| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Te veel olie http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=15716 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | GY [ 12 okt 2007 19:36 ] |
Berichttitel: | Te veel olie |
993 Heb zojuist olie laten bijvullen in een garage, blijkbaar gedaan door een leerjongen ofzo want blijkbaar veel te veel ...want olie komt overal terug uit ,vooral onder het carter. Ik heb ongeveer 20 km gereden tot thuis en toen zag ik een heel oliespoor op de inrit en grote plas in de garage. Er werd 2 liter bijgedaan , vertelde men mij. Nu ben ik erg ongerust over de mogelijke schade die hierdoor werd berokkend. Ik heb onmiddellijk teruggebeld naar die garage en moet morgen terug gaan om er wat olie te laten uittrekken. Heeft iemand op het forum hier ervaring mee.Heb ik een probleem? |
Auteur: | LouisXIV [ 12 okt 2007 19:38 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Te veel olie | |||||||||
Lijkt me dat de garage een probleem heeft! iig te veel olie kan schadelijk zijn voor je motor! |
Auteur: | anton964 [ 12 okt 2007 19:43 ] |
Berichttitel: | |
waarom heb je olie laten bij vullen?hebben ze in de garage eers met warme draaiende motor het olie peil gemeten? tussen de onderste en bovenste inkeping in de peilstok is 1.5 liter. ik zelf hou dit er alteid een beetje tussen in. ik zou niet weten waar hij het er uit heef geperst maar kijk eens in de linker wielkast achter,daar zit de voorraad tank. het kan ook langs de peil stok terug zijn gekomen. of nog erger lang de keringen?heb je hard gereden?want dan had je ook veel oliedruk. anton964 |
Auteur: | GY [ 12 okt 2007 20:26 ] |
Berichttitel: | |
Welk probleem kan ik hebben als de olie uit de keerringen komt? Kan ik dat zien en aan mijn garagist tonen? |
Auteur: | Olaf [ 12 okt 2007 20:37 ] |
Berichttitel: | |
Zoals Anton al aangeeft hebben ze op de juiste wijze het niveua bepaald Zelfs 'n leerling Porsche-monteur moet weten hoe hij op de juiste manier het oliepeil controleert en evt. bij vult |
Auteur: | GY [ 12 okt 2007 20:51 ] |
Berichttitel: | |
olaf, je hebt gelijk, hij zou het oliepeil juist moeten kunnen bepaald hebben, maar blijkbaar is daar sowieso iets misgelopen anders zou ik zoveel olie niet verliezen. Dus mijn vraag is eerder welke schade ik zou kunnen opgelopen hebben met die blunder van die leergast? als zou blijken dat de olie zou weggespoten zijn via die keerringen? |
Auteur: | jeroenoop [ 12 okt 2007 20:54 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb het vermoeden dat het geen leerling porsche-monteur was , maar een alle merken garage . Dus waarschijnlijk verkeerd gepeild . Bij te veel olie gooit zij het overtollige er toch gewoon uit Zonder motorschade , integenstelling tot te weinig olie. |
Auteur: | anton964 [ 12 okt 2007 21:02 ] |
Berichttitel: | |
en weet je dan ook waar hij het er langs uit zou kunnen gooien? hij zou wel moeten roken denk ik? ikm zou kijken of er nog olie in zit nu en warm laten draaien. olie peilen en als het peil goed is de boel goed schoon gaan maken. dan maar hopen dat het is opgelost. ik weet niet hoeveel olie je bent verloren maar tap eerst een litertje af. op de stoep lijkt een liter een hele emmer hoor dus maak je nog even niet tedruk. gr anton964 |
Auteur: | Paul II [ 12 okt 2007 21:06 ] |
Berichttitel: | |
Geeft een vies zooitje, dus laten corrigeren en dan zelf maar eens meten is mijn advies: lees het boekje en alles is duidelijk Maar schade lijkt het me niet te geven: al die verhalen over keringen die er uit worden geblazen Maar wat smeerboel in beluchtingskanalen kan het wel geven, dat weer wel |
Auteur: | v0xjns4 [ 12 okt 2007 21:52 ] |
Berichttitel: | |
Te veel olie kan wel schadelijk zijn voor je motor, ik was vorig jaar bij van kessel en die had net een 964 terug die hij sĀ“morgens verkocht had, aan een leek, die had het oliepeil thuis gemeten en was direct naar de olieboer gegaan om helemaal vol te gieten, hij heeft vervolgens de boel kapot gereden, de motor draaide nog wel maar verekt beroerd. dus geen km meer rijden en laat de garage maar naar je toe komen, |
Auteur: | jeroenoop [ 12 okt 2007 21:55 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
O.K. wist ik nog niet dankvoor uw antwoord. |
Auteur: | GY [ 12 okt 2007 22:21 ] |
Berichttitel: | |
ok, iedereen bedankt voor zn reacties en ik zal na een onrustig nachtje morgen hopen op het beste, ik houd jullie op de hoogte |
Auteur: | maurice [ 12 okt 2007 23:08 ] |
Berichttitel: | |
Niet gelijk in paniek raken. Teveel olie is zeker niet goed voor de motor en kan inderdaad schade opleveren. Maar de motor zal in eerste instantie proberen het door de karterontluchting en de oliepeilstok de overtollige olie kwijt te raken. Dat geeft zoals Paul van Engelen al schrijft een hoop vieze derrie maar geen schade. Schade ontstaat wanneer je met te veel olie ook hoge toerentallen gaat draaien. De oliedruk wordt dan zodanig hoog in de motor dat op een gegeven moment de oliekeringen het zullen begeven. |
Auteur: | Paul II [ 12 okt 2007 23:13 ] |
Berichttitel: | |
Leg eens uit Maurice. Te veel olie geeft meer druk Druk wordt bepaald door de oliepomp, niet minder en niet meer Welke oliekeringen worden er dan uitgedrukt, die aan de krukaseinden omdat er veel olie in het karter staat |
Auteur: | LouisXIV [ 12 okt 2007 23:27 ] |
Berichttitel: | |
De gevolgen van een te hoog oliepeil hangen een beetje af van motor tot motor. Maar wat meestal wel gebeurt is dat de krukas nu grotere hopen olie richting de cilinders begint op te spatten. Dit verhoogt het olieverbruik en zorgt voor een extra belasting van de krukas. Om dit binnen de perken te houden is het aan te raden niet hoog in toeren te gaan. Er is niet voor niets een maximum op de peilstok aangegeven denk ik maar met mijn nucheter verstand |
Auteur: | maurice [ 12 okt 2007 23:34 ] |
Berichttitel: | |
Volgens mij is het als volgt Paul; De oliepomp zorgt ook alleen maar voor het rondpompen van de olie door de motor. De oliedrukmeter geeft alleen aan dat de oliepomp druk op bouwt en niet wat de karterdruk is. Het karter bouwt echter ook druk op door de heen en weer bewegende cylinders. Afhankelijk van het aantal cylinders kan dat drukverschil hoger of lager zijn. Maar in ieder geval is het een pulserende druk. Als dat niet het geval was zou de olie ook niet door de karter ontluchting uit het blok geperst worden. Overigens is dat bij 2 takt motoren nog veel erger aangezien die een gesloten karter hebben waar de karterdruk gebruikt wordt voor de motorcyclus. Heb zelf jaren geleden zo'n akkefietje gehad met een Honda CX500. Hadden ze ook een liter te veel in gegooid en dat is bij een motorfiets blok gelijk wel erg veel te veel. Op de lage toeren ging het prima. Bij hoge toeren begon het blok olie naar buiten te pompen en toen ik door had na een paar 100 meter dat ik een rookgordijn aan het aanlegen was, was het leed al geschied. Beide keringen op de krukas hadden het leven gelaten en de olie kwam er zo uitdruppelen. Gelukkig is de schade erkend door de monteur en werd de reparatie keurig geregeld. |
Auteur: | lindemans [ 13 okt 2007 0:42 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Ja, en als dat na 3x niet lukt dan denkt hij: nu ga ik de boel slopen... !!?? Probleem is volgens mij dat de zaak gaat schuimen en dan niet meer goed circuleert (lucht). |
Auteur: | lindemans [ 13 okt 2007 0:43 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Geweldige machientjes waren dat; ik heb er 2 gehad ! |
Auteur: | yohanv [ 13 okt 2007 3:09 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Zo denk ik er ook over. Er zullen altijd verschillende meningen en theorieen zijn. Maar ik ga niet rijden met teveel of te weinig olie in ieder geval. Ik zou de garage nogmaals bellen morgen en hun op hun hart drukken dat je bang bent als je daarheen rijdt of het misschien (meer) schade of troep opleverd. Als zij je kunnen verzekeren dat niet niet zo is of je op hun verantwoordelijkheid die kant weer op rijdt. |
Auteur: | GY [ 13 okt 2007 11:53 ] |
Berichttitel: | |
naar het schijnt viel het allemaal wel mee met mn porsche, die man die mn olie had bijgevuld had waarschijnlijk de motor niet lang genoeg laten draaien om het oliepijl te meten waardoor het metertje nog niet hoog genoeg stond en daarop heeft hij zich gebaseerd om 2 liter olie bij te voegen terwijl dat teveel was. Bij een 993 is dat naar het schijnt niet zo dramatisch als bij een 996. Bij een 993 kan de olie niet in het motorblok zelf komen heb ik me laten vertellen. En de keringen kunnen bij een 993 blijkbaar ook niet weggestoten worden? Ze zijn de boel nu aan het droog maken en er wordt dan nagegaan of er lekken zijn. Dus, nu nog even afwachten en hopen op het beste... |
Auteur: | WdePundert [ 13 okt 2007 12:34 ] |
Berichttitel: | |
We lezen hier nog wel of het uiteindelijk allemaal echt meegevallen is. |
Auteur: | GY [ 13 okt 2007 13:04 ] |
Berichttitel: | |
ja, ben net terug van de garage en blijkbaar is er niets noemenswaardig aan de hand. Let's hope! De garagist (niet die gast van gisteren) heeft mij alles getoond en ook uitleg gegeven waar de verschillen zouden zitten met de 996 maar doordat ik een echte porsche-leek (zelfs van alle auto-mechaniek ken ik zo goed als niets) ben versta ik natuurlijk de helft van het schoon weer niet ... Ik heb de beschermplaten vanonder er laten afhalen en die ga ik pas binnen een week of twee terug laten opzetten zodat ik de boel goed in't oog kan houden... |
Auteur: | maurice [ 13 okt 2007 22:38 ] |
Berichttitel: | |
Eind goed al goed lijkt wederom op te gaan. |
Auteur: | BJ964 [ 14 okt 2007 10:40 ] |
Berichttitel: | |
Ik wens je weer vele mooie kilometers toe |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |