| www.porscheforum.nl | http://85.214.53.153/ |
|
Aluminium vliegwiel op 964 http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=16826 |
Pagina 1 van 2 |
Auteur: | M a r c [ 02 jan 2008 21:11 ] |
Berichttitel: | Aluminium vliegwiel op 964 |
Dit voorjaar ga ik de koppeling van mijn 964C2 vernieuwen omdat ie wanneer de motor en bak heel warm zijn steeds minder goed vrij wil komen, een paar jaar geleden hebben ze wel de plaat vernieuwd maar niet de drukgroep.... Bij het uitzoeken van de juiste koppelingset bij mijn vaste leverancier zag ik dat zij ook een aluminium vliegwiel hebben voor mijn 964. Ik zit er nu over te denken om dit meteen mee te nemen, zal wel voor een iets minder mooie stationaire loop zorgen, maar de motor zal wel véél sneller door zijn toeren heen vliegen Iemand hier al ervaring met een lichter aluminium vliegwiel op zijn P? |
Auteur: | porscheware [ 02 jan 2008 21:12 ] |
Berichttitel: | |
Ben ik ook benieuwd naar, noemen ze een RS-vliegwiel toch? |
Auteur: | Olaf [ 02 jan 2008 21:17 ] |
Berichttitel: | |
Gizmo ... ... maar dat "sneller" zit tussen z'n oren |
Auteur: | M a r c [ 02 jan 2008 21:21 ] |
Berichttitel: | |
Motor toert wel degelijk sneller op... héél veel sneller zelfs. |
Auteur: | M a r c [ 02 jan 2008 21:23 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Kan wel, want ik moet er een originele montageset bijkopen die op de RS-versie zit om e.e.a. te monteren, ik denk dat het hierbij slechts om andere bouten gaat waarmee het vliegwiel aan de krukas zit. |
Auteur: | Devils son [ 02 jan 2008 22:21 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Zo lang je de koppeling niet laat opkomen... Maar daar gaat de auto niet harder van rijden. |
Auteur: | V-8 [ 02 jan 2008 22:30 ] |
Berichttitel: | |
Drknauf vragen, hij heeft en RS vliegwiel en koppeling. Ik weet niet beter |
Auteur: | M a r c [ 02 jan 2008 22:34 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Nogmaals, hij toert wel degelijk sneller op, er hangt gewoon minder massa aan de krukas die rondgeslingert moet worden. Ik ben alleen benieuwd naar de ervaringen van mensen die deze switch gedaan hebben. Auto zal ook niet harder lopen op top, maar hij zal wel sneller worden in accelleratie? |
Auteur: | Devils son [ 02 jan 2008 23:00 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Tuurlijk niet. In theorie wellicht. Maar meetbaar sneller? No way. Het laten ronddraaien van de wielen kost zoveel meer kracht dan die massa van het vliegwiel, dat die massa verwaarloosbaar is. |
Auteur: | lindemans [ 02 jan 2008 23:18 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
Da's niet waar hoor. Vergeet niet dat het vliegwiel op de krukas zit en dus veel sneller ronddraait dan de wielen en andere delen onderweg naar de achterwielen. Dat vliegwiel zit heel veel energie in. Dat moet ook wel anders zou de motor niet of slecht blijven draaien tussen de individuele klappen van de zuigers door. Met een lichter vliegwiel hoeft er bij acceleren minder energie het vliegwiel in om het toerental omhoog te krijgen; daardoor reageert de auto sneller op het gas (accelereert sneller). Andersom zit er bij afremmen op de motor ook minder rotatie-energie als buffer in het vliegwiel, waardoor de auto sneller afremt op de motor. Daarmee reageert de auto nerveuzer op het gaspedaal en bij het ontkoppelen-schakelen-koppelen, voor gewoon gebruik daarmee minder comfortabel. Omdat vermogen van de auto niet verandert, accelereert hij met een lichter vliegwiel wel sneller, maar de topsnelheid wordt er niet hoger van. Ik zou het voor straatgebruik zelf niet doen. |
Auteur: | Roi [ 02 jan 2008 23:24 ] |
Berichttitel: | |
Renntech (Erwin) heeft eens een keer wat geschreven over Alu vliegwielen op het forum...hij had er slechte ervaringen mee of iets dergelijks. Zoiets van blijf liever bij de stalen RS uitvoering en ga niet lichter en niet naar aluminium.. zou zeggen bellen... Kan het zo effe niet meer vinden anders post ik nog wel een link naar dat topic. tadaah alsnog gevonden RS vliegwiel Trouwens het gaat niet alleen om gewicht maar ook /m.n. op welke radius "het vet" zit... O ja zelf ook gehad op mijn C2..maar dat was reeds zo bij aankoop...dus verschil kan ik niet benoemen. Stationair draaien ...geen probleem...alleen -zoals ik al vaker heb geschreven- airco erbij aan en dan flink in de remmen, sloeg de motor af. Toerentaldaling is dan dermate snel dat de motorelektronica daar niet op tijd op reageerde...die is immers afgesteld op de zwaardere uitvoering. Paar keer getest met de airco uit...en dan ging het goed. Verder zijn er wel wat dingen anders als je voor de hele set gaat (incl. koppeling) druklager en ik geloof ook de vertanding op het vliegwiel voor toerental meting...maar daar ben ik me niet zeker van. |
Auteur: | M a r c [ 02 jan 2008 23:50 ] |
Berichttitel: | |
Kijk! Nu begint de nuttige info los te komen Ik heb overigens geen airco. Heb meteen even het aangehaalde topic doorgelezen; neig nu naar het RS-vliegwiel i.p.v. een volledig aluminium vliegwiel. Als het foutgaat moet namelijk de hele motor/bak er wéér onderuit.... Ik ga wel meteen álle bougies en kabels vernieuwen als ie er straks naast staat. Wat is aan te raden m.b.t. de bougies? Gewoon origineel of een longlife erin duwen? Kabels worden sowieso de rode Magnecors, daar heb ik alleen maar goede ervaring mee en die zijn zéér duurzaam. |
Auteur: | Ome Sander [ 03 jan 2008 1:43 ] |
Berichttitel: | |
Nou lees ik normaal alleen maar mee op dit fotrum om te leren, maar ik kan uit eigen ervaring met 4-cilinder luchtboxers vertellen, dat een lichter vliegwiel de motor (ook belast) wel degelijk sneller doet optoeren. Ook de verhalen over het slecht stationair draaien met een licht vliegwiel kan ik naar het land der fabelen verwijzen. Maar "men"schrijft eens wat... de volgende leest eens wat... schrijft ook eens wat... Ik kan mijn eigen motor (waar het vliegwiel ruim 2 kilo lichter is) onder de 800 rpm stationair laten draaien... Nou weet ik niet wat zo'n alu geval kost (heb me niet teveel verdiept in de P-prijzen, maar ik heb een vermoeden...), maar is het niet veel goedkoper om je stalen vliegwiel een kilo af te laten draaien en te laten balanceren? Heb het idee dat je zo voor veeeel minder geld (bijna) hetzelfde effect bereikt... |
Auteur: | Paul Broere [ 03 jan 2008 9:51 ] |
Berichttitel: | |
Mijn pa heeft op zijn 993 Carrera 4 met andere einddempers en andere chip sinds enige tijd een RS vliegwiel en koppeling. Qua koppeling is er weinig verschil te voelen (nog steeds lekker). De motor komt sneller op toeren, en theoretisch zou je ook sneller optrekken. Dit is in de praktijk nauwelijks (ik zeg niet niet) merkbaar. Wel kan je iets sneller schakelen, STERKER NOG: je MOET sneller schakelen, anders gaat het niet meer "vloeiend". Snel schakelen gaat door de verminderde af te remmen masse (voor de synchromeshes e.d.) veel makkelijker, je haalt de pook in een snelle soepele beweging in korte tijd naar de volgende versnelling... Ik vind het erg lekker!! Maar als je rustig wilt schakelen is het minder handig. (let op: met RS vliegwiel moet je dus iets sneller schakelen, maar het gaat dus wel heel makkelijk en soepel... dat maakt het zo lekker). Paul Oh ja, als je afremt (met airco aan?? weet ik eigenlijk niet) slaat de motor heel soms af... Dit is op te vangen door de koppeling pas bij <1500rpm in te trappen, maar over het algemeen hoord de auto niet af te slaan. Het komt bij sommige auto's AF EN TOE voor. (zorg in ieder geval voor goede ontsteking en luchtmassameter!) |
Auteur: | Devils son [ 03 jan 2008 10:24 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Nogmaals: in theorie. In de praktijk is het verschil verwaarloosbaar. |
Auteur: | PaulusdB [ 03 jan 2008 11:24 ] |
Berichttitel: | |
Volgens mij hebben jullie het vooral over het op gang krijgen/houden van de massa van een viegwiel, maar hoe zit het dan met het gyroscoopeffect? Moet een invloed op het bochtengedrag hebben, nl. Was een belangrijk punt in een 'radicaal' ontwerp voor een superbike door Michael Czysz. De C1. Het motorblok had twee tegengesteld draaiende krukassen. Hoe het precies werkt met dat effect, weet ik niet, maar iedereen die een keer een draaiend fietswiel in de handen heeft gehad kent het effect. De corioliskracht, zo herinner ik mij van de natuurkundeles. Een factor 100 ofzo minder dan de middelpuntvliedende kracht. En het gyroscoopeffect van de wielen en banden is er natuurlijk ook nog, maar die liggen wel in een ander vlak (parallel aan de rijrichting ipv haaks erop). |
Auteur: | lindemans [ 03 jan 2008 15:21 ] | ||||||||||||||||||
Berichttitel: | |||||||||||||||||||
....als je er niks van merkt, waarom doen circuitrijders het dan.... Erwin ? |
Auteur: | Paul Broere [ 03 jan 2008 15:40 ] |
Berichttitel: | |
vanwege de andere voordelen: sneller schakelen om maar iets te noemen, met minder slijtage aan versnellingsbak (syncgromeshes) En in de praktijk nauwelijks voelbaar, maar wellicht uit het zich wel in enkel tienden winst tijdens racen... en elke beetje telt! |
Auteur: | Olaf [ 03 jan 2008 18:31 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Totaalgewicht van de auto |
Auteur: | rob964.c4 [ 03 jan 2008 18:33 ] |
Berichttitel: | |
het is wel prettig dat de auto makkelijker toeren maakt met terug schakelen en tussen gas. robert |
Auteur: | drknauf [ 03 jan 2008 18:34 ] |
Berichttitel: | |
totaal gewicht word minder dus je bent uiteindelijk toch sneller met een rs vliegwiel |
Auteur: | Devils son [ 03 jan 2008 18:58 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Sneller schakelen. En als een compleet pakket van maatregelen zie je het ook. Zo zijn er mensen die hun auto lichter maken. Ieder ding dat je uit de auto haalt scheelt zo goed als niets (uitz. daargelaten). Maar in totaal... Plus als je in een race twee duizendste van een seconde wint per keer accelereren en je moet per rondje 20 keer accelereren heb je 0,04 seconde te pakken per ronde, wat bij ik noem maar 50 ronden 2 volle seconden. Maar 2 duizendste van een seconde sneller is nog steeds verwaarloosbaar. |
Auteur: | rafv [ 03 jan 2008 20:10 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb een RS vliegwiel en dito koppeling. Toen het was geinstalleerd met standaard motorsturing dierf de motor wel eens stilvallen, zowel bij stevig remmen als bij op zeer lage snelheid (stapvoets) en erg lage toeren een scherpe bocht maken (servo). Voor je gevoel trek je net iets sportiever doorheen de toeren met zo'n lichter vliegwiel (scheelt 10kg of daaromtrent trouwens), maar of de auto sneller werd, dat is niet vast te stellen op het gevoel. Wat mij irriteerde aan het standaard vliegwiel was het blijven 'hangen' rond 1300-1400 toeren alvorens stevig door te trekken bij gas, en eveneens blijven hangen rond dit toerental bij gas los, alvorens tot vrijloop terug te zakken. Da's nu volledig weg en dus heeft het lichter vliegwiel het 'probleem' opgelost dat ik wilde bestrijden. Ik heb bij Steve Wong (www.911chips.com) een chip besteld en geinstalleerd, en sindsdien is het stilvallen ook opgelost, en daarenboven trekt de P net iets vlotter door. Maximum toerental van de motor is bewust niet verhoogd met deze chip (kan je wel verkrijgen, als je dat wenst, trouwens). |
Auteur: | Ome Sander [ 04 jan 2008 2:04 ] | |||||||||
Berichttitel: | ||||||||||
Had jij een reuzenrad aan je krukas hangen soms? Kilootje of 2 eraf doet al wonderen, hoor! |
Auteur: | rafv [ 04 jan 2008 9:37 ] |
Berichttitel: | |
Ik heb het dan maar even opgezocht... Standaard vliegwiel weegt 13.5kg RS vliegwiel weegt 5.5kg Geeft een gewichtsbesparing van 8kg. |
Pagina 1 van 2 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |