Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 22:37



Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Wat is teveel toeren bij een koude motor? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porschûh
Bericht Wat is teveel toeren bij een koude motor?
Op het forum al vaak gelezen dat het niet goed is voor de motor om teveel toeren te maken als deze nog koud is, maar dat je moet wachten tot de motor warm is. Dat klinkt logisch. Maar hoeveel is teveel toeren? In mijn geval, ik heb een Boxster 2.7
_________________________________________
Winner of the Rubber Mac of Zurich Award


12 okt 2007 13:58
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Tot 3500 RPM bij 'n koude motor, toch :?:


12 okt 2007 14:11
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
Koud ga ik nooit hoger dan 3.000 rpm

En koud betekent bij mij het eerste half uur rijden

Ooh ja, ik heb een luchtkoeler 8)


12 okt 2007 14:19
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
luchtkoeler. in principe niet hoger dan 3500 (soms even tussen 3500 en 4000). eerste 20 min.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


12 okt 2007 14:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Voor de zekerheid rij ik de eerste 20 minuten ('s winters soms nog langer) < 3000 rpm.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


12 okt 2007 14:33
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
ik tot max 3000 toeren,


robert
_________________________________________
remmen is angst


12 okt 2007 14:35
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
watjes :^: :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


12 okt 2007 15:12
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
@ Gerben - wat zegt je instructieboekje? Mij lijkt dat je een waterkoker in 5 minuten op bedrijfstemperatuur hebt. Mijn smax nog sneller zelfs.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


12 okt 2007 15:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Utrechtse Heuvelrug
Bericht 
horn schreef:
Mij lijkt dat je een waterkoker in 5 minuten op bedrijfstemperatuur hebt. Mijn smax nog sneller zelfs.


Bij jou worden auto's zelfs gloeiend heet :mrgreen: :wink:


12 okt 2007 15:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Turbo
Bericht 
horn schreef:
@ Gerben - wat zegt je instructieboekje? Mij lijkt dat je een waterkoker in 5 minuten op bedrijfstemperatuur hebt. Mijn smax nog sneller zelfs.


Het water in de koker wel ja :D

Maar de olie en de bak ...? neeuuhh niet in 5 minuten

Ikzelf hou altijd 15-20 minuten of ongeveer 15 kilometer aan. Daarvoor onder de 3000 rpm.
_________________________________________
Turbo lag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder


Laatst bijgewerkt door aero op 12 okt 2007 15:47, in totaal 1 keer bewerkt.



12 okt 2007 15:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
boekje: 1e 5 minuten onder 4500/m. zelf: 1e 10 minuten onder 4000/m.


12 okt 2007 15:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Turbo
Bericht 
Als het boekje zegt de eerste vijf minuten tot 4500rpm, dan kan je nog afvragen met welke last?

Dus met koude motor volgas naar de 4500rpm kan ? :roll:
_________________________________________
Turbo lag is there for a reason, it gives you time to put your coffee away in the cupholder


12 okt 2007 15:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
mmmmmmmm ik schakel al bij 2500 als hij koud is na een 15min ga ik wat verder door trekken maar hij is pas lekker warm na een 30 minuten.
misschien ben ik wel tevoorzichtig met mijn gereviseerde motortje?

anton964


12 okt 2007 15:59
Profiel
Bericht 
Nee hoor Anton, kom zelf ook niet hoger als hij koud staat boven de 2500 toeren.
Laat ze ons dan maar watjes :wink: noemen, ik geef pas gas als hij goed op temperatuur is.


12 okt 2007 16:17
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92
Grootenbosch
Bericht 
De discussie gaat - voorzover ik het begrijp - nu de goed kant op.
Het zijn niet alleen de toeren, maar het is ook het geleverd vermogen dat
je in de hand dient te houden.

Je kunt je het geweld voorstellen waarmee een hete zuiger (weinig massa)
uitzet en zich de koele cylinderwand (grote massa) in vreet, wanneer je volgas
geeft bij 1500 toeren in de 5e versnelling.

Om voor mij onverklaarbare redenen heet dit verschijnsel 'kruipen'. De
tegenstelling met 'lekker lopen' is er natuurlijk wel.
_________________________________________
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
Only dead fish go with the flow
=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=


Laatst bijgewerkt door PaulusdB op 12 okt 2007 17:25, in totaal 1 keer bewerkt.



12 okt 2007 16:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porschûh
Bericht 
horn schreef:
@ Gerben - wat zegt je instructieboekje? blablabla...
Keine Ahnung, ich werde mal gucken.


12 okt 2007 16:58
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 2.5
België (nabij zeeland)
Bericht 
Vanaf het temepratuurmetertje iets voorbij 80° staat mag je toch voorbij de 3000 toeren gaan, of is de motor dan nog niet warm? (in mijn geval boxster 2.5)
_________________________________________
L'Important c'est pas la chute Mais l' Atterissage.


12 okt 2007 17:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 944 Turbo s
Den Haag
Bericht 
3000 rpm max.
En natuurlijk half gas, met vol gas belast je de boel ook teveel.

Daarnaast heb ik een olie temp meter, pas als deze rond de 90 staat ga ik het gas erop gooien.
_________________________________________
-----------------------------------------------------------
1988 944 turbo S(ilber Rosa)
Guru Chips, 3 bar FPR, Tial WG, MBC, 1 bar druk
-----------------------------------------------------------


12 okt 2007 17:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C2 1991
Bericht 
Als die koud is schakel ik ook altijd over bij 2500rpm. Als ik dan de snelweg op draai kijken ze me aan alsof ik niet goed wijs ben :!: :shock: :)


12 okt 2007 17:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Achter de duinen.
Bericht 
Sommige medeweggebruikers hebben een goede intuitie. :D


12 okt 2007 18:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Ik heb liever iets meer oliedruk en koppel, ook bij koude motor.


12 okt 2007 18:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
928S4 '88 - ex Cayenne 3.0D '11, ex 996TT '02, ex 964 C2 Tip '92, ex 911 2.7 Targa '76
België
Bericht 
PaulusdB schreef:
Je kunt je het geweld voorstellen waarmee een hete zuiger (weinig massa)
uitzet en zich de koele cylinderwand (grote massa) in vreet, wanneer je volgas
geeft bij 1500 toeren in de 5e versnelling.


Mijn 964 Tip schakelt bij ijskoude motor op hogere toeren dan bij bedrijfstemperatuur. Als ik vertrek (tip vertrekt in 1 enkel wanneer koud, nadien standaard vanuit 2de) en ik geef zeer weinig gas, dan zal hij pas tegen 3000rpm schakelen. Geef ik wat meer gas bij vertrek in koude toestand, dan zal deze bij 2000rpm al schakelen. M.a.w, belast je wagen niet door onnodige lage toeren te houden, gewoon vlotjes rijden zonder al je koppel te gebruiken.. de eerste kilometers! :lol:


12 okt 2007 19:06
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: Wat is teveel toeren bij een koude motor?
GerbenJ schreef:
Maar hoeveel is teveel toeren? In mijn geval, ik heb een Boxster 2.7


6000 is teveel :mrgreen:
_________________________________________
excellent


“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.


12 okt 2007 19:09
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 964 C2 en ex GT3 MkII ...nu kappersauto
Bericht 
Toerental is helemaal niet belangrijk bij een koude motor, het gaat om de belasting, dus als je gewoon rustig gasgeeft bij koude motor is het toerental niet heel relevant, P adviseert zelf onder de 5000 tpm te blijven met koude motor. Als je te lang lage toeren draait duurt het ook alleen maar langer eer dat de olie warm is.
_________________________________________
www.europeantuning.nl voor Volvo & Porsche, FABSPEED MOTORSPORT dealer
www.mh-schietsport.nl voor sportschutters


18 okt 2007 23:09
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
tja zo word het natuurlijk moeilijk.wat is nu de juiste manier van warm rijden?

anton964


18 okt 2007 23:13
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.