Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 0:25



Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Oeldruck Zu gering 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht Oeldruck Zu gering
Hoi,

Ik ben zoals jullie misschien wel weten sinds een paar weken de trotse eigenaar van een Porsche 928s4 en heb er al heel veel plezier van.Ik heb afgelopen week de auto laten voorzien van een grote beurt en de distrbutieriem is vervangen ,want bij de AKK bleek dat dit nog niet is gebeurd.Op t ermijn moeten ook wel wat andere dingen gebeuren maar dat is nu even niet noodzakelijk.In de toekomst moeten motorsteunen vervangen worden en wil ik er andere banden onder zetten en de schokbrekers vervangen.

Maar nu, ik startte vandaag mij auto en er ging een lampje branden met de volgende Duitse tekst (OILDRUCK ZU GERING ), ik even denken en in mijn beste Duits, denk ik dan te kort aan oliedruk ?
Later gaat het lampje uit en ik even een stukje rijden en het lampje gaat dan ook niet meer aan.Wel valt me op dat de oliebar op 4 a 5 staat zonder dat ik al echt veel gereden heb.Volgens mij moet als je de motor net hebt lopen een druk hebben van ongeveer 1 a 2 en naar mate je wat meer rijdt en je sneller gaat dat de bar naar 5 gaat op lopen en als je weer wat rustiger rijdt, ( in de stad ofzo ) dat je weer een druk heb van 2 a 3 ?

Ik heb nog even mijn oliepijl bekeken en dat was volgens mij gewoon goed.Vorige week is die auto nog voorzien van een grote beurt en hebben ze meteen de olie natuurlijk meegenomen bij de check.

Dan nog iets, als ik de auto start vind ik dat er veel rook uit de uitlaat komt , maar na stukje gereden te hebben word dat al snel minder.Misschien is dat normaal ?

Ben nu toch een beetje bezorgd, komt dit bekend voor bij jullie ?


groetjes weer

Fabian


28 dec 2007 0:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Oliedruk lijkt mij vooralsnog prima.
wat de druk betreft: met koude olie is je oliedruk bij stationair toerental inderdaad hoog: de olie is erg dik en loopt moeilijk door. Omdat de druksensor na de filter en pomp komt meet ie nog een behoorlijk hoge druk. Als de temp stijgt loopt het makkelijker door en ziet ie een minder hoge druk.
Bij warme motor is 2-2.5 bij stationair de norm, en 4-5 als je toeren maakt.
Soms wil je bij het starten nog slecht oliedruk krijgen (de 944 doet er ook heel even over om goed druk te krijgen, tenminste, totdat de motor in de soep liep op het circuit :cry: )
Wat die rook betreft: met dit weer kan dat heel goed condens zijn en is het niks om je zorgen over te maken.


28 dec 2007 0:35
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht 
Goedemorgen, bedankt voor je antwoord 944 guy.

Vanochtend maar weer eens met de auto naar het werk gereden en lampje ging dit keer niet aan met de melding van oildurck zu gering.
Wel na starten meteen een bardruk van 5 en na wat rijden zie je de barmeter van 5 naar 2 a 3 lopen en bij stilstaan gaat ie meer naar 2 toe.

Misschien maak ik me gewoon wat ongerust, ik heb de auto net 3 weken en ben erg voorzichtig en als er dit soort lampjes met rode kleur gaan verschijnen ben ik wel even ongerust.

Wat ook zo is dat met deze Porsche 928 s4 ( bouwjaar 1991 ) veel electronica aan boord zit en dat dit supergevoelig blijkt te zijn.lampjes kunnen dan wat eerder gaan branden misschien.

Verder ben ik er zeer tevreden mee , echt een superauto.


28 dec 2007 10:24
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Als ik het zo lees, zou ik lekker verder gaan genieten van je 928 Fabian 8) Don't worry! (al snap ik je helemaal)
_________________________________________
Porsche 964C2 Nachtblauw


28 dec 2007 11:22
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Sheila3 schreef:
Vanochtend maar weer eens met de auto naar het werk gereden en lampje ging dit keer niet aan met de melding van oildurck zu gering.



Ook niet bij het "op contact" zetten :?:


28 dec 2007 12:14
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht 
Vanochtend heb ik 1st contact aan gehad, zodat alle lampjes gaan branden, maar geen melding van oeldruck zu gering.Dan de auto gestart en ook geen meldingen.

Gisteravond heb ik wel die melding gekregen, volgens mij toen alleen het contact aan stond, auto gestart en klein stukje gereden in de wijk en paar keer onderweg gestopt.Auto afgezet en weer gestart en GEEN meldingen meer.Ik rij er niet zo heel veel mee, meestal alleen in weekend en af en toe zoals vandaag even naar min werk.Afgelopen woensdag ben ik evn stukje gaan rijden en teoen zag ik de melding voor het 1st.Het lijkt dus dat als ik de auto 1 dag laat staan en hem start of in het contact hou dat ik dan de melding krijg en na wat gerij dit niet meer ziet.Maar dit is dus sinds een paar dagen zo geconstateerd.

Gisteravond uurtje of 10 krijg je die melding en erna niet meer
Uurtje of 12 nog even naar de auto gelopen en nog een keer gekeken en niks geen melding.

Heel verhaal weer, haha


28 dec 2007 12:42
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
Kun je de 928 laten uitlezen?


28 dec 2007 12:44
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Sheila3 schreef:
Vanochtend heb ik 1st contact aan gehad, zodat alle lampjes gaan branden, maar geen melding van oeldruck zu gering.

Dat lijkt me toch niet goed. Alle controlelampjes moeten imho branden als het contact aanstaat en de motor nog niet loopt.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


28 dec 2007 12:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht 
alle controle lampjes gaan ook aan, en na starten van de motor gaan ze weer uit behalve dan het lampje van de RDK, maar dat komt omdat ik cupvelgen heb en dan geeft ie aan dat de bandendruk niet goed of minder is, maar dat is niet erg.

gaat me nu even over die melding en toevallig net even stukje gereden, effe lunch halen en ook net ging het lampje niet branden.


28 dec 2007 13:55
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Sheila3 schreef:
Gisteravond heb ik wel die melding gekregen, volgens mij toen alleen het contact aan stond,


Tsja, lijkt me nogal logisch, je had toen geen oliedruk :P
Er is NIKS mis! Gewoon naar je oliedruk meter kijken ipv op het lampje vertrouwen.


29 dec 2007 16:56
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht 
Hoi,

Ja inderdaad, metertje is wel goed van de olie en doet zijn werk prima.
Je ziet de meter ook later teruglopen en dat is voor mij gelukkig mooi moment, haha

Vroeg het me alleen even af waarom dat lampje maar dat is nu vrij logische verklaard.Auto heeft toen ook paar dagen stilgestaan.Als ik de auto elke dag gebruik zie ik ook niks dus ben wel opgelucht.

In ieder geval bedankt voor de tip en je tijd

gr.

Fabian


29 dec 2007 17:37
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Sheila3 schreef:
Vanochtend heb ik 1st contact aan gehad, zodat alle lampjes gaan branden, maar geen melding van oeldruck zu gering.Dan de auto gestart en ook geen meldingen.

Sheila3 schreef:
alle controle lampjes gaan ook aan, en na starten van de motor gaan ze weer uit

Dit snap ik niet. Gaat het lampje van de oliedruk nu wel of niet aan als je het contact aanzet (Zonder de motor te starten).
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


30 dec 2007 10:17
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Carrera 3.2, 996 Cabrio, 991 GTS
Thuredriht - NPC#1408 PF#492
Bericht 
is het soms een melding op je bc en geen lampje?
_________________________________________
Got coffee?


30 dec 2007 11:26
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht 
Zoiets heb ik, vroeger :wink: , ook wel gehad met mijn oude Alfa 75 TS gehad. Eerste keer op contact/starten; oliedruktelaaglampje aan; daarna even van contact/uit en daarna weer aan en oliedruktelaaglampje bleef uit.
Dit terwijl oliedrukmetertje gewoon werkte. Dus zo maar een tijdje rond blijven rijden. Was toen een oliedruksensor die bleef steken; dus uiteindelijk maar eens vervangen.
Meter en lampje hadden beide hun eigen sensor. Of dat bij een 928 ook zo is weet ik niet.
Bij die Alfa was het wel een goed idee ieder jaar de aardcontacten en zekeringen schoon te maken/in te vetten met vaseline; had je nauwelijks meer problemen. 8)
Of dat bij de veel complexere 928 een goed idee is?
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


30 dec 2007 11:51
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht 
Hoi weer,

Sorry ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest.

Als ik de sleutel omdraai en dus contact had ,dan krijg ik een melding via de boordcomputer, dus iet zozeer een lampje.Start ik de motor en ga ik rijden is het weer weg.Als ik later de motor afzet en weer opnieuw contact ga maken, krijg ik geen melding op de bc meer te zien.

Denk dat ik me geen zorgen hoef te maken, denk dat de oliedruk toen even te laag was omdat hij paar dagen stil heeft gestaan en dat dan die sensor deze melding aangeeft.Als alles lekker warm is dan heb je het niet meer.Maar ik ga het in de gaten houden.

gr.

Fabian


30 dec 2007 13:41
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
dan lijkt het op dit.


De auto heeft stil gestaan dan op contact en nog geen olie druk, wat begrijpelijk is.

als je start wel olie druk, gelukkig maar

als je het contact uit doet en weer aan wel olie druk, heeft misschien even nodig om terug te lopen.


robert
_________________________________________
remmen is angst


30 dec 2007 13:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
928S4/GT
landgraaf
Bericht Oeldruck
Hallo Fabian,

De oliedruk van een 928 is koud stationair en rijdend meestal 5 bar. Zodra de motor warm wordt zie je vooral stationair de druk dalen. Afhankelijk van de oliesoort en de ouderdom van de olie kan dat zo'n 2 a 2.5 bar zijn. Bij 3000 en meer toeren moet de druk toch echt weer richting 5 bar gaan. De melding die je gehad hebt is er een van de boordcomputer die waarschijnlijk na de oliewissel met filter even een lage oliedruk konstateert. Je kunt hem wissen door de minpool van de accu (achter in de kofferbak onder de bekleding) een paar minuten los te koppelen.
Rook bij koude motor mag alleen een klein beetje condens zijn als het buiten ook koud is anders heb je een ander probleem. Als de koelvleoistof op peil blijft en goed van kleur is heb je geen probleem.

Groet Bert (928GT Black)


31 dec 2007 17:23
Profiel
PorscheForum Rakker
928 S4
Den Haag
Bericht 
Hoi Bert928

Bedankt voor je reactie.

Mijn auto had pas een grote beurt gehad in Roggel ( bij Peter van Porsche&Parts )

toen is de olie natuurlijk ook vervangen.Paar dagen na de beurt stilgestaan ( ik rij er niet elke dag mee ) en toen constateerde ik dat op de boordcomputers, NU inmiddels geen last meer van.

Nu heb ik denk ik problemen met de homokineet, zie post bij elders op dit forum onder kopje " onderstel".


31 dec 2007 21:35
Profiel Facebook 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.