| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Olie druk 911 3.2 1995 gaat omlaag na peilen
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=17122
Pagina 1 van 2

Auteur:  v0xjns4 [ 20 jan 2008 21:41 ]
Berichttitel:  Olie druk 911 3.2 1995 gaat omlaag na peilen

Kent iemand een oplossing voor het volgende probleem ? Ik heb een 911 3.2L uit 1985, de oliedruk op het klokje zegt helemaal vol te zijn , bij peilstokmeting met een net gestarte (koude) draaiende motor zie ik op de peilstok tussen het min en max geen olie zitten, en als ik de dop van het oliereservoir afdraai daalt het toerental van de motor ( duidelijk hoorbaar ) , waneer ik echter de dop weer opschroef hoor ik het toerental weer toenemen ?

Ik dacht dat er ongeveer 10L olie 10W40 SEA half synthetische in moet zitten klopt dat

En hoe kan ik zelf het toerental afstellen op de carburateur ?

Alvast bedankt voor jullie reactie , :lol: Mvg Chris Jansen

Auteur:  HV [ 20 jan 2008 21:54 ]
Berichttitel: 

Ben technisch geen expert, dus je zult betere antwoorden gaan krijgen, maar naar mijn idee moet je oliepeil altijd bij warme motor (en dan inderdaad stationair draaien) meten. Tenzij sensor stuk is, moet de oliehoeveelheidsmeter op je dashbord na warmrijden, zodra je stil gaat staan (stationair draaien motor dus) dan ook omhoog glijden, minimaal midden op de schaal (NB is dus niet oliedruk, rechter metertje van de twee, maar de niet geschaalde meter in kleine ronde venster links op dashbord. Bij rijden geeft meter altijd 0 aan, olie circuleert dan.

Auteur:  Mark [ 20 jan 2008 21:54 ]
Berichttitel: 

dag Chris,

zie hiervoor de verscheidene draadjes hierover. olie moet je peilen bij WARME en DRAAIENDE motor. (en de auto moet vlak staan) als je de oliedop eraf haalt is het normaal dat het toerental verandert.

groetjes Mark

Auteur:  Eric [ 20 jan 2008 22:01 ]
Berichttitel:  Re: Olie druk 911 3.2 1995 gaat omlaag na peilen

v0xjns4 schreef:
Ik heb een 911 3.2L uit 1985

hoe kan ik zelf het toerental afstellen op de carburateur ?


Omgebouwd? :roll:

Auteur:  wolf [ 20 jan 2008 22:01 ]
Berichttitel: 

carburateur? belgische uitvoering? :mrgreen:

Auteur:  v0xjns4 [ 20 jan 2008 22:08 ]
Berichttitel: 

Is een 3.2L / 300km geleden revisie blok ( 930….) en dacht dat er in 1985 carburateurs in zaten ? vandaar

Auteur:  wolf [ 20 jan 2008 22:10 ]
Berichttitel: 

einspritz. :roll:

Auteur:  Olaf [ 20 jan 2008 22:14 ]
Berichttitel: 

wolf schreef:
carburateur?



... niet vreemd op 'n 964 look, toch :?: :wink:

:@: v0xjns4 :arrow: plaats 'ns wat foto's van je auto (en de motor) in je album :idea:

Auteur:  v0xjns4 [ 20 jan 2008 22:15 ]
Berichttitel: 

10L olie 10W40 SEA half synthetische ? is dit het aantal en de juiste :oops: olie ?

Auteur:  v0xjns4 [ 20 jan 2008 22:20 ]
Berichttitel: 

Moet de foto´s nog maken, de auto is nog maar net aangekocht vandaar

Auteur:  wolf [ 20 jan 2008 22:27 ]
Berichttitel: 

totaal 13 liter olie, je wisselt ongeveer 10liter. teveel is niet goed.
10w40 halfsyntheet wordt veel gebruikt in 3.2 motoren, maar aangezien je net een revisie hebt gehad zou ik zeker overleggen met de garage/verkoper.

zorg dat je tenminste een instructieboekje van jouw model hebt zodat je enige basiskennis hebt.

zuk6.

Auteur:  Martin K. [ 20 jan 2008 22:32 ]
Berichttitel: 

Hai,

de heren op het forum hebben weer veel commentaar maar weinig echt inhoudelijke reactie :roll: :wink:


Jij haalt, als ik je 1e vraag goed lees, 2 zaken door elkaar:

Je hebt een oliedrukmeter, die zwabbert vrolijk tussen de 1 en 5 bar, en je hebt een hoeveelheidsmeter, welke zwabbert tussen leeg en vol, duidelijk 2 verschillende meters.

Bij koude motor zal de oliedruk altijd zeer hoog zijn, richting de 4 a 5 bar, om later, als het gehele circuit zich opent, te dalen naar een lagere waarde( bv. 1 bar bij 1000 toeren en ongeveer 4 bar bij 4000 toeren )


De oliehoeveelheidsmeter( olie niveau meting ) staat bij koude motor op zeer laag, om bij warme motor een hogere waarde aan te geven. Het is een INDICATIE van je olievoorraad aan boord.

NEVER bij koude Porsche luchtgekoelde motor olie peilen :idea:

Alleen bij warme motor kijken wat er aan de peilstok hangt.

Het is geheel normaal dat het toerental zakt, als je de vuldop opent.

Dus al sde oliedruk zegt druk hoog, peilstok zegt weinig of geen olie aan de stok ( bij warme motor zal die oliedruk lager zijn, da's normaal...zie hierboven ) dan is er 1 simpele conclusie; te weinig olie in het blokkie/

10 liter is ook NIET voldoende, als de olie goed is afgetapt, en er wordt zelfs 1 nieuw filtertje opgezet, dan gaat er minstens 11 liter in het leidingstelsel verdwijnen.

De oliesoort die je noemt is prima ( wel een gerenommeerd merk :?: )

als je er 10 liter op hebt gegooid, en bij warme motor ( na minstens 1 kwartier (rustig) te hebben warm gereden er geen olie op de peilstok zit, telkens met ongeveer 0,25 liter bijvullen, totdat de peilstok weer iets aangeeft tussen Min. en Max.

Telkens na de 0,25 liter ff 1 minuutje wachten, kijk ondertussen eens op de Olie hoeveelheidsmeter, je zult zien zodra de peilstok olie aangeeft binnen de aangegeven grenzen, dat ook de niveaumeter hier op reageert.

Het is normaal, dat als je flink gas gaat geven, bij warme motor, dat de olieniveaumeter ineens naar beneden zakt, er wordt immers meer olie door de pomp het blok ingepompt. Die voorraad verdwijnt op dat moment uit de olietank. Als je spontaan na een stukje flink gassen ineens stil gaat staan voor een stoplicht, dan zie je de olienieveau meter ineens
naar de plus schiet, de zer warme olie wordt niet meer rondgepompt ( is toerental afhankelijk :idea: ) en zal door overdruk in de olietank worden geperst.

Da's nu typisch 911 ( t/m 993 ) :wink:

Auteur:  Olaf [ 20 jan 2008 22:33 ]
Berichttitel: 

v0xjns4 schreef:
... is dit het aantal en de juiste :oops: olie ?


Heb je geen idee wat er nu voor olie inzit :?: Boekjes of rekeningen die uitwijzen of er semi- of full- synteeth in zit :?:

't complete systeem verbergt 'n litertje of 13 :idea:

... 3 liter daarvan zit ongeveer in de leidingen van het tankje naar de koeler (rechtsvoor) ... dus bij verversen zou je aan 10 liter meer dan genoeg moeten hebben .....

... gooi er echter niet direct 10 liter in ... maar 'n litertje of 8 a 9 - laat dan de motor warm draaien (of rijden) - peil de olie bij stationair toerental & op 'n vlakke (horizontale) ondergrond ...

... vul nu de olie bij "naar wens" :idea:

Gebruik de peilstok voor het serieuze werk - en het metertje in het dash. ter indicatie :idea:


Verder de zoekfunctie op dit forum gebruiken - daar is heel veel over olie- peilen, soorten en vullen geschreven :wink:

Auteur:  v0xjns4 [ 20 jan 2008 22:33 ]
Berichttitel:  zorg dat je tenminste een instructieboekje van jouw model

Ja moet daar maar eens op zoek naar gaan , iemand een aanbieding ? :shock:

Auteur:  944 guy [ 20 jan 2008 22:39 ]
Berichttitel: 

Olaf schreef:
Heb je geen idee wat er nu voor olie inzit :?: Boekjes of rekeningen die uitwijzen of er semi- of full- synteeth in zit :?:


Na een revisie kun je er prima volledig syntetisch in fleppen. De enige reden dat het 'niet verstandig' is om dat te doen is als je geen revisie hebt gehad: synthetisch houdt de boel beter schoon, en als je zonder revisie dat gaat gebruiken wordt het blok dus een stuk schoner door de 'reinigende' werking daarvan. Lekkages die dan verstopt zijn geraakt door vuiligheid kunnen weer open gaan staan en je hebt weer lekkage.

Auteur:  Olaf [ 20 jan 2008 22:39 ]
Berichttitel: 

... deze aanbieding :?:

of toch maar deze :?: :wink:

944 guy schreef:
Lekkages die dan verstopt zijn geraakt door vuiligheid kunnen weer open gaan staan en je hebt weer lekkage.


.... vervelender is als de vervuiling de oliekanaaltjes in de motor verstopt :shock: :idea:

Auteur:  wolf [ 20 jan 2008 22:54 ]
Berichttitel: 

Sommigen adviseren de eerste 500 km na een revisie met ouderwetse non syntheet in te rijden. Zou echt even overleggen met degeen die de revisie gedaan heeft. Zorg ook dat je documentatie van de revisie hebt.

Leuk he, zo'n Porker. 8)

Auteur:  Olaf [ 20 jan 2008 23:01 ]
Berichttitel: 

wolf schreef:
Sommigen adviseren de eerste 500 km na een revisie met ouderwetse non syntheet in te rijden.



Eh ... 1000 Km toch :?:

Auteur:  v0xjns4 [ 20 jan 2008 23:09 ]
Berichttitel: 

HV-Mark- Martin- Olaf- Wolf- Guy- mag ik even tussendoor een ieder die reactie heeft gelaten een +++ geven, ik ben hiermee al een veel verder geholpen, thx Chris

Auteur:  EriC4C [ 20 jan 2008 23:14 ]
Berichttitel: 

Een jaar geleden :idea: :shock:

Auteur:  Olaf [ 20 jan 2008 23:22 ]
Berichttitel: 

Afbeelding


... kan wel merken dat Gigabite weer terug is :lol:

Auteur:  wolf [ 20 jan 2008 23:24 ]
Berichttitel: 

:shock: :shock: :roll:

Auteur:  WdePundert [ 21 jan 2008 17:04 ]
Berichttitel: 

Kort van memorie zeker. :shock:

Auteur:  cabrio wim [ 21 jan 2008 21:09 ]
Berichttitel: 

EriC4C schreef:


Precies weer de tijd voor de jaarlijks beurt, en je kunt niet precies genoeg zijn hé. :lol: :lol:

Auteur:  v0xjns4 [ 21 jan 2008 23:52 ]
Berichttitel: 

De auto heeft langer bij de spuiter gestaan dan voorzien , er waren nogal wat slechte punten die vervangen moesten worden, in tussen was ik de reactie kwijtgeraakt en wou toch zeker van m,n zaak zijn, vandaar heb ik de vraag opnieuw gesteld. :oops:

Pagina 1 van 2 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/