| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Dump-valve http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=1633 |
Pagina 1 van 1 |
Auteur: | Jaco [ 01 sep 2004 22:52 ] |
Berichttitel: | Dump-valve |
Geachte mede Porschisten, ik zou graag willen weten wat een dump-valve nu precies is. Weet dat ze veel op soebaroes imprezas gezet worden en dat het met de turbodruk te maken heeft. Kan deze valve/klep ook op een P-turbo geplaatst worden, zoja wat zijn de voor/nadelen. |
Auteur: | Lou [ 01 sep 2004 23:07 ] |
Berichttitel: | |
Had jij zo al iets niet in dien aard? |
Auteur: | dirkie [ 02 sep 2004 6:21 ] |
Berichttitel: | |
Kweet het niet meer precies ... maar het heeft wat te maken met het wegblazen van overtollige turbodruk bij stationair toerental. Zonder zou alles er zo wat afblazen ... En bij gassen het omgekeerde ... iets met gelijkmatige opbouw ... Heb er ooit veel over gelezen ... maar das al ff geleden ... Erwin dan maar ... Dirk |
Auteur: | Lou [ 02 sep 2004 7:05 ] |
Berichttitel: | |
Beter kan ik het niet uitleggen http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/blow_off_valve.htm |
Auteur: | yves [ 02 sep 2004 9:02 ] |
Berichttitel: | |
hello, de dumpvalve dient om de turbo op snelheid te houden bij gas lossen,hierdoor 'zou' ie beter oppakken als je terug op't gas gaat. Door de druk na de turbo af te laten ondervind het opspoelwiel geen tegendruk , dus blijft het op dezelfde snelheid draaien. Of het helpt? ik had het op m'n ouwe integrale ,mijn inziens hielp het niet of niet veel qua prestaties. Het zou wel de levensduur van de turbo goed doen ( minder toerentalwisselingen) + het geluidje 'pssss' bij gas lossen heeft natuurlijk wel z'n charmes hoop datje er wat aan hebt, grtz |
Auteur: | Stangman [ 02 sep 2004 13:50 ] |
Berichttitel: | |
In Japan schijnen ze hun Mazda 323'tje te voorzien van een electronische dump valve. Oftwel, een speakertje met het 'pssshhhh' geluid |
Auteur: | Jaco [ 02 sep 2004 17:01 ] |
Berichttitel: | |
Ok heren, dank u ben weer wat wijzer. De volgende vraag is dus of die klep ook op een mn PT2 past in combinatie met de "waste-gate". Zal wel een rare combinatie zijn: dump-valve om de boel op druk te houden en de waste-gate om de boel juist te ontlasten. Als de dump-valvel echt zo werkt dat ie tijdens opschakelen de druk erop houd zodat de turbo gelijk weer oppakt, dan moet de P theoretisch sneller in het acc. zijn. (Dirk, heb je nog int. in de stinger ) |
Auteur: | Pascal [ 02 sep 2004 23:06 ] |
Berichttitel: | |
Dump valve is volgens mij niet ten gunstige van je blok. Anders zou elke scoob-rijder dat hebben en dat hebben ze niet allemaal... Er was iets tegen, maar weet het niet meer... Overigens, het "pssst"-geluid hoort niet bij een 911 (if you know what I mean!) |
Auteur: | Erwin [ 03 sep 2004 8:09 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Dump-valve | |||||||||
Hee Jaco, Kijk eens links van de intercooler in jouw motorruimte. Daar zit op een dikke slang van 10 cm diameter, een klein zwart potje gemonteerd met een 20mm dikke slang aan de zijkant en een 6mm dunne slang aan de bovenkant. Drie keer raden wat dat is.............. |
Auteur: | lindemans [ 03 sep 2004 9:57 ] |
Berichttitel: | |
Volgens mij heeft iedere Turbomotor dergelijke kleppen om de inlaatdruk te regelen. Meer vermogen kun je uit je blok trekken door het moment (druk) waarbij bv. de waste gate opent te verleggen; blok krijg dan wel meer voor zn kiezen. Eenmaal op toeren kan een Turbo veel meer druk leveren dan nodig/gewenst; die druk moet er dus af en dat gaat dan via zo'n klep. Een maat van me in zn studententijd was erg onder de indruk van het effect van het dichtproppen van de waste gate van zn BMW. Toen hij een keer echt doortrapte was het einde verhaal (gek he ??) |
Auteur: | lindemans [ 03 sep 2004 10:43 ] |
Berichttitel: | |
Ooit reed ik een keer voluit mn Turbo Diesel (net over de 200), vervolgens moest ik van het gas af en in de remmen voor iemand voor me die wilde gaan inhalen; op dat moment ging die echter weer terug en ging ik weer vol op get gas. Op dat moment scheurde met een grote knal zo'n 10 cm dikke buis van de Turbo an flarden (kon ik gelijk terug naar 90 km/h....). Geeft een beetje een idee van de druk die zo'n ding kan opbouwen als je gekke dingen doet. Ik denk dat de snelle wisseling van vollast, naar niks en weer naar vollast even niet bijgehouden kon worden door het regelcircuit van sensoren en valves. |
Auteur: | Jaco [ 03 sep 2004 22:32 ] | |||||||||
Berichttitel: | Re: Dump-valve | |||||||||
Dus ik heb een waste-gate en een dump-valve....... gaaf , maar mis wel het pieeeeeeuw geluid dat je bij een soep wel hebt. Aan de andere kant ....... laat maar, heb al herrie zat Heren bedankt |
Auteur: | Dabi [ 04 sep 2004 0:09 ] |
Berichttitel: | |
Effe oud topic opgesnort : http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=741&highlight=dumpvalve Voor als je het pieeeeeeuw geluid wilt hebben |
Auteur: | RufBTR [ 04 sep 2004 10:34 ] |
Berichttitel: | |
het zou wel verstandig kunnen zijn , om de orginele van plastic, te vervangen met eentje van alu, die orginele bij mijn auto is laatst door de hitte overleden. Ik was een leuk stukkie aan het blazen en kwam daarna in de file, temp liep op tot 125 graden, en daarna liep het niet meer zo fijn, oorzaak gesmolten dumpvalve. |
Auteur: | Lou [ 04 sep 2004 17:08 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
|
Auteur: | Jaco [ 05 sep 2004 22:51 ] | |||||||||||||||||||||||||||
Berichttitel: | ||||||||||||||||||||||||||||
Van die waste-gate wist ik het, dat hoor je heeeeeeeel goed. |
Pagina 1 van 1 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |