| www.porscheforum.nl |
http://85.214.53.153/

Vreemd geluid in mijn 3.2 blok.
http://85.214.53.153/viewtopic.php?f=3&t=17174
Pagina 1 van 1

Auteur:  Remco [ 25 jan 2008 0:05 ]
Berichttitel:  Vreemd geluid in mijn 3.2 blok.

Ik heb mijn 3.2 eind november 2007 gekocht en heb toen meteen olie gepeild. Deze was goed. Volgens de eigenaar verbruikte het 10.000 km geleden gereviseerde blok totaal geen olie. De aankoopskeuring was ook perfect.

Ik heb ondertussen 4000 km gereden, zowel lange (meer dan 200 km) als korte stukken (8 km).
Vandaag ben ik naar Helmond gereden en op de terugweg viel het me op dat de temperatuur iets hoger stond dan normaal als ik op de snelweg rij. Deze is normaal ongeveer een halve centimeter boven het onderste witte blok. Vandaag zat de temperatuurmeter bijna op de helft. De oliedruk was goed en op de meter van het olieniveau heb ik niet gelet.

Tegen de avond begon de auto een iets onregelmatiger en zwaarder gevoelige IMS Lager geluid te maken. De toerenteller liep soepel op maar in mn kont voelde ik een lichte vibratie. De auto hield echt trapsgewijs iets in.
De auto meteen gestopt en gekeken of ik lekkages heb. Dit was niet het geval.
Vervolgens het ik de auto opnieuw gestart en het viel me op dat het olie niveau op de meter af en toe terugviel naar het rode gedeelte. De oliedruk was wel constant en goed.
Ik heb hierop een liter olie toegevoegd en de auto liep weer perfect.

Hierna ben ik gaan trainen (5 km verder) en merkte dat na het sporten de auto weer hetzelfde deed. Bij flink accelereren viel het olieniveau terug naar het rode gedeelte.
Uiteindelijk ben ik nog eens gestopt en naar het blok geluisterd: de uitlaat geeft een veel zwaarder gevoelige IMS Lager geluid (dit is normaal een constante brom), de toerenteller is net geen 900 toeren maar is wel constant, het geluid van het blok is echter een ratel.

Nu weet ik alleen niet zeker wat het kan zijn, loopt de auto niet op alle 6 de cilinders, is het een kwestie van olie bijvullen of is het toch iets anders?

Ik had met mijn 944 vaker geen oliedruk. Het geluid is niet het harde ratelen wat een blok doet zonder oliedruk. Het is echt gevoelige IMS Lager.

Verder rook ik een zeer scherpe plastic achtige geur nadat ik de auto had uitgezet, die kan ik ook niet echt thuis brengen. Tijdens het olie bijvullen heb ik wel iets gemorst in het donker maar het was geen verbrande oliegeur.

Hopelijk weet iemand iets.
Alvast bedankt.
Remco

Auteur:  Jeroen C3.0 [ 25 jan 2008 0:08 ]
Berichttitel: 

Volgens mij eerst maar eens leren hoe je de olie moet peilen... :roll:

Stationair draaiend bij een temperatuur van 80 graden. Zorgen dat de auto waterpas staat, met draaiende motor peilen.

Als je nl. rijdt, zakt de meter altijd terug naar het minimum. (vanwege dry sump, extern reservoir)

Succes!

Auteur:  Remco [ 25 jan 2008 0:17 ]
Berichttitel: 

Jeroen,
Ik weet dat ik daar de auto eerst warm voor moet draaien maar ik ben niet echt een held in het warm draaien van een blok als deze niet goed klinkt. Vandaar dat ik eerst hier om advies vraag.

Auteur:  wolf [ 25 jan 2008 0:42 ]
Berichttitel: 

geen risico mee nemen ---> specialist bellen.

Auteur:  Jeroen914 [ 25 jan 2008 5:48 ]
Berichttitel:  Re: Help! Vreemd geluid in mijn 3.2 blok.

wolfraider schreef:
IBij flink accelereren viel het olieniveau terug naar het rode gedeelte.
da's normaal
olie meter werkt alleen bij constante toeren

Auteur:  cabrio wim [ 25 jan 2008 9:16 ]
Berichttitel: 

Over de olie geen uitleg verder heb je al gehad van bovenstaande posters. :wink:
Als ik je verhaal zo lees ben je aan klein beetje in paniek en haal je wat dingen in je verhaal wat dingen door elkaar, maar goed, als toerenral van motor mooi stabiel staat en mooi opliep loopt hij vast wel op zes cilinders, denk eerder naar de rest van je verhaal over inhouden en vibratie, dat je het (denk ik) in het brandstof systeem moet zoeken en vacuüm. Als je niet genoeg brandstof in je cilinders krijgt loopt temperatuur ook op en krijg je een niet lekker draaiende motor op het moment je vermogen vraagt.
Dit is mijn :idea: kan het mis hebben en komen er misschien nog meer reacties.

Auteur:  Jos Targa [ 25 jan 2008 9:41 ]
Berichttitel: 

Remco, Ik denk inderdaad dat je het in je brandstofsysteem moet zoeken. Wat betreft de olie, laat je auto rustig warm draaien, voel rechtsvoor onder je voorspatbord, daar loopt tegen je schutbord een olieleiding. als die warm is is ook je voorste oliekoeler open. peil nu de olie via je peilstok. de meter op je dashboard gaat altijd naar het rode gebied als je rijd of gas geeft, en kruipt bij stationair weer alngsaam omhoog. Gooei nooit zomaar wat olie bij. alhoewel 1 liter op de 4000 km best wel zou kunnen hoor, geen enkel probleem, ook bij een revisiemotor. ( wat is er trouwens gereviseerd aan het blok, heb je er facturen bij?) Ik heb dit zelfde gehad bij mijn vorige Porsche. Ik heb toen een injectiereiniger toegevoegd bij de benzine en het euvel was verdwenen. succes.

Auteur:  Nicolò [ 25 jan 2008 10:24 ]
Berichttitel: 

Daar is weer de injectorreiniger als Haarlemmer Wonderolie (Porsche is ook een oud merk :wink: ) een probaat middel tegen alle kwalen.
Laat die jongen nou naar een specialist gaan en niet zelf prutsen.

Auteur:  Super Carrera [ 25 jan 2008 10:32 ]
Berichttitel: 

Mijn idee ook. Op zich klopt de suggestie van CabrioWim. Dan is het eenvoudig op te lossen. Je kunt malheur in het brandstofsysteem inderdaad zo horen, 'voelen' en zien: vibraties en hogere temperatuur. En ruiken kun je het ook. Alleen zou ik dat dan niet als een scherpe plastic geur typeren. That's the worry..... Bij een bezoekje aan een specialist ben je in een paar minuten wijzer :!: Succes

Auteur:  cabrio wim [ 25 jan 2008 10:59 ]
Berichttitel: 

Nicolò schreef:
Laat die jongen nou naar een specialist gaan en niet zelf prutsen.



Schrijf toch ook miet dat hij zelf moet gaan prutsen :twisted: geef alleen een idee van wat het misschien kan zijn. :wink:

Auteur:  Remco [ 25 jan 2008 11:01 ]
Berichttitel: 

Ik zag gisteravond ff mn blok in de soep lopen maar ben na een nacht rust weer wat rustiger, 8) haha!

Ik zal straks eerst even de olie peilen en de voorste oliekoeler checken. k heb gister de tank ook volledig leeg gereden. De vorige eigenaar deed dit nooit. Het kan in mijn ogen dus goed zijn dat er een vuiltje bij de injectoren zit.

Verder bel ik nog ff met een specialist. Bedankt voor jullie antwoorden. Ik laat straks nog wat weten.

Auteur:  MR.GUZZI. [ 25 jan 2008 12:25 ]
Berichttitel: 

Hoi, waneer is de brandstoffilter vernieuwd? Ik meen dat dat om de 50.000 km gebeuren moet. :idea:

Auteur:  Olaf [ 25 jan 2008 12:55 ]
Berichttitel: 

wolfraider schreef:
ik heb gister de tank ook volledig leeg gereden..


Tja ....

... er zit altijd wel wat residu in 'n oude tank waar de motor niet helemaal blij mee is ...

... ook zou je (inderdaad) 'n vacuum kunnen krijgen als je tankontluchting niet helemaal goed werkt ...

... je hebt niet toevallig ook even je tankdop losgedraaid toen de motor liep gisterenavond :?:

Hup, vandaag ff verse benzine erin en knallen maar weer 8) ... ook meteen even je olie peilen :wink:

Auteur:  Remco [ 25 jan 2008 15:23 ]
Berichttitel: 

Ik heb gister de auto weer vol getankt. Nog geen 5 km daarna begon hij te stotteren.
Ik ga dalijk eens de injectorreiniger er in zetten

Auteur:  Nicolò [ 25 jan 2008 15:28 ]
Berichttitel: 

wolfraider schreef:
Verder bel ik nog ff met een specialist. Bedankt voor jullie antwoorden. Ik laat straks nog wat weten.

wolfraider schreef:
Ik heb gister de auto weer vol getankt. Nog geen 5 km daarna begon hij te stotteren. Ik ga dalijk eens de injectorreiniger er in zetten

Was dat de oplossing van de specialist?

Auteur:  Remco [ 25 jan 2008 18:55 ]
Berichttitel: 

Eigenwijs als ik ben leek het verhaal van een vuile injector mij erg waarschijnlijk. Ik heb de injectorreiniger er in gegoten en de auto na zeer korte tijd weer zoals voorheen, dus zonder gekke geluiden en trillingen.

Ik heb de olie nog gepeild en het peil was goed.
Iedereen bedankt en ik zal voortaan weer eerst ff logisch nadenken voordat ik begin te schreeuwen, :lol:

Auteur:  Jos Targa [ 25 jan 2008 20:24 ]
Berichttitel: 

Nicolò schreef:
Daar is weer de injectorreiniger als Haarlemmer Wonderolie (Porsche is ook een oud merk :wink: ) een probaat middel tegen alle kwalen.
Laat die jongen nou naar een specialist gaan en niet zelf prutsen.


Volgens mij laten wij "die jongen"echt niet zelf prutsen, maar het middel waar ik het over heb word door veel Porschespecialisten gebruikt en zelfs de porschedealer gebruikt het standaard bij hun beurten, " Bij mij is het ook door een porschespecialist toegepasty en met succes. Niemand zegt dat het de oplossing is maar kan wel een mogelijkheid zijn. zeker bij oudere Porsches. Dit is echt geen wondermiddel zoals jij suggereert maar een probaat middel om de injectoren schoon te houden,.

Maar je ziet, volgens mij heeft remco het al gebruikt en werkt het. ( vooralsnog)

Auteur:  cabrio wim [ 25 jan 2008 20:29 ]
Berichttitel: 

Vergeet dan ook niet even om een nieuw brandstoffilter te plaatsen. :idea:
Als je tank toch bijna leeg gereden hebt voor de aardigheid eens kijken wat erin zit.

Auteur:  Remco [ 25 jan 2008 20:30 ]
Berichttitel: 

Jos, gezien hetgeen dat gebeurd was vond ik je oplossing zeer logisch en toepasselijk. Injectorreiniger kan nooit kwaad en ik verwacht ook niet dat het nog terugkomt.
Bedankt in ieder geval.

Auteur:  EriC4C [ 25 jan 2008 22:14 ]
Berichttitel: 

Jurrian schreef:
Dit is echt geen wondermiddel zoals jij suggereert maar een probaat middel om de injectoren schoon te houden,.

... en ik hoop dat je geen nieuwe ellende op je nek haalt ...
Zou maar heeeeeeel goed opletten als ik jou was met die flesjes ...

;)

Auteur:  Jos Targa [ 25 jan 2008 22:58 ]
Berichttitel: 

Hmmm, waarschijnlijk heb ik Nicolò verkeerd begrepen Eric, gezein jou verwijzing naar een topic van een paar jaar geleden geeft hij hier zelf deze adviezen :wink: :D

Auteur:  Jos Targa [ 26 jan 2008 22:25 ]
Berichttitel: 

Bij mijn 911 hebben ze ook Tunap gebruikt, ik was erg tevreden over het resultaat.

Auteur:  Nicolò [ 27 jan 2008 10:50 ]
Berichttitel: 

Jurrian schreef:
Hmmm, waarschijnlijk heb ik Nicolò verkeerd begrepen Eric, gezein jou verwijzing naar een topic van een paar jaar geleden geeft hij hier zelf deze adviezen :wink: :D

Precies, maar het je moet eerst weten wat er aan de hand is voor je iets gaat doen.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/