 3.2 een snaar met passend gereedschap aan boord
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 okt 2007 15:58 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Paul, ik kan me vergissen, maar op de foto ziet het er toch wat anders uit dan jij omschrijft...
[edit] verhaal weggehaald om (nog meer) verwarring te voorkomen [/edit]
Maar goed... ik weet niet zo veel van die moderne meuk, dus ik kan het best verkeerd hebben...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
Laatst bijgewerkt door Jeroen914 op 15 okt 2007 19:28, in totaal 2 keer bewerkt.
|
15 okt 2007 16:59 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Het verhaal van Paul klopt . Jeroen, hou jij je maar bij oude meuk
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
15 okt 2007 17:40 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
maak je geen zorgen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
15 okt 2007 18:06 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 okt 2007 18:47 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
ingewikkeld?
de dynamo en ventilator appart aandrijven over het zelfde asje lijkt me veel ingewikkelder...
ik zie zo-ie-zo niet in waarom je de ventilator en de dynamo met een andere snelheid zou willen laten draaien?
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
15 okt 2007 19:16 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Oh
Ik denk aan koelcapaciteit en dynamo opbrengst afhankelijk van toerental verschillend. Zo simpel, dacht ik
De dynamo draait dus relatief sneller - grotere dia beneden en kleinere boven - vooral voor lage toerental
De ventilator relatief langzamer - verhouding omgekeerd - want dat komt wel goed als het nodig is bij de hoge toerentallen laten die chauffeurs de motor wel gillen
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
15 okt 2007 20:47 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Dynamic, je hebt gelijk, ik bedoel inderdaad het tegenovergestelde
|
15 okt 2007 20:56 |
|
|
Gerhard
991.2 Carrera 4 GTS
Hendrik-ido-Ambacht
|
Allemaal bedankt voor de reacties in deze topic. Het is me in elk geval veel duidelijker geworden.
Nu vraag ik me alleen nog af of het mogelijk is om naar een specialist te rijden +/- 15 minuten. De V-snaar naar de fan zit inderdaad gedraaid en ik ben bang dat deze het zo maar heel kort gaat uithouden.
Of moet ik het dan toch maar zelf gaan oplossen
Ik heb nog een wat duidelijkere foto
Laatst bijgewerkt door Gerhard op 15 okt 2007 21:11, in totaal 1 keer bewerkt.
|
15 okt 2007 21:04 |
|
|