Omleiding bedrading toerenteller tbv nieuwe motormanagement
Nu we het blok er toch uit hebben (zie
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=15518) gaan we in ieder geval de mechanische voorbereidingen treffen voor het verbouwen vd motor management. Zie
www.sdsefi.com voor het syteem wat we in gaan bouwen: prima systeem welke wij ook al 3/4 jaar op de 928 hebben. Het daadwerkelijk ombouwen wachten we ff mee totdat we de motor ff een maandje draaiende hebben om een mooie baseline voor de vergelijking te krijgen.
Dit systeem vervangt de meetklep in de inlaat met een druksensor achter de gasklep, en een temperatuursensor in de inlaat. Hiermee win je ~10% in piekvermogen maar vooral mid en lowrange en responsie op het gaspedaal gaat enorm vooruit (en dat zullen bomenknuffelaars leuk vinden: 10% zuiniger, op de 928 althans).
Wat bij de 944 voor dit systeem echter wat moeilijker is dan bij de 928, is het werkend houden vh dashboard**, en dan eigenlijk alleen de toerenteller welke door de ECU gaat (de rest heeft zo ongeveer zn eigen circuit).
De sensor voor het toerental plugt in de kabelboom, welke de ECU ingaat (gecheckt via bedradingsschema's), vervolgens gaat er weer een signaal de ECU uit en het dashbord in.
Omdat dit systeem enigszins universeel is, is hier geen voorziening voor (ook geen outputsignaal voor een toerenteller). De enige oplossing die wij momenteel zien is de oude ECU ingeplugd laten, puur en alleen hierom wat m.i. geen elegante oplossing is.
Zijn er mensen die weten wat voor signaal de ECU doorgeeft aan de toerenteller, en of we dit kunnen emuleren met een kleine schakeling?
**Nou is het omleggen vd ontsteking ook wat moeilijker maar hier hebben we al een werkbare oplossing voor